آریا جوان

آخرين مطالب

توضيحات واعظي در مورد فيلتر نرم‌افزار «ويز» گفتگو

  بزرگنمايي:

محمود واعظي در حاشيه همايش «اقتصاد مقاومتي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات» در جمع خبرنگاران در خصوص فيلتر شدن نرم‌افزار مسيرياب «ويز» اظهار داشت: اين نرم‌افزار طبق ابلاغ قوه‌قضائيه به وزارت ارتباطات فيلتر شد.

وي با بيان اينکه اين موضوع در کارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ مطرح نشد و مورد بررسي قرار نگرفت، گفت: اين نرم‌افزار يک نرم‌افزار اسرائيلي است و از آنجايي که جايگزين داخلي براي آن وجود دارد، کسب و کارها مي‌توانند از نمونه داخلي استفاده کنند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اين سؤال که آيا شما با فيلتر اين نرم‌افزار موافق بوديد؟ گفت: زماني که حکم قوه قضائيه وجود دارد، موافقت من مهم نيست و نبايد خلاف اين حکم عمل شود؛ از سوي ديگر اگر اين نرم‌افزار نمونه خارجي نداشت و کسب و کارهاي داخلي منوط به استفاده از آن بودند، مي‌توانستيم در مورد آن مقاومت کنيم، اما هم‌اکنون نمونه داخلي آن وجود دارد و فيلترينگ اين نرم‌افزار، مشکلي براي کسب و کارها ايجاد نمي‌کند.

به گفته واعظي، اين نرم‌افزار به دليل شکايت دادستان يکي از استان‌ها و با حکم قضايي فيلتر شده است.

نتيجه بررسي شکايت کاربران از «حجم‌خوري» اينترنت اعلام شد

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص اعلام نتيجه کارگروه بررسي وضعيت کيفيت اينترنت کاربران موبايل و ادعاي کاربران مبني بر اتمام زودهنگام بسته‌هاي اينترنت، گفت: کميته‌اي که سه روز گذشته تشکيل داديم، گزارش عملکرد خود را در مورد اين موضوع به ما اعلام کرد و بررسي‌هاي آن از سوي اپراتور تلفن همراه حاکي از آن است که هيچ‌گونه حجم‌خوري و عملکرد غيرمجاز از سوي اپراتورها انجام نشده است.

واعظي با تأکيد بر اينکه لغتي که در برخي از رسانه‌ها با عنوان «حجم‌خوري» مطرح مي‌شود، درست نيست، تصريح کرد: بايد بگوييم که محاسبه ميزان استفاده کاربران از اينترنت به صورت هوشمند است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد که از اين بابت تخلفي در اين محاسبه ديده نشده است.

وي ادامه داد: حتي ممکن بود که در سيستم صورت‌حساب‌گيري‌ اپراتورهاي موبايل مشکلي وجود داشته باشد که از اين حيث نيز ما سيستم را بررسي کرده و هيچ‌گونه مشکلي از اين بابت ديده نشد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان کرد: افزايش ميزان استفاده مردم از فايل‌هاي ويدئويي باعث افزايش حجم مصرف اينترنت مي‌شوند و کاربراني که تا پيش از اين تنها از اينترنت براي پيام‌هاي متني استفاده مي‌کردند، از فايل‌هاي ويدئويي استفاده مي‌کنند و حجمشان زودتر به اتمام مي‌رسد؛ به طور کل در تمام دنيا نيز ميزان حجم پهناي باندي که براي ويدئو استفاده مي‌شود، بالا است.

واعظي گفت: نرم‌افزاري را در رگولاتوري راه‌اندازي کرده‌ايم که کاربران مي‌توانند با دانلود آن به صورت مرتب، ميزان استفاده از حجم بسته‌هاي اينترنتي خود را مشاهده کنند.

پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي در وزارت ارتباطات تا 65 درصد محقق شده است

وي در مورد پروژه‌هايي که در حوزه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مربوط به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است و موفقيت اين پروژه‌ها گفت: از ابتداي دولت تلاش بر اين بود که به نوعي تصدي‌گري دولت در اين حوزه کاهش يابد و بخش خصوصي تقويت شده و جلوي انحصار را بگيريم که در اين زمينه به عنوان يکي از شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي موفق بوديم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، تقويت شرکت‌هاي دانش‌بنيان و استفاده از محصولات آنها در داخل کشور، توليد 110 هزار اپليکيشن داخلي و ايجاد کسب و کارهاي نوپا در بستر شبکه ملي اطلاعات را در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در اين حوزه عنوان کرد و گفت: 7 پروژه تعريف شده در اين بخش حدود 65 تا 100 درصد محقق شده‌اند.

وي گفت: هم‌اکنون پروژه دولت الکترونيک در وزارت ارتباطات آماده است و 8 دستگاه اجرايي ديگر نيز در حال آماده‌سازي تکاليف خود در اين پروژه هستند که به زودي اين پروژه افتتاح مي‌شود.

تشکيل شوراي عالي فضايي در انتظار دستور رئيس‌جمهور

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره تعويق به وجود آمده در برگزاري جلسات شوراي عالي فضايي در دولت يازدهم گفت: اين شورا از 6 سال پيش با هدف برنامه‌ريزي 10 ساله براي بخش فضايي کشور تشکيل شده است و هم‌اکنون نيز در دولت يازدهم دبيرخانه اين شورا به صورت فعال در حال انجام کار است؛ در اين زمينه برنامه 10 ساله دوم فضايي کشور توسط اين دبيرخانه تدوين شده و ما نيز هفته گذشته اين سند راهبردي را بررسي و آماده طرح در شورا کرده‌ايم.

واعظي خاطرنشان کرد: پيش از اين قرار بود جلسه شوراي عالي فضايي با حضور رئيس‌جمهور در اسفند ماه برگزار شود، اما به دليل مشغله رئيس‌جمهور و معاون وي، در انتظار تعيين زمان از سوي آنها هستيم و اميدواريم اوايل سال آينده اين جلسه برگزار شود.

محاسبه تعرفه استفاده از شبکه ملي اطلاعات انجام شد

وي در مورد اعمال تعرفه شبکه ملي اطلاعات که قرار بود نصف قيمت استفاده از اينترنت بين‌الملل باشد، گفت: اين مصوبه توسط شرکت‌هاي اينترنتي اجرايي شده است؛ به نحوي که هم‌اکنون بيش از چهار شرکت اسامي سايت‌هاي داخلي را که نرخ استفاده از آنها نصف قيمت اينترنت است را اطلاع‌رساني کرده‌اند. همچنين اين شرکت‌ها از سقف قيمت تعيين شده که 50 درصد قيمت اينترنت بود نيز رقم بيشتري را کاهش دادند و ما شاهد هستيم که استفاده از ترافيک داخلي از سوي اين شرکت‌ها با تعرفه بسيار پايين براي کاربران اجرايي شده است. براي مثال يکي از شرکت‌ها با هزينه بسيار کمي براي يک ماه، استفاده از کل محتواي داخلي براي کاربران را رايگان کرده‌ است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام رضايت از عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات اينترنت در اين زمينه گفت: طي 10 روز گذشته شاهد ايجاد فضاي جديد در توليد و استفاده از محتواي داخلي هستيم و فضا به گونه‌اي است که پيش از اين تنها شرکت‌ها پهناي باند خريداري مي‌کردند، اما امروز خدمات در بستر شبکه ملي اطلاعات را خريداري مي‌کنند.

واعظي در مورد تفکيک ترافيک اينترنت داخلي از خارجي گفت: در اين زمينه کاربران بايد مانند استفاده از تلفن داخلي و بين‌الملل عمل کنند؛ به گونه‌اي که بر اساس نيازشان مي‌توانند از محتواي داخلي با قيمت کمتر و يا از پهناي باند بين‌الملل با قيمت بيشتر استفاده کنند؛ اين امکان با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات و ايجاد 7 مرکز تبادل اطلاعات اجرايي شده است و کسب و کارهاي نوپايي که در خصوص ارائه محتواي داخلي شکل گرفته‌اند، خدمات کاربردي بسياري را به کاربران ارائه مي‌دهند تا آنها از استفاده از اينترنت بين‌الملل بي‌نياز باشند.

دخالتي در راه‌اندازي تشکل کسب و کارهاي اينترنتي نمي‌کنيم

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد تشکيل اتحاديه‌هاي کسب و کارهاي اينترنتي و نارضايتي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي از اين بابت گفت: ما دخالتي در نحوه ايجاد تشکل کسب و کارهاي اينترنتي نمي‌کنيم و نمي‌خواهيم براي اين مجموعه تعيين تکليف کنيم، تنها توقع‌مان اين است که آنها به صورت يک تشکل و با يک صدا و توان يکپارچه، مشکلات خود را با ما در ميان بگذارند تا راهکارهاي حمايتي براي آنها در نظر گرفته شود. براي ما مهم نيست تشکل جديدي در اين حوزه شکل گيرد و يا اينکه اين شرکت‌ها زير نظر سازمان نظام صنفي رايانه‌اي فعاليت کنند؛ مهم اين است که کسب و کارهاي نوين در کشور رونق بگيرند و خدشه‌اي به کسب و کارهاي سنتي وارد نشود.

دستاوردهاي نظام نبايد در ميان دعواهاي سياسي گم شود

وي همچنين در همايش «برجام، اقتصاد مقاومتي، سرمايه‌گذاري و اشتغال» در خصوص دستاوردهاي پسابرجام و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتي گفت: برطرف شدن نگراني‌هاي سرمايه‌گذاري در کشور و ايجاد اشتغال و نيز باز شدن فضاي مراودات بين‌المللي از جمله دستاوردهاي برجام است و از سوي ديگر ما نبايد فراموش کنيم که توانايي عظيمي براي توليد در داخل کشور وجود دارد، به همين دليل پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي را شکل داديم.

واعظي با اشاره به بازگشت بسياري از فارغ‌التحصيلان فناوري اطلاعات به داخل کشور و ايجاد کسب و کارهاي دانش‌بنيان در اين حوزه گفت: نبايد اجازه دهيم که دستاوردهاي نظام، هزينه دعواهاي سياسي اين گروه و آن گروه شود، چرا که اين دستاوردها، دستاورد دولت و يا جناح خاص نيست و نشانگر هدايتگري‌هاي مقام معظم رهبري و تذکرات ايشان و نيز مقاومت مردم بوده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به ايجاد 700 هزار شغل در کشور گفت: 100 هزار شغل از اين تعداد مربوط به فناوري اطلاعات و ارتباطات است و نبايد در کشور به دنبال ناديده گرفتن دستاوردهاي نظام در آستانه انتخابات باشيم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس