آریا جوان

آخرين مطالب

7 روش به اوج رساندن خلاقيت در ابتداي روز اندیشه

  بزرگنمايي:

خبر خوب اين که محققين برخي از حقايق شگفت‌انگيز در مورد بدن و مغز انسان را افشا کرده‌اند که مي‌توانند خلاقيت شما را صبح‌ها به حداکثر برسانند. اين حقايق مشخص مي‌کنند کارهايي وجود دارند که ما براي تقويت برونداد خلاقيت خود و حفظ جريان ايده‌ها مي‌توانيم هر روز آن‌ها را انجام دهيم. در ادامه 7 ترفند را عنوان مي‌کنيم که صبح‌ها به بالا بردن انرژي و گسترش برونداد خلاقيت شما کمک مي‌کنند.

1- از فشردن دکمه اسنوز گوشي خود دست برداريد

متاسفانه، قابل بحث کردن نيست. اگر مي‌خواهيد صبح‌ها خلاق باشيد، اولين کاري که بايد انجام دهيد اين است که زود بيدار شويد. اگر خواب باشيد، نمي‌توانيد رمان بنويسيد، يک شاهکار نقاشي کنيد يا طرح بزنيد. حتي اگر هدفتان انجام هيچکدام از کارهاي بالا نيست، يک زمان بيداري هدف براي خودتان تنظيم کنيد. هر هفته با نيم‌ساعت زودتر بيدار شدن و عقب کشيدن ساعت سعي کنيد به زمان بيداري هدف خود برسيد. حتي اگر ساعت بيداري هدف شما فقط نيم ساعت زودتر است، قدرت رسيدن به آن را ناديده نگيريد! در همين نيم ساعت خيلي کارها مي‌توانيد انجام دهيد.


7 روش به اوج رساندن خلاقيت در ابتداي روز

به طور حتم، وسوسه مي‌شويد که دکمه اسنوز را فشار دهيد و وانمود کنيد که با تلاش مي‌توانيد کارهاي خلاقانه خود را به بعد از ظهر يا شب موکول نماييد. اما دلايل خاصي وجود دارد که چرا صبح‌ها مي‌توانيد بهتر کار ‌کنيد. طبق تحقيق منتشر شده در مجله فيزويولوژي اعصاب، مغز خلاق در ساعات ابتدايي روز قويترين وضعيت را دارد. همچنين مطالعات نشان مي‌دهند که اراده در واقع يک منبع محدود است که بايد در طول روز به صورت راهبردي استفاده شود- بنابراين اگر کار خود را تا شب به تاخير بياندازيد، ممکن است هرگز به انجام آن نرسيد.

2- بيرون برويد و ورزش کنيد

پياده‌روي و ساير فعاليت‌هاي شديد، بهترين کاليزورها براي تفکرات بسيار خلاقانه هستند. با آرامش بخشيدن به مغز خود، در واقع به قشر جلويي مغز اجازه مي‌دهيد که استراحت کند، و ناگهان اين برق زدن‌هاي شبانه به سراغ شما مي‌آيد. آرامش مغز حامي خلاقيت، سلامت و کاهش استرس است. دلايل مختلفي وجود دارند که چرا اين کار مفيد است. پس بيرون برويد تا عملکرد مغز شما تقويت شود، تمرين صبحگاهي بيشترين اثر را دارد. فقط 35 دقيقه دويدن با شدت متوسط، يا ورزش‌هايي همچون ايروبيک مغز شما را آماده اوج عملکرد فکري مي‌کند، اين کار با متعادل سازي مواد شيميايي عصبي صورت مي‌گيرد که به عملکرد شناختي کمک مي‌کند.

اگر قادر به انجام فعاليت‌هاي بسيار شديد نيستيد، مشکلي ندارد. مطالعه اخير نشان مي‌دهد که 10 تا 15 دقيقه پياده‌روي تند مي‌تواند شما را بسيار خلاق کند- چون هماهنگي لازم براي پياده‌روي، منطقه‌اي از مغز را که مسئول تفکر خطي است، اشغال مي‌کند و ظرفيت شما را براي دريافت‌‌هاي خلاقانه، آزاد مي‌سازد. بنابراين به خاطر داشته باشيد، هر فعاليتي که ضربان قلب شما را بالا ببرد و سطح ويتامين دي شما را افزايش دهد، مي‌تواند موجب افزايش در شناخت ‌شود.


7 روش به اوج رساندن خلاقيت در ابتداي روز

3- قبل از استفاده از کافيين يک ساعت صبر کنيد

اين ترفند ممکن است براي کساني که عادت به مصرف کافئين دارند، کمي عذاب‌آور باشد. بالاترين سطح کورتيزول مغز زماني است که صبح از خواب بيدار مي‌شويد، درست زماني که اکثر ما عادت به استفاده از يک ليوان چاي يا قهوه داريم. به‌هرحال، اين کار درست نيست. وقتي بدن ما دوز کافئين صبحگاهي را دريافت مي‌کند، ديگر به آن تکيه مي‌کند. و اين کار در کل منجر به توليد کمتر کورتيزول مي‌گردد و آن افزايش طبيعي که معمولا صبح‌ها صورت مي‌گيرد را کاهش مي‌دهد. راهکار اين مشکل ساده است: کافيئن خود را حداقل يک ساعت بعد از‌بيدار شدن استفاده کنيد. با اين روش، هم کورتيزول به اندازه کافي در بدن شما توليد شده و هم از مزيت کافيئني که همه ما به آن عادت کرده‌ايم، بهرمند مي‌شويم.

4- با دست و بدون قصد و نيت بنويسيد

حتماً لازم نيست نويسنده باشيد تا بتوانيد افکار شکل گرفته در ذهن‌تان را به روي کاغذ بياوريد. در حقيقت، نوشتن مي‌تواند يک روش بسيار مفيد باشد. وقتي افکار مغشوش، در هم و برهم و ديوانه‌کننده خود را روي کاغذ مي‌آوريد، مي‌توانيد روز خود را با چشماني بازتر و شفاف‌تر آغاز کنيد. نوشتن يک محرک فوق‌العاده است که شما را براي داشتن يک روز خلاق و موفقيت‌آميز آماده مي‌کند.

تايپ کردن را فراموش کنيد و درعوض يک قلم برداريد. گاهي نوشتن با دست را تجربه کنيد، حضور جوهر را روي انگشتان‌تان حس کنيد و بوي کاغذ نو را استشمام کنيد. جريان خلاقيت کمي زمان مي‌برد. مطالعات نشان مي‌دهند که فقط چند دقيقه نوشتن به خاطر نوشتن، مي‌تواند همانند يک ورزش درماني عمل کند که موجب تقويت حافظه مي‌شود.


7 روش به اوج رساندن خلاقيت در ابتداي روز

5- تفکر کنيد و متفکر باشيد

شرکت والت ديزني پس از معرفي مديتيشن يا مراقبه در محل کار خود، به نتايج جذابي دست يافت. مشخص شد که تمرکز حواس يک تکنيک عالي است تا به کارمندان کمک کند به راهکارهاي خلاقانه دست پيدا کنند. برخي تحقيقات ادعا مي‌کنند که مراقبه همراه با تمرکز حواس، سخت‌گيري شناختي (Cognitive Rigidity) را کاهش مي‌دهد. اين تحقيقات نشان مي‌دهند افرادي که مراقبه انجام نمي‌دهند، سخت‌گيري شناختي بيشتري نسبت به کساني دارند که اين کار را به طور منظم انجام مي‌دهند، اين افراد همچنين تمايل دارند از راهکارهاي منسوخ شده و دشوار براي حل مشکلات آسان که مبتني بر تجربيات گذشته آنان هستند، استفاده نمايند. اين در حالي است که افراد اهل مراقبه مشکلات را به روش‌هاي جديد حل مي‌کنند.

روز خود را با 15 الي 20 دقيقه مراقبه ذهني آغاز کنيد. اين کار به شما کمک مي‌کند تا سخت‌گيري شناختي را محدود کنيد، اين کار ذهن شما را شفاف مي‌کند تا درک خلاقيت به شکوفايي برسد. همچنين باعث آرامش احساسات شما و تقويت تمرکز و بينش مي‌شود.

6- ده دقيقه موسيقي گوش کنيد

موسيقي يک ابزار فوق‌العاده براي باز کردن قفل خلاقيت است. تحقيقات اخير نشان مي‌دهند که موسيقي به تحريک بخشي از ذهن شما که کنترل عمل‌هاي حرکتي، احساسات و خلاقيت را بر عهده دارد، کمک مي‌کند. اگر در ميانه انجام يک کار خلاقانه هستيد موسيقي باعث مي‌شود تا تمرکز شما روي کارتان بيشتر شود. به‌هرحال شواهد حاکي از آن هستند که موسيقي در کل کنجکاوي را افزايش مي‌دهد. سعي کنيد صبح‌ها هنگام دوش گرفتن يا تهيه صبحانه قبل از نشستن پشت ميز کارتان به يک آلبوم جديد گوش دهيد. موسيقي کلاسيک مي‌تواند تاثير بيشتري داشته باشد.

7- گوشي همراه خود را خاموش يا در حالت بي‌صدا قرار دهيد

هيچ چيز به اندازه حواس‌پرتي نمي‌تواند قاتل خلاقيت باشد. وقفه دشمن انسان است. يک استراتژي براي چک کردن ايميل، به‌روزرساني شبکه‌هاي اجتماعي يا پاسخ به متن‌ها تنظيم کنيد. اپ‌هاي پيام‌رسان يا شبکه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به خلاقيت شما آسيب بزنند، آن‌ها شما را به سوراخ خرگوشي هدايت مي‌کنند که نه تنها انتهايي ندارد بلکه چيزي هم در آن نيست. عدم وجود محرک‌هاي خارجي باعث مي‌شود که مغز محرک‌هاي خودش را بسازد.

شناور ماندن روي آب خلاقيت را به روشي شبيه خواب يا مراقبه تحريک مي‌کند. البته استفاده از اين امکان براي هر کسي وجود ندارد، اما شما مي‌توانيد تمرکز خلاقيت خود را با دوري از شبکه‌هايي همچون اينستاگرام يا فيس بوک تا پايان روز حفظ کنيد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

دره های زیبای الموت قزوین

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس؟/ ویدئو

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

بین ناز و التماس تعادل برقرار کنید

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

بلایند دیت؛ سبک جدید آشنایی یا همان روش سنتی ایرانی؟

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی حرف هایش را پس گرفت/ من از تلویزیون نرفتم که برگردم!

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!