آریا جوان

آخرين مطالب

اهمیت خاتمه دادن دعوا با مادر و توصیه‌هایی برای فرزندان دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - هنر زندگی/ دعوا با مادر یکی از پرتنش‌ترین موقعیت‌های بین فردی است که افراد می‌توانند تجربه کنند چراکه مادر یکی از الهام بخش‌ترین افراد در زندگی هر فردی است و نوع ارتباط با مادر تا حد زیادی می‌تواند در سلامت روان انسان تعیین کننده باشد. به همین خاطر افرادی که دائماً در حال دعوا و مرافعه با مادر هستند به طور کلی پریشانی زیادی را تجربه می‌کنند و تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. در نتیجه لازم است که بتوانید ارتباط خود را با مادرتان بهبود ببخشید و از بروز دعوا و اختلاف پیشگیری کنید. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع و ارائه توصیه‌هایی به فرزندان خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.
اهمیت خاتمه دادن دعوا با مادر
رابطه با مادر از جمله پرمعناترین و عمیق‌ترین روابط بشری است. انسان در دوران کودکی با برقراری ارتباط با مادر خود هسته مرکزی احساس دلبستگی را تشکیل می‌دهد و معنا و مفهوم اعتماد را درمی‌یابد. این ارتباط نه تنها در دوران کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است بلکه در سایر دوران زندگی نیز می‌تواند عاملی برای رشد و شکوفایی فرد باشد و سایر ارتباطات عاطفی انسان را تحت تأثیر قرار دهد.
افرادی که از موهبت داشتن مادر محروم هستند یا کسانی که ارتباط بسیار پرتنش و آسیب‌زایی را با مادر خود تجربه می‌کنند از نظر سلامت روان بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند و بیش از دیگران ممکن است در ارتباطات عاطفی خود دچار مشکل شوند. درنتیجه تلاش برای پایان دادن دعوا با مادر تنها بهبود یک ارتباط نیست بلکه می‌تواند در رشد فردی شما تأثیر بسزایی داشته باشد و در ارتقای سلامت روانتان نیز تأثیر بگذارد.
دعوا با مادر | توصیه‌هایی برای فرزندان
شاید فکر کنید مادر شما نمی‌تواند دیگر شما را درک کند و دائماً باعث بروز احساسات بسیار منفی در شما می‌شود. اما لازم است که بدانید هیچ ارتباط خوب و موفقی به طور خود به خود اتفاق نمی‌افتد و نتیجه وجود مهارت‌های ارتباطی در هر دو طرف است. اگر دائماً در حال بحث و جدال با مادر خود هستید، این مسئله به معنای وجود بن بست در ارتباط شما نیست بلکه می‌تواند با افزایش آگاهی و تمرین برخی مهارت‌های ساده بهبود یابد. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم که به چند مورد از این راهکارها اشاره کنیم. در صورتی که استفاده از این راهکارهای عمومی تغییر چندانی در کیفیت روابط شما و مادرتان ایجاد نمی‌کند مراجعه به یک روانشناس و شرکت در جلسات مشاوره خانواده می‌تواند تا حد زیادی در این باره به شما کمک کند.
تلاش کنید با کفش‌های او راه بروید
مادر بودن یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی است که برعهده انسان است. تصورات عمومی در مورد مادر به ما می‌گویند وقتی یک زن صاحب فرزند شد باید همواره از او حمایت کند، از احساساتش باخبر باشد، برای فرزندش فداکاری کند و همیشه در دسترس باشد. اما بیایید کمی در مورد این گزاره‌ها فکر کنیم و ببینیم این‌ها تا چه حد امکان‌پذیر هستند و به چه اندازه دشوار می‌باشند؟
حقیقت این است که مادران نیز همانند هر انسانی موجود کاملی نیستند. آن‌ها می‌توانند در وظیفه مادری خود گاهی دچار نقص شوند و حتی ممکن است به فرزندان خود آسیب برسانند. در واقع هیچ رابطه بشری وجود ندارد که از هرگونه آسیب مصون باشد و افراد در آن همواره رضایت و آرامش را تجربه کنند. اگر شما بتوانید نوع نگاه خود را به نقش مادر تغییر دهید و گاهی با کفش‌های او راه بروید می‌توانید به درک بیشتری از مادرتان برسید و کمتر تحت تأثیر رفتارهای نامناسب او قرار بگیرید.
هنگام دعوا با مادر رفتار قاطعانه و پرخاشگرانه او را از یکدیگر تفکیک کنید
فرزندان با افزایش سن به خصوص در دوران نوجوانی نیاز به استقلال بیشتری دارند اما این مسئله ممکن است که از جانب والدین به خصوص مادر نادیده گرفته شود و همین مسئله زمینه را برای بروز دعوا و تنش فراهم کند. برای مثال بسیاری از مادران با فرزندان بزرگسال همانند یک کودک رفتار می‌کنند و در نتیجه موجب رنجش فرزندشان را فراهم می‌کنند. توجه داشته باشید که هر رفتار نامناسبی که از جانب مادر می‌بینید و می‌خواهید با آن مخالفت کنید لازم است که قاطعیت را با پرخاشگری اشتباه نگیرید.
یک فرد قاطع می‌تواند خواسته فرد مقابل را در نهایت احترام رد کند بدون اینکه احساس کند حتماً به دعوا و درگیری نیاز دارد. اما یک فرد پرخاشگر مخالفت را همواره چاشنی عصبانیت می‌پندارد و برای اظهار کردن خواسته‌های متفاوت خود همواره کلام یا رفتار نامناسب را انتخاب می‌کند.
هنگام برخورد با مادر فراموش نکنید که شما حق مخالفت دارید اما این مخالفت حتماً باید به صورت قاطعانه باشد. این سبک رفتار به مادرتان نشان می‌دهد با وجود تمام اختلاف نظرهایی که با او دارید به او احترام می‌گذارید و برای جایگاهی که دارد ارزش قائل هستید.
زمان درست گفت‌وگو را بشناسید
یکی از مهم‌ترین اصول ارتباط با والدین این است که شما بدانید چه زمانی با آن‌ها صحبت می‌کنید و در چه موقعیتی خواسته‌ها و نیازهای خود را مطرح می‌کنید. در بسیاری از مواقع فرزندان به خصوص در سنین نوجوانی به دلیل هیجان خواهی و شور و شوقی که در مورد مسائل مختلف دارند فراموش می‌کنند که باید موقعیت را به خوبی بسنجند. بیان کردن خواسته‌هایتان زمانی که والدین خسته هستند و یا از نظر روانی تحت فشارند می‌تواند در بسیاری از موارد منجر به بحث و جدل شود.
در این شرایط هر دو طرف احساس می‌کنند که از جانب دیگری درک نمی‌شوند و به مرور فاصله عاطفی زیادی را میان خود احساس می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که پیش از هر چیز بررسی کنید و ببینید که مادرتان از نظر روحی و خلقی در چه وضعیتی قرار دارد و دریابید آیا اکنون زمان مناسبی برای صحبت کردن با او هست یا خیر؟
به موقع به بحث خاتمه دهید
یکی از اساس رابطه سالم برخورداری از مهارت گفت‌وگوی مؤثر است. برای اینکه مکالمات شما و مادرتان دائماً به دعوا منجر نشود بسیار اهمیت دارد که از این مهارت به خوبی برخوردار باشید و همچنین بدانید که چه زمانی باید به گفت‌وگوی خود خاتمه دهید. هرگاه احساس کردید صحبت‌های شما با هیجان خشم همراه شده و به جای حل مسئله بیشتر به بیان شکایت‌ها و اعلام نارضایتی‌ها اختصاص یافته تلاش کنید تا به بحث خاتمه دهید و ادامه آن را به زمانی که هردویتان آرام شدید موکول کنید. این کار به شما فرصت می‌دهد تا بتوانید خشم خود را کنترل کنید و به جایگاه و نقش مادر خود احترام بگذارید.
سؤالات متداول
- من از بچگی ارتباط خوبی با مادرم نداشتم. او همیشه رفتار تندی با من داشت و هرگز نتوانستیم ارتباط عمیقی با یکدیگر برقرار کنیم. نگرانم که این مسئله در آینده باعث ناتوانی من هنگام مادر شدن بشود و باعث شود من نیز نتوانم ارتباط مناسبی با فرزندم داشته باشم. لطفاً مرا راهنمایی کنید.
نداشتن ارتباط خوب با مادر لزوماً منجر به این نمی‌شود که شما نیز نتوانید نقش مادر را با به خوبی به عهده بگیرید. درست است که مادر محور اصلی شکل گیری مفهوم دلبستگی در انسان است اما در بسیاری از موارد تجربه نوعی رابطه شفابخش با فردی دیگر نظیر پدر یا همسر می‌تواند به بهبود این مسئله کمک کند و آسیب‌های قبلی را جبران نماید. با این حال برای اینکه بتوانید این مسئله را به طور دقیق‌تری در خود ارزیابی کنید بهتر است با یک مشاور روانشناس در ارتباط باشید تا بتوانید میزان مهارت‌های فرزندپروری خود را افزایش دهید و در عین حال آسیب‌های عاطفی ناشی از نداشتن رابطه امن با مادر را نیز جبران نمایید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/344606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

بالی‌تبار: علیزاده قبلاً جان نداشت اما حالا مشکل وزنی ندارد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

ماشینش «گاوکنترل» داره!