آریا جوان

آخرين مطالب

نگاهی به نقش شبکه های کودک و نوجوان رسانه ملی در ایام قرنطینه اجتماعی فرهنگی

نگاهی به نقش شبکه های کودک و نوجوان رسانه ملی در ایام قرنطینه
  بزرگنمايي:

آریا جوان - جام جم / با این‌که کودکان و نوجوانان بر‌اساس آمارها و نظرات کارشناسان و پزشکان از گروه‌هایی هستند که کمتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، کووید- 19 تاثیرات گسترده‌ای بر روند زندگی آنان گذاشت. مهدهای کودک و مدارس از آغاز اسفند تا‌کنون بیشتر تعطیل بوده و چنین تعطیلات طولانی‌ای حتی در ایام جنگ تحمیلی و موشکباران شهرها نیز بی‌سابقه است. اولین چالشی که در این شرایط بچه‌ها با آن روبه‌رو شدند، اختلال در روند تحصیل بود. مشکلی که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی ایران تا حدودی حل شد. اما به‌جز تحصیل، تولید محتوای تلویزیونی برای اوقات‌فراغت خردسالان، کودکان و نوجوانان اهمیت غیر‌قابل‌انکاری دارد و اینجاست که شبکه‌های تخصصی سیما باید مأموریت خود را به بهترین شکل انجام دهند. در این گزارش به نقش مهم سه شبکه پویا، نهال و امید در روزهای شیوع کرونا می‌پردازیم.
بچه‌ها بیاین تماشا
پخش برنامه‌های تلویزیونی مخصوص کودک و نوجوان قدمتی تقریبا هم‌اندازه تلویزیون در ایران دارد و این گروه سنی به‌دلیل داشتن اوقات فراغت قابل توجه، همواره در سیاستگذاری‌های مدیران تلویزیون جایگاه خود را دارد. این نوع برنامه‌ها از همان آغاز بسیار جدی گرفته می‌شد و بسیاری از چهره‌هایی که بعدها به افراد معتبر و شناخته‌شده سینما و تلویزیون تبدیل شدند، کار حرفه‌ای خود را با برنامه‌های کودک تلویزیون آغاز کردند. 
دغدغه راه‌اندازی شبکه تخصصی کودک و نوجوان از اواسط دهه 80 در ذهن مدیران جای خود را پیدا کرد و مدتی شبکه دو سیما به‌عنوان شبکه کودک فعالیت‌هایش در این زمینه را افزایش داد. تولید و پخش برنامه‌های ترکیبی و افزایش مدت زمان پخش انیمیشن و کارتون در این شبکه به چشم آمد اما این رویکرد ادامه پیدا نکرد و در‌نهایت شبکه دو به‌طور خاص به موضوع خانواده اختصاص یافت. 
در سال 1391 و پس از مدت‌ها امکان‌سنجی و سعی و خطا، شبکه پویا در ادامه افتتاح پی در پی شبکه‌های دیجیتال، به‌عنوان نخستین شبکه تخصصی کودک افتتاح شد و حدود 80 درصد از محتوای آن را انیمیشن تشکیل می‌داد؛ انیمیشن‌هایی که هم از تولیدات داخلی مرکز پویانمایی صبا بود و هم از محصولات خارجی استفاده می‌شد. پویا آرام‌آرام به راه خود ادامه داد تا این‌که با راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان در سال 1394، مقرر شد شبکه نهال نیز به پویا اضافه شود و پخش برنامه‌ها به دو بخش در روز تقسیم شد.
از خردسال تا نونهال
با تقسیم‌بندی مخاطبان شبکه به خردسال و کودک، بنا‌بر‌این شد که شبکه پویا از ساعت 8 تا 14 با نمایش برنامه‌هایی مخصوص خردسالان زیر شش سال به فعالیت خود ادامه دهد و شبکه نهال از ساعت 14 تا 22 برای مخاطب کودک شش تا 12 سال پخش برنامه داشته باشد. 
به‌دلیل ماهیت مخاطبان، شبکه نهال حدود 60 درصد از برنامه‌هایش را به انیمیشن اختصاص داد و در زمینه تولید برنامه‌های ترکیبی، زنده، عروسکی و... هم وارد میدان شد. به‌جز برنامه‌های جدید که تلفیقی از تولیدات داخلی و خارجی است، شبکه نهال نیم‌نگاهی هم به پخش کارتون‌های قدیمی و نوستالژیک دارد تا از این طریق علاوه بر کودکان، جوانان و حتی پدر و مادرها را هم پای تلویزیون بنشاند. 
البته شبکه‌های پویا و نهال تنها بر سرگرمی متمرکز نیستند و تولید محتوای آموزشی را هم در دستور کار خود دارند. علاوه بر برنامه‌هایی با رویکرد تربیت دینی که کارشناسان مخصوص به خود را دارد و در برخی موارد با حضور روحانیان روی آنتن می‌رود، در چند ماه اخیر برنامه‌های زنده و تولیدی این شبکه‌ها به موضوع مهم کرونا نیز می‌پردازند و آموزش‌های بهداشتی را به خردسالان و کودکان ارائه می‌کنند. اهمیت چنین آموزش‌هایی از این جهت است که شاید محتوای دیگر شبکه‌های رسانه ملی در زمینه آموزش شیوه‌نامه‌های بهداشتی چندان برای کودکان مناسب نباشد و ارتباط برقرار کردن با این گروه سنی، اقتضائات خاص خود را دارد.
امید علیه کووید
به جز خردسالان و کودکان، نوجوانان نیز یکی دیگر از گروه‌های مهم مخاطبان تلویزیون هستند؛ گروهی که برنامه‌سازی برای آنها با توجه به گسترش روز به روز فناوری‌های نوین ارتباطی و رواج بیش از پیش حضور در شبکه‌های اجتماعی در میان آنها، ظرافت‌های پرشماری می‌طلبد. 
شبکه امید برای پاسخ به نیاز نوجوانان 12 تا 18 ساله سرانجام در سال 1396 به‌صورت رسمی افتتاح شد. بر‌خلاف شبکه‌های پویا و نهال، در شبکه امید کمتر انیمیشن و کارتون به چشم می‌خورد و جدول پخش شبکه عمدتا در اختیار سریال‌هایی با مضمون نوجوانانه، برنامه‌های ترکیبی، مسابقات تلفنی و... است و بسیاری از برنامه‌ها هم با حضور یک یا چند نوجوان به‌عنوان مجری یا مهمان تولید می‌شود تا مخاطب همذات‌پنداری بیشتری با برنامه داشته باشد. مدیران این شبکه از پیوند ناگسستنی این نسل با فضای مجازی و فناوری‌های تازه نیز غافل نیستند و علاوه بر ارتباط مستمر شبکه با مخاطبان نوجوان در شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌هایی هم با هدف ارائه اطلاعات به‌روز درباره فناوری روی آنتن این شبکه می‌رود.
 در‌نهایت نکته مهم این است که سه شبکه پویا، نهال و امید که مجموعا مخاطب زیر 18 سال را به‌عنوان هدف در‌نظر گرفته‌اند، از ابتدای شیوع کرونا تا پایان آن نقش و مسؤولیت سنگینی دارند. این مسؤولیت در شرایطی که وضعیت این ویروس دوباره بحرانی شده و وخامت اوضاع در موج سوم دوباره کار را به تعطیلی شهرهای قرمز کشانده، اهمیتش را بیشتر نشان می‌دهد. در حال حاضر در قرنطینه دو‌هفته‌ای به‌سر می‌بریم و این محدودیت‌ها ممکن است در ادامه فصل سرما هم تمدید شود. ارائه محتوای جذاب، سرگرم‌کننده و در عین حال آموزنده، توقع بجایی است که هم بچه‌ها و هم پدر و مادرها از سه شبکه تخصصی کودک و نوجوان تلویزیون دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/528058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی