آریا جوان

آخرين مطالب

لیگ ایران توزیع عادلانه ضعف است ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - برای نخستین‌بار در تاریخ پریمیر لیگ انگلستان تا هفته ششم هیچ تیم بدون شکستی باقی نمانده. جدول لیگ جزیره در یکی از عجیب‌ترین وضعیت‌های خودش به سر می‌برد و بعد از انجام 6 بازی از بین تاپ سیکس لیگ برتر فقط لیورپول در بالای جدول به چشم می‌خورد.
روزنامه اعتماد: برای نخستین‌بار در تاریخ پریمیر لیگ انگلستان تا هفته ششم هیچ تیم بدون شکستی باقی نمانده. جدول لیگ جزیره در یکی از عجیب‌ترین وضعیت‌های خودش به سر می‌برد و بعد از انجام 6 بازی از بین تاپ سیکس لیگ برتر فقط لیورپول در بالای جدول به چشم می‌خورد. لیورپولی که باخت 7 بر 2 مقابل استون‌ویلا را تجربه کرده! همه اینها یعنی شاهد یکی از رقابتی‌ترین لیگ‌های چند سال اخیر هستیم و کسی چه می‌داند؟ شاید اتفاقی که در سال 2016 رخ داد و لستر ناباورانه یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ فوتبال را رقم زد، بار دیگر رخ بدهد و مثلا تیمی نظیر اورتون که تا پایان هفته ششم صدرنشین لیگ است قهرمانی را به دست آورد.
آنچه در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد نگاه مثبت هواداران به اتفاقات لیگ جزیره است. لیگی که در آن خبری از یکه‌تازی هیچ تیمی نیست، فاصله تیم‌ها با هم کم است و البته میانگین گل فوق‌العاده بالایی دارد. بیش از 3 گل در هر دیدار.
واکنش‌های مثبت به لیگ برتر انگلیس در حالی است که ما تقریبا هر سال همین داستان را در لیگ خودمان داریم. اما نه تنها از آن تعریف نمی‌شود بلکه مورد مذمت هم قرار می‌گیرد. اگر قهرمانی پرسپولیس در فصل اخیر را فاکتور بگیریم یا بهتر بگویم اگر پرسپولیس لیگ‌های هجدهم و هفدهم را فاکتور بگیریم در فوتبال باشگاهی ایران هیچ‌وقت شاهد قدرت‌نمایی یک یا 2 تیم نبوده‌ایم. این جمله بارها بین اهالی فوتبال حین برگزاری لیگ دهان به دهان چرخیده که «اکثر تیم‌ها تا هفته‌های پایانی هم می‌توانند برای قهرمانی بجنگند هم برای فرار از سقوط.» در لیگ قبل استقلال تیم دوم جدول کمتر از نصف بازی‌هایش را برد.
فولاد تیم سوم جدول نیز به همین شکل. تراکتور تیم چهارم جدول 8 مساوی و 8 باخت در کارنامه‌اش ثبت شد و صنعت نفت آبادان با 11 باخت یعنی تقریبا نصف بازی‌هایش ششم شد! جالب اینکه تیم سقوط کرده پارس جنوبی جم هم 11 شکست در کارنامه‌اش ثبت شده بود و تیم سایپا که با خوش‌شانسی در لیگ ماندگار شد نیز 11 بار باخته بود. در لیگ‌های قبلی هم تیم‌های بالانشین معمولا نصف بازی‌ها را برنده از زمین خارج شدند و تعداد باخت‌های نیمه بالای جدول دست‌کمی از تعداد باخت‌های تیم‌های سقوط‌کننده نداشته است. همه اینها یعنی لیگ ایران به ‌شدت نزدیک است. در لیگ پانزدهم استقلال خوزستان با بردن تنها نصف بازی‌هایش قهرمان شد، آن‌هم با تفاضل گل نسبت به پرسپولیس.
اما چرا نزدیک بودن تیم‌ها در لیگ ایران بد است و در لیگ برتر انگلیس خوب؟ آیا خیلی‌ها فکر می‌کنند مرغ همسایه غاز است یا آن‌طور که چند ماه پیش علیرضا منصوریان ادعا کرد هواداران فوتبال در ایران «فرنگی پرست» هستند؟ احتمالا باید پاسخ این سوال را نه در آمار و ارقام شکست‌ها که توی زمین بازی و با شاخص‌های شهودی و جذابیت مسابقات پیدا کنیم. برای شروع می‌توانیم این نکته را در نظر بگیریم که توزیع عادلانه فقر و توزیع عادلانه ثروت هر دو به هم سطح شدن یک جامعه منجر می‌شود. نتیجه یکسان‌سازی است اما همه می‌دانیم میان این دو زمین تا آسمان فرق وجود دارد.
قرار نیست خیلی سریع با یک جرقه فوتبال را به مسائل اجتماعی پیوند بزنیم اما فکر کردن به اینکه آنچه در جامعه رخ می‌دهد به فوتبال هم سرایت می‌کند چندان غیرمنطقی نیست. همین حالا در سطح کشور به قول اکثر کارشناسان مسائل اجتماعی و اقتصادی طبقه متوسط در حال از بین رفتن است و اکثریت جامعه در حال سقوط به زیر خط فقر هستند. ثروتمندهای فقیر اصطلاحی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. اینکه طرف ماشینش چند صد میلیون می‌ارزد اما در عوض کردن لنت ترمزش مانده یا خانه‌اش متری 30 میلیون است ولی نمی‌تواند شیر دستشویی‌اش را تعمیر کند. همه مردم از لحاظ اقتصادی در حال نزدیک شدن به هم هستند و آنچه به عنوان شکاف طبقاتی می‌شناختیم کم‌کم در حال از بین رفتن است. اما آیا در این همسان‌سازی فضیلتی وجود دارد؟ پاسخ قطعا خیر است. در فوتبال هم به همین شکل.
کارشناسان در مورد لیگ ایران روی یک نکته اشتراک نظر دارند. تیم‌های مدعی تیم‌هایی هستند که کمتر از بقیه ضعیف هستند. مثلا گفته می‌شود فصل پیش استقلال سهمیه گرفت چون سایر مدعیان سهمیه بی‌نهایت بد عمل کردند. یا بخشی از قهرمانی پرسپولیس که دو فصل پیش رقم خورد به خاطر امتیاز از دست دادن‌های سایرین بود. در مجموع اکثر تیم‌ها در یک سطح بازی می‌کنند و آن‌هم سطح نازل است. زمین‌های بی‌کیفیت، بازی‌های کم‌گل، تکرار زیاد نتیجه صفر- صفر یا یک هیچ، همه و همه از دل لیگی خارج می‌شود که در آن توزیع عادلانه کیفیت فنی پایین یا به عبارتی توزیع عادلانه ضعف رخ داده.
در سمت مقابل و در لیگ برتر انگلیس دقیقا برعکس است. تمام 20 تیم لیگ جزیره توانایی این را دارند که با قدرت به موفقیت برسند. تیم‌های بزرگ لیگ برتر می‌دانند ذره‌ای فرصت دادن به رقبای‌شان چه بهای سنگینی می‌تواند داشته باشد. تیم‌ها به هم نزدیک هستند ولی دلیلش ضعیف بودن همه نیست بلکه قدرتمند بودن همه است. آن چیزی که می‌توانیم از آن به عنوان توزیع نسبتا عادلانه کیفیت فنی بالا یا به بیان دیگر توزیع عادلانه قدرت نام ببریم. به همین خاطر است که در فوتبال انگلستان نزدیک بودن تیم‌ها جذابیت است و در لیگ ما نه. این درست که تیم‌ها در فوتبال انگلستان از لحاظ سطح درآمدی یکسان نیستند اما سرانه درآمد همه باشگاه‌ها آن قدری هست که بتوانند فضایی رقابتی را ایجاد کنند.
اینکه چرا در فوتبال باشگاهی ایران توزیع عادلانه ضعف اتفاق می‌افتد دلایل زیادی دارد که هر کدام بارها جداگانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مدیریت دولتی، مربیان ناآشنا با فوتبال روز دنیا، نبود امکانات و زمین‌های ناهموار، زندگی غیرحرفه‌ای فوتبالیست‌ها، عدم توجه به فوتبال پایه و از همه مهم‌تر ندادن حق پخش تلویزیونی به عنوان اصلی‌ترین درآمد باشگاه‌ها از سوی صداوسیما که باعث شده باشگاه‌ها همیشه با مشکل مالی مواجه باشند از جمله فاکتورهایی است که همه تیم‌های ایرانی در آن شریک هستند و حتی اگر تیمی بخواهد خودش را از این چرخه بیرون بکشد سازوکارهای نادرست این اجازه را نمی‌دهد. در سمت مقابل مدیریت خصوصی، جدا بودن فوتبال از سیاست، امکانات مناسب و زمین‌های با کیفیت، مربیان به‌روز و درآمدهای بالا از حق پخش چیزهایی است که تمام تیم‌های لیگ برتری دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/499657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد