آریا جوان

آخرين مطالب

تعداد رشته های با آزمون کنکور از سال آینده کاهش می یابد اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

جوانان نیوز -

معاون سازمان سنجش گفت: از سال آینده براساس مصوبه مجلس تعداد رشته های با آزمون کاهش می یابد تا سقف قانونی 85 درصد پذیرش از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شود.
به گزارش پرتال دانشگاهی به گزارش خبرنگار مهر، احسان جمالی در چهارمین همایش ملی «ارزیابی کمی و کیفی برنامه ریزی و گسترش علوم جغرافیایی در آموزش عالی »، در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وضعیت رشته جغرافیا طی 10 سال گذشته افزود: براساس آخرین آمار موسسه پژوهش و برنامه ریزی در سال 95.96، تعداد دانشجویان کل کشور حدود 4 میلیون و 73 هزارو 476 نفر است.
وی ادامه داد: از این تعداد 27 هزار و 962 نفر در تمام مقاطع تحصیلی، رشته جغرافیا تحصیل می کنند که شامل مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی می شود از تعداد مذکور 46 درصد را دانشجویان پسر و 54 درصد را دانشجویان دختر تشکیل می دهند.
معاون سازمان سنجش ادامه داد: دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم بیشترین تعداد دانشجو جغرافی را دارد که حدود 43 درصد است و در مرتبه بعد، دانشگاه پیام نور با 34 درصد است.
وی ادامه داد: درمقطع کارشناسی ، بیشترین تعداد دانشجویان جغرافیا در دانشگاه های وزارت علوم تحصیل می کنند که البته این آمار به غیراز دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و فرهنگیان است. تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد 4 درصد است.
جمالی افزود: در مقطع کارشناسی ارشد وزارت علوم سهم کمتری از دانشجویان جغرافیا دارد که 39 درصد را به خود اختصاص داده و دانشگاه آزاد نیز 31 درصد دانشجویان جغرافیا در مقطع کارشناسی ارشد را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: درحال حاضر 52 درصد دانشجویان دکتری جغرافیا در وزارت علوم و 45 درصد در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند و بسیار تعداد جزیی هم در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی در حال تحصیل هستند.
معاون سازمان سنجش افزود: ظرفیت پذیرش دانشجوی جغرافیا در آزمون سراسری فقط در بخش کارشناسی ، از سال 87 تا 96 از 8 هزار 149 نفر به 17 هزارو 575 نفر افزایش یافته است. هر سال به طور متوسط، رشدی معادل 8 و هشت دهم درصد داشته است.
وی ادامه داد: بیشترین رشد ظرفیت دانشجو جغرافیا در سال 92 بوده است. در سال 96 ظرفیت دانشجویی رشته جغرافیا 17 هزار و 575 نفربوده که فقط 3 هزارو 558 نفر پذیرش شدند یعنی رقابتی برای پذیرش دانشجوی جغرافیا وجود ندارد.
جمالی افزود: برآوردها نشان می دهد در مجموع، 30 درصد این افراد بنا به دلائلی در دانشگاه پذیرفته شده ثبت نام نمی کنند، بنابراین تعداد ثبت نام هر سال به دو هزارو 600 یا 700 نفر نمی رسد.
معاون سازمان سنجش افزود: طی 10 سال گذشته بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجوجغرافیا در دانشگاه پیام نور بوده که دراین سال ها بیشرین نرخ رشد برای سال 92 بوده است.
وی خاطرنشان کرد: پذیرفته شدگان این دوره ها نیز، 10.4 درصد به طور متوسط در هر سال نسبت به سال قبل کاهش داشته اند که از دلائل آن می توان به کاهش تعداد افراد پشت کنکور با افزایش ظرفیت ها درسنوات گذشته، بحث بازارکار رشته هادر سنوات اخیراشاره کرد.
جمالی افزود: داوطلبان گروه علوم انسانی و ریاضی به شدت کاهش یافته ورودی های آموزش و پرورش برای مقاطع متوسطه به سمت رشته های تجربی سوق یافته است به طوریکه 64 درصد داوطلبان آزمون سراسری امسال در گروه تجربی هستند که این چالش بزرگی در آینده برای نظام خواهد داشت.
وی ادامه داد: تا سال 92 رشته جغرافیا چندین گرایش داشت که از سال 93 به بعد در تمامی رشته گرایش ها حذف شد و جغرافیا از سال 93 به بعد بدون گرایش پذیرش می شود.
معاون سازمان سنجش افزود: در سال 96، از 3 هزار558 نفری که در آزمون جغرافیا قبول شدند هزارو 924 نقر دردوره روزانه بودند.
وی ادامه داد: براساس مصوبه مجلس رشته محل هایی که اقبال عمومی داوطلبان نسبت به آنها کمتر است، امسال 85 درصد این رشته محل ها براساس سوابق تحصیلی آموزش و پرورش پذیرش می شوند.
معاون سازمان سنجش افزود: برخی از رشته محل های جغرافی نیز این گونه بوده ولی آنهایی که با آزمون بودند، 2 هزارو 544 رشته محل بودند که یک هزارو 924 رشته محل آن دردوره روزانه و کیفی بوده است.
وی ادامه داد: از سال آینده براساس مصوبه مجلس از تعداد رشته های با آزمون کاهش می یابد تا سقف قانونی 85 درصد پذیرش از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شود.
جمالی افزود: یک هزارو 14 نفر نیز از طریق سوابق تحصیلی در رشته محل های سال 96 جغرافیا پذیرش شدند.
وی افزود: از این پذیرفته شدگان دانشگاه تهران با 67 نفر بیشترین پذیرش را داشت و پس از آن دانشگاه های فردوسی مشهد، شهید بهشتی، اصفهان، تبریز و شیرازبودند.
جمالی با اشاره به مقطع کارشناسی ارشد رشته جغرافیا در روند 10 ساله گفت:، طی 10 سال گذشته هر سال حدود 28 درصد به طور متوسط ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد رشته جغرافیا افزایش داشته است.
وی ادامه داد: بطوریکه در سال 96 ظرفی این رشته به 6 هزارو 640 نفر رسیده است و عمده ظرفیت در رشته های جغرافیای برنامه ریزی شهری است.
جمالی ادامه داد: سال 96، شرکت کننده علوم جغرافیا 5 هزارو526 نفر، و ظرفیت آن 6 هزار 640 نفربوده است و، 2 هزارو 839 نفر پذیرفته شده است یعنی تعداد شرکت کننده کمتر از ظرفیت بوده است.
معاون سازمان سنجش افزود: ظرفیت رشته جغرافیا در مقطع دکتری هر سال 20 درصد افزایش داشته که بیشترین ظرفیت در رشته های شهری و بعد آب و هوا شناسی بوده است.
وی ادامه داد: رشته های علوم پایه و ریاضی فیزیک نیز به همین صورت است و این رشته ها نیز با مشکل رشته جغرافیا مواجه هستند 25 تا 30 رشته آموزش عالی با مشکل رشته جغرافیا روبرو هستند. بنابراین لزوم بازنگری حتی توقف ایجاد ظرفیت جدید بالاخص در دوره های غیر روزانه برخی از رشته ها دیده می شود.
منبع

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/35712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

اسب آبی سرگردان در خیابان‌های این شهر

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

دستورکار هفته جاری مجلس

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است