آریا جوان

آخرين مطالب

زیباترین غارهای جهان را اینجا ببینید ؛ از غارهای بلورین تا غار کرم‌های درخشان گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان- غارها، آخرین ردپای کاوشگری و اکتشاف، اسرار گذشته ما را در دل خود حفظ کرده‌اند. زیباترین غارهای جهان معمولا در نقاطی واقع شده‌اند که مردم کمتر به آنها دسترسی دارند.

چند سالی از نجات چشمگیر 12 عضو تیم ملی فوتبال و مربی آنها از گرفتاری در غار تام لوآنگ نانگ نون (Tham Luang Nang Non) در استان چیانگ رای تایلند می گذرد. از آن به بعد بود که تیم امداد و نجات توجه و علاقه به غارشناسی و ماجراهای زیرزمینی را بین مردم بیشتر کرد.

غارها جذابیت‌هایی تقریباً ابتدایی و دست نخورده دارند که اسرار گذشته ما را نگه می دارند و به خودی خود مملو از اسرار و شگفتی هستند. آنها خانه اکوسیستم های کوچکی هستند که غیر ممکن است روی زمین بتوانند زندگی کنند. غارها آخرین ردپای اکتشاف بشر هستند

در این مطلب، می‌خواهیم شما را با زیباترین غارهای زیرزمینی جهان آشنا کنیم؛ غارهایی که هوش از سر شما می‌برند و هنوز هم پر از رمز و رازهای مبهم هستند.

غار ماموت در ایالت کنتاکی / ایالات متحده امریکا

غار ماموت (Mammoth Cave) طولانی‌ترین سیستم غاری جهان است که در زیر دره گرین ریور (Green River) در ایالت کنتاکی امریکا قرار دارد و در حالی که بیش از 400 مایل از گذرگاه‌های آن نقشه برداری شده اما هنوز به طور کامل کشف نشده است. این غار یک هزارتوی پیچیده از جنس سنگ آهک است و 4 هزار سال پیش توسط انسان کشف شد. در این غار، زیستگاه غنی از تروگلودیت‌ها از جمله ماهی بدون چشم، سمندرهای غاری و میگوهای غاری سفید (زال) قرار دارد.

غار بلو گروتو در کاپری / ایتالیا

این غار دریایی (Blue Grotto) خیره کننده که روزگاری به عنوان استخر شنای اختصاصی تیبریوس، یکی از امپراتورهای روم باستان، استفاده می‌شد تقریباً 61 متر طول و 25 متر عرض دارد. درخشش منحصر به فرد نور از دهانه کوچک وارد می‌شود و به خارج از غار منتشر می‌شود، از طریق آب شفاف در کف ماسه‌ای 150 متری زیر آن منکسر و بازتابانیده می‌شود.

حفاظتگاه طبیعی غار آوشالوم در بیت شِمِش / اسرائیل

غار سورِق (Avshalom Cave Nature Reserve) یک غار کوچک اما شگفت انگیز مملو از استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌‌ها است که در نزدیکی (20 کیلومتری) اورشلیم واقع شده است. آوشالوم که به عنوان یک حفاظتگاه طبیعی با نام غار سورق هم مشهور است با استالاکتیت‌ها یا سنگ‌های چکنده متراکم زیادی که دارد از آب و هوای مدیترانه شرقی برخوردار است. طول برخی از این سنگ‌ها به 4 متر هم می‌رسد و بعضی دیگر قدمتی 300 هزار ساله دارند.

غارهای کریستالی و فانتزی در همیلتون پَریش / برمودا

یک تجربه واقعاً جادویی در زیر زمین! این غارها (Crystal and Fantasy Caves) در دوره پلیستوسن شکل گرفته‌اند اما فقط در طی 100 سال گذشته توسط انسان کشف شده اند. گروه های کریستالی یا بلورین و استالاکتیت‌ها در بالای استخر بلورین و شفاف معلق هستند. این استخر ترکیبی از آب تازه و نمک است و تقریباً 18 متر عمق دارد.

غار کریستال‌ها در نایکا / مکزیک

این سیستم غار منحصر به فرد (Cave of the Crystals) در مکزیک مانند قلعه تنهایی سوپرمن به نظر می رسد و شامل بزرگترین کریستال های طبیعی است که تاکنون پیدا شده است. بلندترین آنها حدود 12 متر طول و 4 متر ضخامت دارد. با این وجود ، به ندرت به دلیل مشکلات لجستیکی مورد کاوش قرار گرفته است زیرا به دلیل قرار گرفتن در بالای دریچه آتشفشانی ، بسیار گرم است و قطعات کریستال‌های بسیار بزرگ نیز گذرگاه را مسدود می کند.

غار فینگال در استافا / اسکاتلند

این غار دریایی (Fingal’s Cave) در یک جزیره غیر مسکونی در Inner Hebrides اسکاتلند قرار دارد و کاملاً از ستون های بازالت شش ضلعی شکل گرفته و توسط یک جریان گدازه پالئوسن تشکیل شده است. نام این غار از شعر قرن 18 گرفته شده و در طول قرن ها در ادبیات و ترانه به نمایش در آمده است.

غارهای وایتومو گلو وُرم در دهکده وایتومو / نیوزلند

سیستم غار وایتومو (Waitomo cave) حدود 30 میلیون سال پیش شکل گرفته است و چندین جنبه منحصر به فرد دارد؛ از جمله یک محوطه بزرگ زیرزمینی به نام کلیسای جامع. اما جاذبه اصلی همان وایتومو گلو وُرم (Glowworm Grotto) است. بازدید کنندگان می توانند در کنار یک رودخانه زیرزمینی با میلیون ها کرم درخشان که مانند ستاره بالای سرشان می‌چرخد شگفت زده شوند.

غار هانگ سان دونگ در پارک ملی فونگ نا که بانگ /  ویتنام

هانگ سان دونگ (Hang Sơn Đoòng Cave) بزرگترین غار جهان در قلب پارک ملی فونگ نا که بانگ در کشور ویتنام واقع شده است. طول آن بیش از 5 کیلومتر با ارتفاعی نزدیک به 200 متر است.

این گذر غار با حدود 4٫8 کیلومتر طول و حدود 198 متر ارتفاع بزرگترین غار در جهان به شمار می‌رود. استالاگمیت‌ها یا چکیده سنگ‌های این غار حدود 70 متر ارتفاع دارند. این غار در اصل در سال 1991 توسط یک مرد بومی آن منطقه کشف و در سال 2009 ثبت بین المللی شد.

غار اکوجان در دیواجا / اسلوونی

غار اکوجان (Škocjan Cave) غاری است که در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از بزرگترین دره های زیرزمینی در جهان را در دل خود جای داده است. این غار از زمان ماقبل تاریخ که دوران سکونت انسان های نخستین بوده یکی از زیباترین غارهای جهان در نظر گرفته شده است. در داخل این غار شهرهایی از استالاگمیت و استالاکتیت قرار دارند که درست مانند یک رمان علمی تخیلی هستند. رودخانه رکا بیش از 32 کیلومتر در زیر زمین آن ناپدید می شود و دوباره در نزدیکی مونفالکون بیرون می‌آید.

غار مرمر در شیلی چیکو / شیلی

غارهای مرمر (Marble Cave) پاتاگونیای شیلی با رنگ‌های فیروزه‌ای و شکل‌های درخشان و پر تلالؤ، تصاویری از زیبایی‌های غیر طبیعی را که توسط طبیعت حک شده است به نمایش می‌گذارد.

این غارهای دورافتاده و تراش خورده فقط با قایق قابل دسترسی هستند و در دریاچه جنرال کارِرا در قلب منطقه پاتاگونیا قرار دارند. غار مرمر از ستون های سیاه و سفید پیچ خورده ای تشکیل شده که منعکس کننده آب های لاجوردی و فیروزه ای دریاچه است و رنگ‌ها در طول فصول تغییر می‌کنند.

غار فلوت رید در گویلین گوآنگژی / چین

این غار آهکی (Reed Flute Cave) که درست در شمال شهر گویلین واقع شده است به عنوان “کاخ هنرهای طبیعی” نیز شناخته می‌شود و نه تنها زیباست بلکه از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است. غار فلوت رید مملو از کتیبه‌هایی است که قدمت آن به سلسله تانگ بازمی‌گردد.

غار یخی اسکافتافِل در پارک ملی واتناجوکول / ایسلند

غارهای یخی اسکافتافل (Skaftafell Ice Cave) پدیده‌ای طبیعی در داخل بزرگترین کلاه یخی ایسلند هستند که هر کس را به یاد فضاهایی انیمیشن منجمد (Frozen) شرکت دیزنی می اندازد. هیچ غاری در اینجا شبیه هم نبوده و غارها همواره در حال تغییر هستند. هر تابستان، یخ‌ها ذوب می شوند و تونل‌های جدیدی ایجاد می کنند. دوباره فصل زمستان که می‌شود منجمد می شوند و در زمستان های بعدی آنها را می توان دید. برخی غارها دارای دیوارهایی بسیار باریکی هستند که می توانید آبشارهای زیرزمینی را از دل یخ‌ها مشاهده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/376664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی