آریا جوان

آخرين مطالب

مازنی: در همه موارد اذن رهبری نیاز نیست؛ مجلس در رأس امور است نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایرنا / نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید که در بسیاری از اوقات شأن مجلس توسط هیئت رئیسه پایین می‌آید، مثلا آقای لاریجانی می‌خواستند برای برگزاری جلسات غیرحضوری مجلس و تصحیح آیین‌نامه هم از رهبری اذن بگیرند.
احمد مازنی، نماینده مردم تهران درباره جلسه امروز مجلس می‌گوید: باتوجه به تعطیلی چهل روزه مجلس و بحران فعلی کشور، خلاء مجلس احساس می‌شد. بنابراین تمهیداتی برای شکل‌گیری جلسه حضوری مجلس انجام شد. پیش‌بینی هم می‌شد که در این جلسه حضوری، درباره شرایط بحرانی کشور و کرونا راه‌حلی پیدا شود. بنابراین پیشنهاد شد اگر کشور در شرایط بحرانی مثل کرونا یا شرایط دشوار دیگر بود، با تشخیص هیئت رئیسه جلسه غیرحضوری برگزار شود، اما آیین‌نامه مجلس اجازه جلسه غیرحضوری را نمی‌دهد. بالاخره درحال حاضر با رشد فناوری و ارتباطات، امکان جلسه غیرحضوری وجود دارد و همچنین مجلس دهم در روزهای پایانی خود به سر می برد و درست نیست که مجلس تعطیل شود. بنابراین فرصتی است که آیین‌نامه مجلس اصلاح شود. از همین‌رو، پیش نویس این طرح آماده شد.
مازنی ادامه داد: اما سه فوریت و دو فوریت این طرح تصویب نشد. درواقع گویا نمایندگان محترم توجیه نشده‌اند و یا دغدغه‌های دیگری داشتند. مثلا برخی در اختیار قرار دادن تشخیص شرایط اضطراری به هیئت رئیسه را به صلاح ندانستند. اما راه دیگری وجود ندارد مگر حکم حکومتی و اذن گرفتن از رهبری که به نظرم درست نیست برای هر مسئله‌ای وقتی مجلس خودش توانایی تصمیم‌گیری دارد به رهبری رجوع کنیم.
این نماینده مردم تهران درباره طرح تعطیلی کشور به مدت یک ماه، توضیح می‌دهد: مسئله مهم دیگر این است که مردم بتوانند در خانه بمانند. وقتی گفته می‌شود دو سوم کارمندان به سر کار بیایند و بخش‌های مختلف آموزشی و شغل‌های دیگر شروع به کار کنند، این اتفاق نمی‌افتد. درواقع الان همه مشاغل دایر هستند مگر موارد خاص. در صورتی که در چنین موقعیتی ما نیازمند طرحی هستیم که همه چیز تعطیل شود و فقط دستگاه‌های ضروری، آن هم به تشخیص دولت و یا ستاد مقابله با بحران کرونا دایر باشند.
او در ادامه بیان کرد: در نهایت این طرح با اخطار قانون اساسی یکی از نمایندگان مواجه شد که آقای پزشکیان هم آن را پذیرفت و آن را به رای گذاشتند. اما به خاطر شرایط اضطراری نمایندگان می‌بایست با قیام و قعود نظر خود را اعلام می‌کردند که نمایندگانی هم برای تایید نظر آقای پزشکیان قیام کردند و از نظر آقای پزشکیان این اخطار، رای آورد. اما ما درباره آرا و اخطار قانون اساسی تشکیک کردیم و آن را هم اعلام کردیم. چون در این شرایط شمارش اصلا کار راحتی نیست.
مازنی همچنین درباره جلسه مجلس با حضور محمدباقر نوبخت، نمکی وزیر بهداشت و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور توضیح داد: این مسئولان از سوی هیئت رئیسه برای حضور در جلسه مجلس دعوت شده بودند. از آنجایی هم که بحث اول مملکت کرونا است، هیئت رئیسه از این افراد دعوت کرده بود. اما این سه بزرگوار با تاخیر حاضر شدند.
مدتی است شورای نگهبان دومی شکل گرفته
او در ادامه بیان می‌کند: مجلس تنها نهاد قانون‌گذاری است اما از ناحیه مسئولان و هیئت رئیسه شأنش رعایت نمی‌شود که به نظرم به رفتار مسئولان حکومتی و دولتی، عملکرد شورای نگهبان و نظارت استصوابی، هیئت رئیسه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام برمی‌گردد. درواقع مدتی است که شورای نگهبان دومی در مجمع تشخیص شکل گرفته و قبل از بررسی مصوبات در شورای نگهبان آنها آن را بررسی می‌کنند که بنده در جلسه‌ای به آقای محسن رضایی هم گفتم اگر این روال ادامه کند باید فاتحه مجلس را خواند.
مازنی همچنین می‌گوید: هیئت رئیسه مجلس هم در موارد متعددی کوتاه می‌آید و به حکم حکومتی متوسل می شود. درباره همین طرح تشکیل جلسه غیر حضوری در موارد اضطراری و تصحیح آیین نامه، آقای لاریجانی در جلسه غیرحضوری گفتند که می‌خواهیم از آقا اذن بگیریم که البته برداشت من این بود که اذن گرفته‌اند. درصورتی‌که وقتی این موضوع را خود مجلس می‌تواند حل کند چرا باید به رهبری رجوع کرد؟
این عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که چطور برخی نهادهای حکومتی تعطیل هستند اما بسیاری از کارمندان و کارگران و ... مجبورند کار کنند، توضیح داد: من از مابقی نهادهای حکومتی اطلاعی ندارم اما مجلس، براساس مصوبه ستاد مقابله با بحران کرونا تعطیل شد. زیرا در ساختمان بهارستان فقط 290 نماینده حضور دارند که خودش همایش بزرگی تلقی می‌شود. همچنین بیش از 200 نفر از نمایندگان از سایر استان‌ها به تهران می‌آیند، عبور و مرور آنها می‌تواند موجب اشاعه بیماری شود.
این نماینده مجلس در این باره که نمایندگان مجلس و بسیاری از مشاغل حقوق دریافتی دارند اما درحال حاضر بسیاری بیکار شده‌اند و یا حقوق دریافت نمی‌کنند، می‌افزاید: به جز موارد استخدامی، بسیاری از افراد با مشکل اقتصادی روبه‌رو هستند. یعنی اینکه ما می‌گوییم در خانه بمانید اما وقتی نمی‌شود خورد و خوراک را تامین کرد باید چه کرد؟ کاری که دولت باید انجام دهد این است که آمار درستی از افرادی که قراردادی هستند و یا مجبور به کار هستند داشته باشد و این افراد را پوشش بدهد. چراکه الان آمار بیکاری هم بسیار بالا رفته است. نمی توان دستور خانه‌نشینی داد اما مردم توانایی گذران زندگی نداشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/344236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی