آریا جوان

آخرين مطالب

مهاجرانی: مدیریت نقشی در موفقیت‌های احتمالی فوتبال ما ندارد ورزش

مهاجرانی: مدیریت نقشی در موفقیت‌های احتمالی فوتبال ما ندارد
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ورزش 3 / سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 معتقد است تا به اینجا از میان 4 تیم حال حاضر در قطر تنها پرسپولیس توانسته بازی‌های خوبی را به نمایش بگذارد و استقلال هم در روز خوبش می‌تواند برای هر حریفی خطرناک باشد.
حدوداً دو هفته است که نماینده‌های فوتبال ایران برای حضور مجدد در لیگ قهرمانان آسیا در کشور قطر و شهر دوحه به سر می‌برند و باید بپذیریم که درمجموع تا به اینجا نتایج قابل قبولی از سوی نمایندگان فوتبال ایران گرفته نشده است. در پایان دور پنجم این رقابت‌ها از مجموع 10 بازی انجام‌شده در کشور قطر نماینده‌های ایران تنها دو پیروزی، 5 شکست و سه تساوی به دست آورده‌اند که این کارنامه درخور شان فوتبال ایران نیست.
 در همین رابطه با حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین که اشراف کاملی به فوتبال کشورهای حاشیه حوزه خلیج‌فارس دارد صحبت کردیم تا نظرات ایشان را درباره این نتایج به دست آمده جویا شویم.
مهاجرانی ابتدا درخصوص این نتایج ضعیف کسب‌شده در گفتگو با خبرنگار "ورزش سه"، اظهار داشت: «فوتبال ایران همواره از ضعف تشکیلاتی و برنامه‌ریزی در تمام این سال‌ها رنج برده است. شما نگاه کنید سه تیم از چهار تیمی که قصد دارند به‌عنوان نماینده فوتبال ایران در رقابت‌های مهمی مثل لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند و قرار است از حیثیت فوتبال این مملکت دفاع کنند، سرمربیان خودشان را تغییر داده‌اند. انصافاً در کجای دنیا در فاصله تنها 5 روز مانده به آغاز مجدد این مسابقات دست به تغییر در کادر فنی می‌زنند. شهر خودرو سرمربی خودش را عوض کرده، استقلال و سپاهان هم همین‌طور. مربیان این تیم‌ها بدون اینکه تجربه کافی در رهبری تیم‌هایشان در میادین بین‌المللی داشته باشند، به جنگ تیم‌هایی می‌روند که صاحب سبک و ازنقطه‌نظر اقتصادی بسیاری قوی هستند و از حیث داشتن نیروی مجرب انسانی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. درعین‌حال روی نیمکت خودشان نیز از مربیان باتجربه و قوی‌ای بهره می‌برند که در هرلحظه می‌توانند با استفاده از مهره‌های خطرناکشان نتیجه بازی را به سود خودشان تغییر دهند.»
مهاجرانی در ادامه افزود: «با توجه به این مطالب اگر هم نتیجه‌ای در یک بازی به دست بیاید، نشات گرفته از تعصب و غیرت بازیکنان ایرانی است و مدیریت هیچ نقشی در کسب نتایج خوب احتمالی ندارد، ضمن اینکه نقش مربیان هم بسیار کم و ناچیز است. چراکه فاقد تجربه کافی در رهبری تیمشان در بازی‌های بین‌المللی هستند، علی‌رغم اینکه در بازی‌های داخلی نتایج خوبی گرفته باشند و من معتقدم اگر این سه تیم که به آن اشاره داشتم بتوانند از پس رقبایشان بربیایند آن موقع جای سؤال دارد.»
حشمت مهاجرانی علی‌رغم اینکه مدت زیادی است در دبی زندگی می‌کند، از تمام اتفاقات فوتبال ایران به‌صورت باخبر است، وی درخصوص قانون منع ورود مربیان و بازیکنان خارجی و اینکه آیا این‌چنین قوانینی به این افزایش فاصله فوتبال ایران با فوتبال کشورهای عربی دامن نمی‌زند بیان کرد: «در این چند سال اخیر این حجم از پرونده‌ها واقعاً به چه دلیل و بر چه مبنایی به وجود آمده است؟ همه ما می‌دانیم که این پرونده‌ها به خاطر عدم به‌جا آوردن تعهداتی است که از سوی باشگاه‌ها به مربیان و بازیکنان داده‌شده است، اما بااین‌حال این قانون نمی‌تواند راه‌کار درستی برای این مشکلات باشد. من کاری به این ندارم که بازیکنان از مدیر برنامه یا همان ایجنت که ما در فوتبال به آن‌ها دلال می‌گوییم بهره می‌برند اما اشکال از بازیکنان خارجی است که چند برابر بازیکنان ایرانی حقوق و مزایا می‌گیرند، اما از کیفیت کافی برخوردار نیستند. وقتی بازیکن ایرانی این مسائل را می‌بینند به‌طور حتم ازلحاظ روحی دچار آسیب می‌شود. ما باید قوانینی وضع کنیم که از ورود بازیکنان بی‌کیفیت جلوگیری شود نه اینکه صورت‌مسئله را پا کنیم.»
سرمربی سابق تیم ملی ایران با اشاره به قوانینی که خودش برای کشف دروازه‌بان در فوتبال امارات تصویب کرده بود گفت: «من در همین فوتبال امارات برای اینکه بتوانیم از فقر داشتن گلر خلاص شویم، ورود دروازه‌بانان خارجی را به فوتبال امارات منع کردیم و درنهایت این ممانعت جواب داد و باشگاه‌ها با شانس دادن به جوانان باعث شدند این مشکلات تا حد زیادی برطرف شود، اما فدراسیون فوتبال باید این را در نظر داشته باشد که وضع چنین قوانینی مستلزم بحث‌های کارشناسانه توسط کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص است. اما متأسفانه این تصمیمات توسط افرادی از فدراسیون گرفته می‌شود که تخصص و اطلاعات لازم و سوابق فوتبالی را ندارند. درحالی‌که باید نظرات رسانه‌ها و مدیران و مالکان باشگاه‌های حال حاضر در لیگ برتر و لیگ یک و نماینده بازیکنان را که در این قانون شریک هستند را می‌پرسیدند. به‌هرحال این هم یکی از آن تصمیماتی بود که به غلط گرفته‌شده است.»
وی در پاسخ به آخرین سؤال درخصوص اینکه با توجه به احتیاج مبرم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به پیروزی در دیدار آخرشان، آیا شانسی برای صعود آن‌ها قائل می‌شوید عنوان داشت: «هر تیم فوتبال از برگ خریدهای خاص خودش تشکیل می‌شود. که درباره تیم‌های ایرانی این برگ خریدها مربی، نیروی انسانی، تماشاگر و شرایط اقتصادی است. بزرگ‌ترین امتیاز مثبت تیم‌های ایرانی به غیر از بازیکنان داخل زمین که خصوصیات خاص خودشان را دارند و هنگام ورود به زمین تمام کمبودها را فراموش می‌کنند، تماشاگران ما بودند که همواره به‌عنوان یار دوازدهم از آن‌ها یاد می‌کنیم. متأسفانه در مسابقات قطر ما از این ثروت محروم هستیم که من معتقدم حضور تماشاگران بسیار می‌توانست مثمر ثمر واقع شوند و اگر بازی‌ها به‌صورت رفت‌وبرگشت در حضور هواداران برگزار می‌شد نتایج غیر از این بود. اما در شرایط موجود همه‌چیز به حوادث و اتفاقات داخل زمین بستگی دارد که پیش‌بینی آن بسیار سخت است. اما تا اینجا تیم فوتبال پرسپولیس نمایش بسیار خوبی داشته و حیف است که این تیم از دور این مسابقات حذف شود. درخصوص استقلال هم باید بگویم که این تیم از نفرات بسیار خوبی در زمین بهره می‌برد اما تا حدی غیرقابل‌پیش‌بینی نشان داده است. برفرض مثال درخصوص میانگین آمادگی پرسپولیس در سه دیدار گذشته‌اش می‌توانیم بگوییم 75 از 100 بوده است اما در ارتباط با استقلال نمی‌توانیم چنین ادعای نسبتاً دقیقی داشته باشیم که در بازی آخر با کدام صورت خودش ظاهر می‌شود. بعضی از اوقات آن‌ها صفر و بعضی از اوقات 100 هستند. به نظر من استقلال اگر روز خوبش باشد برای هر تیمی خطرناک است، اما درنهایت هنوز شانس صعود برای هر دو تیم وجود دارد به شرطی که بتوانیم از فرصت‌هایمان نهایت استفاده را ببریم.»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/468132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس