آریا جوان

آخرين مطالب

6 روش کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی خواندني

6 روش کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - همه‌ی ما در زندگی به اندازه‌ی کافی با استرس روبرو می‌شویم، بدون اینکه خودمان استرس اضافی روی دوش خودمان بگذاریم. اما بسیاری از ما، بدون اینکه متوجه باشیم، دقیقاً همین کار را می‌کنیم و استرس بیشتری به خودمان وارد می‌کنیم. اولین قدم برای کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی این است که بفهمید چه وقت ممکن است خودتان اوضاع را برای خودتان سخت‌تر کنید، آن‌ هم بدون اینکه اصلا نیازی به این کار باشد.

آریا جوان

آریا جوان


چرا بدون اینکه خودتان را سرزنش کنید، یاد نمی‌گیرید که چه کار می‌توانید بکنید تا خرابکاری‌هایی که در حق خودتان می‌کنید را متوقف کنید و به قوی‌ترین رفیق خودتان تبدیل شوید تا استرس‌تان کم شود؟ در اینجا شما را با چند نمونه از بهترین کارهایی آشنا می‌کنیم که می‌توانید انجام بدهید تا بهترین نتایج را در زندگی‌تان رقم بزنید و استرسی که خودتان بر خودتان تحمیل کرده‌اید را کاهش بدهید.
1. تفاوت دستاورد بالا و کمال‌گرایی را درک کنید
احتمالاً افراد زیادی درگیر عادت کمال‌گرایی می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند به روش بهتری می‌توانند بهترینِ خودشان را بسازند و خودشان را در مسیر زندگی شکنجه نکنند. بسیاری از کمال‌گراها، کم و بیش، معتقدند که یا باید به کمال برسند یا شکست می‌خورند. این باور، نه‌تنها منجر به استرس می‌شود، بلکه اساساً موفقیتِ کمتری را نسبت به فردی که خود را فردی موفق و پیروز در سطح بالا می‌بیند، سبب می‌شود.
گام اول و مهم این است: فرق بین کمال‌گرایی و موفقیتِ سطحِ بالا را درک کنید؛ آگاه شوید چرا کمال‌گرایی نوعی دارایی نیست، بلکه گونه‌ای از خودتخریبی به شمار می‌رود. وقتی موضوع استرس به میان می‌آید، بهترینِ خودت بودن بهتر از کامل بودن است، و در درازمدت هم، گزینه‌ای سالم‌تر خواهد بود.
اگر می‌بینید از نظر احساسی به اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید می‌چسبید؛ بیشتر به اشتباهی که کرده‌اید توجه می‌کنید و کمتر به کاری که درست انجام داده‌اید؛ و وقتی کاری را خوب و نه کامل انجام می‌دهید، مضطرب می‌شوید، باید بدانید که راه بهتری هم وجود دارد.
2. بین سخت‌کوشی‌تان و رفتار نوع اِی تعادل برقرار کنید
سخت‌کوشی- اگر به منبعی بهتر و یک‌جور موفقیت بزرگ تعبیر بشود- استرس کمتری را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، رفتار نوع اِی – که می‌تواند به وجدان کاری قدرتمند مربوط شود- برای سلامت روانی و جسمی شما و نیز روابط‌تان سخت می‌شود.
افراد نوعِ اِی، در مقایسه با افرادی که پرشور نیستند و سخت‌کوشانی متعادل هستند، بیشتر درگیر مشکلات مرتبط با حوزه‌ی سلامت می‌شوند. این افراد درگیر رفتارهایی می‌‌شوند که چندان سالم نیستند. شاید شما قادر نباشید شخصیت‌تان را تغییر بدهید، اما می‌توانید لبه‌ها را نرم‌تر کنید و تمرکزتان را روی آرام‌تر بودن‌تان قرار بدهید و ببینید که همه چیز چقدر متفاوت می‌شود.
مطلب مرتبط: 9 نکته درباره انواع،تشخیص و درمان اختلال استرس پس از سانحه
3. برای کاهش فشار روانی یک زندگی متعادل بسازید
ساختن یک زندگی تمام ‌و کمال خیلی خوب است، اما اگر یک زندگی متعادل نداشته باشید، اغلب اوقات، بیش از حد استرس را احساس می‌کنید‌. چطور می‌شود مشغولیتِ هیجان‌انگیز را از غرق شدن در استرس جدا کرد؟
برای شروع، پایانِ هر روز و هر هفته، توجه کنید که چه احساسی دارید( وقتی قرار است که هفته‌ی جدیدی را با چالش‌های جدید شروع کنید). به زندگی‌تان با دقت نگاه کنید تا ببینید وقت کافی برای مداومت بر فعالیت‌های خودمراقبتی، آن هم به طور منظم، دارید. این فعالیت‌ها عبارتند از:
ورزش منظم خواب کافی تقویت روابط مراقبت کردن از خود برای مدیریت استرس ضروری است و هیچ هدف دیگری نباید بر آن ارجح باشد. در غیر اینصورت، شما قادر نخواهید بود به گونه‌ای موثر به آن اهداف دست یابید. افراد فرسوده و خسته در نهایت توانِ حرکت‌شان را از دست می‌دهند.
4. مثل یک فرد خوش‌بین فکر کنید نه یک فرد بدبین
بسیاری از آدم‌ها از مثبت فکر کردن می‌ترسند و آن را به حقه‌ای ذهنی تشبیه می‌کنند که در آن فرد مشکلات مهم یا سرنخ‌های باارزشی در زندگی را نادیده می‌گیرد و در نهایت، اشتباهاتی می‌کند که استرس بیشتری را به همراه خواهد داشت.
درواقع، مثبت فکر کردنِ واقع‌بینانه( یعنی تمرکز کردن بر جنبه‌ی مثبت بدون اینکه مسائلی که نیاز به پاسخی دارند را کلاً نادیده بگیرید) به شما کمک می‌کند تا در زندگی موثرتر و کارآمدتر باشید و استرس کمتری را در مسیر زندگی‌تان تجربه کنید.
خوش‌بین بودن یکی از بهترین استراتژی‌های تفکر مثبت است؛ یک الگوی فکریِ خاص که به شما امکان می‌دهد توجهِ خود را بر موفقیت‌ها و دستاوردهایی متمرکز کنید که اعتماد به نفس‌تان را به حداکثر می‌رسانند و به شما کمک می‌کنند تا بهترین عملکردتان را در آینده داشته باشید.
5. به خودتان اجازه بدهید که احساس کنید تا احساس‌تان بهتر شود
حتماً شنیده‌اید که اگر به احساسات‌تان زیادی رسیدگی کنید یا اگر آن‌ها را انکار کنید، آن‌طور که باید احساس کنید، احساس می‌‌کنید. درست است. اگرچه که باید بینِ به رسمیت شناختنِ احساسات‌تان و گیر افتادن در نشخوار آن‌ها تعادل برقرار کنید اما، مداومت بر انکار هم روشی سالم نیست.
یک راه موثرتر برای اینکه در لحظات پراسترس به خودتان کمک کنید این است: آگاه شوید که چه احساسی دارید و چرا این احساس را دارید‌. یادداشت‌نویسی روزانه، صحبت کردن با یک دوست صمیمی، صحبت کردن با درمانگر در صورت لزوم به شما کمک می‌کنند که از احساسات درونی خود آگاه شوید؛ و در نهایت، خودتان را وارد فعالیت‌هایی کنید که ارتقاء احساسی سالمی را در شما موجب می‌شوند و شما را رو به جلو پیش می‌رانند.
6. نقاط ضعف‌ خودتان و دیگران را بپذیرید
حتماً از عنوان این مقاله دریافته‌اید که یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس این است که به خودتان کمتر سخت بگیرید- به خودتان استراحتی بدهید. همین کار را با دیگران هم می‌توانید بکنید. به آن‌ها هم استراحتی بدهید و به آن‌ها هم کمتر سخت بگیرید.
هیچ چیز را به خودتان نگیرید. لجبازی نکنید و به چیزی گیر ندهید. خودتان را جای دیگران بگذارید و سعی کنید اوضاع را از منظر آن‌ها ببینید و به این‌ترتیب، بهترین نسخه‌ی آن‌ها را مشاهده کنید. یاد بگیرید که بخاطر اشتباهات گذشته خودتان را و دیگران را ببخشید.
برای این کار راه‌های بسیاری وجود دارد اما مراقبه‌ی عشق‌ورزی و مهربانی مراقبه‌ای است که از تکنیک بسیار موثر مدیریت استرس( مراقبه) به گونه‌ای بهره می‌برد که روحیه‌تان را تقویت می‌کند و به شما آرامش می‌دهد.
کلام آخر
سخت است که جلوی خودتان را بگیرید و بعد از این دیگر خودتان را تحت فشار قرار ندهید. شاید حتی بترسید از اینکه اگر قدری آرام شوید، اوضاع به هم می‌ریزد. اما فشار روانی به خود وارد کردن کلید داشتن احساسِ بهتر و داشتن زندگی بهتر است. اگر رها کردن برایتان سخت است، می‌توانید با یک متخصص یا مشاور ارتباط بگیرید. حرف زدن با مشاور به شما کمک می‌کند تا فشار کمتری به خودتان وارد کنید و کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرید.
ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه یحیی
منبع: verywellmind
6 روش کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

4گوشه دنیا/ حادثه برای مرد اسکاتلندی هنگام تمیز کردن آهنربای الکتریکی!

خدا برای این بانو غضبناک میشه

صعود به آسمان خراش با ویلچر

اگر علی را رها نکنید...

لحظه حمله دلهره‌ آور ببر بنگال به جیپ گردشگری!

سرانجام خلبانی که شاه و رجوی و بنی‌صدر را فراری داد

خودرویی که دیوار راست را به معنای واقعی بالا رفت!

فنج های خون آشام!

راز طول عمر پیرمرد 111 ساله چه بود؟

گشتی مجازی در نمایشگاه «آل علی علیهم‌السلام»

مداحی قدیمی «دل دریا، دل بابا» با نوای محمود کریمی

«مادرم رفت پشت در، اما» شعرخوانی زیبای حمیدرضا برقعی

Fing؛ امنیت شبکه خود را افزایش دهید

محسن چاوشی فیک را رها کند و برود سراغ اصل

همسر "دیوید بویی" دیگر «هرگز» ازدواج نخواهد کرد.

ماجرای بدهی دردسرساز ایران به سازمان ملل/ پشت پرده تعلیق حق رای ایران

اشکان حسن‌پور از تجربه بازى در قورباغه و واکنش های مردم مى‌گوید

چهره ها/ جزئیات جدید از اپیزود سریال محبوب «فرندز»

چهره ها/ هدی زین العابدین و سارا بهرامی در یک قاب

کارنامه موفق مریلا زارعی

دیالوگ ماندگار شهاب حسینی در فیلم حوض نقاشی

بازی به یاد ماندنی کامبیز دیرباز در سریال زیر پای مادر

چهره ها/ عکس جدید فلور نظری با الهام از طبیعت

کلیپی از سریال شبکه 2 با بازی پژمان بازغی و شبنم قلی خانی

چهره ها/ افسانه بایگان در اتاق گریم

تیکه سنگین مجید واشقانی به بیژن بنفشه خواه در شب های مافیا

چهره ها/ عکس ساحلی سانیا سالاری

اعلام ترکیب لیورپول و منچستریونایتد؛ بازی تاج و تخت

سیمئونه را قبول ندارم!

پرسپولیس بدون تغییر مقابل فولاد

آخرین وضعیت حضور ترابی در پرسپولیس مشخص شد

گل اول بایرن‌مونیخ به فرایبورگ

ستاره بایرن‌مونیخ مصدوم شد

گتوزو و افشای دلیل دعوت بازیکنان ناپولی به ناهار

لیگ جزیره/ تاتنهام به رده چهارم صعود کرد

منچستریونایتد - لیورپول؛ تاریخچه نفرت!

او می‌خواهد ثابت کند گل‌محمدی اشتباه کرد!

پرسپولیس تنها مشتری لژیونر ایرانی نیست!

محمود فکری به دنبال دومین پیروزی

سری آ ایتالیا/ شکست سنگین بنونتو

لوشامپیونه/ ادامه تیره‌روزی‌های نانت

محمود فکری این استقلالی را می‌بخشد؟

گل اول فرایبورگ به بایرن‌مونیخ

مقصد نهایی مسوت اوزیل مشخص شد

خوشحال‌ترین بازیکن استقلال

گل دوم بایرن‌مونیخ به فرایبورگ

مسی می‌خواهد حتما بازی کند

رونمایی از پیراهن تیم‌های تراکتور و استقلال

نمی‌دانیم چه خبر است/ استقلال ضعف دارد!

گزینه هیجان‌انگیز پنجره زمستانی پرسپولیس