آریا جوان

آخرين مطالب

شهلا ده بزرگی خلبان پروازهای تجسسی در دوران دفاع مقدس دختران

شهلا ده بزرگی خلبان پروازهای تجسسی در دوران دفاع مقدس
  بزرگنمايي:

آریا جوان - آخرین خبر / شهلا ده بزرگی اولین خلبان زن ایرانی است که پیش از انقلاب مدرک خلبانی خود را اخذ کرده است ، او و شوهرش هر دو خلبان هستند و از پرواز لذت می برند. از پیدایش تاریخ علاقه و عشق به پرواز در اغلب انسانها وجود داشته و سرانجام با پیشرفت علم، این آرزو به واقعیت بدل گشت.
سوم دبیرستان در رشته‌ علوم تجربی بود که فراخوان آموزش باشگاه خلبانی را دید و وارد دنیای خلبانی شد. شهلای جوان برای شروع، یادگیری مدل‌سازی را شروع کرد؛ بعد وارد بخش مباحث تئوری و علمی پرواز شد و بالاخره توانست اولین پرواز خود را با استاد انجام دهد. سال 1355 و در سن 19 سالگی مدرک پرواز «سلو» را دریافت کرد و یک سال بعد هم توانست گواهینامه‌ خلبانی بازرگانی cpl را کسب کند.‌

بعد از پایان دوره آموزشی هم در باشگاه خلبانی ماند آموزش پرواز با هواپیماهای بونانزا، سسنا، پایپر، توباگو و تی بی 21 و هواپیماهای دو موتوره‌ شرایک، کماندر، آیلندر و ... را به دانشجویان خلبانی برعهده گرفت. بعد از شروع جنگ تحمیلی، او هم مثل بقیه همکاران مرد، مامور انجام عملیات در منطقه‌ جنگی شد.«من نیز پابه‌پای مردان پرواز می‌کردم و ساعت پرواز جنگی‌ام با بقیه برابر بود.»

شهلا ده‌بزرگی بعد از جنگ هم دست از پرواز نکشید؛ او وارد سازمان هواپیمایی کشوری شد و مسئولیت پرواز و بازرسی همه دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌های کل کشور را بر عهده گرفت. او به دانشجویان زیادی در نیروی دریایی، جهاد سازندگی، شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و .آموزش داده است. تیرماه سال 1385 رئیس جمهور از ده‌بزرگی به عنوان یکی از زنان برتر ایران تقدیر کرد.

برای خواندن زندگینامه کامل این خلبان ایرانی می‌توانید کتاب «بانوی آبی‌ها» از نشر سوره مهر را بخوانید.‌

آریا جوان

همه چیز درباره حضور بانوان در صنعت خلبانی
عشق به پرواز و خلبان شدن به طور معمول از کودکی با پسر بچه ها همراه است که البته همه آنها به این شغل و حرفه سخت نمی توانند برسند ، ولی وقتی از دختران بپرسید وقتی بزرگ شدید دوست دارید چه کاره شوید شاید تعداد کمتری از آنان بگویند ،
خلبان ..... در کشورهای غربی زنان زیادی علاقمند به خلبانی هستند با این حال نسبت به مردان از آمار بسیار کمی برخوردارند، اما اگر بخواهیم به این آمار در ایران نگاهی بیندازیم بسیار تعجب برانگیز است چرا که تعداد زنانی که دوست دارند خلبان شوند بسیار انگشت شمار است. 
شهلا ده بزرگی اولین خلبان زن ایرانی است که پیش از انقلاب مدرک خلبانی خود را اخذ کرده است ، او و شوهرش هر دو خلبان هستند و از پرواز لذت می برند.
 این بانوی خلبان ایرانی که شصت وسومین سال زندگی خود را تجربه می کند می گوید : در سال 1336 در شیراز به دنیا آمدم ، پدرم کارگاه شیروانی و کولرسازی داشت ، از همان دوران کودکی عاشق هواپیما ، پرواز و خلبانی بودم. در سال 1353 هنگامی که در سال سوم تجربی درس می خواندم متوجه فراخوان باشگاه خلبانی شدم و در آن باشگاه ثبت نام کردم، در آن دوره ها، ابتدا آموزش مدل سازی را فراگرفتم و پس از آن به مباحث تئوری و عملی رو آوردم و سپس به مباحث پرواز پرداختیم ، با وسایل پرواز آشنا شدم و پس از مدتی به عنوان اولین زن ایرانی اولین پرواز موفقیت آمیزم را که منجر به اخذ مدرک خلبانی ام بود انجام دادم.

آریا جوان

 ده بزرگی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایونا مبنی بر اینکه آیا در خانواده شخص دیگری هم خلبان هست می گوید : به غیر از همسرم که او هم خلبان است، هیچ یک از اعضای خانواده به این شغل اشتغال ندارند، اما فرزندانم به خصوص پسر بزرگم علاقه فراوانی به خلبانی دارد و عاشقانه از کودکی در و دیوارهای اتاق را با عکس انواع هواپیما و مدل های مختلف تزیین کرده و به پرواز علاقه زیادی دارد، اما من دلم نمی خواهد او به خلبانی روی بیاورد، ولی من مطمئن هستم که او سرانجام به خلبانی روی خواهد آورد.
 او در خصوص آشنایی و ازدواجش با خلبان میرزایی می گوید : ما با یکدیگر همکار بودیم ، خب به هر حال در رفت و آمدها یکدیگر را می دیدیم اما ازدواج ما کاملا سنتی انجام شد و ثمره این ازدواج نیز دو پسر است
ده بزرگی در خصوص خاطرات بیاد ماندنی پرواز می گوید : سفری که پس از ازدواج با همسرم داشتیم ، که آن سفر برای من بسیار خاطره انگیز بود چرا که به همراه شوهرم در آسمان بودیم، به جز این سفر سفری بود که همسرم خلبانی هواپیما را بر عهده داشت و من و پسرانم به عنوان مسافر در آن هواپیما حضور داشتیم و این پرواز برای فرزندانم به یاد ماندنی بود.
این بانوی خلبان در خصوص خلبان شدنش گفت : تصور نمی کنم بتوانم واژه هایی به جز علاقه فراوان برای پاسخ دادن به این پرسش پیدا کنم ، هر کس در سنین جوانی به چیزهایی که اهداف آینده اش را می سازد فکر می کند ، طبیعی است من هم در راستای علاقه شخصی خود و امکانات آن زمان و به فضل خداوند این شغل به عنوان هدفم قرار گرفت و موفق شدم.
 او در رابطه با جایگاه خلبانان زن در ایران گفت : با گذشت زمان و با حضور زنان در فعالیت های اجتماعی ، جامعه پذیرای بانوان در فعالیت های گوناگون شده است و با عنایت به این مسئله در حال حاضر در ایران زنان عهده دار مشاغلی نظیر مشاوره ریاست جمهوری ، وکالت و یا حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده و ... هستند جایگاه زن در ایران بسیار تغییر کرده و به جایگاه اصلی خود نزدیکتر شده اند.
 ده بزرگی در خصوص فعالیت های جانبی دیگرش این چنین می گوید : علاوه بر این که در ماه باید 20 ساعت پرواز داشته باشیم در پستهای اداری مشغول به کار هستم . از جمله مدیریت آموزش ، عملیات و کار در مراکز خلبانی ، کارشناسی دفتر استاندارد پرواز را هم بر عهده دارم.
شهلا ده بزرگی که خلبانی جت فالکن را بر عهده دارد مسوولیت پرواز و بازرسی کلیه دستگاه های ناوبری فرودگاه های کل کشور را نیز بر دوش می کشد و در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز همگام با دیگر همکاران مرد فعالیتهای زیادی داشته است.
او می گوید : پس از اولین پروازم همچون ما بقی دانشجویان خلبانی حس عجیبی داشتم که توام با ذوق ، شوق و غرور بود .
 وی تمامی دوره های خلبانی را در ایران گذرانده و هم اکنون در سازمان هواپیمایی کشوری مشغول به کار است.
 این بانوی خلبان در خصوص گذراندن اوقات فراغت خود به خبرنگار ایونا می گوید : اوقات فراغتی برای ما باقی نمی ماند اما سعی می کنم از کوچکترین فرصتی استفاده کنم و بیشتر وقت خود را با خانواده ام سپری کنم و ورزش شنا را به شکل تقریبا حرفه ای آموخته ام و انجام می دهم اما علاقه خاصی به ورزش پاتیناژ دارم و این رشته ورزشی را بسیار دوست دارم ولی تا به حال دوره و کلاس نرفته ام.
 ده بزرگی در پایان این گفتگو می‌گوید: افرادی که به این حرفه علاقمند هستند بنا به علاقه خود می توانند به این حرفه رو بیاورند ، اما یک سری فاکتورهایی را هم باید در نظر گرفت از جمله اینکه دارای روحیه ای خستگی ناپذیر باشند ، صبر و شکیبای را سر لوحه کار خود قرار دهند از طرفی جامعه نسبت به گذشته تفاوت های زیادی هم کرده است ، با این حال خانم های کمی در این حرفه مشغول به فعالیت هستند به همین خاطر در این جمع کوچک بانوان باید وجهه رفتاری خود را حفظ کنند.
در تنظیم این متن از عصر ایران و سایت باغ کتاب استفاده شده است

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/467904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس