آریا جوان

آخرين مطالب

زبان فارسی را به کالایی مرغوب تبدیل کنیم خواندنی

زبان فارسی را به کالایی مرغوب تبدیل کنیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در دیدار با رییس و معاونان بنیاد سعدی گفت: اگر زبان فارسی برای ما جنبه هویتی دارد، زبان کشورهای دیگر جنبه کالایی دارد و ما باید این کالای مرغوب را در چشم آن‌ها زیبا کنیم.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، سعید خطیب‌زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه که به همراه همکاران اداره کل دیپلماسی عمومی در محل بنیاد سعدی با رییس و معاونان بنیاد دیدار داشت، پس از شنیدن و دیدن بخشی از فعالیت‌های بنیاد سعدی اظهار کرد: در مدت کوتاهی که این مسئولیت را دارم کمتر جایی مانند بنیاد را دیده‌ام که تا این اندازه هوای تازه تنفس کنم.
او با بیان این‌که دلداده زبان فارسی و فارغ‌التحصیل دور اول دبیرستان علامه حلی است، گفت: وقتی هنوز دیپلم نگرفته بودم کار معلمی را شروع کردم و با این‌که رشته‌ام ریاضی بود، آموزش زبان و ادبیات فارسی را انتخاب کردم و کار ما این بود که زبان فارسی را با گلستان و همچنین اوزان شعر فارسی یاد می‌دادیم، همین موجب شد تا هر وقت این دانش آموزان قدیم را، که امروز دوستان ما هستند، می‌بینم ابتدای گلستان سعدی (منت خدای را عزوجل…) و آن وزن‌ها را به یاد گذشته می‌خوانند.
خطیب‌زاده با بیان این‌که ویروس زبان فارسی در ما به بیماری شدید تبدیل شده، تاکید کرد: ما در وزارت امور خارجه با جدیت و علاقه کار شما را پیگیری می‌کنیم و با اولویت ایران فرهنگی می‌توانیم با بنیاد سعدی فعالیت‌های متمرکزی انجام دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در گذشته موسسه‌ها و نهادهایی بودند که زبان و فرهنگ را برای کسانی که پیگیر آن بودند، پرسود می‌کردند؛ یعنی سالی 20 میلیون دلار بودجه برای تحقیقات در مورد ایران‌شناسی اختصاص می‌دادند و اگر فردی زبان فارسی می‌خواند، برای یک عمر پروژه داشت تا از آن کسب درآمد کند.
خطیب‌زاده ادامه داد: نمی‌توانم بگویم بنیاد سعدی از عهده چنین کاری به تنهایی برمی‌آید و در حقیقت یک کشور باید پشت کار باشد، اما اگر جایی باشد که قصد تعریف چنین فعالیتی را با نامی مثل پروژه سعدی داشته باشد، بنیاد سعدی است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه بیان کرد: اگر زبان فارسی برای ما جنبه هویتی دارد، زبان کشورهای دیگر جنبه کالایی دارد و ما باید این کالای مرغوب را در چشم آن‌ها زیبا کنیم و نمی‌توانیم نگاه فرهنگی و هویتی صرف داشته باشیم بنابراین باید تلاش کنیم چند کار فاخر در حوزه زبان فارسی انجام دهیم که معروف و شناخته شود.
خطیب‌زاده "قرار گرفتن لینک بنیاد سعدی در سایت وزارت امور خارجه" و "اختصاصی بودجه‌ای از عتف برای فعالیت‌های پژوهشی به بنیاد سعدی" را ازجمله کارهای ابتدایی عنوان کرد که در اولین فرصت از سوی وزارت متبوعش به انجام برسد و گفت: زبان فارسی موضوع مهمی برای ماست و به دیگر فعالیت‌های مشترک فکر می‌کنیم تا دستاوردهای بیشتری داشته باشیم.
جاده‌سازی می‌کنیم، رانندگی خیر!
در این دیدار غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی نیز با اشاره به اهمیت استانداردسازی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان گفت: این استانداردسازی باید به گونه‌ای باشد که اگر کسی بگوید آشنا به زبان هستم، متر و معیاری داشته باشد که تا قبل از تأسیس بنیاد سعدی این نوع استانداردسازی برای آشنایی با زبان فارسی مطرح نبود.
او افزود: در بنیاد سعدی دیدگاه راهبردی، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آموزش و گسترش زبان فارسی است. در این راستا به هر فردی اعم از ایرانی و خارجی که توانایی برای آموزش زبان فارسی دارد، کمک می‌کنیم؛ یعنی مواد و مصالح لازم را در اختیار علاقه‌مندان تدریس قرار می‌دهیم و بنا به میزان تطابق با شرایط موجود، برای‌شان دوره تربیت مدرس فارسی برگزار کرده و امتحان می‌گیریم و به آن‌ها مدرک بنیاد سعدی اعطا می‌شود. به عبارتی، سیاست ما این است که جاده‌سازی کنیم، اما رانندگی نکنیم.
حدادعادل با بیان این‌که میزان اقتدار هر کشوری رابطه معناداری با اندازه حضور زبان رسمی آن در دنیا دارد، افزود: یک جنبه گسترش زبان فارسی اقتصاد و سیاست و جنبه دیگر اهتمام به زبان‌آموزی یعنی انتخاب روش مناسب و منابع معتبر است.
در این دیدار از وزارت امور خارجه، علیرضا دلخوش، مدیرکل جدید دیپلماسی عمومی و بستان پیرا، کارشناس اداره هماهنگی گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی و از بنیاد سعدی، سیدباقر سخایی، مشاور رییس بنیاد سعدی، شهروز فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و سمیرا یافتیان معاون روابط عمومی حضور داشتند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/499068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران