آریا جوان

آخرين مطالب

خاطره جالب زننده گل قهرمانی استقلال در فینال آسیا ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - ورزش 3 / زننده گل قهرمانی استقلال (تاج سابق) در آسیا در سال 1349 می‌گوید با حرکت داور به سمت وسط زمین تازه متوجه به ثمر رسیدن گل شدم.
امروز 21 فروردین‌ماه 1399 پنجاهمین سالگرد قهرمانی استقلال در جام باشگاه‌های آسیا است و به همین بهانه گفتگویی با یکی از برادران معینی یعنی مسعود معینی یکی از پیشکسوتان باشگاه استقلال (تاج سابق) و زننده یکی از دوگل فینال جام باشگاه های آسیا انجام دادیم تا بتوانیم هر چه بیشتر در کم و کیف آن بازی تاریخی قرار بگیریم.
این در حالی است که برادر او فریدون معینی نیز یکی از بازیکنان تاج در این دیدار بود که البته هردوی آن‌ها نقش بارزی در ثبت اولین قهرمانی تاج در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا داشتند.
مسعود معینی در ابتدای صحبتش گفت: «در درجه اول باید بگویم که در آن مسابقات، فریدون (برادرش)، غلام وفاخواه، محمود خوردبین به‌عنوان بازیکنان کمکی تیم تاج را همراهی می‌کردند. رایکوف مخصوصاً روی حضور فریدون اصرار زیادی داشت، چراکه معتقد بود حضور فریدون در کنار"کارو حق وردیان" و" جواد قراب "می‌تواند خط هافبک ما را تکمیل ‌کند.»
معینی که موفق شد گل دوم و درعین‌حال گل قهرمانی استقلال را در دقیقه 92 به ثمر برساند درخصوص صحنه آن گل تاریخی می‌گوید: «در ارتباط با صحنه به ثمر رسیدن گل، آن چیزی که در خاطرم مانده این است که درآن لحظه من خودم کاملاً گیج شده بودم و زمانی که داور به سمت وسط زمین حرکت کرد تازه متوجه شده بودم که توپ وارد دروازه شده است.
البته اعتراف می‌کنم یک‌چیز معجزه‌آسا و استثنایی به وقوع پیوست. چون‌که در داخل محوطه جریمه حدود 15 بازیکن جمع شده بودند و عبور توپ از بین تمامی این نفرات اتفاق عجیبی بود. من باوجوداینکه دو پا هستم تصمیم گرفتنم درآن صحنه با پای راست به سمت دروازه شلیک کنم و توپ درست همان‌جایی رفت که باید می‌رفت. بعضی‌اوقات خودتان بهترمی دانید شانس با آدم یار است چون توپ به کسی برخورد نکرد و یک‌راست به گوشه دروازه هاپوئل رفت.»
او درباره عدم وجود فیلم این دیدار با توجه اینکه آن مسابقه به‌طور کامل فیلم‌برداری شد و در کل، نبود آرشیو مدونی برای بازی‌های فوتبال در آن دوران افزود: «البته راستش را بخواهید من خودم فیلم 10 تا 15 ثانیه‌ای گلم را که بر روی ارسال مرحوم منصور پورحیدری به دست آمد، بعد از 40 سال در کشور کانادا توسط یکی از دوستان دیدم.
فیلم مربوط با آن لحظه‌ای است که توپ را فقط من شوت می‌کنم؛ در همین حد. ولی حرکت قراب و مظلومی را هم نشان می‌دهد اما خیلی کوتاه است. البته من خدمت شما بگویم که آن موقع از هر ده هزار نفر یک نفر تلویزیون شارپ سیاه‌وسفید داشت و سیستم آن‌قدر قوی نبود. ما خودمان برای دیدن تلویزیون به خانه کسانی می‌رفتیم که تقریباً آدم به‌روزی بودند.»
معینی با اشاره به عطا بهمنش یکی گزارشگران نامی ورزش ایران بیان کرد: «البته من فراموش کردم یادی کنم از عطاالله بهمنش این مرد بزرگ که چقدر به فوتبال ما رنگ و بویی تازه می‌داد. خاطرم است او بازی را از کنار زمین گزارش می‌کرد. یک بلندگوی ایستاده در کنار زمین وجود داشت و بهمنش ازآنجا به کار گزارشگری می‌پرداخت. اما من واقعاً نمی‌دانم آیا صداوسیما فیلمی در آرشیو خود از این بازی موجود دارد یا خیر؟»
وی درخصوص برادر خودش فریدون معینی که یکی از بازیکنان برجسته دهه 40 تا 50 فوتبال ایران به شمار می‌آمد خاطرنشان کرد: «فریدون بازیکن بسیار تأثیرگذاری بود و رایکوف بسیاری او را دوست داشت. ضمن اینکه او پیش از من در استقلال بازی می‌کرد.»
معینی در ارتباط با نحوه انتقالش به باشگاه استقلال (تاج سابق) با اشاره به خاطره‌ای گفت: «یادم نمی‌رود زمانی که در باشگاه راه‌آهن حضور داشتم، استقلال رایکوف را تازه به خدمت گرفته بود و دو، سه ماه مانده به آغاز جام باشگاه‌ها آسیا، طی توافقی با آقای امیر ابوطالب سرمربی راه‌آهن در آن زمان، دیدار دوستانه‌ای با تیم تاج ترتیب داده شد. در آن بازی دوستانه، یک ربع تا 20 دقیقه آخر آقای امیر ابوطالب به من فرصت داد تا در دفاع چپ بازی کنم و من آن روز خیلی خوب بازی کردم. مخصوصاً کنترل خوبی روی آقای جباری که بسیار بازیکن شاخصی بود داشتم و بعدازاین بازی بود که فریدون با من صحبت کرد و گفت: " رایکوف می‌خواهد با تو صحبت کند".
رایکوف که آن موقع تازه به ایران آمده بود زیاد مسلط به زبان فارسی نبود و به کمک مترجم با من صحبت کرد گرچه او خیلی زود فارسی را فراگرفت.
درنهایت با اجازه از آقای امیر ابوطالب و صحبت با فریدون در یک‌شب همراه با نصرالله عبداللهی، جواد قراب، ناصر حجازی با تیم تاج قرارداد بستیم. چون‌که رایکوف می‌خواست تیمی بسیار قدرتمند برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا داشته باشد و خیلی جالب است که من خدمت شما این موضوع را عرض کنم که تابه‌حال درجایی نگفتم که مبلغ قرارداد با تیم تاج تنها 4 هزار تومان بود یعنی به ازای هرسال دو هزار تومان که اتفاقاً چند وقت پیش که در خدمت آقای خیابانی بودیم می‌خواستم آن را با نشان دادن دو اسکناس دوهزارتومانی با دست ‌نشان بدهم.»
معینی در همین ارتباط اضافه کرد: «درهرصورت در آن زمان عشق بالاتر از هر چیزی بود. وقتی هنوز من بعد از 50 سال که واقعاً زمان کمی نیست مورد محبت یک راننده تاکسی قرار می‌گیرم احساساتی می‌شوم. یک روز یکی از بچه‌ها من را در خیابان دید و به من گفت "آقای معینی یادش بخیر آن گلی که به اسرائیل زدید" که من در جواب ایشان گفتم "شما که بیشتر از 17 یا 18 سال ندارید" اما ایشان در جواب من گفت " پدرش که 45 ساله است برای او خاطره آن گل را تعریف کرده که متوجه شدم پدرش هم در زمان به ثمر رسیدن آن گل دنیا نبوده و درواقع این جزو یکی از محسنات ما ایرانی‌ها است.»
معینی در پایان صحبتش با اشاره به نقش غیرقابل‌انکار زدراکو رایکوف در تیم تاج و آلن راجرز در پرسپولیس اظهار داشت: «به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نقش این دو مربی را در جا انداختن فوتبال مدرن در ایران نادیده گرفت. می‌توان گفت که فوتبال ما با حضور این دو مربی شکل واقعی به خود گرفت. رایکوف که خودش سابقه حضور در دو جام جهانی را در کارنامه داشت و همچنین راجرز که یکی از مربیان برجسته فوتبال دنیا در آن زمان به شمار می‌آمد، بسیار مدیر قابلی بود. ما پیش از ورود رایکوف هفته‌ای 3 جلسه تمرین داشتیم اما با ورود رایکوف این جلسات به 5 روز در هفته و روزی دو بار افزایش یافت و درواقع ما او را ساخت.
شما ببینید در روز بازی مقابل هاپوئل استرس داشت تمام بازیکنان تاج را به‌نوعی خفه می‌کرد، چون اکثر بچه‌ها جوان بودند. اما رایکوف صبح روز مسابقه برای بچه‌های تیم تمرینی 15 دقیقه‌ای در استادیم حیدرنیا امروز ترتیب داد و به این صورت دو ساعت از وقت ما گذشت و توانستیم فکرمان را از بازی دور کنیم. این تصمیمات درس‌هایی بود مابعدها متوجه ان شدیم اما به‌هرحال ای‌کاش زمانی فرابرسد که بتوانیم در زمان کافی به نقش این دو مربی در فوتبال ایران بپردازیم.»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/346113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده