آریا جوان

آخرين مطالب

سخنگوی وزارت امورخارجه:

سندِ راهبردی با چین هنوز نهایی نشده است/سند باید به تصویب مجلس برسد اجتماعی فرهنگی

سندِ راهبردی با چین هنوز نهایی نشده است/سند باید به تصویب مجلس برسد
  بزرگنمايي:

آریا جوان - سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فعلا پیش‌نویس یک سند راهبردی را با چینی‌ها آماده کرده‌ایم و در حال رایزنی با طرف مقابل هستیم و هیچ چیزی هنوز نهایی نشده است.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه عصر پنجشنبه در نشستی خبری در اصفهان اظهار کرد: اصفهان جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی عمومی کشور در سطح جهان دارد و این شهر تاریخی و زیبا پتانسیل بالایی برای ارتباط با دنیای خارج دارد. بنابراین جای کار دیپلماسی عمومی باز است و معتقدیم اصفهان در کشور بالاترین ظرفیت را در بین شهرها از نظر دیپلماسی عمومی دارد.
او افزود: سیاست خارجی کشور مجموعه نظراتی است که نخبگان نظام اسلامی ارائه و برای ابلاغ به وزارت امور خارجه ارسال می کنند.
سخنگوی وزارت امور خاجه به جایگاه ویژه مجلس شورای اسلامی در بعد نظارتی و تقنینی اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه تابع قوانین تصویب شده در مجلس است که امیدواریم مجلس یازدهم هم‌افزایی لازم را در همه زمینه‌ها با دستگاه دیپلماسی کشور داشته باشد.
موسوی در خصوص قرداد 25 ساله ایران با چین گفت: فعلا پیش نویس یک سند راهبردی را با چینی ها آماده کرده ایم و در حال رایزنی با طرف مقابل هستیم و هیچ چیزی هنوز نهایی نشده است.
وی افزود: با مذاکره در خصوص این سند با چین نشان می دهیم که یک رابطه استراتژیک با چین داریم و این سند یک افق 25 ساله را با چین ترسیم می کند و علی رغم این که در فضای مجازی دروغ های زیادی در خصوص این موضوع گفته شده است اما این سند یک سند افتخارآفرین با چین است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر مذاکرات با چین به نتیجه برسد این سند برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان مردم در مجلس برسد و هیچ مطلب مخفی وجود ندارد و تبلیغات مغرضانه در این خصوص توسط مخالفان رابطه با چین انجام می شود. پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک چین به قدرت اول اقتصادی دنیا تبدیل شود و نباید به سخنان خارج نشینان و عوامل صهیونیست ها در آمریکا و ضد انقلاب توجه کنیم.
موسوی در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: از همان ابتدا ستاد ویژه ای برای ترور سردار سلیمانی در وزارت خارجه تشکیل شد و مجامع بین الملی هم اخیرا این ترور را بر خلاف موازین بین المللی دانستند. این شهید بزرگوار قهرمان مبارزه با تروریسم بود و اگر رشادت های او نبود هم اکنون تروریسم در جهان جولان می داد. ترور ایشان در حالی که ماموریت صلح داشتند ناجوانمردانه و خلاف قانون بین الملل بود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اقدام دونالد ترامپ در خارج کردن آمریکا از سازمان بهداشت جهانی و این که این اقدام چقدر مطابق موازین بین المللی است، گفت: بعد از روی کار آمدن ترامپ این فرد اقدامات ساختارشکنانه زیادی در سطح جهان کرده است؛ به طوری که از قراردادهای بین المللی زیادی خارج شده است. معتقدیم این اقدام ترامپ در راستای تروریسم سلامت و ضربه به نظام پزشکی دنیا است چون در حالی که مردم جهان با پاندمی کرونا مواجه هستند ترامپ از سازمانی که متولی سلامت در دنیا است خارج می شود و جمهوری اسلامی ایران این اقدام رییس جمهور آمریکا را محکوم می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این که چرا رسانه های خارجی در تلاش هستند حادثه در سایت هسته ای نطنز را به اسرائیل نسبت دهند، گفت: رژیم صهیونیستی در سطح بین المللی در حال مظلوم‌نمایی است تا ترحم دنیا را به سمت خود جلب کند اما همین رژیم در مسائل منطقه ای یک رویکرد خشن دارد. رسانه هایی که این انفجار را به رژیم صهیونیستی منتسب می کنند قصد کمک به این رژیم دارند تا وجهه پوشالی آن را ترمیم کنند.
موسوی ادامه داد: هنوز زود است که در خصوص علت حادثه در سایت هسته ای نطنز اظهار نظر کنیم و عوامل امنیتی و کارشناسان در حال بررسی دقیق این حادثه هستند و اگر مشخص شود چه کشوری پشتِ این قضیه بوده است جمهوری اسلامی ایران واکنش متناسب نشان خواهد داد.
وی در خصوص همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: همیشه ایران همکاری خوب و سازنده ای با آژانس داشته است اما این رویکرد دائمی نخواهد بود. باید توجه داشته باشند که اقدامات ایران سازنده بوده و اگر آژانس اطلاعات غلط و مخدوش علیه ایران بدهد و درخواست نامشروع داشته باشد واکنش ایران اسلامی متناسب خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اظهار کرد: تحریم ها و محدودیت های تسلیحاتی قرار است از ماه اکتبر برداشته شوند اما اگر این اتفاق رخ ندهد ایران واکنش قوی نشان خواهد داد. البته معتقدیم آمریکا در این خصوص موفق نمی شود اما حربه اصلی آنها فشار بر کشورهای مستقل است که امیدواریم این کشورها زیر بار این فشارها نروند.
موسوی گفت: سیاست اصولی ایران عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است و در خصوص بحران در لیبی مردم این کشور باید به اجماع لازم برسند و هر چه زودتر گفتگوی لیبیایی آغاز شود و ایران از این موضوع حمایت می کند.
وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی کشورمان پشتوانه نخبگانی دارد و وزارت خارجه مجری تصمیمات کلان نظام است و در این زمینه باید شاهد اجماع ملی باشیم و ساحت وزارت خارجه را از دعواهای حزبی جدا کنیم. دیپلمات های ایران مجری اوامر نظام هستند و انتظار داریم ساحت سیاست خارجی را از دعواهای حزبی دور بدارند که خوشبختانه این وزارتخانه همیشه به دور از جناح بندی های سیاسی بوده و فقط به تامین منافع ملی کشور فکر کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/403837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی