آریا جوان

آخرين مطالب

تلاش ناموفق طنازان آپارتمان‌نشین در میانبر تلویزیون اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - تسنیم / "میانبر" مدتی در آنتنِ شبکه 5 سیما جا خوش کرده اما به دلیل نگاه کلیشه‌ای به سوژه‌ها، کاستی‌ در ساختار هنری و کارگردانی و شخصیت‌هایی که از تیپ فراتر نرفتند در سرگرم‌کردن و شادی‌بخشی حداقلی مخاطب، عاجز است.
بعد از کش و قوس‌ و خالی بودن جای سریال ایرانی روی آنتن شبکه 5 سیما، "میانبر" سریال نوروزی این شبکه تلویزیونی شد. البته این سریال با مشارکت سیمای استان‌ها با موضوع انتخاب به بهانه انتخابات پخش خودش را از شبکه 5 آغاز کرد. با اضافه کردن بازیگران جدید و داستان‌ها و ماجراهای جدید آپارتمان‌نشینی در کلان شهرها به خصوص تهران و مشکلات اغلب ساکنان و همسایه‌ها، وارد رقابت و ماراتن نوروزی شد.
"میانبر" تنورِ بی‌رمق سریال‌های نوروزی تلویزیون را داغ نکرد اما مثلِ برخی از مجموعه‌های دیگر نوروزی، با حاشیه همراه شد؛ از رسانه‌ای شدن اشتباهِ نام کارگردانش و حاشیه‌های مجازی "امیر نوری". حاشیه‌هایی که محمد صالحیان تهیه‌کننده سریال را به واکنش واداشت و گفت: "متأسفانه اشتباهی رخ داد که دوستان و همکاران مطبوعاتی مرتکب شدند و نمی‌دانم از کجا راه پیدا کرد؛ واقعیت ماجرا این است که ما از ابتدا نام یزدان فتوحی را به عنوان کارگردان اعلام کردیم. در وهله بعدی اتمام قرارداد "امیر نوری" مصادف شد با حاشیه‌هایی که در فضای مجازی پدید آوردند. و طبیعی است برای فصل دوم از بازیگران جدید بهره می‌بریم. امیدواریم شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم و بازیگران ما به لحظه دچار چنین رفتارهایی نشوند.
داستانِ "میانبر" در آپارتمانی چند واحدی می‌گذرد که ساکنان آن با مشکلاتی مواجه می‌شوند و با انتخاب مدیر ساختمان ماجراهایی اتفاق می‌افتد. سریالی که در شرایط کرونا به فیلمبرداری‌اش ادامه می‌دهد؛ گرچه بازیگرانی مثل "سیاوش چراغی‌پور" در این راستا کنار رفتند اما تهیه‌کننده سریال به جهت داستان‌ها و روایت‌های جدید، به دنبال بازیگران جدید رفت. بازیگرانی همچون "رضا شفیعی‌جم" به کار اضافه شدند اما مذاکرات برای اضافه شدن بازیگران دیگری چون یوسف تیموری، مهران غفوریان و حتی حمید لولایی ادامه دارد.
سریال‌هایی مثل "خانه سبز"، "همسران"، "زیر آسمان شهر" با موضوع آپارتمان‌نشینی ساخته شده‌اند و جزو سریال‌های ماندگار تلویزیون‌اند. البته در ادامه سیما به سراغ سریال‌های آپارتمانی دیگری همچون "هیئت مدیره" و مجموعه‌هایی از این دست رفت اما یکی پس از دیگری تکرار شدند تا به "میانبر" رسید. مدیر ساختمان اولین بخش جدید سریال‌های آپارتمانی است که عمدتاً به این موضوع پرداخته‌اند. در این میان "میانبر" برای فرار از این تکرار به سراغ موضوع "کرونا" و برخی از موضوع‌های به روز اجتماعی هم رفته است.
در قسمت‌های نوروزی، شاهد ورود فردی چینی به قصه بودیم که می‌گفتند حامل ویروس کرونا است و در آخر مشخص شد اشتباه فکر می‌کردند. همچنین پا را فراتر گذاشته و با شخصیتی به نام "میلانی" - اشکان اشتیاق- به سراغ آموزش مجازی در شرایط کرونایی رفته است. او با کمک چند نفر از دوستان خود شبکه آموزش مجازی راه‌اندازی کرده و در این مسیر تعدادی از اهالی ساختمان نیز درگیر این شبکه می‌شوند.
بازیگران طنز با سابقه‌ای در این مهمانی آپارتمانی سریال "میانبر" مثل "غلامرضا نیکخواه" حضور دارند اما آنچنان که باید و شاید نتوانسته‌اند مخاطب را سرگرم خود کنند. قاعدتاً نمی‌توانند آن مسیری را بروند که "خانه سبز" و "زیر آسمان شهر" رفتند و مخاطب منتظر فازهای بعدی آن سریال‌ها بودند؛ چون مثلاً در "خانه سبز" تلویزیون هر قسمت داستان و محتوایی داشت و حرف‌های مهمی را می‌زد و در "زیر آسمان شهر" با چاشنی طنز گفتنی‌های بسیار برای مخاطبین داشت اما "میانبر" هنوز به آن جایگاه نرسیده است.
تلویزیون در نوروز 1399 با 4 سریال در خدمت مخاطب خانه‌نشینی است که این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا بیشتر اوقات خودش را در خانه سِیر می‌کند. سریال‌هایی که با توجه به مناسبت نوروز قرار بوده طنزش بیشتر از رئال باشد. مجموعه تلویزیونی "میانبر" ساخته یزدان فتوحی یکی از این 4 سریالی است که ضعف‌های فراوان مضمونی، محتوایی و ساختاری دارد و از سایر سریال‌های نوروزی ضعیف‌تر و عقب‌تر است.
"میانبر" درامی اجتماعی و آپارتمانی است که در موضوع و پرداخت داستانی و هنری هیچ حرفی برای گفتن ندارد. توجه به مناسبات زندگی آدم‌ها و موضوع‌های متنوع که می‌توانند از زوایای نوآوری و خلاقیت در داستان‌سازی و ساختار درام و پردازش تصویری در این سریال جایگاهی مناسب داشته باشند.
به دلیل نگاه کلیشه‌ای به سوژه‌ها و کاراکترها ابتر مانده و نتوانسته مخاطب را سرگرم و با خودش همراه کند. تنوع و تعدد آدم‌های سریال و درگیر شدن آنها با مشکلات داخلی و خانوادگی و در امتداد آن مسائل آپارتمانی در روابط با همسایه‌ها و رویدادهای اجتماعی می‌توانست "میانبر" را از کسالت و بی‌رونقی نجات دهد اما اینگونه نشده و تماشاگر در جریان تماشایش صرفاً یکسری حرف‌ها، رفتارها و ماجراهای تکراری را مشاهده می‌کند.
فاجعه‌بارتر اینکه "میانبر" ناموفق در درام‌سازی بنا داشته طنز هم باشد اما طنازی‌های آنها در حد لودگی آدم‌ها مانده و هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نتوانستند از تیپ‌‌سازی فراتر بروند و بازی‌های خوبی را به نمایش نگذاشته‌اند. دلیل و ضرورت ساخت چنین سریال‌هایی که دچار کاستی‌های فراوان در سوژه، داستان‌سرایی، ساختار هنری،کارگردانی و همچنین فارغ از نگاه تحلیلی و قابل تأمل اجتماعی‌اند، مشخص نیست!
"میانبر" افزون بر اشکال‌های فیلمنامه‌نویسی و عدم جذابیت‌های تصویری و بصری در سرگرم‌سازی و شادی‌بخشی حداقلی مخاطب هم عاجز است. این سریال با بضاعت کنونی در حد یک فیلم تلویزیونی ظرفیت دارد و نتیجه طویل کردن آن فقط هدر دادن بودجه و خسته کردن مخاطب است.
این سریال تلویزیونی تا ماه رمضان و حتی به قولِ تهیه‌کننده "میانبر" نوروزی حتی امکان روی آنتن ماندن در ایام ماه مبارک رمضان را هم دارد؛ باید دید یزدان فتوحی (کارگردان) و بازیگرانش مخاطب را تا آن روز با چه ترفند، داستان و ماجراهای، مخاطب را همراه خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/339517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی