آریا جوان

آخرين مطالب

نویسنده‌هایی که به خود زحمت نمی‌دهند اندیشه

نویسنده‌هایی که به خود زحمت نمی‌دهند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ابراهیم زاهدی مطلق می‌گوید: برخی از نویسنده‌ها زحمت پیدا کردن لحن و رفتارهای مردم را به خود نمی‌دهند، گاه داستانی را می‌خوانیم که لحن و ادبیاتش برای فرانسه است و به مردم ما ربطی ندارد.

این نویسنده درباره تبعیت ادبیات از مُد، اظهار کرد: ممکن است اسم آن را مد بگذارید یا به آن الگوبرداری یا تاثیرپذیری بگویید، کلمات بار معنایی دارند مانند تولید محصولات فرهنگی؛ زمانی که آدم کلمه تولید را می‌شنود یاد کار اقتصادی می‌افتد، آدم احساس خوبی ندارد و دلش می‌خواهد واژه محترم‌تری به کار ببرند. فکر می‌کنم شاید «مُد» واژه مناسبی برای مسائل ادبیات نباشد و به جای آن بهتر است از الگو گرفتن و تأثیرپذیری استفاده کرد؛ هرچند این‌ها هم معنی مد را نمی‌دهند.
او سپس گفت: اصولا پیروی از مد برای آدم‌های بی‌بته است، کسانی که پیشینه و امکانات خود را نمی‌شناسند. کسانی به دنبال مد می‌روند که خودشان از خودشان چیزی ندارند یا این‌که دارند و نسبت به آن واقف نیستند. مد را کسانی می‌سازند که خلاقیت دارند، مد از کجا می‌آید؟ مثلا برای ظاهر و مو به طبیعت نگاه می‌کنند و تغییرات هنری می‌دهند و چیز مناسبی برای افراد جامعه درست می‌کنند. برای لباس هم همین‌طور است. در حوزه ادبیات هم کسانی که می‌خواهند حرف نو بزنند به رفتارهای آدم‌ها نگاه می‌کنند، نوع کلمه و واژه‌هایی که امروزه ما به کار می‌بریم با کلماتی که دهه 60 به کار می‌رفت خیلی فرق کرده است. نویسنده به این‌ها توجه می‌کند.
زاهدی مطلق افزود: نویسنده‌ای که به دنبال الگو و مد است، به مردم خود توجه نمی‌کند. الگو ساختن زحمت دارد و نویسنده باید خلاقیت داشته باشد و زحمت بکشد. همه آدم‌هایی که ابداعی دارند به آن‌ها وحی نمی‌شود بلکه زحمت می‌کشند. آدم‌هایی که تابع مد هستند، می‌خواهند بدون این‌که زحمتی بکشند، موفق شوند. متأسفانه در ادبیات کشور ما این موضوع هست.
او در ادامه بیان کرد: ادبیات محصول اتفاق‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور است و نویسنده از دل این تغییرات، به رفتارهای مردم توجه می‌کند و داستانش را می‌نویسد. نویسنده هم با توجه به اقتضائات جامعه داستان‌هایش را می‌نویسد و زبانش را انتخاب می‌کند. در کشور ما متاسفانه برخی از نویسنده‌ها زحمت پیدا کردن لحن و رفتارهای مردم را به خود نمی‌دهند و گاه ما داستانی را می‌خوانیم که لحن و ادبیاتش برای فرانسه است و به مردم ما ربطی ندارد.
نویسنده «شلیک به آسمان» با بیان این‌که این موضوع حتما به ادبیات آسیب می‌زند، گفت: آسیب این موضوع این است که مردم لذتی را می‌خواهند ببرند که برای خودشان نیست، دردی را تجربه می‌کنند که برای خودشان نیست. در واقع نویسنده می‌خواهد مردم از چیز واهی لذت ببرند یا از چیز واهی درد بکشند. ما در جامعه‌مان برخی از مشکلات را نداریم و مشکلاتی را هم داریم که دائما با آن‌ها سر و کله می‌زنیم. نویسنده باید از مشکلات مردم خود بنویسد، نویسنده‌ای که به دنبال مد می‌رود، مردم با او احساس همذات‌پنداری نمی‌کنند زیرا از چیزی حرف می‌زند که مردم با آن مواجه نیستند. مشکل بزرگ جامعه ما ریا و تزویر است و نویسنده‌ای که بزرگترین مشکل داستانش می‌شود ازدواج سفید، مردم با آن همذات‌پنداری نمی‌کنند، بخشی از مردم همذات‌پنداری می‌کنند. الان در جامعه ما ازدواج سفید به عنوان ناهنجاری وجود دارد و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند اما معضل ما نیست. اخیرا تصویر دختران را از کتاب درسی دبستان حذف کردند، این می‌گوید که جامعه اخلاقی ما دچار ریا است و عده‌ای عمدا می‌خواهند عده‌ای دیگر را اذیت کنند. این‌ها مشکلات جامعه است نه ازدواج سفید. 
او با تاکید بر این‌که نگاه نویسنده باید به جامعه خود باشد، افزود: نویسنده باید توجه کند که معضل جامعه ما چیست و صدای مردم خود باشد. نویسنده نمی‌تواند در آسمان سیر کند یا شمای خبرنگار نمی‌توانید با شخصیت خیالی مصاحبه کنید، البته می‌توانید اما فکت اجتماعی ندارد و می‌شود داستان.
ابراهیم زاهدی مطلق درباره این‌که تابعیت از مُد در چه دوره‌هایی بیشتر بوده است، اظهار کرد: نمی‌شود درباره این موضوع خیلی دقیق گفت. اما استنباط من این است که جامعه ما جامعه مقلدی بوده چه در حوزه پوشاک چه ادبیات. داستان یک مقوله وارداتی بوده و ما داستان را از کشور دیگری گرفته‌ایم و هرچه به زمان ورود داستان نزدیک می‌شویم، تقلید و تابعیت از مد بیشتر است و هرچه به حال نزدیک‌تر می‌شود تابعیت از مد کمتر می‌شود، البته ممکن است پیروان مد بیشتر باشند اما خلاقیت هم بیشتر است. به‌نظرم پس از انقلاب به خاطر تغییر و تحول بزرگی که اتفاق افتاد، نویسنده‌هایی که به خود تکیه کردند و داستان‌های خودشان را نوشتند بیشتر بودند بنابراین الان تابعیت از مد را کمتر می‌بینیم، هرچند کتاب‌هایی هستند که به کشور ما ربطی ندارند و فقط اسم شخصیت‌ها ایرانی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/463955/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت