آریا جوان

آخرين مطالب

خبرفوری در گفت‌وگو با سه نماینده مجلس خسارت به یارانه‌بگیران را بررسی کرد؛

کلاهبرداری یارانه‌ای؛ قوه قضائیه به ماجرای کذب ثبت‌نام در سایت ورود کند اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - ثبت نام برای وام یک میلیونی کرونا در 24 ساعت گذشته، زلزله‌ای به جان رسانه‌ها انداخته است، خبری کذب که کسی مسئولیت آن را نمی پذیرد اما باید دید آیا مسئولی پیدا می شود خسارت ناشی از این اشتباه را بپردازد؟

به گزارش خبر فوری ، حواشی کرونا قوزبالاقوز برای مردم شده است، از یک طرف کاسبی مردم برای رعایت فاصله اجتماعی کساد شده است از یک سمت دولت با وعده های راست و دروغش هر روز داستان جدیدی برای زندگی روزمره مردم رقم می زند. آخرین حاشیه ای که به واسطه کرونا برای مردم دست و پا شده است، ثبت نام در سایتی برای دریافت وام یک تا دو میلیونی آن هم با سود 12درصد بود که کمتر از 24ساعت مشخص شد این سایت درواقع برای حذف داوطلبانه یارانه نقدی بود نه اعلام برای دریافت وام.
روز گذشته براساس اعلام نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، که گفته بود سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی می توانند برای دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی در سایت ثبت نام کنند تا با یارانه اردیبهشت ماه برایشان واریز شود، یکی از خبرگزاری های کشور آدرس این سایت را منتشر کرد و به دنبال آن سایر رسانه ها نسبت به اطلاع رسانی این سایت اقدام کردند که با گذشت چند ساعت و مراجعه مردم به این سایت مشخص شد که در این سایت نه تنها درخواست وام دریافت نمی شود بلکه افراد با ثبت نام در آن عملا اعلام می کنند که داوطلب حذف یارانه نقدی‌شان هستند. به دنبال این خطای اطلاع رسانی و پیگیری رسانه ها مهدی قمصریان سخنگوی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: تاکنون جزئیات این تصمیم و اینکه کدام سایت و چه اطلاعاتی نیاز دارد مشخص نیست و به محض دریافت، اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین حسین میرزایی سخنگوی ستاد معیشت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به فارس گفت: زیرساختها در این زمینه وجود دارد اما هنوز سایتی برای ثبت نام متقاضیان اعلام نشده و در روزهای آینده چگونگی و نحوه ثبت نام و آدرس آن مشخص خواهد شد.
بسیاری از مخاطبان سایت خبر فوری نیز اعتراض خود را از این اشتباه که هزینه آن از جیب مردم پرداخت شد اعلام کردند و بیان داشتند این خطا حکم کلاهبرداری را دارد از این رو با چند نماینده مجلس مسئله را پیگیری کردیم تا راه‌حلی برای عدم قطع یارانه نقدی مردم ارائه شود.
حاجی‌دلیگانی: دولت مراقب باشد دست گل به آب ندهد
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبر فوری تاکید کرد که آقای صابری رئیس تازه نفس سازمان هدفمندی یارانه ها باید هر چه زودتر موضوع را بررسی کند تا به هیچ وجه یارانه کسی قطع نشود.
این نماینده مجلس قول داد که این موضوع را در مجلس دنبال می کند تا برخورد متناسبی با هر کسی که دراین موضوع مقصر است انجام شود.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به دولت توصیه کرد باید با دقت و توجه بیشتری اقدام کند تا اینگونه دست گل به آب ندهد.
جعفرزاده ایمن آبادی: وام یک میلیونی با سود 12 درصد شوخی تلخ بود
از سوی دیگر غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به خبر فوری می گوید فلسفه وجودی دولت ها در زمان مشکلات مردم معنا پیدا می کند و تفاوت دولت ها در حل مشکلات مردم خودنمایی می کند. این نماینده مجلس با تاکید براینکه قوای سه گانه با کارکردهای مختلف باید کارنامه ای برای خود داشته باشند، ادامه می دهد: توقع و انتظار مردم این بود که در دوران بحران، حل مشکلات مردم در اولویت دولت باشد، چرا که اگر دولت دچار مشکلات اقتصادی شود و بدهکاری ها گریبانگیرش شود قابل ترمیم است اما فوت مردم و از هم پاشیده شدن خانواد ها خسارت های غیر قابل جبران است.
کام مردم تلخ شد
نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه وام یک میلیونی با سود 12 درصد شوخی تلخ بود، می گوید: اکنون این شائبه به وجود آمده است که با ثبت نام برای این وام عملا یارانه نقدی افراد قطع می شود، اگر این حقیقت داشته باشد، کام مردم تلخ می شود و خاطره ای فراموش نشدنی در اذهان عمومی ایجاد می شود، زیرا دولت با تمام توان برای حل مشکل مردم پای کار نیامده است و برای حل مشکلات خود راه حل غیرمنصفانه ای را انتخاب کرده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به خبر جعلی سایت ثبت نام وام بیان می کند که امیدوار است این اتفاق و قطع یارانه مردم صحت نداشته باشد چرا که این اتفاق اعتماد بین مردم و دولت را زا بین می برد در حالی که مردم از دولت انتظار صداقت و راستگویی دارند. امیدواریم این خبری که در فضای مجازی پخش شده دروغ باشد و دولت هر چه زودترشفاف سازی کند.
دولت یا با مشکلات مردم فاصله دارد یا مشکلات مردم برایش مهم نیست
جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه این گفت‌وگو به بهره این وام انتقاد می کند و ادامه می دهد: به دولت پیشنهاد می کنم بهره و سود وام مذکور را از بین ببرد، به هر خانواده یک میلیون تومان کمک کند، چه اشکالی دارد، این کمک راه دوری نمی رود به دنیا نگاه کنیم از آلمان تا ترکیه از یوگسلاوی تا روسیه حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت بینید چطور به مردم کمک می کنند.

آریا جوان

وی بااشاره به سخنرانی امروز مقام معظم رهبری بیان می کند: امروز مقام معظم رهبری نشان دادند که تا چه میزان اطلاعات ریزی دارند، اتفاقات مثبت شهرها را بیان کردند، حالا که مردم پای کار آمده است دولت هم باید با همه امکانات خود پای کار بیاید و دولت نباید به فکر فردای خود باشد، فردای هر دولتی با مردمش سنجیده می شود.
این نماینده مجلس تاکید می کند: از فرصت کرونا برای آشتی ملی بزرگ استفاده کنیم تا مردم دولت را باور کنند و بگویند دولت با ما بود و به ما کمک کرد هنوز به این احساس در مردم ایجاد نشده است، مردم حرف های دیگری می زنند که خوب نیست، انگار دولت یا با مشکلات مردم فاصله دارد یا مشکلات مردم برایش مهم نیست.
حاجی دلیگانی: وام کرونا بلاعوض شود
در حالی که سایر کشورهای دنیا به مردم خود وام های بلاعوض برای گذران زندگی در دوران کرونا می دهد و آنها را تشویق به ماندن در خانه ها می کند، دولت ما پس از اذن رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی، از پرداخت وام یک میلیون تومان با سود 12 درصد می گوید و این شبهه را در افکار عمومی ایجاد می کند که دولت از وام کرونا برای خود کیسه دوخته است تا به واسطه این وام و سود بازپرداخت آن و با ارائه سایتی غلط که باعث شده است بسیاری ناخواسته از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند کسری های خود را جبران کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در بخشی دیگر در به خبرفوری می گوید: مردم مطمئن باشند مجلس موضوع را دنبال می کند و با هر کسی که خطا و اشتباه در معرفی سایت برخورد خواهد کرد.
وی همچنین ادامه می دهد: قصد داشتم درآخرین جلسه صحن علنی تذکر درخصوص سود وام کرونا بدهم اما آقای پزشکیان آنقدر جلسه را با عجله و زودتر از وقت قانونی به پایان رساند که امکان طرح تذکر نبود.

آریا جوان

این نماینده مجلس با اشاره به تذکری که هرگز در مجلس مطرح نشد بیان می کند: ما از نرخ سودی که برای وام گذشته شده اند گله مند هستیم، این وام باید قرض الحسنه کامل باشد یا حداکثر کارمزد 4 درصد دریافت کند از این رو موضوع را در مجلس دنبال خواهیم کرد.
حاجی دلیگانی با اشاره به واکنش مردم به وام یک میلیونی با کارمزد 12 درصد، می گوید: مردم تصور می کنند دولت به دنبال کسب درآمد از کنار وام کرونا است، اگر سود 12 درصد گرفته شود این فکر درست است.

آریا جوان

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح می کند: با توجه به منابع وام مذکور که از صندوق توسعه ملی و به مبلغ یک میلیارد یورو است، انتظار می رود نفع این وام به طور کامل به جیب مردم برود و این وام یک میلیونی پیش پرداختی یارانه های آینده باشد نه اینکه سودی از مردم گرفته شود.
جعفرزاده ایمن آبادی: مجلس نمی تواند وام را بلاعوض کند
اما از سوی دیگر جعفرزاده ایمن آبادی از واقعیتی تلخ می گوید و اینکه مجلس نمی تواند سود وام کرونا را صفر کند. این نماینده مجلس توضیح می دهد: در واقع مجلس محل صدور مجوزهاست، اگر دولت بخواهد سود وام را صفر کند باید مجوز آن را از مجلس بگیرد، در حالت کلی مجلس به شورای عالی پول این مجوز را داده است که سودهای بانکی را مشخص کند که آن شورا حداکثر سود را 18 درصد لحاظ کرده است.

آریا جوان

وی ادامه می دهد: در واقع دولت در چارچوب قانون عمل کرده است و مجلس نمی تواند از ابزارهای خود برای لغو سود بانکی استفاده کند و تنها می تواند در قالب تذکر، توصیه و اخطار به دولت گوشزد کند که بهتر است وام را بلاعوض کند و اعلام آمادگی کند دولت هر مجوزی برای رفاه عمومی بخواهد صادر می کند.
کمالی پور: قوه قضاییه ورود کند
فارغ از سود بانکی و جبران خسارت مردم در سایت کذایی، موضوع اینجا است که آیا خبر معرفی سایت ثبت نام وام یک میلیون تومانی در یکی از خبرگزاری های کشور حکم انتشار خبر جعلی درباره کرونا را ندارد و آیا نباید قوه قضاییه به این موضوع ورود کند؟ یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تاکید می کند که اگر خبر معرفی سایت از سوی مسئولان ستاد مبارزه با کرونا یا دولت نباشد قطعا باید قوه قضاییه ورود کند و اگر اشتباه از ناحیه دولت بوده باید این اشتباه با بپذیرد و خسارات مردم جبران شود.

آریا جوان

این نماینده جیرفت نیز از سود 12 درصدی وام یک میلیون تومانی انتقاد می کند و ادامه می دهد: دولت باید درباره نحوه پرداخت این وام شفاف سازی کند، قطع یارانه نقدی مردم به واسطه پرداخت این وام و دریافت سود 12 دررصد در واقع هیچ کمکی به مردم نمی کند، چرا که مردم برای گذران زندگی روی یارانه نقدی حساب کرده اند ضمن اینکه نباید این یارانه قطع شود بلکه سود آن نیز باید حذف یا به نحوی دیگر محاسبه شود.
به نظر می رسد مسئولین دولتی از جمله مدیران سازمان برنامه و بودجه با بی توجهی به اعتراضات وانتقادات مردم به فکر حل مشکلات مردم با کمترین هزینه از سوی خود و بیشترین خسارت از سوی مردم هستند باید دید مجلس و قوه قضاییه برای عبور از بحران کرونا دوشا دوش مردم می ایستند یا آنها نیز به دولتی‌ها می پیوندند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/346013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

تکنیک حیرت‌انگیز یک عنکبوت برای شکار یک مورچه بزرگ در حال حرکت!

گوناگون/ ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

کل کل اتوبوس مسافربری و یک پژو که منجر به تصادفی شدید شد!

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان»

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

خیابانی: استقلال و پرسپولیس بی‌صاحب هستند

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

گوناگون/ در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!

کشتن کفتار توسط شیرهای عصبانی

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

راه‌و‌رسم مقابله با قُلدرها