آریا جوان

آخرين مطالب

تاریخ یک جنایت ورزش

تاریخ یک جنایت
  بزرگنمايي:

آریا جوان - طرفداری / سه شکست در ده بازی نخست فصل در لالیگا، بازی های بی برنامه و دور از انتظار و نمایش ضعیف در دور گروهی چمپیونز لیگ تردیدها را در خصوص مسیری که رئال در آن قرار دارد افزایش داده است. روزنامه های اسپانیایی طبق سنت همیشگی در چنین وضعیتی با اجرای همه پرسی های جنجالی و خبرهای ضد و نقیض آتش بیار معرکه اند و آنانی که حافظه تاریخی بلند مدت تری دارند نگران اتخاذ تصمیمی عجولانه هستند که نه امروز و این فصل که فرداهای رئال را تحت الشعاع قرار دهد.
بررسی دقیق تر وضعیت رئال و بازخوانی تاریخی مسیری که رئال پیموده نشان می دهد که افتِ امروز رئال مادرید نه از امروز و دیروز که از فردای دوگانه شکوهمند در فصل 2016-2017 شروع شد. رئال پس از فتح دو گانه لالیگا-چمپیونزلیگ که اگر هنرنمایی دنیلو نبود می توانست نخستین سه گانه تاریخی این تیم باشد به غایت شبیه امپراطوری هایی بود که به اوج بزرگی خود رسیده بود. نقطه ای که در آن خطر تجزیه بیش از هر زمانی در مرزهای تیم پرسه می زند. کما اینکه بسیاری از ستاره هایی که در آن تیم گزینه چندمِ تعویض بودن این شانس را داشتند که گزینه های ثابت تیم های خوب دیگر اروپا باشند. موراتا بعد از رئال پیراهن شماره نه چلسی، اتلتیکو مادرید و یووه را پوشید، دنیلو رهسپار سیتی و یوونتوس شد، هامس در اورتون می درخشد و چلسی حاضر شد برای کواچیچ 50 میلیون یورو هزینه کند.
در آن فصل رئال مادرید نه تنها موفق ترین تیمِ اروپا بود بلکه بهترین تیم از نظر ارائه فوتبال هم بود. نمایش خیره کننده این تیم در فینال مقابل یوونتوس قدرتمند و زدن چهار گل به تیمی که در کل تورنمنت تنها 3 گل خورده بود و 180 دقیقه در مقابل مسی، نیمار و سوارز دروازه اش را بسته نگه داشته بود موید قدرت آن تیم بود. رسیدن به آن اوج و دست یافتن به آن قُله اما به شکلی همزمان با نفس های آخر نسلی بود که بخشی از آن در دوران مدیریت کالدرون و بخشی دیگر در آغاز کهکشانی های دو شکل گرفته بودند. راموس، مارسلو و دنی کارواخال در خط دفاعی، مودریچ و کروس در میانه میدان و مثلث بی بی سی در خط حمله همگی به نحوی به سال های پایانی خود نزدیک می شدند. خستگی ساق های برخی و اشباع ذهن بعضی دیگر خطری بود که رئال مادرید را در بلندترین قله اروپا تهدید می کرد و در این لحظه کار خطیر مدیریت رئال پیش بینی درست آینده، جانشین کردن گزینه های بی انگیزه و تمام شده و حفظ المان های هویتی تیم بود.کاری که در غیاب ذهن های منسجم فوتبالی در نزد فلونتینو پرز نه تنها انجام نشد که کاملا برعکس با فروش پپه و ناتوانی در حفظ رونالدو و اعتماد به امثال بیل به بدترین شکل ممکن پیش رفت و بخش مهمی از وضعیت امروز را رقم زد.
در واقع فلورنتینو پرز با کارت های فراوانی که در آن تابستان در دست داشت به بدترین شکل ممکن بازی کرد. علی رغم اینکه در مساله فروش رونالدو نمی توان همه تقصیرها را متوجه او دانست چه رونالدو خود نیز تمایل به خروج داشت، اما در مقام انتقاد نیز می توان این سوال را طرح کرد که مدیران رئال برای حفظ ابرستاره خود چه تلاشی کردند؟ پرز برای حفظ اسطوره تاریخی خود چه کوششی کرد؟ در اینجا جملاتی نظیر باشگاه بزرگ تر از بازیکن است نیز بیشتر به نظر بازی با کلمات و رفع تکلیف می آید چه در تابستان جاری دیدیم که مدیران رغیب برای حفظ اجباری مسی از هیچ کوششی فرو گذاری نکردند. در همین زمان رئال به صورت موازی با پروژه اصلی خود یعنی ساخت استادیوم جدید و کهکشانی های سه با امباپه و احتمالا هالند پروژه کوچکی را با خرید استعدادهای جوان کلید زد که اتفاقاتی نظیر مصدومیت مهره های اصلی تیم نظیر هازارد مدیریت این استعدادها را به مشکلی غامض برای زیدان تبدیل کرد. چرا که فشار خرد کننده در رئال مادرید اجازه بالیدن به این نهال های جوان را به سختی می دهد و اساسا استعدادهای جوان برای رشد نیازمند محیطی کنترل شده هستند حال آنکه همه چیز در این فصل رئال خارج از کنترل بوده است.
در کنار ندانم کاری ها و ناتوانی مدیران رئال در پیش بینی درست آینده شانس نیز نقش بسزایی در پدیدار شدن وضعیت فعلی این تیم دارد. کمااینکه گفته می شود مثلا یکی از دلایل امضای قرارداد با هازارد و ارجحیت او بر نیمار مصدومیت های کمتر او نسبت به فوق ستاره برزیلی بود. هازاردی که در فصل آخر خود در لیگ فیزیکی انگلستان 37 بار برای چلسی به میدان رفت در کمتر ازدو فصل حضور در رئال مادرید بیش از 40 بازی را از دست داده. در نتیجه تنها بازیکنی که نسبت به ترکیب دو فصل پیش رئال توان ایجاد تغییر در تیم را دارد عملا در اختیار مربیان تیم نیست که ضربه ای مهلک بر پیکره تیم است. مصدومیت های عجیب در کلیدی ترین پست ها و مهم ترین بازیکنان در هر خط، ابتلا به ویروس کرونا و این اواخر پنالتی های احمقانه و اشتباهات احمقانه تر نوبتی بازیکنان همه و همه گره کور رئال در این فصل را کورتر کرده است.آن هم در حالی که این تیم با ترکیب صد در صدی خود در این فصل وضعیت به مراتب بهتری می تونست داشته باشد.
در حالیکه وضعیت فعلی رئال برای طرفداران این تیم نگران کننده است اما به زعم من اخبار مربوط به پوچتینو و رائول به مراتب ترسناک تر از وضعیت فعلی تیم است. زیدان در کنار همه ضعف های فنی در رئال مادرید حکم وزیری خردمند برای پادشاهی خودکامه را دارد که از او حرف شنوی دارد. بررسی رفتار مدیریت پرز در دوره دوم نشان می دهد که فلورنتینو بیش از هر کسی از دو نام بزرگ حرف شنوی تام داشته و دارد: اولی ژوزه مورینیو و دومی زیزو. کما اینکه اگر فلورنتینو را درست بشناسیم می دانیم که پرداخت رقمی نزیک 50 میلیون برای مندی و گذر از رگیلون اسپانیایی، یا ترجیح هازارد نسبت به نیمار ابدا نمی تواند تصمیم خودش باشد و این مسئله فوق العاده مهم است. چرا که زیدان می تواند همان عقلانیت استراتژیک نداشته پرز باشد و با درک بیشتری که از فوتبال دارد از رخداد فجایعی نظیر تابستان 2017 جلوگیری کند. در واقع مساله همان عقلانیت استراتژیکی است که باید در تصمیمات باشد و در غیاب زیزو نخواهد بود.
مصاحبه های پرز و زیدان در خصوص تکیمل بودن تیم در اوایل فصل علی رغم اینکه سوهان روح هواداران رئال دراین روزها شده اما نشان از توافق هر دو طرف در خصوص برنامه های بلندمدت باشگاه است هر دو طرف نسبت به ضعف های تیم آگاه اند و هر دو به برنامه های بلندمدت تیم ایمان دارند. برنامه بزرگ رئال اوردن فوق ستاره هایی نظیر امباپه و هالند و تماشای درخشش آنها در برنابئوی جدید است. اتفاقی که می توان از ان به عنوان جهش بلند رئال یاد کرد که نیازمند چندگامی به عقب است. اکنون اگر قرار باشد هر کدام از طرفین زیر این تعهد بزند و این عقب گرد را تماما گردن دیگری بیندازد، این چیزی بیش از یک خطا یا اشتباه محاسباتی است و یک بدنامی ابدی تاریخی است. چه زیدان با آگاهی از وضعیت تیم در تعهدی عاطفی و اخلاقی به تیم محبوبش بازگشت و پرز را نجات داد، بارها و بارها برخلاف رویه جاری مربیانی نظیر مورینیو به جای گرفتن انگشت اتهام به سمت بازیکنان خودش را سیبل انتقادها کرد و شاید همین است که به شکل حیرت انگیزی در رسانه های زرد اسپانیایی "شکستِ انقلابِ چهارصد میلیونی زیدان!" را می بینیم آن هم در حالی که تنها بازیکنانی که زیدان برای رئال خرید هازارد و مندی بود و سایر خرید ها قبل از حضور او تقریبا نهایی شده بود.
سال قبل رئال مادرید در حالی به سانچیز پیسخوان ترسناک رسید که به زعم کریستوبال سوریا کارشناس ال چیرینگیتو گوشه رینگ بود و لوپتیگی آنها را به زندگی برگرداند. امسال دوباره کم نفس تر از قبل در همان نقطه رینگ رسیده به سویا، طرفداران رئال امیدوارند سویا دوباره آنها را به زندگی برگرداند. زیدان پیشتر نیز در چنین مخمصه هایی بوده و هر بار جان سالم به در برده. یک پیروزی در سانچز پیسخوان و یک پیروزی در مقابل گلادباخ رئال را به زندگی بر می گرداند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/528174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

دستامو بگیر، آقای دلم

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

بهترین رفتار پس از داد زدن سر کودک چیست؟

جشن هزار دف پالنگان

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

گفت و گو لذت بی پایان است

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش