آریا جوان

آخرين مطالب

ترامپ: اوپک درخواستی برای کاهش تولید نفت آمریکا نداشته است وزارت نفت

  بزرگنمايي:

آریا جوان - رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اوپک درخواستی مبنی بر کاهش تولید نفت از ایالات متحده آمریکا نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشینگتن، دونالد ترامپ روز دوشنبه (18 فروردین‌ماه) اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) او را، برای درخواست از تولیدکنندگان نفت آمریکا به‌منظور کاهش تولید با هدف حمایت از قیمت‌های جهانی، تحت فشار قرار نداده است؛ این تولیدکنندگان به دلیل عوارض اقتصادی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا آسیب بسیاری دیده‌اند.
به گزارش شانا، اوپک، روسیه و 9 متحد دیگر آن‌ها قرار است روز پنجشنبه (21 فروردین‌ماه) نشستی فوق‌العاده‌ را از طریق وبینار برگزار کنند تا درباره توافق کاهش تولید و برقراری آتش‌بس جنگ قیمتی ریاض و مسکو مذاکره کنند.
ائتلاف اوپک پلاس امیدوار است که همکاری آمریکا، کانادا، نروژ و دیگر تولیدکنندگان را نیز برای کاهش تولید نفت جلب کند، اگرچه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که شرکت‌های نفتی آمریکایی درگیر این مسئله نخواهند شد.
سه منبع آگاه روز دوشنبه (18 فروردین‌ماه) اظهار کردند که تولیدکنندگان مهم نفتی از جمله عربستان سعودی و روسیه احتمالاً تنها در صورت پیوستن ایالات متحده به این توافق، موافقت خود را برای کاهش تولید در نشست فوق‌العاده روز پنجشنبه (21 فروردین‌ماه) اعلام خواهند کرد.
یکی از منابع گفت: بدون ایالات متحده، هیچ توافقی رخ نمی‌دهد
عملکرد آمریکا در برابر سقوط قیمت نفت در روزهای اخیر
دونالد ترامپ روز شنبه (16 فروردین‌ماه) اعلام کرد که چنانچه مجبور شود برای محافظت از منافع کارکنان بخش انرژی آمریکا در برابر سقوط قیمت نفت که با جنگ قیمتی بین روسیه و عربستان بر سر سهم بازار تشدید شده است، برای واردات نفت خام تعرفه‌هایی اعمال خواهد کرد.
وی گفت: اگر مجبور شوم، برای محافظت از ده‌ها هزار کارگر بخش انرژی و شرکت‌های بزرگ که اشتغال ایجاد می‌کنند، هر کاری لازم باشد انجام خواهم داد.
ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان قرار گرفته، حتی در برخی مواقع صادرات خود را در رقابت با روسیه و اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قرار داده‌ است.
طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در سال 2019 روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت از روسیه و عربستان سعودی وارد کرده‌ است.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: عربستان سعودی و روسیه در صورت پایان ندادن به جنگ قیمتی و حصول توافقی جامع برای کاهش عرضه نفت، خود را نابود خواهند کرد.
دونالد ترامپ، روز جمعه (15 فروردین‌ماه) در ملاقات با مدیران ارشد نفتی سراسر ایالات متحده آمریکا، به شرکت‌های نفتی که در پی شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، وعده داد حمایت دولت فدرال شامل آنها می‌شود.
چگونه شکست مذاکرات اوپک پلاس سبب سقوط قیمت نفت شد
یک روز پس از پایان هشتمین نشست اوایل ماه مارس وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم اوپک پلاس در وین، بازارهای جهانی نفت‌ خام شاهد آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان در بازارهای جهانی نفت بود، به‌طوری که مقام‌های نفتی ریاض از عرضه بیش از 12 میلیون بشکه نفت‌ خام در بازارهای جهانی خبر دادند.
بازارهای جهانی نفت‌ خام هم‌اکنون افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشورهای جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌ها دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت‌ خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.
هم‌اکنون بیش از 3 میلیارد نفر از شهروندان در سراسر دنیا به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند و این شرایط تقاضا برای نفت خام را به‌شدت و نزدیک به 30 میلیون بشکه در روز کاهش داده است.
قیمت‌های جهانی نفت خام ناگهان از سطوح 65 دلار برای هر بشکه در آغاز سال 2020 میلادی به سطوح کنونی حدود 20 دلار برای هر بشکه سقوط کرد، اما هم اکنون اندکی بهبود یافته است و نفت خام شاخص برنت از رقم‌های 20 دلار برای هر بشکه در هفته گذشته، در سطوح نزدیک به 33 دلار برای هر بشکه معامله می‌شود، اما همچنان پایین‌تر از رقم 66 دلار در پایان سال 2019 میلادی است.
رئیس‌جمهوری آمریکا که تلاش کرده است برای جلوگیری از افت شدید قیمت‌های جهانی نفت خام بین عربستان سعودی و روسیه میانجیگری کند، روز پنجشنبه (14 فروردین‌ماه) اظهار کرده بود انتظار دارد با توافق بین عربستان و روسیه عرضه نفت 10 تا 15 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.
در پی ادعای ترامپ مبنی بر توافق عربستان و روسیه برای کاهش عرضه نفت و مکالمات بین رهبران دو کشور، ریاض نیز خواستار تشکیل نشست اضطراری اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) شد و بسیاری از اعضای اوپک از آن استقبال کردند.
آیا اوپک به تنهایی قادر به برقرای تعادل در بازار است
بر اساس تحقیقی در مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی ملک عبدالله، بحران کنونی بازار نفت در حدی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تنهایی قادر به بازگرداندن ثبات به آن نیست. این در حالی‌است که راه‌حل‌های مؤثر ناچیزی فراتر از محدود کردن فیزیکی عرضه جهانی نفت وجود دارد.
در این شرایط، نفت شیل آمریکا نیز نمی‌تواند به سرعت شوک‌های غیرقابل پیش‌بینی وارد شده به بازار را جبران کند و با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان شیل پیش از سقوط قیمت‌ها با آن روبه‌رو بودند، در شرایط کنونی نخستین و سخت‌ترین آسیب را خواهند دید.
مأموریت اوپک برای تثبیت بازار نفت از طریق متعادل کردن عرضه، تنها بخشی از مجموعه بزرگ‌تر راه‌های موجود در بازار، برای کمک به مدیریت خطرهای ناشی از قیمت کنونی نفت است.
اوپک می‌تواند با همکاری دیگر کشورها، عرضه و تقاضا را متعادل کند.
این مطالعه ضمن یادآوری اینکه تلاش‌ها برای تثبیت بازار فراهم‌کننده‌ منافع اقتصادی جهان است، بر لزوم همکاری‌های بین‌المللی با اوپک به‌منظور یافتن راه‌حلی برای رفع بحران کنونی تأکید کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/343881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

کار سخت نکونام و کادرفنی استقلال تا 12 اردیبهشت!

از مرحله گروهی حذف شوی، درجا اخراج می‌شوی

صحبت های جنجالی امیرحسین صادقی بازیکن اسبق استقلال

صحبت های حسین گودرزی بازیکن شمس آذر قزوین

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ ان‌ ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

گزارش زنده؛ استقلال 3-0 شمس‌آذر قزوین