آریا جوان

آخرين مطالب

نابرابری جنسیتی بزرگترین چالش حقوق بشری است گفتگو

  بزرگنمايي:

آریا جوان-دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: نابرابری جنسیتی، بی‌عدالتی بزرگ زمانه ما و بزرگترین چالش حقوق بشری است که با آن روبه رو هستیم. در مقابل، برابری جنسیتی راهکارهایی برای برخی از دشوارترین مسائل دوران ما ارائه می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش افزود: در همه جا، زنان تنها به دلیل زن بودنشان، نسبت به مردان در وضعیت بدتری قرار دارند. این واقعیت، در مورد زنان متعلق به گروه‌های اقلیت، زنان مسن تر، زنان دارای معلولیت، همچنین زنان مهاجر و پناهنده حتی به مراتب وخیم‌تر است.  
وی تصریح کرد: هرچند طی دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های شگرف در زمینه حقوق زنان، از منسوخ شدن قوانین تبعیض‌آمیز گرفته تا افزایش تعداد دختران در مدارس بوده‌ایم، اما هم اکنون با نیروی عقب‌ران قدرتمندی روبه رو هستیم. در عین حال که در برخی کشورها حمایت‌های قانونی در برابر تجاوز و آزار و اذیت خانگی بسیار ضعیفی وجود دارد، در سایر کشورها سیاست‌هایی که زنان را مشمول مجازات می‌کنند، از پیشگیری از بارداری گرفته تا بارداری اجباری، در حال مطرح شدن است. حقوق جنسی و باروری زنان، از همه سو در معرض تهدید است.
گوترش ادامه داد: همه این‌ها به دلیل آن است که برابری جنسیتی در اصل، موضوع قدرت است. قرن‌ها تبعیض و مردسالاری دیرینه، پدیدآور شکافی بزرگ از نظر قدرت جنسیتی، در اقتصادها، نظام‌های سیاسی و شرکت‌ها بوده و شواهد در همه جا موجود است.   
دبیر کل سا مان ملل تاکید کرد: زنان همچنان از تصدی سمت‌های اجتماعی مهم، از دولت‌ها گرفته تا هیات مدیره شرکت‌ها، تا مراسم معتبر اعطای جوایز کنار گذاشته می‌شوند. رهبران زن و زنان شاخص اجتماع، با آزار، تهدیدها و سوءاستفاده‌های‌ برخط (آنلاین) و خارج از آن روبرو هستند. شکاف جنسیتی در پرداخت، تنها نمونه‌ای از شکاف جنسیتی در قدرت است.  
وی خاطر نشان کرد: حتی داده‌های به ظاهر بی‌طرفی که تصمیم‌گیری‌ها را، از برنامه‌ریزی‌های شهری گرفته تا آزمایش مواد مخدر تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، غالباً مبتنی بر "مرد به‌عنوان پیش‌فرض" هستند؛ مردان، معیارتلقی شده‌اند در حالی که زنان استثناء هستند.  

گوترش گفت: زنان و دختران همچنین با قرن‌ها زن‌ستیزی و محو شدن دستاوردهایشان مدارا کرده‌اند. آنان به دلیل عدم کنترل هیجانات احساسی یا دلایل هورمونی مورد تمسخر واقع شده اند؛ به‌طور معمول بر اساس ظاهرشان مورد قضاوت قرار گرفته‌اند؛ مقید به افسانه‌ها و تابوهای بی‌پایان در مورد کارکردهای طبیعی بدنشان هستند و با دیدگاه های نقد گرای مردانه و سرزنش قرار گرفتن در مقام قربانی روبه رو هستند.  
دبیرکل سازمان ملل افزود: این موضوع، عمیقاً همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانعی در برابر رفع بسیاری از چالش‌ها و تهدیدهایی است که با آن‌ها رو به رو هستیم.
وی خاطر نشان کرد: نابرابری را مد نظر قرار دهید. زنان 77 درصد هر دلار دریافتی مردان را کسب می‌نمایند. طبق آخرین پژوهش انجام شده توسط مجمع جهانی اقتصاد، بسته شدن این شکاف، 257 سال به طول خواهد انجامید. در این میان، زنان و دختران روزانه حدود 12 میلیارد ساعت کار بدون پرداخت انجام می‌دهند که به سادگی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی لحاظ نمی‌شود. اگر در پی دستیابی به جهانی شدن منصفانه‌ای هستیم که برای همگان کاربرد داشته باشد، لازم است سیاست‌های خود را بر پایه آمارهایی بنا نهیم که مشارکت حقیقی زنان را مد نظر قرار می‌دهند.    
دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: فناوری دیجیتال، مورد دیگری در این زمینه است. نبود توازن جنسیتی در دانشگاه‌ها، کسب ‌وکارهای نوپا و نظایر دره سیلیکون در جهان ما، عمیقاً نگران‌کننده است. این قطب‌های فناوری، جوامع و اقتصادهای آینده را شکل می‌دهند؛ نمی‌توانیم به آن ها اجازه دهیم مرزبندی کنند و سلطه مردان را تشدید کنند.
وی اضافه کرد: یا جنگهایی را مد نظر قرار دهید که در حال به یغما بردن جهانمان هستند. ارتباطی مستقیم بین خشونت علیه زنان، ظلم مدنی و تعارضات وجود دارد. نحوه برخورد یک جامعه با نیمی از جمعیت خود یعنی زنان، شاخصی معنی دار از نحوه برخورد آن با سایرین خواهد بود. حتی در جوامع صلح‌آمیز، بسیاری از زنان در خانه‌های خود در معرض خطرات مهلک هستند.   
گوترش گفت: حتی در واکنش ما نسبت به بحران اقلیمی نیز شکاف جنسیتی موجود است. ابتکارات در راستای کاهش (بحران) و بازیافت، بیش از حد، با اتکا به زنان مورد بازاریابی قرار گرفته است، حال آن‌که در مورد مردان بیشتر احتمال می‌رود خود را وقف حل مسائل فناورانه آزمایش نشده نمایند. و اقتصاددانان و نمایندگان زن پارلمان‌ها بیش از مردان احتمال دارد از سیاست‌های حامی محیط زیست پشتیبانی کنند.    
وی تصریح کرد:در نهایت، نمایندگی سیاسی، واضح ترین مدرک دال بر وجود شکاف جنسیتی در قدرت است. در سراسر جهان، میانگین تعداد زنان در مجلس سه به یک است، اما حضور آنان به شدت با نوآوری و سرمایه‌گذاری در سلامت و آموزش، همبستگی دارد. این تصادفی نیست که دولت‌هایی که باز تعریف آن ها از موفقیت اقتصادی، رفاه و پایداری را شامل می‌شود، به وسیله زنان هدایت شده‌اند.  
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت :به همین دلیل است که یکی از نخستین اولویت‌های اینجانب در سازمان ملل متحد، انتصاب زنان بیشتر برای رهبری بود. هم اکنون، دو سال زودتر از موعد زمانی، در سطح ارشد به برابری جنسیتی دست یافته‌ایم، و برای سال‌های پیش رو، دارای نقشه راهی برای ایجاد برابری در تمام سطوح هستیم.  
گوترش افزود: جهان ما دچار گرفتاری است، و برابری جنسیتی یک بخش اساسی از پاسخ آن است. مسائل ایجاد شده به وسیله انسان، راهکارهای بشری دارند. برابری جنسیتی، ابزاری برای بازتعریف و انتقال قدرتی است که منافعی برای همگان به ارمغان خواهد آورد.  

وی تاکید کرد: قرن بیست و یکم باید قرن برابری زنان در مذاکرات صلح و گفتمان‌های تجاری، در اتاق‌های هیئت مدیره و کلاس‌ها؛ همچنین در نشست سران گروه 20 کشور صنعتی و سازمان ملل متحد باشد و اینک زمان متوقف کردن تلاش‌ برای تغییر زنان، و زمان آغاز تحول در نظام‌هایی است که مانع دستیابی آنان به توان بالقوه شان می‌شوند.


لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/323059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

هیچ جنگی برنده نداره

راکیتیچ به مودریچ: به اینجا بیا!

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

صبح زیبا با نمایی از کوه رینیر در آمریکا

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

کنجی ژیراک ستاره موسیقی پاپ فرانسه بر اثر تیراندازی به شدت مجروح شد

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

صعود جهانی نوشاد عالمیان بعد از شکست در جام‌جهانی تنیس روی میز

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

افزایش احتمال افسردگی در میان سالی با ساعات‌کار طولانی در جوانی

رازها را این‌طرف و آن‌طرف پخش می‌کنم!

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد