آریا جوان

آخرين مطالب

تاریخچه تغییرات مدیریتی استقلال/ 15 مدیر در 75 سال ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - مهر / باشگاه استقلال که در سالهای اخیر محلی پر تردد برای رفت و آمد مدیران بوده است، در چهل ساله اول حیاتش با ثابت ترین باشگاه بود و از این نظر دارای یک رکورد است.
باشگاه استقلال در سال 1324 پا به عرصه حیات گذاشت و تا به امروز حدود 74 سال و 6 ماه قدمت این باشگاه می باشد. آبی‌های پایتخت ابتدا با نام دوچرخه سواران شکل گرفتند و بعد از آن به تاج تغییر نام داد و پس از پیروزی انقلاب هم نام آن به استقلال تغییر کرد.
اگر دوران فعالیت این باشگاه را به دو قسمت تقریباً مساوی تقسیم کنیم، آنها در دوره نخست حیات شان بیشترین ثبات را در مدیریت داشتند و هرچه رو به جلو آمد، این ثبات کمتر شد تا جایی که در سالها اخیر به محلی پر تردد برای رفت و آمد مدیران مختلف تبدیل شده است.
باشگاه استقلال در 39 سال ابتدایی خود تنها 3 مدیر داشت و در 35 سال دوم 12 مدیر که در 17 نوبت با یکدیگر جابجا شدند. این آمار نشان می دهد آبی‌ها به طور متوسط در 35 سال اخیر هر 2 سال یک بار مدیرشان تغییر کرده است.
سرعت این تغییرات در سالهای اخیر شدت گرفته تا جایی که تنها از سال 95 به این طرف 6 بار در بالاترین سطح مدیریت این تیم تغییر ایجاد شده است.
هنگامی که بهرام افشارزاده بعد از 2 سال و 2 ماه در مرداد سال 95 از مدیریت این باشگاه کنار رفت، سیدرضا افتخاری جای او را گرفت و دوره حضور افتخاری در این باشگاه نیز اندکی کمتر از دو سال بود. امیرحسین فتحی جانشین سیدرضا افتخاری شد و وی نیز یک سال و 5 ماه در این باشگاه بر مسند قدرت نشست. پس از وی اسماعیل خلیل زاده مسئولیت باشگاه را پذیرفت و وی نیز حدود دو ماه و نیم این مسئولیت را بر عهده داشت.
علی فتح الله زاده که بیشترین تعداد رفت و آمد را در نقش مدیر در این باشگاه دارد و یکی از طولانی ترین دوران مدیریت را هم تجربه کرده، در چهارمین دوره حضورش در این باشگاه تنها 2 هفته دوام آورد تا وی در کنار رکورد طولانی ترین دوران مدیریت بعد از انقلاب در این باشگاه، دارای حدنصاب کمترین زمان حضور نیز باشد تا امروز قرعه مدیریت آن به نام احمد سعادتمند ثبت شود.
با تولد باشگاه استقلال، پرویز خسروانی بنیان گذار این باشگاه شخصاً مدیریت آن را بر عهده گرفت و وی از مهرماه سال 1324 تا 1328 به صورت شخصی این باشگاه را مستقیماً مدیریت می کرد. بعد از آن خسروانی شخصی به نام پرویز شیخان را به عنوان مدیرعامل منصوب کرد و شیخان از سال 1328 تا 1357 مدیرعامل این باشگاه بود. شیخان با 19 سال مدیریت در استقلال دارای رکورد طولانی ترین دوران مدیریت در این باشگاه است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نام این باشگاه از تاج به استقلال، عباس کردنوری از پیشکسوتان باشگاه مسئولیت مدیریت این باشگاه را بر عهده گرفت تا وی سومین مدیر استقلال، اولین مدیر بعد از انقلاب و نخستین مدیر این باشگاه با نام استقلال باشد. دوران مدیریت کردنوری 5 سال بود و وی در سال 1363 از این سمت کنار رفت.
نادر فریاد شیران دروزاه‌بان پیشین استقلال و کارمند سابق سازمان تربیت بدنی بعد از کردنوری برای مدت چند ماه مدیر باشگاه شد و پس از وی عباس نکویی بر این مسند نشست. نکویی نیز اندکی بیشتر از یکسال مدیر باشگاه بود و بعد از او علی آقامحمدی با در دست گرفتن مدیریت باشگاه، دوران جدیدی را برای استقلال بعد از انقلاب رقم زد.
آقامحمدی که سالهای زیادی ریاست هیات مدیره باشگاه را بر عهده داشت و یکی از سیاست گذاران کلان این باشگاه بود، مستقیماً تنها یک سال مدیریت را بر عهده گرفت و در سال 1367 سید کاظم اولیایی مدیر باشگاه شد. اولیایی با 7 سال مدیریت مستمر یکی از طولانی ترین دوران مدیریت را تجربه کرد.
با کنار رفتن اولیایی، علی فتح الله زاده برای اولین بار در سال 75 عهده دار مسئولیت باشگاه شد و وی نیز برای 7 سال در این سمت باقی ماند تا او نیز یکی از طولانی ترین دوران مستمر مدیریت را تجربه کرده باشد. فتح الله زاده بعد از پرویز شیخان بیشترین دوران مدیریت در باشگاه استقلال را هم تجربه کرده است.
فتح الله زاده در اردیبهشت سال 82 جای خود را به دکتر محمد حسین قریب داد تا این مدیر نام آشنای فوتبال نیز 2 سال و 2 ماه بر کرسی مدیریت این باشگاه نشسته باشد.
خسروانی، شیخان، کردنوری، فریاد شیران، نکویی، آقامحمدی، اولیایی، فتح الله زاده، قریب، نجف نژاد، واعظ آشتیانی، افشارزاده، افتخاری، فتحی و خلیل زاده 15 نفری بودند که پیش از احمد سعادتمند از 19 سال تا 15 روز مسئولیت مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده داشتند و حالا احمد سعادتمند شانزدهمین فردی است که در عمر 74 سال و 6 ماه باشگاه استقلال عهده دار مسئولیت مدیریت این باشگاه شده است.
فتح الله زاده با 4 دوره مدیریت در استقلال از این نظر از دیگر مدیران پیش است و کاظم اولیایی به همراه محمدحسین قریب نیز هر کدام با دو مقطع مدیریت در این باشگاه نفرات بعدی هستند. به جز این 3 نفر، هیچ مدیر دیگری بیشتر از یک مقطع در این تیم مدیریت نکرده است.
پرویز شیخان با 19 سال سابقه مدیریت در این باشگاه دارای رکورد است و پس از وی علی فتح الله زاده 12، اولیایی با 8 و دکتر قریب با 4 سال مدیریت در این باشگاه بیشترین سابقه را دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/340700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس