آریا جوان

آخرين مطالب

گفتگو با فعال اجتماعی در زمینه توانمندسازی زنان گفتگو

گفتگو با فعال اجتماعی در زمینه توانمندسازی زنان
  بزرگنمايي:

آریا جوان - جام جم / «همه چیز از زن خانه شروع می شود؛ خوشبختی، خوشحالی، شاد زیستن و هدفمند بودن همه اعضای خانواده به روحیه زن خانه، میزان درک او از شرایط و نحوه روبه رو شدنش با چالش ها و مشکلات و گرفتاری ها بستگی دارد.»
اینها را خانم لیلا لندی اصفهانی می گوید که سال هاست در زمینه توانمندی زنان فعالیت دارد و برای همین فعالیت ها و ساماندهی مراکزی برای کمک به رفع مشکلات اجتماعی و خانوادگی توانسته جایزه گوهرشاد را از آن خود کند. مدرس دانشگاه آزاد است و فعلا در حال تحصیل در مقطع دکترا. علاوه بر سازمان مردم نهادی که دارد با شهرداری اصفهان و دیگر مراکز دولتی که یکی از دغدغه هایشان بالا بردن کیفیت زندگی خانوادگی است نیز همکاری دارد.
لندی می گوید: متولد سال54 هستم و دو دختر دارم که دختر بزرگم دانشجوی ارشد است که با رتبه اول به دانشگاه راه پیدا کرد. دختر دومم دچار سندرم داون است. وقتی دختر دومم به دنیا آمد و ما متوجه معلولیتش شدیم و این که زندگی او چقدر خاص است و چگونه باید با حساسیت ویژه و صبر و حوصله رفتار کرد تا او هم بتواند از زندگی لذت ببرد و جزئی از فرآیند زندگی خانوادگی باشد به فکر تاسیس مرکزی افتادم که پدر و مادرهای بچه های معلول را توانمند کند و چنین بود که مرکز تخصصی بانوان آفتاب را با کمک چند نفر از کارشناسان و اهل فن و خیران راه اندازی کردیم.
مرکزی به روشنی آفتاب
به نظرم اگر قرار باشد بچه معلولی توانمند شود باید پدر و مادرش توانمند باشند. در این میان مادر مهم تر است، چون بیشتر با بچه سر و کار دارد. اگر مادر نگرش اش درباره معلولیت فرزندش تغییر کند، هم خودش و هم فرزندش با این موضوع بهتر کنار می آیند و از پس چالش ها برآمده و خانواده موفق تر و در ادامه جامعه ای کارآمدتر را شکل می دهند.
ما در مرکز آفتاب به مرور فعالیت مان را گسترده تر کردیم و تصمیم گرفتیم روی توانمندسازی همه زنان به خصوص زنان سرپرست خانواده بیشتر فعالیت کنیم. در تحقیقات متوجه شدیم زنان اصفهان به شدت افسرده اند. اصفهان، شهر زیبایی است. طبیعت زیبایی دارد. این شهر پر از رنگ و آبادانی است، اما چرا زنان اصفهانی تا این اندازه افسرده اند؟ مادران خانه دار یک جور به مرور گرفتار روزمرگی و خستگی می شوند و مادران شاغل به گونه ای دیگر؛ زنانی که هم مسوولیت کار خانه را به عهده می گیرند و هم کار بیرون. آنها در تمام طول شبانه روز مشغول فعالیت هستند و دیگر وقتی برای خودشان نمی ماند برای همین است که به مرور دچار افسردگی می شوند. قبل از کرونا ما در مرکز آفتاب، کلاس های آموزشی برگزار می کردیم با محور این که زنان باید همین طور که به خانواده رسیدگی می کنند و برای تک تک اعضای خانه وقت می گذارند، برای خودشان هم زمانی را اختصاص دهند و کارهایی را انجام دهند که شادشان می کند؛ ورزش کنند، کتاب بخوانند، با دوستان خود بیرون بروند و گاهی برای خودشان هدیه بخرند. همه اینها باعث می شود عزت نفس زنان بالا برود. زنی که عزت نفس داشته باشد و به خودش احترام بگذارد، یاد می گیرد چگونه هوشمندانه سکان خانواده را هم به دست بگیرد و کشتی زندگی خود را در مسیر درست هدایت کند. ما حتی برای دختران جوانی هم که ازدواج نکرده اند، کلاس های توانمندسازی و عزت نفس را برگزار می کردیم.کرونا که آمد این کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود و استقبال خیلی خوبی از آنها شده است.
با من ببین، با من بمان
خانم لندی در حوزه کودکان کار و زنان سرپرست خانواده نیز متمرکز بوده و باز هم معتقد است هردو گروه را باید توانمند کرد تا بتوانند شرایط را تغییر داده و بهتر کنند. او می گوید: برای ساماندهی کودکان کار، شناسایی و کمک به آنها طرح «با من ببین، با من بمان» را با کمک شهرداری اصفهان راه اندازی کردیم. این کودکان نیازهای ویژه ای دارند. باید کار کرده تا معیشت خانواده را تامین کنند. پس برای کمک به آنها و برگرداندن شان به تحصیل و زندگی سالم، اول باید پدر و مادرشان را شناسایی کرده، آنها را آگاه و برایشان کارآفرینی کنیم که فشار اقتصادی بار دیگر بچه ها را وادار به کار نکند.کار سختی است. باور ما این است که به جای پول دادن و کمک های مقطعی باید با کمک نهادهایی مانند کمیته امداد و دادن وام های کم بهره خانواده ها را در مسیر کارآفرینی و اشتغال زایی قراردهیم و کمکشان کنیم محصولاتی را که تولید می کنند به فروش برسانند. از این روش برای زنان سرپرست خانواده هم استفاده کرده ایم. فروش محصولات آنها یکی از گام های موثری است که باعث شده حتی در دوره کرونا و رکود اقتصادی که پیش آمده بتوانیم محصولات تولیدی زنان سرپرست خانواده را به فروش برسانیم که آنها دچار فقر نشوند. در این طرح موفق شدیم، چون چند سالی است روی آن کار کرده و با شبکه سازی های درست، حضور در شبکه های آنلاین را در مسیر خوبی قرار داده ایم و در دوره کرونا محصولات زنان سرپرست خانواده را در بازارچه های خیریه مجازی به فروش می رسانیم. مشاوران اقتصادی خوبی با ما همکاری دارند و راه فروش محصولات را تسهیل می کنند. ما امسال موفق شدیم زعفران میمه را که حتی از زعفران خراسان هم بیشتر بود خوب بفروشیم و به کشاورزان و زنان سرپرست خانواده کمک کنیم که روی پای خودشان بایستند. ما اصل کار را روی اقتصاد مقاومتی گذاشته ایم و از همه چارچوب های این نوع اقتصاد استفاده می کنیم.گروه های جهادی و بسیجی هم در این راه به ما کمک می کنند. باز هم تاکید می کنم برای داشتن خانواده و جامعه موفق ما به زنان توانمند با عزت نفس بالا نیازمندیم، ما و خیرانی که با مرکز آفتاب اصفهان همکاری دارند، تمرکزمان روی زنان است؛ زنانی که آسیب دیده اند و نیاز به ترمیم روحی و روانی و اقتصادی دارند، زنانی که مادر فرزند معلول اند، زنانی که از همسر خود جدا شده اند و خود وفرزندان شان به حمایت نیاز دارند و زنان سرپرست خانواده که آبرومندانه معیشت خانواده را تامین می کنند.
تمرکز روی عزت نفس زنان
 اصفهان حدود 220محله دارد که اکنون حدود 137محله را تحت پوشش داریم و زنان این محله ها عضو مرکز آفتاب هستند. ما باورمان این است آگاهی، حلقه مفقوده خانواده موفق است. عزت نفس زنان باید بالا باشد، آنها باید باور کنند عضو موثری در خانواده و جامعه هستند. کار دیگری که ما با کمک شهرداری و دیگر نهاده ها انجام دادیم فعالیت روی مد و لباس زنان است.
 ما بر این باوریم که زنان ایرانی می توانند زیباترین و خوشرنگ ترین و پوشیده ترین لباس ها را تن کنند، چون کشور ما در این زمینه پیشینه بسیار غنی دارد. طرح هایی که می توان روی پارچه ها زد و کارهای دستی که می توان با آنها لباس ها را بسیار زیبا کرد. در این زمینه مدتی است کار کرده و خانم های متخصص را عضو گروه طراحان کرده ایم و شبکه سازی خوبی در این زمینه شده و توانسته ایم استعدادهای خوبی را در این زمینه کشف و فعال کنیم. اولین نمایشگاه مد و لباس با نام رنگ و نقش دوم آذر به صورت مجازی برگزار می شود. به نظرم با این کار هم نظر مردم و مسوولان را به سمت مد و لباس اسلامی و زیبا جلب می کنیم و هم زنان را به سمت کارآفرینی و اشتغال سوق می دهیم. باورمان این است زنان اگر درآمدزایی داشته باشند هم عزت نفس خودشان بالا می رود و هم می توانند به معیشت خانواده کمک کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/518064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی