آریا جوان

آخرين مطالب

انصاری مطرح کرد: نگاه شعاری اصولگرایان به حل مشکلات کشور نگاه سیاسی

انصاری مطرح کرد: نگاه شعاری اصولگرایان به حل مشکلات کشور
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایرنا / «غلامرضا انصاری» فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» به ایرنا می گوید: برای دسترسی به توسعه تمام عیار و پاسخگو بودن منطقی قوه مجریه باید همه ابزارهای قانونی در اختیار دولت باشد. متاسفانه برخی همگامی با دولت را با دخالت در کار دولت اشتباه گرفته‌اند. با وجود اعتبارات مالی که از بودجه عمومی می‌گیرند در عرض دولت حرکت می‌کنند.
غلامرضا انصاری عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران از سال 1392 تا 1396، نماینده مردم مشهد و کلات در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در سالهای 1376 تا 1380 و سفیر ایران در ترکمنستان از ژوئن 2005 تا اکتبر 2008 بوده‌است. او اکنون عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است. مشروح گفت و گوی ایرنا با او در پی می آید:
ایرنا: رئیس‌جمهوری در سالگرد انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی را تکمیل‌کننده انقلاب مشروطیت دانسته‌اند. ارزیابی جنابعالی از این سخن چیست؟
انصاری: شروع مردمسالاری و تجدد خواهی در ایران از انقلاب مشروطه بود. انقلاب اسلامی را هم با توجه به ویژگی های مردمی بودن و اعمال خواست عمومی در نفی استبداد و استعمار می توان مکمل انقلاب مشروطه دانست. اما هم مردم و هم حاکمیت هایی که در این 114 سالِ پس انقلاب مشروطه آمدند، نسبت به رشد نهادهای مدنی و احزاب سیاسی که لازمه تداوم حاکمیت اراده عمومی بر سرنوشت است کم توجه بوده اند. به همین سبب و با تاسف، با توجه به شعارهایی که در هر دو انقلاب درباره مردمسالاری و حکومت قانون مطرح شد حاکمیت اراده مردم در تعیین سرنوشتشان آنچنان که باید محقق نشد. امیدوارم با آسیب شناسی عدم تحقق این شعارها و تبین جمهوریت نام متناسب با ارزش های مدنی و انسانی، مسوولان بستر حضور نهادهای مدنی و احزاب سیاسی را برای تحقق مردم سالاری ایجاد کنند.
با موازی‌کاری توان دولت را به حداقل می‌رسانند
ایرنا: رئیس جمهور همچنین تاکید کرد برای حل مشکلات، قوه قضاییه، قوه مقننه، نیروهای مسلح، صدا و سیما و ... باید کنار هم باشند. اگر این سخن رییس جمهوری را معیار قرار دهیم وضعیت کنونی را چطور می بینید؟
انصاری: طبیعی است که دولت و مجلس و قوه قضاییه می توانند مکمل هم باشند. اما باید تحت امر دولت هم باشند. برای دسترسی به توسعه تمام عیار و پاسخگو بودن منطقی قوه مجریه باید همه ابزارهای قانونی در اختیار دولت باشد. متاسفانه برخی همگامی با دولت را با دخالت در کار دولت اشتباه گرفته اند. با وجود اعتبارات مالی که از بودجه عمومی می گیرند در عرض دولت حرکت می کنند. مثلا صدا و سیما و برخی سازمان ها و ارگان های دیگر با موازی کاری با قوه مجریه، توان اجرایی دولت را به حداقل می رسانند.
تنگ‌ترشدن فیلترهای نظارتی، حضور حداکثری را منتفی می‌کند
ایرنا: انتخابات 1400 ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می کنید؟
انصاری: انفجار اطلاعات و دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی، نسل جدید را پرسشگر و مسلط به امور پرورش داده است. این نسل قطعا از حضور زینت المجالسی خود استقبال نخواهد کرد. اما چنانچه شرایطی برای انتخابات دموکراتیک در کشور به وجود آید و آزادی بیان و پس از بیان وجود داشته باشد این نسل و سایر نسل ها حضور پرشوری پای صندوق ها خواهند داشت.
این حضور همبستگی ملی و امنیت ملی را تضمین می کند. اتفاقی که در انتخابات 98 مجلس رخ داد یعنی تنگ تر شدن فیلتر نظارت و حداقلی شدن ظرفیت انتخاب کردن برای مردم، نشان داد مردم تمایلی به حضور زینتی در انتخابات ندارند. اما اگر در انتخابات آتی ریاست جمهوری، همه گروه ها بتوانند نامزدهای اصلی خود را به صحنه بیاورند امید مردم به انتخابات بیشتر می شود و شاید حضورشان هم حداکثری باشد. البته عکس این هم ممکن است. باید توجه داشت که قشر فرودست جامعه هم به واسطه تحصیلات دانشگاهی، آگاه است. نامزدها نیز باید یک برنامه علمی و عملی برای گذر از شرایط ناهموار کنونی به افکار عمومی ارائه کنند.
نگاه شعاری اصولگرایان به حل مشکلات کشور
ایرنا: جناح راست با چه چالش هایی در این انتخابات مواجه است؟
انصاری: اصولگرایان چندان عنایت و توجهی به پایگاه مردمی نداشته و ندارند. آنها با قدرت مسلطی که در اختیارشان گذاشته شده می دانند هر وقت حضور مردم پای صندوق ها پررنگ بوده این اصلاح طلبان بوده اند که انتخابات را برده اند. برای همین آنها در غیاب رقیب حتی با رای پایین هم پیروز شده اند. جریان اصولگرایی کمتر به گفت و گو، اقناع، مباحثه و استدلال اعتقاد دارند و به بیشتر نگاه شعاری به حل مسائل جامعه دارند .
این جریان طبیعتا دچار اختلافات جدی در خود هستند. بر ای نمونه در مجلس یازدهم که صدر تا ذیلش اصولگرا است اختلافات فراوانی که با هم دارند ظهور و بروز پیدا کرده است. آنها کم توجه اند که در تاریخ 40 ساله انقلاب، هیچ وقت در ایران امکان یک دست کردن قدرت وجود نداشته است و هر وقت تلاش شده یکدست شود در داخل جناح حاکم چندگانگی رخ داده است. بعید است جریان اصولگرا در انتخابات آتی به ائتلافی ماندگار برای تعیین یک نامزد واحد برسند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/428771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد

تساوی افغانستان و کویت به سود ایران

اوسمار در انتظار دریافت پیشنهاد مالی باشگاه پرسپولیس

بارسلونا با ستاره اسپانیایی لایپزیگ وارد مذاکره شد

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم