آریا جوان

آخرين مطالب

گیریم که ختم لاکچری! به من و شما ربطی دارد؟ خواندنی

گیریم که ختم لاکچری! به من و شما ربطی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - انگار منطقه لواسان جزئی از ایران نیست. چرا که این منطقه و مردمانش بسیار متفاوت هستند. انگار تافته جدا بافته اند. همین چندی پیش بود که خبر قبرستان لاکچری در لواسان سروصدای زیادی به پا کرد. حالا هم یک مراسم ختم خاص و لاکچری در این منطقه اشرافی نشین برگزار شده است که نظر‌ها را به خود جلب کرده است.
روزنامه آفتاب یزد: انگار منطقه لواسان جزئی از ایران نیست. چرا که این منطقه و مردمانش بسیار متفاوت هستند. انگار تافته جدا بافته اند. همین چندی پیش بود که خبر قبرستان لاکچری در لواسان سروصدای زیادی به پا کرد. قبرستانی که با وجود درختان و گل‌های زیبا بیشتر به بوستان شباهت داشت. حالا هم یک مراسم ختم خاص و لاکچری در این منطقه اشرافی نشین برگزار شده است که نظر‌ها را به خود جلب کرده است.
درواقع لاکچری‌ترین و اعیانی‌ترین مراسم ترحیمی است که تاکنون دیده شده به طوری که حتی در باکلاس‌ترین مناطق اروپا و آمریکا هم نظیرش را کم دیده ایم. در این مراسم که ویدئوی آن منتشر شده است، بانوان پوشش مناسبی ندارند وتمامی مردان با کت و شلوار مشکی در این مراسم حاضر شده اند. در حالی که همگان بادکنک‌هایی به رنگ سفید به دست دارند یک نفر در حال خواندن متنی در رثای فرد مرحوم شده است. بعد از خوانده‌شدن متن، افراد حاضر در مجلس بادکنک‌های خود را در آسمان رها می‌کنند و برای شادی آن مرحوم مشروبات الکلی مصرف می‌کنند! اتفاقاتی که الحق و الانصاف در عروسی‌ها هم انجام نمی‌شود. اما مکانی هم که این مراسم در آن برگزار شده است زیبایی منحصر به فردی دارد.
نظر جامعه شناس
اما برگزاری این مراسم همانطور که یک جامعه شناس می‌گوید صرفا برای دریافت احترام و خودنمایی است و به نظر چیزی که اهمیت ندارد، فردی است که فوت شده است. این جامعه شناس به آفتاب یزد می‌گوید: «این ویدئوی برگزاری مراسم ختم لاکچری در لواسان نشان‌دهنده آن است که افراد شخصیت خودشان را از مادیات و حسیات می‌گیرند یا به عبارت دیگر در این قشر از جامعه شی سروری حاکم است.
یعنی این افراد سعی می‌کنند با مادیات و داشته هایشان از جمله جواهرات، ماشین، لباس و... فخرفروشی کنند.» امان‌الله قرائی مقدم بیان کرد: «قبایلی در سرخپوست‌ها وجود دارد که اموال و دارایی شان را برای فخر فروشی به یکدیگر با خرج‌های گزاف از بین می‌برند مانند چیزی که در این مراسم ختم دیده ایم. این‌ها افرادی هستند که اصالت خانوادگی ندارند و تازه به دوران رسیده هستند و برحسب وقایع و اتفاقاتی به ثروتی دست یافته اند. از همین رو می‌خواهند هر طور که شده و با هر روشی این ثروت را به مردم نشان دهند.» وی افزود: «در واقع آن‌ها می‌خواهند اعتبار و احترام کسب کنند.
به همین دلیل در این قشر از جامعه شی سروری حاکم است. یعنی شخصیت‌شان را از اشیایی که در اختیارشان است می‌گیرند. این در حالی است که یک خانواده اصیل و کسانی که اصیل‌زاده هستند نیازی به خود نمایی و اینگونه رفتار کردن ندارند. اما نکته اینجاست که آنچه که ذهنیت بیشتر افراد جامعه را دربرگرفته خود گرایی، خودمحوری، خودخواهی و مسائل مادی است.»

آریا جوان


این جامعه شناس با تاکید بر اینکه چنین افرادی از طریق اموالشان می‌خواهند شخصیت کسب کنند، چون از اصالت برخوردار نیستند، گفت: «در جامعه‌ای که مادیات حاکم می‌شود افراد به‌ظاهریکدیگر توجه می‌کنند. در حال حاضر معنویت در جامعه کمرنگ شده است و دیگر کسی، کسی را نمی‌شناسد به همین خاطر برخی‌ها سعی می‌کنند با چنین فخرفروشی‌هایی یا گرفتن چنین مراسم‌هایی خود را به دیگران بشناسانند. به هر حال نباید فراموش کرد که پول حرف اول را در جامعه امروزی می‌زند.»
واکنش کاربران
اما شکل برگزاری این مراسم لاکچری، توجه کاربران فضای مجازی را نیز به خود جلب کرده و واکنش‌های متفاوت آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «تو اون مراسم ختم لاکچری لواسان، اگه پوآرو هم دعوت بود حتماً قاتل رو میون اون جمع پیدا می‌کرد.»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «من الان اون فیلم مراسم ختم رو دیدم؟! واقعا؟ شما لاکچریا همه مراسم ختماتون همچینه؟»
کاربر دیگری به طنز نوشته است: «این مراسم ختم تو لواسون چقدر باکلاس بود. مراسم ختم تو فامیلای ما این‌جوریه که یه دیس پر خرما رو پخش کنی به نفر پنجم که برسی می‌بینی دیس خالیه. اگه تو خرما گردو باشه که اونی که مسئول پخش کردن خرماست با دیس فرار می‌کنه تا چهلم پیداش نمی‌شه»
دیگری نوشت: «اگه این مراسم ختمه پس جشنایی که ما میریم چیه؟»

آریا جوان


کاربران دیگر گفته اند: «ولی یه کم عجیب نیست آدم از مراسم خاک‌سپاری عزیزش برگرده خونه شروع کنه بادکنک بادکردن واسه مراسم ختم؟»، «مگه نمی‌گن تو ایام کرونا مراسم ختم نرین؟ مگه نمی‌گن ماسک بزنین؟ یا واکسن کشف شده و فقط به ما فقیرا نرسیده؟»، «به خدا من بمیرم به روش سنتی نزنید تو سر و صورت خودتون من نمی‌بخشمتون»، «حالا ما ته لاکچری بودنمون تو مراسم ختم این بوده یه عینک دودی زدیم دستمونم گذاشتیم رو پیشونی»، «مرگ حقه، لاکچری برگزار کردن یک مراسم به درد میت نمی‌خوره، این انتهای فراموشی یک مرده بود.
بیشتر گوشی آیفون و اپل واچ و برهنگی و دکلمه‌های ضعیف ملاک بود تا شخصی که فوت کرده. جاهلیت انتها نداره...»، «باور کنید این حجم از بلاهت برای غیرمسلمون‌ها و غربی و شرقی‌ها هم قفله»، «به نظرتون اینا فرقه خاصی هستن یا زیادی مدرن و متمدن شدن؟»، «یه مراسم ختم رفتم همه لباس مهمونی مشکی با مو‌های مرتب و آرایش، دختر مرحوم هم ساعت‌ها بعد خرامان خرامان پله‌ها رو طی کرد و به جمع پیوست. معنی لاکچری رو تا مغز استخون حس کردم»، «کلیپ مراسم ختم لواسان رو دیدیم، همسرم میگه نمیشد خبرمون کنن بریم ما هم بغل مراسمشون، عروسی بگیریم بدین صورت که لباس بپوشیم و دم بله گفتن رو با بادکنکاشون، تنظیم کنیم. اینجوری عروسیمون لاکچری میشد»، «این مراسم ختم لاکچری تو لواسان آخر تازه به دوران رسیدگی است. طبقه تازه متولد شده»، «این مراسم ختم لواسان سمی‌ترین ویدئو هفته بود.»، «اختلاف طبقاتی فقط اونجا که با اون لباسایی که اونا رفتن مراسم ختم ما میریم عروسی».

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/405701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی