آریا جوان

آخرين مطالب

قزقان‌دره، دشت مخملین خراسان رضوی گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - شهرستان درگز با کشور ترکمنستان، مرز مشترکی دارد، در نزدیکی این مرز، منطقه گردشگری سرسبز و زیبایی به نام قزقان‌دره وجود دارد که دشتی مخملین در استان خراسان‌ رضوی است.
میراث آریا: با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص منطقه، مردم درگز زودتر از سایر شهرهای ایران، بهار را تجربه می‌کنند. به همین دلیل افرادی که در مورد این منطقه آگاهی بیشتری دارند، اینجا را به‌عنوان مقصد سفرهای نوروزی خود انتخاب می‌کنند، پوشش گیاهی و جانوری منطقه قزقان دره بسیار زیبا و دیدنی است. عشایر نیز این منطقه را در بهار برای اتراق خود انتخاب می‌کنند.
پس در بهار می‌توانید شاهد عشایر و دام‌های آن‌ها باشید، معمولاً در ایام نوروز جشنواره‌های عشایری در این منطقه برگزار می‌شود و اگر در این ایام سفر کنید، قادر خواهید بود که صنایع دستی و محصولات دامی ارگانیک آن‌ها را خریداری کنید.
پیشنه قزقان دره درگز
ناحیه درگز که در گذشته گسترش بیشتری داشت، یکی از نقاط مهم و باستانی پارت و خراسان بود که به‌موجب عهدنامه آخال از ایران جدا شده و جزء ترکمنستان شد، این منطقه که از سرخس تا نسا گسترده شده بود، از جلگه‌های حاصلخیز خراسان به شمار می‌رفت و از دیرباز محل کشمکش‌ها و زد و خوردهای اقوام مختلف بود، به‌طوری که در برخی از نوشته‌ها ابیورد (درگز) را محل کشته شدن دارا آخرین پادشاه هخامنشی دانسته‌اند. در زمان غزنویان ترکان غزنوی به این منطقه آمدند. با آمدن ترک‌ها زبان مردم منطقه تغییر کرد و به این ترتیب این منطقهٔ زیبا قزقن نامیده شد. قزقن به معنای داغ و گداخته است و وجه تسمیه آن بادهای گرمی برمی گردد که در تابستان از صحرای قره قوم ترکمنستان در این دره می‌وزد.
موقعیت جغرافیایی قزقان دره
قزقان دره در استان خراسان‌رضوی و در بخش لطف آباد شهرستان درگز و در نوار مرزی ایران و ترکمنستان قرار دارد، قزقان دره با مشهد حدود 255 کیلومتر فاصله دارد. همچنین اگر از تهران قصد عزیمت به این منطقه را دارید، باید خودتان را برای پیمودن مسیری 1150 کیلومتری آماده کنید.
این مکان، منطقه‌ای ییلاقی به شمار می‌آید. که از اواسط اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت ماه با سبز پوش شدن تپه ماهورها و دشت‌ها و شکفتن گل‌های شقایق به اوج زیبایی خود می‌رسد. پس اگر می‌خواهید از طبیعت مسحور کننده این جاذبه گردشگری لذت ببرید شکی در این نیست که حتماً باید بهار را برای سفر خود انتخاب کنید. ابتدای فروردین هوا برای سفر به این منطقه بسیار ایده‌آل است. پس اینجا می‌تواند گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی شما باشد.
پیشنهاد می‌شود برای سفر به این منطقه زیبا یک برنامه دو روزه داشته باشید تا از زیبایی‌های قزقان دره نهایت استفاده را ببرید همچنین برای اقامت می‌توانید از هتل، مهمان‌پذیر، خانه مسافر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان استفاده کنید.
کوهستانی با آب و هوای سرد و معتدل
محمد مددی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگز روز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 1399 در این باره گفت: «شهرستان درگز با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای تنوع آب و هوایی و گیاهی است، به‌طوری‌که شمال شهرستان دارای دشت‌های وسیع و در مقابل وزش بادهای گرم و سوزان دشت قره قوم قرار دارد و گهگاه درجه هوا در این نواحی به بالای 40 درجه در فصل تابستان می‌رسد و در جنوب آن کوهستانی و دارای آب و هوای سرد و معتدل با زمستان‌های طولانی است.»
او ادامه داد: «پوشش گیاهی و جانوری نیز تحت تأثیر این تنوع آب و هوایی قرار دارد، قسمت جنوب شهرستان که رشته کوه هزار مسجد دربر گرفته دارای دره‌های عمیق و قله‌های مرتفع و پوشیده از درختان ارس و گیاهان معطر و داروی و پارک‌ها و جنگل‌ها است ولی جنوب آن دارای پوشش تنک و با کشاورزی پائیزه است.»
مددی تصریح کرد: «هم چنین روستاهایی در این شهرستان قرار دارند که از چشم اندازه‌ای دلفریب و جذاب برخوردارند و روستاهای رشتخوار، دربندی، سنقز، تیرگان، درونگر، زنگلانلو و کلاته چنار جزء روستاهای هدف گردشگری هستند.»
او تصریح کرد: «نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به منطقهٔ قزقان دره، گردنه و چشمهٔ آب معدنی الله اکبر، پارک ملی تندوره، درهٔ شگفت انگیز شمخال، آتشکده‌های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلکان نادری و بازارچه مرزی گمرک هستند. علاوه بر این‌ها طبیعت بکر و آثار تاریخی بی‌شماری که در آن وجود دارد آن را به مکانی به‌یادماندنی برای گردشگران مبدل کرده است.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درگز به میراث‌فرهنگی غنی این شهرستان اشاره کرد و گفت: «91 اثر و محوطه تاریخی و یک اثر طبیعی و میراث ناملموس از شهرستان درگز در فهرست میراث‌فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، که سایت موزه و آتشکده بندیان درگز از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان است.»
شهرستان درگز در فاصله 270 کیلومتری مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/373756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس