آریا جوان

آخرين مطالب

پیدا شدن لاشه های یک هواپیما پس از 76 سال/عکس گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - سه هواپیمای جنگی در جنگ جهانی دوم که حین پیروزی قاطعانه امریکا در اقیانوس آرام مورد اصابت قرارگرفته و دهه‌ها اثری از آن‌ها نبود، حالا پس از 76 سال پیداشده‌اند.
خبرآنلاین: گرچه این هواپیماها در یک منطقه معروف زیرآب رفته بودند، اما تا دهه‌ها شناسایی نشده بودند. حفره‌های ایجاد شده به خاطر اصابت با یک بمب‌افکن SBD-5 هنوز روی این هواپیما به چشم می‌خورد که در کف تالاب تراک در نزدیکی محل جنگ به‌گل‌نشسته است.
در عملیات جستجو تکه‌های این هواپیماهای گم‌شده در کف تالاب تراک در ایالت چوگ پیدا شدند که بخشی از ایالات میکرونیزیا می‌باشد.
در 17 فوریه 1944 صدها هواپیمای امریکایی حین “عملیات هیلستون” از فرودگاه برخاسته و پایگاه نیروی دریایی ژاپن در تالاب تراک که در آن زمان جبل‌الطارق اقیانوس آرام نامیده می‌شد را با خاک یکسان کردند.
وقتی غبار جنگ دوروزه فرونشست، بیش از 250 هواپیمای ژاپنی و نزدیک به 50 کشتی آن‌ها نابودشده بود. اما 30 هواپیمای امریکایی به همراه 23 هوانورد و خدمه نیز ناپدیدشده بودند. سه هواپیمای کشف‌شده تا سال 2019 جزء هواپیماهای ناپدیدشده بودند، گرچه محل سقوط این هواپیماها نقطه شناخته‌شده‌ای برای غواصان است.
مأموریت یافتن این هواپیماها توسط دانشمندان و داوطلبان “پروژه کشف” انجام شد، یعنی یک همکاری چندجانبه میان محققان دانشگاه دل اویر، موسسه اقیانوس‌شناسی در دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا و پروژه بنت پرو، که یک موسسه خصوصی غواصی است و هوانوردان و تاریخ‌شناسانی که در اقیانوس آرام جنوبی زمان خود را به یافتن هواپیماهایی اختصاص دادند که در جنگ جهانی دوم ناپدیدشده بودند. از سال 2012 پروژه کشف، تحقیقات زیرآبی زیادی برای یافتن این هواپیماها و خدمه آن انجام داده است و داده‌های ثبت‌شده رسمی، شواهد عینی و فناوری‌های تحقیقات دریایی مانند دوربین‌های ردیاب آوایی و حرارتی و ربات‌های غواص را درهم‌آمیخته است.
دو بمب‌افکن “شجاع” (لقب این بمب‌افکن‌ها بوده) و یک بمب‌افکن “اژدر انتقام‌جو” در میان هواپیماهای گم‌شده بودند. محققان با توجه به مصاحبه‌هایی که با ساکنین جزیره چاک کرده بودند، همچنین گزارشات رسمی و یادداشت‌های بازماندگان جنگ، تردید داشتند که این هواپیماها در تالاب تراک غرق‌شده باشند.
خوشبختانه اطلاعات مفیدی از یکی از خدمه‌های امریکایی در جنگ به دستشان رسید، یک تفنگدار جنگی در عملیات هیلستون که در یادداشت‌هایش عنوان کرده بود که یکی از بمب‌افکن‌ها پس از به آتش کشیدن یکی از کشتی‌های ژاپنی مورد اصابت قرارگرفته و سقوط کرد. تاریخ شناسان بلافاصله به این نتیجه رسیدند که تعیین محل غرق شدن این کشتی می‌تواند آن‌ها را به محل هواپیماهای بمب‌افکن گم‌شده هدایت کند.
بمب‌افکن‌های اژدر انتقام جوی امریکایی که از فرودگاه امریکا در سال 1944 بر خواسته بودند
به گفته یکی از محققان: ما این پازل را با تکه گمشده پازل دیگری تکمیل کرده و گفتیم، خب، اجازه دهید روی تحقیقات خود بروی این کشتی تمرکز کنیم. در اینجا بود که به پایان مسیر یافتن هواپیماها رسیدیم.
در تحقیقات زیرآبی که توسط پروژه کشف از آوریل سال 2018 تا دسامبر 2019 آغاز شد، 27 مایل مربع از کف تالاب تراک موردبررسی قرار گرفت. اسکن‌های ردیاب آوایی تکه‌های اولیه هواپیماها را یافتند که محققان پس‌ازآن با استفاده از غواصان و ربات‌های مجهز به دوربین‌های قوی تحقیقات گسترده‌تری روی این یافته‌ها انجام دادند. سرانجام توانستند لاشه این هواپیماها را در عمق 100-215 فوتی دریا بیابند.
محل غواصی
بسیاری از کشتی‌های بزرگ ژاپنی مانند تانکرها و کشتی‌های تجاری که صدها فوت درازا داشتند و در سال 1944 در تالاب تراک غرق‌شده بودند، حالا در عمق آب با مرجان‌هایی تزیین‌شده‌اند و مقصد شناخته‌شده‌ای برای غواصان هستند.
در مقابل هواپیماهایی که ازهم‌پاشیده‌اند چندان برای غواصان جذابیت ندارند و تشخیص آن‌ها دشوار است، به همین خاطر می‌توان گفت که چرا هواپیماهای گم‌شده یا بقایای آن‌ها تاکنون کشف نشده بودند.
پروانه هواپیمای بمب‌افکن امریکایی که با مرجان‌ها پوشیده شده است
در مورد خدمه نیز این احتمال وجود دارد که بقایای آن‌ها همچنان داخل هواپیماها باشد، مخصوصاً در مورد بمب‌افکن اژدر انتقام‌جو که دو خدمه آن تقریباً در قسمت پشتی هواپیما گیر افتاده بودند.
حالا مکان اصابت مشخص‌شده و داده‌های جمع‌آوری‌شده به سازمان دفاع امریکا فرستاده خواهد شد و آژانس محل را دوباره ارزیابی می‌کند تا احتمال شناسایی بقایا را بررسی نماید. نمی‌دانیم که کسی در داخل این هواپیماها وجود دارد یا نه، اما بنا به تجربه فکر می‌کنیم که به نتایج خوبی دست بیابیم.
باوجود شواهد تأثیرگذاری که نحوه عملکرد فناوری را نشان می‌دهند و عکاسی از صحنه‌های چالش‌برانگیز این جهان، می‌توان حقایقی باورنکردنی را در معرض دید عموم قرار داد، کسانی که با کنجکاوی به دنبال کشف آخرین فناوری‌ها و پدیده‌های تأثیرگذار در سیاره زمین و در ورای آن هستند. مطالبی که در این سایت نوشته و ارائه می‌گردد، هر مسئله پیچیده‌ای را تبدیل به موضوعی جذاب و قابل‌درک می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/364830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران

منطقه زیبای پامنار خوزستان

فوران آتشفشان فرودگاهی در اندونزی را تعطیل کرد

دژ محمدعلی خان بختیاری در روزهای بارانی

تو که میدونی من تا آخرش باهاتم‌

روش عجیب کسب درآمد حسین رفیعی در هنرستان!

مقامی که از مردم نرسه مفت نمی ارزه!

برملا شدن هویت واقعی داماد جوان

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

کارلتو بالاخره به رکورد گواردیولا رسید

استقبال خوب هواداران استقلال از بازی فردا

اردوی آماده‌سازی تیم ملی نجات غریق در تهران برگزار شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد

عضو کادرفنی خمس به تراکتور بازگشت

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد؛ محبی: راهی جز خون دل خوردن نمانده...

محمودزاده: وزرای راه، صمت، رفاه و کشور باید تغییر کنند

بهادری جهرمی: برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید

انتقاد آذری جهرمی به رئیسی درباره مسئله حجاب

توصیه آخوندی برای روزهای بعد از حمله ایران به اسرائیل

واکنش واعظی به ادعای مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

مطهری: میدان دادن به هنرمندان به جهش تولید فرهنگی کمک می‌کند

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

افتخاری از پدافند هوایی ایران که تاکنون نشنیده‌اید!

گوناگون/ چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟

دو نشانه ی انسان نادان

حضور پلنگ در کوهسرخِ خراسان رضوی

بز های غش کننده!

ذوق زدگیِ لاک پشت برای غذایش

واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه

میز بیلیاردی که خودش را با امواج در کشتی تراز می کند

زندگی به کام است چون یار منی در خیالم

آره قرص هامو نخوردم قاطی کردم!

خنده‌های پردیس پورعابدینی در پشت‌صحنه گناه فرشته

کاش یکبار حال خودمو میپرسیدی

گل اول افغانستان به ایران در رقابت های فوتسال

تیم ریکرو کشورمان فردا راهی چین می‌شود

10 گل برتر رویارویی‌های صنعت نفت و پرسپولیس

بهترین بازیکنان هفته بیست و سوم لیگ برتر

مدیرروستا: تیم ملی غیر بازی با ژاپن توقعات را برآورده نکرد

اولین تمرین بارسلونا پس از شکست مقابل پاری سن ژرمن

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

استارت تیم ملی فوتسال ایران با برتری مقابل همسایه