آریا جوان

آخرين مطالب

مسکن و برنامه‌هایی که به بار نمی‌نشینند اندیشه

  بزرگنمايي:

آریا جوان-

مشکل مسکن همواره وجود داشته و دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند به شیوه‌های متفاوت آن را حل کنند. طبق گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر خانواده‌های طبقه متوسط در کشور بایستی حداقل یک سوم درآمدشان را به مدت 96 سال پس‌انداز کنند تا بتوانند خانه بخرند. در تمامی برنامه‌های توسعه تامین مسکن برای افراد جامعه مدنظر قرار گرفته است و در "سند چشم‌انداز بیست ساله" نیز تامین مسکن مناسب و باکیفیت برای گروه‌های کم‌درآمد، کاهش سکونت‌گاه‌های غیررسمی و نوسازی و بهسازی بافت فرسوده مورد تاکید و توجه قرار گرفته است، اما انگار گره کار هنوز پابرجا است.

 

ناکامی طرح جامع مسکن

در برنامه چهارم توسعه که از سال 1384 تا 1388 به طول انجامید، دولت موظف شده بود "طرح جامع مسکن" را با هدف تحقق عدالت اجتماعی تا پایان سال اول این برنامه تدوین کند. در سال 1384 طرح جامع مسکن تدوین و سند راهبردی-اجرایی آن در سال 1385 نوشته شد. یکی از راهبردهای اصلی این طرح، تامین مسکن کم‌درآمدها بود. دولت نهم طرح دیگری را با عنوان " طرح مسکن مهر " جایگزین این طرح کرد. این طرح جدید نیز در واقع با الگوبرداری از طرح جامع مسکن برای تامین مسکن نیازمندان تدوین شده بود. توزیع زمین ارزان از طریق تعاونی‌های مسکن و وام‌های ارزان برای آماده‌سازی و ساخت زمین نیز در این دوره در دستور کار قرار گرفت.

مسکن مهر که قرار بود طبق آن یک و نیم میلیون واحد مسکونی احداث بشود با تبصره 6 قانون بودجه سال 1386و لایحه "ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن" در سال 1387 جنبه قانونی پیدا کرد. بر مبنای تبصره 6 قانون بودجه 1386 گروه‌های کم‌درآمد جامعه در قالب حق بهره‌برداری 99 ساله و اجاره‌داری 5 ساله مسکن مهر مورد حمایت دولت قرار می‌گرفتند. لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اولین و جامع‌ترین قانون در زمینه تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های بخش مسکن است. سه راهبرد اساسی که در این لایحه به آن اشاره شده عبارت است از: افزایش ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری مسکن از طریق برقراری حمایت‌ها، تسهیلات و تامین سایر نهادهای مورد نیاز، برقراری و حمایت از برنامه‌های تامین مسکن ویژه گروه‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و توجه به مسائل کیفی ساخت‌وساز مسکن در کشور.

 

سرانجام نامعلوم مسکن مهر

طرح مسکن مهر بزرگ‌ترین طرح مسکن بعد از انقلاب است. هدف این طرح حمایت از گروه‌های کم‌درآمد و محرومان اجتماعی بود. این طرح تلاش می‌کند قیمت زمین را حذف کند و از این جهت سهمی را در کنترل بازار مسکن ایفا کرد. قرار بود سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی ساخته بشود اما تا سال 88 تعداد پروانه‌های صادر شده برای مسکن مهر تنها توانست به 350 هزار مورد برسد. البته همین تعداد هم توانست آمارهای مسکن را تکان دهد و اوضاع را بهبود ببخشد.

به مرور زمان مشخص شد که این طرح ایراداتی دارد. تلاش‌هایی برای مرتفع کردن ایرادات این طرح به عمل آمد. این تلاش‌ها هرچند تاثیرگذار بود اما باعث موفقیت کامل طرح نشد. مکان‌یابی برای ساخت‌ واحدهای مسکونی این طرح ابتدا در زمین‌های حاشیه‌ای صورت گرفت و قرار بود به صورت یک طرح توسعه‌ای در این زمین‌ها ساخته بشود اما به خاطر اینکه این زمین‌ها هیچ امکاناتی نداشتند و زندگی در آن‌ها چندان راحت نبود، طرح‌های دیگری چون مسکن مهر خود مالک، مسکن مهر بافت‌های فرسوده شهری و مسکن مهر شهرهای جدید جایگزین طرح اولیه شد.

هزینه‌های اجرا در طرح مسکن مهر بالاتر از وعده‌ها بود، از این رو کمبود منابع مالی و عدم تخصیص اعتبار از سوی بانک‌ها برای این طرح باعث عدم موفقیت کلی آن شد. موارد ساخته شده فاقد حداقل‌های یک مسکن مناسب بودند و کیفیت فدای ارزان‌سازی شد. دلالان مسکن مهر را از مسیر خود منحرف کردند؛ خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر اتفاق افتاد که در تضاد با ایده اولیه مسکن مهر بود. تحویل واحدهای مسکونی این طرح نیز طبق وعده‌های از پیش داده شده اتفاق نیفتاد؛ قرار بر این بود که 18 ماهه واحدهای مسکونی به افراد تحویل داده شوند اما هنوز هم با گذشت سال‌ها، بسیاری از واحدها بلاتکلیف باقی مانده است.

سیاست‌های بعدی در حوزه مسکن از طریق برنامه پنجم توسعه پیگیری شد که در سال‌های 1390 تا 1394 بود. مهم‌ترین سیاست‌های مسکن در برنامه پنجم توسعه اجرای طرح مسکن مهر، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، اجرای طرح نوسازی مسکن روستایی، سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی، استفاده بهینه از بازارهای پولی و مالی در جهت تنظیم و تعادل بخشی به بازار مسکن، ارتقا کیفی صنعت ساختمان، افزایش تولید مسکن، حمایت از اقشار کم‌درآمد و زوج‌های جوان بود.

 

چرخش به سمت مسکن اجتماعی

دولت یازدهم در حوزه مسکن با بازنگری طرح جامع مسکن، برنامه‌ریزی توسعه مالی در بخش مسکن و اجرای برنامه "مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی" که در هیات دولت تصویب کرده بود، سیاست‌های خود را دنبال کرد. بازنگری طرح جامع مسکن تا افق سال 1404 برنامه مسکن خانوارهای کم‌درآمد، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نابسامان شهری، برنامه اصلاحات در سیاست‌گذاری برای زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، بهبود و توسعه نظام مالی تامین مسکن، مسکن روستایی و بازار استیجاری را مورد تاکید قرار داد.

در مورد برنامه‌ریزی توسعه مالی بخش مسکن نیز 14 راهکار طراحی شد که بخشی از آن‌ها به اجرا درآمده و یا در مراحل نهایی شدن برای اجرا قرار دارند. طرح مسکن اجتماعی نیز اواخر سال 1395 به تصویب هیات وزیران رسید و بر مبنای آن، پرداخت وام‌های ارزان قیمت و ارائه اراضی به سازندگان مسکن در دستور کار قرار گرفت.

سیاست‌های مسکن در شش برنامه توسعه پس از انقلاب پیگیری شده که پنج برنامه توسعه به پایان رسیده است. هر چند همه این برنامه‌ها بر تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و عرضه مسکن و کنترل بازار مسکن تاکید کرده‌اند اما هیچ کدام در رسیدن به اهداف خود چندان موفق نبوده‌اند. اجرای همه برنامه‌های نوشته شده به مشکل خورده و نتوانسته تمامی اهداف مورد نظر را تامین کند و مشکل مسکن گروه‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه را حل کند.

مسکن مهر که بزرگ‌ترین طرح مسکن بعد از انقلاب با هدف بسط عدالت اجتماعی و تامین مسکن محرومان بود نیز نتوانست به همه اهداف خود در این زمینه موفق شود. هم‌اکنون دولت در تلاش برای اصلاح مسکن مهر با تاکید بر مسکن اجتماعی است و باید ببینم در پایان دوره اهداف بیان شده تا چه اندازه محقق می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/321859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

اوسمار فصل بعد هم روی نیمکت خواهد بود؟

سهرابیان: تا 10 روز آینده آماده هستم

کلوپ با آن کارش لیورپول را کشت

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

خرس خانگی یک روس

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

گفت و گوی خبرنگاران با آرمین سهرابیان در پایان بازی استقلال و شمس آذر

گفت و گوی خبرنگاران با نصرالله خواجه‌گیری سرپرست استقلال در پایان بازی با شمس آذر

رئیس بایرن: نیامدن ناگلزمان برای ما پایان دنیا نیست

سهرابیان: با تمام توان برای قهرمانی میجنگیم

رقیبان سیتی به دنبال جذب هالند جدید

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد