آریا جوان

آخرين مطالب

حاج علی‌اکبری: نماز جمعه را برای حفظ سلامت مردم تعطیل کردیم گفتگو

حاج علی‌اکبری: نماز جمعه را برای حفظ سلامت مردم تعطیل کردیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - باشگاه خبرنگاران / رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: ما در اولین فرصت نماز جمعه را برای حفظ سلامت و قطع زنجیره شیوع کرونا تعطیل کردیم.
شرایط و عملکرد نماز جمعه در دوران کرونا امشب 6 مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مورد بررسی قرار گرفت.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه در شهر‌هایی که وضعیت سفید و یا زرد دارند بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا نماز‌های جمعه دایر است، گفت: از وقتی که مناطق سفید و زرد اعلام شد که می‌توانند نماز جمعه داشته باشند 700 نمازجمعه بازگشایی شد.
او با بیان اینکه براساس شرایطی که پیش آمد در مجموعه نماز‌های جمعه کشور عملاً برپایی نماز نداشتیم، تصریح کرد: بعد از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در 700 شهر نماز جمعه برگزار شد البته به تدریج با توجه به اینکه دوباره وضعیت نا مناسب شد در برخی از شهر‌ها روند رو به کاهش گذاشت و به 400 شهر رسید لذا از 900 شهری که در آن‌ها نماز جمعه برگزار می‌شد، در 500 شهر نماز جمعه برگزار نمی‌شود.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه برای ما نخستین روزی که نماز جمعه در تهران تعطیل شد بسیار سخت گذشت، افزود: جزء اولین مجموعه‌هایی بودیم که سریع هماهنگ شدیم و در اولین فرصت نماز جمعه را برای حفظ سلامت و قطع زنجیره شیوع کرونا تعطیل کردیم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: بلافاصله هماهنگی کاملی با ستاد مقابله با کرونا، برای پشتیبانی از نهاد سلامت صورت گرفت بنابراین همکاری و هماهنگی با ستاد ملی در بخش شرعی و میدانی صورت گرفت.
او با اشاره به شکل گیری گروه‌های جهادی خاطرنشان کرد: همه مصلی‌های نماز جمعه کشور که بسیاری از آن‌ها مسجد هستند به پایگاه‌های یاری رسان مجموعه سلامت تبدیل شدند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه بلافاصله قرارگاه‌های استانی، شهرستانی و شهری شکل گرفت گفت: پیرامون قرارگاه‌ها مجموعه‌های مردمی سازماندهی خوبی پیدا کردند و لذا محور کار در میدان، مساجد بود به نحوی بود که توانستیم پس از دوران جنگ دوباره تجربه خوبی را در همدلی مردم کسب کنیم.
او با اشاره به اینکه در کل 900 پایگاه نماز جمعه در کشور داریم ادامه داد: مجموعه‌های نهادی و مردمی سریع به قضیه پیوستند و مردم مشاهده کردند که اگر نماز جمعه را ندارند به گونه‌ای دیگر می‌توانند در عرصه حضور پیدا کنند و در این راستا ائمه جمعه به خوبی توانستند عمل و در صحنه حضور پیدا کنند و نشان دادند که ظرفیت نماز جمعه و ستاد‌های نماز جمعه بسیار برای همبستگی ملی فوق العاده است.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه اکنون در 400 شهر نماز جمعه برقرار می‌شود، اظهار کرد: تعطیلی نماز جمعه از جهت بار معنوی برای ما سخت بود، نماز جمعه از جایگاه خاصی برخوردار است لذا تاکید زیادی در برگزاری نماز جمعه است، اما به محض اعلام ستاد ما سریع وارد عمل شدیم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: از نظر سطح هماهنگی ما هیچ استرسی نداشتیم و لذا حجت بر ما معلوم بود به طوری که نظر مقام معظم رهبری اعلام شده و ما در کمال آرامش با ستاد ملی مقابله با کرونا همراه شدیم.
او با اشاره به اینکه در این پنج ماه از طرف نهاد نماز جمعه به هیچ وجه فشار، استرس و اضطراری برای بازگشایی نماز جمعه وجود نداشت، بیان کرد: با مصوبه این ستاد، پروتکل‌های مربوط به مصلی‌ها و مساجد اجرایی شد و با برگزاری مراسم شب‌ها قدر رزمایش ما شروع شد به طوری که مصلی‌ها و مساجد امتحان خوبی را در استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و ضد عفونی پس دادند لذا بعد از شروع بازگشایی‌ها این موارد کاملا رعایت‌ شده است.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه نماز‌های جمعه بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا رتبه اول رعایت پروتکل‌ها را در کشور کسب کردند، عنوان کرد: جوان سازی فضای نماز‌های جمعه یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌ها است لذا کیفیت جمعیت شرکت کنندگان بر اساس حضور جوانان باید شکل بگیرد، حضور جوانان در محیط نماز جمعه باید تقویت شود به طور که این موضوع در دستور کار ائمه جماعات قرار گرفت.
او با اشاره به اینکه جذب‌های جدیدی برای ائمه جماعات داشتیم، گفت: در گزینش‌های جدید ائمه جمعه باید موضوع حضور جوانان مورد توجه قرار بگیرد، در ستاد نماز جمعه واحدهای دانش آموزی و دانشجویی شکل گرفته است لذا گزارش‌های ما نشان دهنده این است که مسیر افزایش حضور جوانان هموار شده است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه جوانسازی و جوانگرایی به این معنا نیست که ما از ظرفیت بزرگان غافل شویم، افزود: میانگین سنی ائمه جماعات 40 سال است لذا برای رسیدن به کمال، عقلانیت و پختگی در این مسیر حائز اهمیت است.
او با اشاره به اینکه نسبت جمعیتی شهر‌ها و نماز جمعه اصلا خوب نیست، ادامه داد: باید در این زمینه کار‌هایی انجام شود لذا بسته‌ای از اقدامات در این رابطه نیاز است، کم کاری‌هایی را در بافت‌های آموزش عمومی از سوی رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در حق گذاری نماز جمعه شاهد هستیم، نماز جمعه باید کیفیت و بهجت افزایی خوبی داشته باشد به طوری که نشاط اجتماعی، سیاسی و جاذبه‌های اخلاقی باید در نمازجمعه نمود پیدا کند و برای شرکت کنندگان جذابیت داشته باشد.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه یکی از برجسته‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران این است که ائمه جمعه از آزادگی فوق‌العاده‌ای در انتخاب موضوعات برخوردار هستند، گفت: از مسئولین توقع داریم تا در نمازجمعه حضور پیدا کنند و پس از اتمام نماز جمعه پاسخگوی نیازمندی ها، انتقادات و مشکلات مردم باشند، یادمان باشد اگر نقد و انتقاد برداشته شود جامعه گرفتار می‌شود بنابر این نقد باید سازنده باشد و مسئولین باید گوش شنوا داشته باشند و مسئولین باید از پایگاه خطبه نماز جمعه استفاده کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه مساجد جزء پیچیده‌ترین بخش‌ها از نظر نظارتی هستند، گفت: احیاء، آبادانی و عمران مساجد از اولویت‌های نهاد ائمه جمعه است که در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم به مساجد محله رونق دهیم، در کشور 75 الی 80 هزار مسجد داریم بنابراین آبادانی مساجد به طور کلی در دستور کار است.
او با اشاره به اینکه هفته آینده در شهر‌های سفید و زرد به جای نماز جمعه، نماز عید قربان را برگزار خواهیم کرد، افزود: نرم‌افزاری برای تلفن همراه به نام آدینه در نظر گرفته شده است تا مردم بتوانند از نماز جمعه شهر‌ها با خبر شوند.
حاج علی اکبری ادامه داد: حوالی 20 هزار مسجد فعال و با نشاط عملیات امداد رسانی به خانواده‌ها را در دستور کار قرار دادند لذا نهضت احسان در ماه‌های پیش رو دنبال خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/420089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گران ترین خانه جهان را بشناسید + عکس

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

آب دریای هرمز قرمز شد/ ویدئو

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

جشنواره آب در چین/ در این جشنواره مردم می‌توانند به پلیس آب بپاشند و پلیس هم به آنها آب می‌پاشد!/ ویدئو

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

معین در صفحه یک/ عکس

دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

فال حافظ چهارشنبه 29فروردین 1403

فال روزانه چهارشنبه 29فروردین 1403

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد