آریا جوان

آخرين مطالب

بروجردی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبر فوری:

استیضاح ظریف کار ساده ای نیست/ ایران در زمینه هواپیمایی اوکراین شفاف عمل کرد/ جنگ بیولوژیکی را جدی بگیریم اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید باید ادعای چین برای جنگ بیولوژیکی کرونا را به عنوان سرنخ جدی گرفت و دست آمریکا در این جنایت بشری را رو کرد.

خبر فوری - با وجود اینکه از مجلس یازدهم بازمانده است اما برای موفقیت نمایندگان مجلس آتی دعا می کند.
علاءالدین بروجردی که سابقه 20 ساله درمجلس دارد و سالها ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را برعهده داشت، می گوید که استیضاح وزیر امور خارجه کار ساده ای نیست.
او که در زمینه اتفاقات افغانستان نیز پرتجربه است، بر این باور است که آتش بیار معرکه و دعوای اخیر در این کشور، آمریکایی‌ها هستند.
او برجام را موجود نیمه جانی می‌داند و مسئولیت آن را به گردن ترامپ می‌اندازد.
بروجردی در خصوص ترور سردار سلیمانی و هواپیمایی اوکراینی نیز مطالبی بیان می کند که می توانید در مشروح گفت‌وگوی سایت خبر فوری این نماینده مجلس را در ادامه بخوانید:
خبر فوری: با توجه به سابقه دیپلماتیک حضور در افغانستان، دعوای اشرف غنی و عبد الله عبدالله به کجا ختم می شود؟
بروجردی: نسبت به آینده این دعوای سیاسی خیلی خوش بین نیستم و فکر می کنم آتش بیار این معرکه آمریکاست. سیاست راهبردی آمریکایی‌ها در منطقه ادامه بحران در در کشورهای مختلف خاورمیانه است، هدف این سیاست نیزنفوذ و حضور هر چه بیشتر و همچنین فروش تسلیحات، گرفتن پایگاه نظامی است، افغانستان هم از این قاعده مستثنی نیست.
البته در گذشته کشورهای همسایه کمک می کردند تا حضور، نفوذ و دخالت آمریکا در افغانستان به حداقل برسد اما شاهد هستیم که آمریکایی‌ها از یک طرف با طالبان مذاکره می کنند، با طالبانی که نتوانست با گذشت 20سال آنها را از افغانستان حذف کند و در نهایت دیدیم که آمریکا و طالبان قرارداد امضا می کنند، اما از سوی دیگر واشنگتن درون حاکمیت رسمی افغانستان دخالت کرده و سعی می کنند آب را گل آلود نگه دارند تا ماهی خود را از شرایط افغانستان صید کنند. از این رو عامل اصلی این دعوای سیاسی را آمریکایی‌ها می دانم، آنها تلاش می کنند افغان‌ها به وحدت کلمه و اتحاد ملی دست پیدا نکنند و دعواهایشان همیشگی و برخلاف منافع ملی افغانستان باشد.
خبر فوری: در نهایت هم شاهد تشکیل دو دولت در افغانستان بودیم؛ چرا سرانجام دموکراسی در این کشور به چنین نقطه ای ختم شد؟
بروجردی: تصور می کنم در هر صورت حضور دو دولت در افغانستان، کشوری که بخش مهمی از آن در اختیار طالبان است در واقع نمایش سیاسی باشد تا حاکمیت ملی، بنابراین ادامه این وضعیت طبعتا میسر نیست و فکر نمی کنم این امر تحقق پیدا کند مگر اینکه عملا یکپارچگی در افغانستان از بین برود و در واقع حاکمیت دوگانه در بخش هایی از افغانستان شکل بگیرد که به لحاظ مجموعه واقعیت های که وجود دارد چنین امری ممکن به نظر نمی رسد.
خبر فوری: همان طور که اشاره کردید آمریکا به دنبال نزدیک شدن به طالبان است و قراردادهایی را با این گروهک امضا می کند، به نظر شما احتمال پایداری صلح میان آمریکا و طالبان چقدر است؟
بروجردی: ملاحظه کردیم چقدر پایدار بود، چند ساعتی از امضای قرارداد صلح بین آمریکا و طالبان نگذشته بود که آمریکایی ها به مواضع طالبان حمله کرد، آمریکایی ها دنبال آرامش در افغانستان نیستند آنها دنبال ادامه بحران، آن هم بحران کنترل شده از سوی آمریکا در افغانستان هستند.
خبر فوری: یکی از وقایع ناگوار در سال 98، حادثه تلخ هواپیمایی اوکراینی بود که برخی از ابعاد این حادثه همچنان در هاله ای از ابهام است، یکی از مسائلی که هنوز شفاف نشده است اصابت موشک دوم به هواپیمای مسافربری است، آیا اطلاعات جدید یا دقیق تری در این زمینه دارید؟
بروجردی: اطلاع خاصی ندارم، طبیعتا ارکان های مسئول و ذی ربط هر توضیحی را باید بدهند، این موضوع گمانه زنی نیست محاسبه دقیقی است که باید ارگان هایی که در این زمینه مسئولیت دارند اطلاع رسانی دقیق را انجام دهند، تاکنون جمهوری اسلامی ایران در زمینه این اتفاق با شهامت و شفافیت عمل کرده است و در واقع سیستم پدافند ما مسئولانه عمل کرد و اعلام کرد، بنابراین اگر نکات مبهمی هم وجود داشته باشد خود ارگان‌هایی که مسئول بررسی فنی و کارشناسی هستند باید نظر دهد و فکر نمی کنم مسئله سیاسی و تحلیلی باشد که افراد متفرقه بخواهند در این زمینه اظهار نظر کنند.
برجام موجودی نیمه جان است
خبر فوری : در سال 98 برجام سرنوشت نامعلومی پیدا کرد، ایران نیز در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و انفعال کشورها اروپایی در قبال تعهدات توافق هسته ای، تعهدات خود را گام به گام کاهش دارد، با این حساب به نظر شما برجام تمام شده؟ یا هنوز امیدی به احیای آن در سال 99 هست؟
بروجردی: در واقع امروز برجام به موجود نیمه‌جانی تبدیل شده است که مسئولیت وضعیت فعلی در درجه اول بر دوش آمریکاست و باید پاسخگو باشد در مقابل این خطای بزرگ تاریخی و دوم برعهده اروپایی است با وجود اینکه مجموعه بزرگ 27 کشوری است از خود استقلال سیاسی نشان نداده اند، جمهوری اسلامی ایران بسیار مدبرانه عمل کرد و ما در واقع کاهش گام به گام تعهدات خود پاسخی بود بر اساس اصل عمل متقابل در مقابل پیمان‌شکنی آمریکا و اروپایی ها، ولی این به این معنا نیست که ما در واقع با کشورهایی که امضاکننده و بر تعهدات خودپایبند هستند مانند چین و روسیه کار نکنیم، ما بر اساس همین پیمان داد و ستد می کنیم و کار خود را ادامه می‌دهیم نباید اجازه دهیم که آمریکایی ها در واقع بخواهند با دست ما علیه ملی ما عمل کنند و به این بهانه بخواهند موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل بکشند، امر بسیار ظرفیتی است که باید هوشمندانه عمل کرد که به نظر بنده تا کنون جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هوشمندانه عمل کرده است.
خبر فوری: خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد کرده است، اکنون هم در زمینه درمان کرونا و تامین تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه هستیم، آیا ممکن است به دلیل این فشارها به برجام مدنظر ترامپ تن دهیم؟
بروجردی: ایران همواره به تعهدات برجام پایبند است، وضعیت فعلی ایجاد شده در ارتباط با تحریم مربوط به آمریکا است و ارتباطی به کاهش تعهدات ایران ندارد، ایران به هیچ وجه و سر سوزنی از منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد و بر این اساس عمل می کنیم. زمانی که آمریکایی ها از برجام خارج شدند و تحریم ها را اعمال کردند، ما کاهش تعهداتی نداشتیم، بنابراین اعمال این تحریم ها به دلیل کاهش تعهدات ایران نیست، این آمریکا است که به هیچ یک از مواقع حقوق بشری و انسانی پایبند نیست. ایالات متحده آمریکا مدعی دروغین حقوق بشر است و باید پاسخگو باشد. اخیرا وزیر خارجه کشور در نامه ای به سایر کشورها نوشته است که باید بدون فشارپذیری از آمریکا و در واقع پیروی از تحریم های مرتبط به مسائل انسانی و دارویی را بردارند این موضع را باید با جدیت دنبال کنیم تا محقق شود.
ترامپ شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری نیست
خبر فوری: با رویه ای که ترامپ در چند سال اخیر در پیش گرفته است، چه درارتباط با ایران چه سایر مسائل بین المللی، تصور می کنید انتخابات آمریکا به چه سمت و سویی می رود؟ آیا ترامپ شانس پیروزی مجدد را دارد؟
بروجردی: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا هیچ گمانه زنی روشنی وجود ندارد، مخصوصا با این افتضاح جدیدی ترامپ در ارتباط با کرونا انجام داد و اطلاعات آن را از مردم مخفی کرد. کاخ سفید در این زمینه غیرمسئولانه عمل کرد و به سلامتی مردم آمریکا ضربه زد و سپس 180 درجه تغییر چرخید و ناگزیر به بیان واقعیت کرونا در آمریکا شد، وضعیت فوق العاده در سراسرآمریکا اعلام شد، در برخی ایالت ها نیروهای ویژه وارد صحنه شدند. در واقع ترامپ در طول ریاست جمهوری خود سیاست ها پر فراز و نشیب و غیرمنطقی اتخاذ کرد که فکر می کنم بر روی افکار عمومی آمریکا تاثیر منفی می گذارد ولی به این معنا نیست که ترامپ شکست خورده انتخابات آینده باشد، به این معنا است که بر ابهام مسئله وضعیت فعلی خواهد افزود.

آریا جوان

ادعای جنگ بیولوژیکی کرونا را باید به عنوان سر نخ دنبال کرد
خبرفوری: به مسئله کرونا اشاره کردید، شایعاتی درباره جنگ آمریکا و عراق در موضوع شیوع کرونا مطرح شده است. به نظر شما کرونا یک جنگ بیولوژیک در سطح جهان به شمار می رود؟
بروجردی: به جای گمانه زنی باید دنبال کسب اطلاعات دقیق بود، سخنگوی وزارت خارجه چین به چنین موضوع اشاره داشت و ارتش آمریکا را مقصر دانست با توجه به اینکه چینی ها بامحاسبه دقیق صحبت می کنند این ادعا قابل توجه است که باید این را به عنوان یک سر نخ دنبال کرد و اگر واقعا آمریکا این جنایت را انجام داده باشد نابخشودنی است. جامعه بشری امروز و همه کشورها باید با حساسیت این وضعیت دنبال کنند، متخصصین مسئله در این زمینه کار کنند تا به نتیحه روشن و شفاف برسند فکر نمی کنم این گمانه زنی ها کمکی به درمان کرونا کند.
خبرفوری: یکی از اقدامات نابخردانه ترامپ، ترور سردار سلیمانی بود، ترور سردار آینده منطقه را به کجا خواهد برد؟
بروجردی: همان گونه که زندگی سردار سلیمانی پربرکت بود شهادت شان هم پربرکت بود؛ شهادات سردار خروشی تاریخی در جبهه مقاومت ایجاد کرد، ترامپ فکر می کرد که با حذف فیزیکی سردار سلیمانی و ترور ناجوانمردانه می تواند جبهه مقاومت را حذف کند، این یک محاسبه غلط بود، چرا که امروز تب و تابی شدید برای انتقام از خون پاک سپهبد ایجاد شده است، با وجود حذف فیزیکی سردار جبهه مقاومت با همان حدت و شدت گذشته پیش خواهد رفت و آمریکا که این جنایت و این حرکت تروریستی را صورت داد بازنده بازی خواهد بود.
عراقی‌ها متهم به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی نیستند
خبر فوری: هیچ وقت مشخص شد که افرادی در عراق در ترور سردار سلیمانی دخیل بوده اند؟
بروجردی: بررسی این مسئله با قوه قضاییه است و باید پیگیر جدی حقوقی این ترور باشیم تا بتوانیم آمریکا را به عنوان جنایت کار و کشوری که در این ترور دست داشته است محکوم کنیم. درباره اطلاعات حضور سردار در عراق باید گفت، طبیعتا با توجه به حضور عوامل آمریکایی‌ها به راحتی می توانند از محل حضور سردار و زمان حرکت شان مطلع شوند، نیازی نیست بخواهیم افرادی را در عراق متهم کنیم یعنی این یک امر خیلی پیچیده ای نیست که آمریکایی ها از حضور سردار مطلع شوند، وقتی سردار از بیرون به سمت بغداد کسب اطلاعات از این حرکت امر پیچیده ای به لحاظ اطلاعاتی نیست.
انتقام ترور سردار سلیمانی در راه است
هر چند که باید چنین اتفاقی می افتاد، اما متاسفانه آمریکایی ها به خود جرأت دادند و دست به ترور سردار دل ها زدند. پاسخ اولیه را در بازه زمانی کوتاه دریافت کردند ولی در واقع به تعبیر مقام معظم رهبری این یک سیلی بود وانتقام در راه است.
خبر فوری: آیا واقعا آمریکایی ها از عراق خارج می شوند یا صرفا نمایش سیاسی است؟
بروجردی: آمریکایی‌ها راه دیگری جز خروج از عراق ندارند، دیگر ملت عراق، نمایندگان مجلس، مصوبه تاریخی پارلمان عراق و دولت عراق با چه زبانی باید اعلام کنند که نمی خواهند آمریکایی‌ها در خاک عراق بماند. این دستور به خروج نتیجه حماقت آمریکا است و فکر می‌کنم اگر آنها مصر بر حضور در عراق باشند باشند بدتر از این به سر آمریکایی ها خواهد آمد.
سیاست ترکیه خروج ایران از سوریه نیست
خبر فوری: اخیرا شاهد تنش بین ترکیه و سوریه هستیم، ایران دراین زمینه تلاش کرده است در مسیر کاهش تنش حرکت کند با این حال آیا احتمال دارد در سوریه شاهد رویایی ترکیه و ایران باشیم؟ آیا ترکیه می خواهد ایران از سوریه بیرون برود؟
بروجردی : تصور نمی کنم سیاست ترکیه خروج ایران از سوریه باشد، هر چند که ورود و حضور ایران به سوریه ربطی به ترکیه ندارد ما بر اساس دعوت رسمی دولت سوریه، در این کشور حضور مستشاری داشتیم، حضور نظامی به معنای انتقال نیرو به سوریه نداریم، با این حال حضور ایران در سوریه، سیاست و تصمیم دمشق است و با توجه به روابط راهبردی که با سوریه داریم به آن عمل کردیم و به هیچ کشور دیگر این موضوع ارتباطی ندارد، در واقع کسانی که بدون اجازه دولت سوریه به این کشور ورود پیدا کرده اند مهمانان ناخوانده هستند که باید هر چه سریعتر خاک سوریه را ترک کنند.
خبرفوری: برخلاف سنوات گذشته در سال 98 ایران و عربستان کمترین تنش را تجربه کردند، در سال 99 چشم اندازی برای بهبود روابط وجود دارد؟
بروجردی: عربستان راه دیگری جز اینکه سیاست های خود را تغییر دهد پیش روی ندارد اشتباه بزرگ تاریخی عربستان حمله به یمن بود در 5 سال گذشته بازنده این بازی شد، به هر میزانی که بخواهد این بازی را ادامه دهد بیشتر در این باتلاق فرو خواهد رفت و از جنبه های مختلف متضرر می شود، ما هم که بارها اعلام کردیم سیاست جهوری اسلامی داشتن روابط خوب با کل منطقه است بنابراین عربستان راه دیگری جز تغییر سیاست های خود در منطقه ندارد.
استیضاح وزیر امور خارجه کار ساده ای نیست
خبر فوری: با برگزاری انتخابات مجلس و افرادی که موفق به کسب رای از سوی مردم شدند، باید گفت که مجلس یازدهم چینش متفاوتی را مجلس دهم دارد ، فکر می کنید این مجلس باتوجه به نگاه انتقادی به سیاست خارجی دولت روحانی، به سمت استیضاح ظریف پیش می رود؟
بروجردی: با وجود اینکه موفق به حضور در مجلس یازدهم نشده ام در هر صورت برای موفقیت مجلس آتی هم دعا می کنیم تا بتوانند به مسئولیت خود عمل کنند. اما استیضاح وزیرامور خارجه که اشاره کردید، چیزی نیست به راحتی قابل اقدام باشد. با توجه به شرایط ایران در منطقه و اینکه همواره در مقابل دشمن خون خواری مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی با همکاری کشورهای اروپایی از جمله انگلیس هستیم، جایگاه و اهمیت وزارت امور خارجه قابل توجه می شود. از سوی دیگر براساس قانون اساسی و سیاست گذاری کلان نظام، طبیعتا دستگاه سیاست خارجی کشور باید در راستای نظرات مقام معظم رهبری محکم و استوار عمل کند بنابراین باید وزارت خارجه بتوانید با شهامت سیاست ها را عمل کند از این رو عملکرد وزات خارجه اهمیت دارد و فرقی نمی کند چه کسی وزیر باشد، با توجه به این اصل جای برخوردهایی مانند برکناری یا استیضاح وجود ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/345223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند