آریا جوان

آخرين مطالب

توافق هشتاد هزار تومانی یک استقلالی با پرسپولیس ورزش

توافق هشتاد هزار تومانی یک استقلالی با پرسپولیس
  بزرگنمايي:

آریا جوان - طرفداری / هیاهوی نقل و انتقالات اندکی فروکش کرده اما همچنان پنجره نقل و انتقالات تابستان باز است و به این بهانه، مرور انتقال های عجیب و جالب فوتبال ایران خالی از لطف نیست. برای شروع سراغ پرونده انتقال نافرجام یک استقلالی (تاجی) به پرسپولیس می رویم
زنده یاد ایرج دانایی فرد را همه با گل دیدنی اش به اسکاتلند به خاطر دارند و به یاد می آورند، زننده اولین گل ایران در جام جهانی اما یک داستان جالب هم در فوتبال باشگاهی اش دارد؛ داستان پیوستن به پرسپولیس که دو بار پیش آمد و هر دو بار هم نافرجام ماند. 
ایرج دانایی فرد، پسر زنده یاد علی دانایی فرد که او را پدر معنوی تاج می نامیدند، دو بار با پرسپولیس قرارداد بست اما حتی برای یک دقیقه هم پیراهن این تیم را نپوشید.
پسر آبی با تیم قرمز قرارداد بست؟
اگر تاریخ فوتبال ایران را مرور نکرده باشید، همین چند سطر بالا شما را شوکه می کند؛ مگر می شود پسر زنده یاد علی دانایی فرد، با پرسپولیس قرارداد ببندد؟ حقیقت ماجرا این است که ایرج دانایی فرد فوتبالش را به شکل جدی از نوجوانان تاج آغاز کرد و در رده جوانان هم بازیکن این تیم بود اما با ورود رایکوف به تاج، ایرج جوان راهی عقاب شد.
زنده یاد ایرج دانایی فرد، خاطره خوشی از رایکوف نداشت، او که تا قبل از غربال نهایی رایکوف به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان، یکی از مهره های اصلی این تیم بود، با تغییر رویکرد رایکوف و تاکید او روی استفاده از بازیکنان متولد سال های 26 و 27 از لیست مسافرن قهرمانی آسیا خط خورد. او متولد اسفند 29 بود و شاید رایکوف تصور می کرد هنوز برایش زود است بازیکن تیم ملی جوانان باشد. همین شد که با آمدن رایکوف به تیم بزرگسالان تاج، ایرج که رده سنی جوانان را رد کرده بود، به بهانه سربازی از تاج رفت. او در کنکور دانشکده افسری پذیرفته شد و پیراهن نیروی هوایی را پوشید و بعد از درخشش در این تیم، با صعود نیروی هوایی از لیگ دو به دسته اول، پیراهن عقاب را پوشید و با این تیم نایب قهرمان تهران شد. درست در همان سالی که تاج و رایکوف قهرمان تهران شدند، عقاب تا روز آخر مدعی قهرمانی بود اما بازی آخرش را باخت تا جام به رایکوف برسد. ایرج جوان دو سال پی در پی با عقاب در دوره های اول و دوم جام تخت جمشید هم به میدان رفت و با درخشش در این جام بود که پرسپولیس او را پسندید.
قانون ایرج را به جای پرسپولیس، به پاس فرستاد
 از پاییز 52 تا تابستان 53 پرسپولیسی شدن دانایی فرد تیتر رسانه های ورزشی بود
بار اول قرار بود ایرج دانایی فرد قبل از دوره سوم جام تخت جمشید پرسپولیسی شود. پرسپولیس با او به توافق اولیه هم رسیده بود اما قانون تیم های نظامی اجازه این کار را به طرفین نداد. مطابق قانون بازیکنانی که در تیم های نظامی فوتبال بازی می کردند و افسر نظام یا دانشجوی دانشکده افسری بودند، حق بازی در تیم های غیرنظامی را نداشتند. با این حساب، در حالی که ایرج دانایی فرد و پرسپولیس با هم به تفاهم کامل رسیده بودند، حتی دانایی فرد چند ماهی هم از پرسپولیس حقوق گرفته بود، قانون نظامی مانع انتقال دانایی فرد به پرسپولیس شد. ایرج جوان وقتی با پرسپولیس قرارداد بست، تصور می کرد مشکلی برای همراهی این تیم ندارد. او می گفت:
من افسر نیروی هوایی هستم و چون نیروی هوایی دیگر تیم فوتبال ندارد، می توانم از عقاب جدا شوم و به جای بازی در نیروی هوایی در تیم دیگری بازی کنم. من هیچ تعهد یا قراردادی با عقاب ندارم.
اما قانون چنین چیزی نمی گفت و او را وادار کردند به جای پرسپولیس به پاس برود.
گلایه های ایرج از تاج: به من فرصت ندادند
 برای همه عجیب بود که چرا پسر علی دانایی فرد به تاج برنمی گردد؟ او آن زمان در گفتگو با مجله دنیای ورزش (سال 52) گفته بود:
سال ها در تیم های رده سنی مختلف تاج بازی کردم اما آن ها هرگز این فرصت را به من ندادند که در تیم بزرگسالان بازی کنم و حالا که پرسپولیس من را می خواهد، دلیلی ندارد از فرصت استفاده نکنم.
جالب اینجاست که ایرج حتی زمان سرمربیگری پدرش، زنده یاد علی دانایی فرد (اوایل سال 47 تا اواخر سال 48) هم فرصت بازی در تیم بزرگسالان تاج را به دست نیاورده بود. داریوش مصطفوی، اکبر افتخاری، مهدی حاج محمد گوش چپ های آن زمان تاج بودند و دانایی فرد پدر از دانایی فرد پسر خواسته بود فقط در تیم جوانان تاج کسب تجربه کند.
 بهمن 53 و بهمن 55 همچنان پیوستن دانایی فرد به پرسپولیس سوژه است
همایون بهزادی: دانایی فرد نابغه است
دانایی فرد وقتی تصمیم گرفت به پرسپولیس برود، گفته بود حتی اگر 6 ماه بیرون بمانم هم حاضر نیستم دیگر برای عقاب بازی کنم.
به گزارش سایت رسمی تخت جمشید، همایون بهزادی سرمربی وقت پرسپولیس هم علاقه عجیبی به دانایی فرد داشت و می گفت: ایرج نابغه است...
شاید همین جمله ایرج جوان را جذب کرده بود اما دانایی فرد در نهایت تسلیم قانون نظامی شد و به پاس پیوست. پرسپولیس دو سال دیگر برای دانایی فرد صبر کرد. آنها لیگ سوم و چهارم تخت جمشید را انتظار کشیدند تا ایرج را جذب کنند. در دوره سوم تخت جمشید، پاس به مقام سوم رسید و در دوره چهارم با هدایت حسن حبیبی و در حالی که حسن آقا پست ایرج را تغییر داد و او را به مرکز خط هافبک برد، پاس قهرمان شد.
پاس توافق ایرج و پرسپولیس را لغو کرد
پرسپولیس یک بار دیگر به سراغ دانایی فرد آمد و این بار قرارداد سه ساله جلویش گذاشت اما دانایی فرد که حالا ستاره تیم قهرمان بود، شرط کرد قراردادش باید دو ساله باشد. قانون می گفت قراردادها فقط سه ساله و پنج ساله و پرسپولیس که به هر قیمتی دانایی فرد را می خواست پذیرفت رضایت سال سوم را موقع عقد قرارداد به دانایی فرد بدهد تا او با خیال راحت قرارداد سه ساله را امضا کند. پرسپولیس و ایرج حتی بر سر مبلغ 80 هزار تومان با هم به توافق رسیدند، 80 هزار تومان برای دو سال اما این بار در آخرین روز نقل و انتقالات باشگاه پاس سر ناسازگاری گذاشت و اعلام کرد رضایت ایرج را فقط برای تاج صادر می کند و دانایی فرد با وجود قول و قراری که با پرسپولیس گذاشته بود به تاج بازگشت و دو سال برای تاج بازی کرد و سپس راهی امریکا شد و فوتبال خود را در ایالات متحده به پایان رساند.
 18 دی 1355، خبر توافق 80 هزار تومانی ایرج و پرسپولیس که نافرجام ماند
ایرج از تاج به جام جهانی رفت
این بار قانون ممنوعیت حضور فوتبالیست های نظامی در تیم غیر نظامی هم برداشته شده بود اما پاس باز هم با پرسپولیسی شدن ایرج مخالفت کرد. پسری که پدرش پدر معنوی تاج بود و ده سال در دوره های مختلف هدایت تاج را برعهده داشت، دو بار تا نیم قدمی پوشیدن پیراهن سرخ پیش رفت اما در نهایت تاجی شد و در دربی شماره 20 که 18 اردیبهشت 1356 برگزار شد، با ساختن دو گل نقش اول پیروزی تاج را ایفا کرد. دانایی فرد ابتدا گل اول تاج را برای محرم عاشری ساخت و سپس از اسماعیل حاج رحیمی پور یک پنالتی گرفت تا کاپیتان حسن روشن آن پنالتی را برای جکیچ تبدیل به گل کند. جکیچ جانشین رایکوف شده بود و ایرج هم نقش اول تیم را در جناح چپ برعهده داشت. دانایی فرد با آمدن رایکوف، از تاج رفت و با رفتن رایکوف، به تاج برگشت و با درخشش در تاج، به جام جهانی رفت و زننده اولین گل ایران در تاریخ جام جهانی شد. چند ماه بعد وقتی لیگ ششم تخت جمشید نیمه کاره مانده بود، دانایی فرد برای شرکت در بازی خداحافظی پله و عضویت در تیم منتخب جهان، همراه آندرانیک اسکندریان به امریکا رفت و پس از این بازی به تاج برنگشت. یک طرف منتخب بهترین بازیکنان جام جهانی 78 به نام منتخب جهان و ستاره های 5 قاره بودند و طرف دیگر یاران پله، آنهایی که مرد افسانه ای به عنوان هم تیمی خود برای بازی خداحافظی انتخاب کرده بود.
سرانجام ایرج دانایی فرد آذر ماه سال 1397 چشم از جهان فرو بست.
قصه نقل و انتقالات عجیب فوتبال را با قصه انتقال نافرجام یک استقلالی (تاجی) به نام ایرج دانایی فرد به پرسپولیس آغاز کردیم و این سلسله داستان ها را ادامه می دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/468520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

دره ای زیبا در ایسلند

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

گناهان زبان؛ بداخلاقی

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است