آریا جوان

آخرين مطالب

«دزد عروسک‌ها»؛ تقابل خیر و شر اجتماعی فرهنگی

«دزد عروسک‌ها»؛ تقابل خیر و شر
  بزرگنمايي:

آریا جوان - فارس / یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی که در ژانر کودک و در سال 68 ساخته و اکران شد، «دزد عروسک‌ها» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود. فیلمی که به تقابل خیر و شر می‌پرداخت.
«دزد عروسک ها» عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمایی اوار سال 60 در سینمای ایران است. فیلمی که به واسطه حضور هنرمندانی مثل آزیتا حاجیان، ابراهیم آبادی، اکبر عبدی، رسول نجفیان و ... به محبوبیت قابل قبولی در همان سال های اکران دست پیدا کرد.
حدود 31 سال پیش محمدرضا هنرمند نویسندگی و کارگردانی این فیلم سینمایی را در ژانر کودک در دست گرفت. فیلمی که موضوعی همه گیر دارد اما از زبان بچه ها و برای آنها ساخته شده است. در این گزارش که در ادامه سلسله گزارش های فیلم های موفق سینمای کودک ارائه می شود، امروز بنا داریم جزئیات تولید و محتوای این فیلم موفق سینمای ایران را بررسی کنیم.

آریا جوان

** فیلمی برای کودکان و البته بزرگسالان
قصه این فیلم درباره تقابل خیر و شر بود و کارگردان با هدف قرار دادن این موضوع کاراکترهای مثبت و منفی را در کنار هم به خوبی قرار داده بود تا در نهایت به سرنوشت و هدف اصلی خود از طرح چنین موضوعی برسد.
** دزد عروسک ها یا تقابل خیر و شر؟!
این فیلم در یک محله فرضی رخ می داد. به این صورت که در این محله افرا مختلفی زندگی می کردند، زنی به همراه دو فرزندش، کارآگاه، میوه فروش محل، خواروبار فروش و ... اما اصل داستان درباره کاراکتری به اصطلاح زورگو به نام خورخور بود. او که وضع مالی خوبی داشت از طریق زورگویی به زیردستانش سعی می کرد آنها را تحقیر کند.

آریا جوان

** هنرمند و تلفیق فانتزی با ژانر مورد نظر
«محمدرضا هنرمند» از جمله کارگردان هایی است که اغلب مدیوم ها و ژانرها را تجربه کرده است‌. او در کارهایش از فانتزی های جالبی نیز استفاده می کند که یکی از آنها زنده شدن عروسک ها در این فیلم سینمایی است. از شاخص ترین کارهای او نیز می توان به سریال آشپزباشی و زیرتیغ اشاره کرد.
** ابراهیم آبادی و خورخور
مرحوم آبادی نقش خورخور را در این فیلم بازی می کرد. نقشی متفاوت و البته با گریمی عجیب و غریب! شاید همان زمان برخی کودکان از دیدن چنین شخصیتی می ترسیدند‌ اما خب لازمه چنین شخصیتی ظاهری متفاوت بود.

آریا جوان

** عجوزه یا همان خورخور؟
یکی دیگر از شخصیت های بحث برانگیز فیلم دزد عروسک ها، عجوزه نام داشت. آزیتا حاجیان در این فیلم در قالب دو نقش قرار گرفته بود، یکی مادر بهرام و لیلا و دیگری عجوزه! حاجیان در این فیلم به همراه دخترش «مهراوه شریفی نیا» که کودکی 8 ساله بود نقش یک مادر و دختر را ایفا کرده بودند. از طرفی تمرکز بسیاری روی گریم عجوزه و خورخور گذاشته بودند تا این تقابل به خوبی درآید. علاوه بر این خورخور و عجوزه در این فیلم یک شخصیت بودند و عجوزه با خوردن محلول های آزمایشگاهی دست ساز خود به خورخور تبدیل می شد.
در همان مرحله پیش تولید، تست های گریم مختلفی روی صورت حاجیان و آبادی زده شد و از آنجایی که این دو نقش می بایست منفور و ترسناک می شدند بنا شد تا جذابیت های فانتزی هم چاشنی گریم شان شود. 

آریا جوان

** جوانی های اکبر عبدی در نقش گنجو
اکبر عبدی از بازیگران باسابقه سینما و تلویزیون، در بسیاری از فیلم های سینمایی کودک نیز بازی کرده است. اما شاید گنجو یکی از نقش های متفاوت او در این ژانر به شمار آید. گنجو در اصل تنها پسر عجوزه بود که در یک قصر به همراه مادرش زندگی می کرد. عجوزه برای رسیدن به اهدافش گنجو را جلو می فرستاد و خود هدایتش می کرد! عبدی زمانیکه این فیلم را بازی می کرد، جوانی 29 ساله بود!

آریا جوان

** نجفیان: «دزد عروسک ها»؛ تضاد بین دیو صفتی و خوب بودن
«رسول نجفیان» بازیگر نقش رئیس پلیس در فیلم سینمایی «دزد عروسک ها» در گفت و گو با خبرنگار فارس،گفت: من در این فیلم با برادرزاده ام شروین هم بازی بودم که نقش بهرام را ایفا می کرد. همان زمان این فیلم فروش خوبی داشت و بسیار پر فروش بود.
وی با اشاره به جذابیت های این فیلم سینمایی برای کودکان و بزرگسالان نیز گفت: این فیلم جاذبه های بصری فراوانی داشت و فیلمی شاد و پر هیجان بود و مرحوم ابراهیم آبادی نقشی دیو صفت را بازی می کرد. 

آریا جوان

این بازیگر ادامه داد: در این فیلم تضاد بین دیو و آدم های خوب قصه در دنیایی فانتزی و خیالی رخ می داد و چون موزیکال بود و داستان درباره خوبی و بدی و اسارت بچه ها در دست دیو و رها شدن آنها بود جذابیت داشت. 
نجفیان همچنین افزود: این فیلم به دور از شعارزدگی نکات اخلاقی خوبی را هم در اختیار مخاطبان گروه سنی کودک و بزرگسال قرار می داد. به خصوص شعر و آهنگی که در فیلم پخش می شد و شروین هم یکی از خواننده های موسیقی های این فیلم بود.

آریا جوان

** خودخواهی خورخور در برابر مردم محله
ماجرای این فیلم درباره زنی بود که به همراه فرزندانش مستاجر خورخور بودند. یک روز که خورخور برای گرفتن اجاره بهای خانه اش به خانه آنها می آید از حرف های زن متوجه می شود که قرار است وام بانکی دریافت کند! اما از آنجایی که خورخور دوست نداشت هیچ فردی در محل از او بالاتر باشد کاری کرد تا این وام به دست آنها نرسد. خورخور که همان عجوزه بود پسرش گنجو را وادار کرد تا همان روز به بانک رفته و پول ها را از دست مادر الهام و بهرام بدزدد.
** دزدیدن عروسک ها در شب
در ادامه پلیدی های خورخور، وقتی متوجه شد الهام و بهرام قرار است برای کمک به مادر، عروسک هایشان را بفروشند، به گنجو سپرد تا شبانه به خانه آنها رفته و عروسک هایشان را بدزدد.

آریا جوان

** زنده شدن عروسک ها و فراری دادن گنجو
یکی از سکانس های جذاب این فیلم سینمایی سکانسی است که گنجو به لتاق الهام و بهرام می رود تا عروسک هایشان را بردارد. در همین لحظه چند عروسکی که تعلق خاطری به صاحبانشان دارند و در خیال الهام با او حرف می زنند، شروع به صحبت با یکدیگر کرده و برای فراری دادن گنجو نقشه می کشند و البته موفق هم می شوند‌.

آریا جوان

** معرفی بازیگران و شخصیت هایشان
در این فیلم، اکبر عبدی گنجو، آزیتا حاجیان عجوزه و مادر بچه ها، مهراوه شریفی نیا لیلا، شروین نجفیان بهرام، ابراهیم آبادی خورخور، مرتضی ضرابی کارآگاه، رسول نجفیان رئیس پلیس، فرهنگ مهرپرور میوه فروش،منوچهر آذری پلیس راهنمایی و ... به ایفای نقش پرداختند.
** طراحی بخش عروسکی توسط جلوه های ویژه
بخش عروسکی این فیلم به خوبی کارگردانی و طراحی شده بود. طوریکه عروسک و اسباب بازی ها در قالب عروسک های نمایشی قرار گرفته بودند و با استفاده از جلوه های ویژه بصری سکانس هیجان انگیزی برای کودکان مهیا کرده بودند‌.

آریا جوان

** محله دزد عروسک ها فضایی در بوستان شفق
محله ای که در این فیلم به عنوان لوکیشن اصلی در نظر گرفته بودند، فضایی در بوستان شفق بود و گروه تولید در این مکان دکورسازی کرده بودند تا بخشی از این بوستان را به محله ای برای فیلم تبدیل کنند. حتی سکانس های داخلی فیلم نیز در این خانه های دکورسازی شده مقابل دوربین رفت. گروه تولید 45 روز در این بوستان مشغول تولید دزد عروسک ها بودند.
** رو شدن دست عجوزه برای اهالی محله
وقتی گنجو با نقشه ای که در سر داشت در محل الهام و بهرام آمد و عروسک هایشان را به عنوان خریدار عروسک، دزدید آنها به همراه کارآگاه به دنبال گنجو کردند و به قصر عجوزه رسیدند و در آنجا گرفتار شدند که در نهایت با درایت عروسک ها نجات پیدا کردند و دست عجوزه و خورخور برای اهالی محله رو شد.

آریا جوان

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/493431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک آبشار پله‌ای زیبا در نروژ

معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد/ تصاویر

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

تیم ملی والیبال از امروز با سرمربی

سرمربی الهلال ناکامی برابر العین را توجیه کرد

حضور نماینده دوچرخه‌سواری ایران در کمپ اتحادیه جهانی سوییس

انتقاد عربستانی‌ها از غرور سرمربی الهلال

کونسیسائو تا 2029 در پورتو

آزمون گزینه اصلی دروسی برای جانشینی لوکاکو

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

هشدارهای شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان

اعلام ماموریت حمید مطهری در غیاب یحیی

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

تفال/ در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع

تقویم تاریخ/ شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به علت طوفان شن

حکمت/ برای پدران خود خوبی کنید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

پدیده ماه کامل بر فراز پل سفید اهواز/ ویدئو

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

سرنوشت قایدی در فصل آتی

العهد در فینال ای اف سی کاپ

علی نعمتی: جواب استقلالی‌ها را در زمین می‌دهیم

ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا

روایت کشتی‌گیر ایرانی از مبارزه‌اش با برنده دیوید تیلور

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

محمدی: باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

وقتی دفعه اول باباش رو بدون ریش میبینه!

پنجره متفاوت از دیدار فرماندهان عالی نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا

عباس زاده: فاصله بین احمدی‌نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

فال حافظ چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

فال روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

منشی دکتر زیر آبشو زد!

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد