آریا جوان

آخرين مطالب

آشنایی با انواع گیربکس‌های اتوماتیک و طرز نگهداری آن‌ها فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - ترافیک شدید و حالت لوکس بودن باعث می‌شود گیربکس اتوماتیک موردعلاقه افراد زیادی در انتخاب خودروی جدید باشد. گیربکس‌های اتوماتیک جدید نسبت به نمونه‌های قدیمی بسیار سریع‌تر هستند و از نظر پرفورمنس و مصرف سوخت نیز نسبت به اکثر گیربکس‌های دستی برتری دارند؛ بنابراین انتخاب گیربکس دستی انتخاب درستی به نظر می‌رسد.
مجله پدال - شاهین احمدزاده: ترافیک شدید و حالت لوکس بودن باعث می‌شود گیربکس اتوماتیک موردعلاقه افراد زیادی در انتخاب خودروی جدید باشد. گیربکس‌های اتوماتیک جدید نسبت به نمونه‌های قدیمی بسیار سریع‌تر هستند و از نظر پرفورمنس و مصرف سوخت نیز نسبت به اکثر گیربکس‌های دستی برتری دارند؛ بنابراین انتخاب گیربکس دستی انتخاب درستی به نظر می‌رسد.
با توجه به تنوع و حجم خودرو‌هایی که در یکی از مراکز تعمیر گیربکس منتظر هستند، شاید برخی افراد قابلیت اطمینان این گیربکس‌ها را زیر سؤال ببرند. مدیر این مرکز تعمیرات می‌گوید تعمیر گیربکس اتوماتیک هزینه‌های زیادی در بر داشته و خریداران و مالکان باید ریسک‌های این موضوع را در نظر بگیرند. ما مدتی در این تعمیرگاه بودیم تا ببینیم گیربکس اتوماتیک چگونه باید نگهداری شود.
پس‌زمینه

آریا جوان


محبوب‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک شامل نمونه‌های مبدل گشتاور، دوکلاچه و ضریب متغیر یا همان CVT هستند. مدیر تعمیرگاه نمونه‌هایی از گیربکس‌های باز شده را به ما نشان داده و درباره عیوب آن‌ها صحبت می‌کند. ما هم می‌توانیم قطعات گیربکس‌ها را بررسی کنیم. مهم نیست که چه تعداد کتاب خوانده یا چند کلیپ را در یوتیوب دیده‌اید، زیرا هیچ‌چیزی جای تجربه کردن و از نزدیک بررسی کردن یک چیز را نمی‌گیرد.
شرکت‌هایی همچون Triangle تجهیزات تشخیص لازم برای بررسی کد‌های خطای تمامی گیربکس‌ها را پیش از شروع تعمیرات دارند. این کد‌ها به همراه پیام‌های خطا در صفحه‌نمایش دستگاه یاد شده به نمایش درآمده و با توجه به آن می‌توان عیب احتمالی را حدس زد.
گاهی اوقات باید تست‌های فشار روغن هیدرولیک (اکثراً در گیربکس‌های مبدل گشتاور) را انجام داد تا بتوان عیب گیربکس را پیدا کرد. گاهی هم این کار زمانی صورت می‌گیرد که هشدار خاصی به نمایش درنمی‌آید.
1. مبدل گشتاور

آریا جوان


طرز کار: عبارت مبدل گشتاور به جفت شدن بین شفت خروجی و ورودی پیشرانه به گیربکس اشاره دارد (جای کلاچ سنتی را گرفته است). این امر باعث شده عبارت گیربکس لغزنده مطرح شود، زیرا خطای زیادی در گیربکس‌های اولیه وجود داشته است. البته جدیدترین گیربکس‌ها از کلاچ قفل شونده برای حذف لغزش پس از انتخاب دنده سود می‌برند. نسبت‌های واقعی دنده از طریق مجموعه دنده‌هایی به دست می‌آیند که به‌صورت داخلی باهم در ارتباط هستند و کلاچ‌های بیشتری با افزایش دنده‌ها درگیر می‌شوند. فشار هیدرولیک نیز معمولاً برای استفاده از کلاچ‌ها بکار می‌رود.
نشانه‌های عیب: لغزش اضافی، اختلال در تعویض دنده، لرزش یا ارتعاش در زمان استفاده از گیربکس
تعمیرات و هزینه‌ها: در اکثر موارد مهر و موم‌های داخلی گیربکس مبدل گشتاور تضمین کننده این است که فشار درستی به کلاچ قفل شونده وارد شده تا زمانی که نشتی شروع شود کلاچ قفل گردد. برخی کلاچ‌ها به‌صورت پیش‌فرض زمانی درگیر می‌شوند که نشتی تشخیص داده شود. این امر منجر به تعویض‌های دنده ناهنجار می‌شود. برخی دیگر به‌صورت پیش‌فرض باز می‌شوند و این امر باعث لغزش اضافی می‌شود. ما به دو گیربکس یکی مربوط به لندروور دیسکاوری 4 و دیگری به میتسوبیشی پاجرو نگاه کردیم. این گیربکس‌ها نیازمند مهر و موم‌های جدید و متریال اصطکاکی در کلاچ هستند.
از آنجایی که گیربکس مبدل گشتاور قطعه‌ای جوشکاری شده است بنابراین خودروسازان تنها گیربکس‌ها را به‌صورت کامل می‌فروشند و هزینه‌های آن‌ها متنوع است. البته متخصصان افترمارکتی می‌توانند این گیربکس‌ها را باز کرده و قطعات داخلی آن‌ها را بازکرده و سپس آن‌ها را به هم جوش دهند. هزینه این کار نصف گیربکس کامل است.
زمانی که یاتاقان‌ها به داخل مبدل گشتاور بیفتند پروانه‌های فلزی چرخنده را خواهیم دید که این به معنی پایان کار گیربکس است. به ندرت مشکلاتی در مجموعه دنده‌های سیاره‌ای، واحد‌های کنترل یا پمپ‌های هیدرولیک وجود خواهد داشت، زیرا این تکنولوژی‌ها ثابت شده‌اند.

آریا جوان


پیشگیری از خسارت: زمانی که خودرو تحت‌فشار است (همچون حرکت در سربالایی یا یدک کشی) و گیربکس هم دنده‌های سنگین را انتخاب کرده است، باید از حالت دستی استفاده کرد تا گیربکس در دنده مناسب باشد، زیرا فشار کمتری به گیربکس و پیشرانه وارد می‌شود. همچنین باید به روغن و فیلتر‌ها توجه کرده و آن‌ها را به‌موقع تعویض کرد.
2. دوکلاچه

آریا جوان


طرز کار: ما با گیربکس DSG فولکس‌واگن کاملاً آشنا هستیم، اما بسیاری از خودروسازان دیگر هم از گیربکس‌های دوکلاچه استفاده می‌کنند. این گیربکس دارای دو شفت خروجی است که به دیفرانسیل ارتباط پیدا می‌کنند. دنده‌های فرد به یک کلاچ و دنده‌های زوج به کلاچ دیگر متصل شده‌اند. این آرایش باعث می‌شود دنده بعدی از قبل انتخاب شود و کلاچ‌ها هم تنها زمانی که دنده بعدی نیاز باشد درگیر یا آزاد خواهند شد. این امر منجر به تعویض‌های سریع می‌شود.
نشانه‌های عیب: عادی‌ترین مشکل این گیربکس دنده‌هایی هستند که انتخاب نمی‌شوند. همچنین در زمان تعویض دنده شاید لرزش‌هایی دیده شود.
تعمیرات و هزینه‌ها: مشکل انتخاب دنده‌ها اکثراً به واحد‌های مکاترونیک مربوط است. این واحد‌ها مجموعه‌ای از نرم‌افزار و سخت‌افزار کنترل گیربکس و پمپ هیدرولیک و فعال‌کننده‌های دنده‌ها و کلاچ‌ها می‌باشند. البته در این گیربکس‌ها مشکلات دیگری هم دیده می‌شود، اما عادی‌ترین آن‌ها از کار افتادن پمپ هیدرولیک و سیستم کنترل می‌باشند.
برای مثال فولکس‌واگن چند هزار دلاری برای واحد‌های مکاترونیک کامل درخواست می‌کند درحالی‌که تعمیرکاران متفرقه می‌توانند این بخش را باز کرده و مشکل را پیدا کنند. با نصف هزینه درخواستی نمایندگی رسمی و اضافه شدن دستمزد به آن می‌توان سیستم‌های کنترل الکترونیکی را تعویض کرد.
لرزش دنده نیز معمولاً خبر از ساییده شدن کلاچ‌ها می‌دهند. البته این لرزش در مقدار کم وجود دارد، اما وقتی بیشتر شود باید به فکر تعویض کلاچ بود.

آریا جوان


پیشگیری از خسارت: گیربکس‌های دوکلاچه به‌شدت به کیفیت روغن حساس هستند. اگرچه برخی خودروسازان تعویض روغن گیربکس در هر 100 هزار کیلومتر را توصیه می‌کنند، اما اکثر افراد معتقدند بهتر است روغن گیربکس را در 20 هزار کیلومتر تعویض کرد. اشتباه بزرگی که رانندگان این خودرو‌ها مرتکب می‌شوند نگه داشتن گیربکس در حالت D در ترافیک‌ها و شیب‌هاست.
3. ضریب متغیر CVT

آریا جوان


طرز کار: گیربکس CVT از دو پولی که توسط تسمه فلزی به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل شده است. نسبت دنده‌های این گیربکس در واقع بی‌نهایت است. هدف طراحان گیربکس CVT این بوده که یک پیشرانه درون‌سوز می‌تواند در سرعت ثابتی کار کرده و حداکثر پرفورمنس یا مصرف سوخت را داشته باشد. برخی خودروسازان دنده‌های مصنوعی را در نرم‌افزار کنترل گیربکس در نظر گرفته‌اند تا لذت رانندگی گیربکس‌های سنتی را شبیه‌سازی کنند. در اکثر موارد یک کلاچ برای قطع شدن گیربکس از پیشرانه در هنگام توقف خودرو وجود دارد.

آریا جوان


نشانه‌های عیب: لرزش و ارتعاش عادی‌ترین مشکل این نوع گیربکس است، اما در موارد بدتر خودرو راه نمی‌رود.
تعمیرات و هزینه‌ها: ارتعاش دنده‌ها معمولاً به روغن قدیمی یا کلاچ مربوط است. تعویض روغن می‌تواند تا حدی این اشکال را برطرف کند.
برخی گیربکس‌های CVT تسمه فلزی پاره می‌کنند که عواقب بدی دارد. یکی از این نمونه‌ها به مرسدس بنز و محصولات قبلی همچون اولین نسل B کلاس مربوط می‌شود.
پیشگیری از خسارت: تعویض به موقع روغن و فیلتر حیاتی است. از حرکت پرفشار در زمان‌هایی که بار خودرو زیاد است خودداری کنید.
منبع: carmag

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/340122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویت میل جنسی با 5 خوراکی پرطرفدار

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

ازدواج با خانواده پرجمعیت خوب است یا بد؟

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

صحبتهای امین میرزازاده قهرمان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2023

گل اول شفیلد توسط بوگل در دقیقه 35

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم