آریا جوان

آخرين مطالب

6 روش کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی خواندنی

6 روش کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - همه‌ی ما در زندگی به اندازه‌ی کافی با استرس روبرو می‌شویم، بدون اینکه خودمان استرس اضافی روی دوش خودمان بگذاریم. اما بسیاری از ما، بدون اینکه متوجه باشیم، دقیقاً همین کار را می‌کنیم و استرس بیشتری به خودمان وارد می‌کنیم. اولین قدم برای کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی این است که بفهمید چه وقت ممکن است خودتان اوضاع را برای خودتان سخت‌تر کنید، آن‌ هم بدون اینکه اصلا نیازی به این کار باشد.

آریا جوان

آریا جوان


چرا بدون اینکه خودتان را سرزنش کنید، یاد نمی‌گیرید که چه کار می‌توانید بکنید تا خرابکاری‌هایی که در حق خودتان می‌کنید را متوقف کنید و به قوی‌ترین رفیق خودتان تبدیل شوید تا استرس‌تان کم شود؟ در اینجا شما را با چند نمونه از بهترین کارهایی آشنا می‌کنیم که می‌توانید انجام بدهید تا بهترین نتایج را در زندگی‌تان رقم بزنید و استرسی که خودتان بر خودتان تحمیل کرده‌اید را کاهش بدهید.
1. تفاوت دستاورد بالا و کمال‌گرایی را درک کنید
احتمالاً افراد زیادی درگیر عادت کمال‌گرایی می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند به روش بهتری می‌توانند بهترینِ خودشان را بسازند و خودشان را در مسیر زندگی شکنجه نکنند. بسیاری از کمال‌گراها، کم و بیش، معتقدند که یا باید به کمال برسند یا شکست می‌خورند. این باور، نه‌تنها منجر به استرس می‌شود، بلکه اساساً موفقیتِ کمتری را نسبت به فردی که خود را فردی موفق و پیروز در سطح بالا می‌بیند، سبب می‌شود.
گام اول و مهم این است: فرق بین کمال‌گرایی و موفقیتِ سطحِ بالا را درک کنید؛ آگاه شوید چرا کمال‌گرایی نوعی دارایی نیست، بلکه گونه‌ای از خودتخریبی به شمار می‌رود. وقتی موضوع استرس به میان می‌آید، بهترینِ خودت بودن بهتر از کامل بودن است، و در درازمدت هم، گزینه‌ای سالم‌تر خواهد بود.
اگر می‌بینید از نظر احساسی به اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید می‌چسبید؛ بیشتر به اشتباهی که کرده‌اید توجه می‌کنید و کمتر به کاری که درست انجام داده‌اید؛ و وقتی کاری را خوب و نه کامل انجام می‌دهید، مضطرب می‌شوید، باید بدانید که راه بهتری هم وجود دارد.
2. بین سخت‌کوشی‌تان و رفتار نوع اِی تعادل برقرار کنید
سخت‌کوشی- اگر به منبعی بهتر و یک‌جور موفقیت بزرگ تعبیر بشود- استرس کمتری را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، رفتار نوع اِی – که می‌تواند به وجدان کاری قدرتمند مربوط شود- برای سلامت روانی و جسمی شما و نیز روابط‌تان سخت می‌شود.
افراد نوعِ اِی، در مقایسه با افرادی که پرشور نیستند و سخت‌کوشانی متعادل هستند، بیشتر درگیر مشکلات مرتبط با حوزه‌ی سلامت می‌شوند. این افراد درگیر رفتارهایی می‌‌شوند که چندان سالم نیستند. شاید شما قادر نباشید شخصیت‌تان را تغییر بدهید، اما می‌توانید لبه‌ها را نرم‌تر کنید و تمرکزتان را روی آرام‌تر بودن‌تان قرار بدهید و ببینید که همه چیز چقدر متفاوت می‌شود.
مطلب مرتبط: 9 نکته درباره انواع،تشخیص و درمان اختلال استرس پس از سانحه
3. برای کاهش فشار روانی یک زندگی متعادل بسازید
ساختن یک زندگی تمام ‌و کمال خیلی خوب است، اما اگر یک زندگی متعادل نداشته باشید، اغلب اوقات، بیش از حد استرس را احساس می‌کنید‌. چطور می‌شود مشغولیتِ هیجان‌انگیز را از غرق شدن در استرس جدا کرد؟
برای شروع، پایانِ هر روز و هر هفته، توجه کنید که چه احساسی دارید( وقتی قرار است که هفته‌ی جدیدی را با چالش‌های جدید شروع کنید). به زندگی‌تان با دقت نگاه کنید تا ببینید وقت کافی برای مداومت بر فعالیت‌های خودمراقبتی، آن هم به طور منظم، دارید. این فعالیت‌ها عبارتند از:
ورزش منظم خواب کافی تقویت روابط مراقبت کردن از خود برای مدیریت استرس ضروری است و هیچ هدف دیگری نباید بر آن ارجح باشد. در غیر اینصورت، شما قادر نخواهید بود به گونه‌ای موثر به آن اهداف دست یابید. افراد فرسوده و خسته در نهایت توانِ حرکت‌شان را از دست می‌دهند.
4. مثل یک فرد خوش‌بین فکر کنید نه یک فرد بدبین
بسیاری از آدم‌ها از مثبت فکر کردن می‌ترسند و آن را به حقه‌ای ذهنی تشبیه می‌کنند که در آن فرد مشکلات مهم یا سرنخ‌های باارزشی در زندگی را نادیده می‌گیرد و در نهایت، اشتباهاتی می‌کند که استرس بیشتری را به همراه خواهد داشت.
درواقع، مثبت فکر کردنِ واقع‌بینانه( یعنی تمرکز کردن بر جنبه‌ی مثبت بدون اینکه مسائلی که نیاز به پاسخی دارند را کلاً نادیده بگیرید) به شما کمک می‌کند تا در زندگی موثرتر و کارآمدتر باشید و استرس کمتری را در مسیر زندگی‌تان تجربه کنید.
خوش‌بین بودن یکی از بهترین استراتژی‌های تفکر مثبت است؛ یک الگوی فکریِ خاص که به شما امکان می‌دهد توجهِ خود را بر موفقیت‌ها و دستاوردهایی متمرکز کنید که اعتماد به نفس‌تان را به حداکثر می‌رسانند و به شما کمک می‌کنند تا بهترین عملکردتان را در آینده داشته باشید.
5. به خودتان اجازه بدهید که احساس کنید تا احساس‌تان بهتر شود
حتماً شنیده‌اید که اگر به احساسات‌تان زیادی رسیدگی کنید یا اگر آن‌ها را انکار کنید، آن‌طور که باید احساس کنید، احساس می‌‌کنید. درست است. اگرچه که باید بینِ به رسمیت شناختنِ احساسات‌تان و گیر افتادن در نشخوار آن‌ها تعادل برقرار کنید اما، مداومت بر انکار هم روشی سالم نیست.
یک راه موثرتر برای اینکه در لحظات پراسترس به خودتان کمک کنید این است: آگاه شوید که چه احساسی دارید و چرا این احساس را دارید‌. یادداشت‌نویسی روزانه، صحبت کردن با یک دوست صمیمی، صحبت کردن با درمانگر در صورت لزوم به شما کمک می‌کنند که از احساسات درونی خود آگاه شوید؛ و در نهایت، خودتان را وارد فعالیت‌هایی کنید که ارتقاء احساسی سالمی را در شما موجب می‌شوند و شما را رو به جلو پیش می‌رانند.
6. نقاط ضعف‌ خودتان و دیگران را بپذیرید
حتماً از عنوان این مقاله دریافته‌اید که یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس این است که به خودتان کمتر سخت بگیرید- به خودتان استراحتی بدهید. همین کار را با دیگران هم می‌توانید بکنید. به آن‌ها هم استراحتی بدهید و به آن‌ها هم کمتر سخت بگیرید.
هیچ چیز را به خودتان نگیرید. لجبازی نکنید و به چیزی گیر ندهید. خودتان را جای دیگران بگذارید و سعی کنید اوضاع را از منظر آن‌ها ببینید و به این‌ترتیب، بهترین نسخه‌ی آن‌ها را مشاهده کنید. یاد بگیرید که بخاطر اشتباهات گذشته خودتان را و دیگران را ببخشید.
برای این کار راه‌های بسیاری وجود دارد اما مراقبه‌ی عشق‌ورزی و مهربانی مراقبه‌ای است که از تکنیک بسیار موثر مدیریت استرس( مراقبه) به گونه‌ای بهره می‌برد که روحیه‌تان را تقویت می‌کند و به شما آرامش می‌دهد.
کلام آخر
سخت است که جلوی خودتان را بگیرید و بعد از این دیگر خودتان را تحت فشار قرار ندهید. شاید حتی بترسید از اینکه اگر قدری آرام شوید، اوضاع به هم می‌ریزد. اما فشار روانی به خود وارد کردن کلید داشتن احساسِ بهتر و داشتن زندگی بهتر است. اگر رها کردن برایتان سخت است، می‌توانید با یک متخصص یا مشاور ارتباط بگیرید. حرف زدن با مشاور به شما کمک می‌کند تا فشار کمتری به خودتان وارد کنید و کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرید.
ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه یحیی
منبع: verywellmind
6 روش کاهش فشار روانی و استرس در شرایط سخت زندگی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/527819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

گفت و گو لذت بی پایان است

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن