آریا جوان

آخرين مطالب

پ مثل پرسپولیس؛ پ مثل پیروز ماندن ورزش

پ مثل پرسپولیس؛ پ مثل پیروز ماندن
  بزرگنمايي:

آریا جوان - طرفداری / در کلاس درس موفقیت فوتبال ما شاگرد درس نخوان و بازیگوش کم نیست! بهانه برای فرار از این کلاس هم کم نیست! از غیبت به خاطر ترس امتحان تا مریضی های بی نام و نشان. اما حکایت تیم اول فوتبال ایران خیلی متفاوت است. آن‌ها یک گوشه آموختند و آموختند. نمره های نمره‌های خوب‌شان را دیدند و گفتند لابد رابطه ای با معلمان و مدیران این مدرسه در میان است. اما حقیقت شاگرد اول های قصه ما چیز دیگری بود. آموزگاری به نام برانکو بردن را یاد داد و شاگردانی که حالا با یحیی گل محمدی گذشته خود را فراموش نمی‌کنند.
پرسپولیس حتی در آرمانی‌ترین نتایج رقبا، حالا تنها هشت امتیاز تا قهرمان شدن فاصله دارد. شکست ماشین سازی در تبریز، حالا ما را یکبار دیگر به کلیشه‌‌ای ترین سکانس فوتبال ایران نزدیک کرده است؛ بالا بردن جام توسط سیدجلال حسینی. پیروزی که البته خالی از نکته فنی و صرفاً لطف یک پنالتی نبود و نباید چشم ها را بر روی ضعف ها ببندد.
1- پرسپولیس از آن دست مهمان‌های بدون تعارف است. 8 بازی برد متوالی خارج از خانه و 7کلین شیت. آماری که حتی ویروس ویرانگر کرونا نیز نتوانست به قلمروی آن نزدیک شود. تیمی که سخت از نا می‌افتد و سخت‌تر گل‌ می‌خورد. این آمار و ارقام هواداران پرسپولیس را به ساحل آرامشی سوق داده است که به بازی‌های بیرون از خانه همان گونه نگاه شود که در ورزشگاه آزادی انتظار می‌رود. بخشی به انعطاف پذیری تاکتیک‌های یحیی گل محمدی بر می‌گردد و بخش عظیم‌تری به تسلط روانی سرخپوشان در خانه حریف.
2- خواسته یا ناخواسته پرسپولیس چند مدتی است که به جوانانش بها می‌دهد. مهدی عبدی که در دربی جرقه‌های خودنمایی را زده بود و با بریس برابر پیکان ثابت کرده یک مهره دم و دست تعویضی نیست حالا چند دقیقه برای ورود او به زمین و دردسرهای چابکی‌اش کافی بود تا علیپور گل نزن حداقل یک پنالتی برای تیمش هدیه بگیرد. اما این بازی ارمغان دیگری داشت و آن هم سعید حسین پور بود. بازیکنی که نشان می تواند برای فصول آینده عصای دست سرخپوشان در خط مقدم میانه میدان باشد.
3-رفع تکلیف! این شاید بهترین جمله برای نحوه بازی علی علیپور باشد. مهاجم سرخپوشان شاید مانند سابقش دفاع حریف را آزار دهد اما همه‌ی این‌ها تا موقعی که گلی در کار نباشد، ارزش ندارد. حالا هر چه قدر مهدی ترابی خلاقیت فردی به خرج بدهد و توپ را به یک قدمی دروازه برساند، با این وضع نه چندان خوب تمام کنندگی، مدافعان حریف هم آنچنان باکی ندارند. سرخپوشان در فصل نقل و انتقالات باید غالب همت و پول‌های خود را صرف یک مهاجم تمام کننده و ترجیحاً بلند قامت بکنند. از آن جایی که به نظر می‌رسد دانیال اسماعیلی فر در یک قدمی پرسپولیس قرار دارد، وجود یک مهاجم که در هوا نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد از نان شب هم واجب‌تر است. به نظر می‌رسد شهریار مغانلو ایده‌آل ترین گزینه باشد.
4- اپیدمی سانترهای بی‌هدف که روزگاری تنها مهدی شیری به آن مبتلا بود حالا دامن گیر سایر عناصر هجومی پرسپولیس شده است. سیامک نعمتی، مهدی ترابی و بشار رسن به عنوان دم دست ترین گزینه‌ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. البته نباید از نبود مدافع چپ تخصصی در این بازی غافل شد. شجاع خلیل زاده به عنوان یک مدافع میانی تخصصی نقش چندانی در حملات نداشت و اگر ارسالی‌ هم از جانب وی صورت می گرفت از نیمه خودی و به سمت عمق حریف بود.
5- پرسپولیس نباید بشار و ترابی را از دست بدهد. تنها چند سکانس‌ قابل توجه از هماهنگی‌های بین این دو بازیکنان در جناحین حریف کافی است تا به این نتیجه برسیم، پرسپولیس با از دست دادن حتی یکی از این دو بزرگترین باخت نقل و انتقالاتی را تجربه کرده است. بازیکنانی که هر کدام می‌توانند با خلاقیت‌های فردی گره دفاع اتوبوسی حریف را باز کنند و صد البته اگر بازی‌شان توام با یک مهاجم همه فن حریف باشد پرسپولیس فصل بعد را شاید دیدنی‌تر از همیشه کنند.
6- نیمه اول بازی با فاصله زیاد بین خطوط پرسپولیس و نبود هماهنگی باعث شد تا آنچنان نمایش خوبی از تیم یحیی گل محمدی نبینیم. اما در نیمه دوم بازیکنان پرسپولیس بیشتر از همیشه به هم نزدیک شدند و با کارهای تاکتیکی به خصوص از سمت راست، امان ماشین سازی را بریدند و چه بسا درخشش حامد لک نمی‌بود، نتیجه سنگین تر می‌شد.
تیم یحیی گل محمدی برای هواداران سرخ حالا مانند ارکسترهای کشتی تایتانیک هستند. کشتی فوتبال ما در ایام کرونایی رو به غرق شدن است اما آن‌ها فارغ از این‌ جنجال‌ها و حواشی‌ها می‌نوازند و می‌نوازند. حتی اگر کشتی در یک قدمی غرق شدن باشد، آن‌ها می‌نوازند تا هواداران در جولان‌گاه یک ویروس بدانند که دنیا هنوز هم دلخوشی‌هایش را دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/404501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

چگونه عمر طولانی تری داشته باشیم؟/ ویدئو

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

برنامه ویژه ستاره بایرن برای بازی برابر رئال

تصمیم ژاوی رختکن بارسلونا را لرزاند

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

«محمد صادقی» بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

نابغه‌ای با چشم‌های حراف |عکس

7 فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است