آریا جوان

آخرين مطالب

الماس‌های فوتبال شادگان در سراشیبی سقوط ورزش

الماس‌های فوتبال شادگان در سراشیبی سقوط
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / بازیکن سال های دور فوتبال خوزستان با بیان این که استعدادهای فوتبال آن چنان در شادگان موج می‌زنند که بسان الماس نتراشیده ای می مانند که هنوز درون معدن خام، دست نخورده باقی مانده اند، گفت: متاسفانه فوتبال این خطه پر استعداد در سراشیبی سقوط قرار دارد.
امین یزدانی‌اصل اظهارکرد: در اینکه فوتبال، ورزش اول قاطبه مردم جهان به شمار می رود، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و قطعا این عشق و علاقه مندی بی حد و ‌حصر در رگ و ریشه بچه های فقیر، محروم و بدون امکانات شادگانی نیز سالیان سال ریشه دوانده تا فوتبال به ورزش اول آن ها تبدیل شود. پس در این علاقه مندی و وابستگی نیز کمترین شبهه ای وجود ندارد.
وی با بیان این که شادگان مملو از استعدادهای ناب و بکر فوتبال است، گفت: البته این استعدادها به دلیل مشکلات مالی، زیرساختی، لجستیکی و عدم توجه مسئولان شهرستان و حتی استان و همچنین به‌روز نشدن مربیان پایه و فراگیرنشدن فرهنگ تمرین بین مربیان و به ویژه بازیکنان، نتوانسته اند همچون دهه های 60 و 70 و حتی 80 شکوفا شوند. هم اکنون نیز فوتبال خوزستان تنها به درخشش یکی دو ستاره از شادگان در تیم های لیگ برتر اکتفا کرده است و متاسفانه سیر نزولی، روز به روز فوتبال شادگان را در می نوردد و متاسفانه کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.
این پیشکسوت فوتبال عنوان کرد: مدت ها است که مسابقات باشگاهی در رده بزرگسالان که سابقا تعداد بی‌شماری را به ورزشگاه پیر تختی می کشاند، برگزار نمی شود. کلاس های ارتقای داوری و مربیگری در شهرستان نیز برخلاف سایر شهرستان ها برگزار نمی شود.(هیات فوتبال برگزارکننده چنین کلاس هایی است و باتوجه به وضعیت اقتصادی نامساعد داوران و مربیان شادگانی باید از شرکت کنندگان مبلغ ناچیزی دریافت کند). به هر حال مسائل فوق و برگزاری منظم مسابقات رده های مختلف سنی، یکی از مهمترین وظایف هیات فوتبال شادگان است که متاسفانه کمتر شاهد چنین مواردی هستیم.
وی ادامه داد: استعدادهای فوتبال آن چنان در شادگان موج می‌زنند که بسان الماس نتراشیده ای می مانند که هنوز درون معدن خام، دست نخورده باقی مانده اند زیرا عدم توجه مربیان، به ویژه در رده پایه به شرکت فعال در دوره ها و ‌کلاس های آموزشی و دانش افزایی متنوع فوتبال باعث شده است که این استعدادهای بالقوه هنوز آنچنان که باید و شاید نتوانسته خود را در قالب بالفعل ببینند.
یزدانی اصل گفت: مهمترین مساله در شناسایی استعدادها و سپس پرورش آن ها، داشتن مربیان استعدادیاب در زمینه فوتبال پایه است که متاسفانه ما در این زمینه تاکنون خوب عمل نکرده ایم زیرا داشتن چنین مربیانی، نیاز به شرکت در دوره ها و کلاس های ویژه فوتبال است که بیشتر مربیان ما به هر عللی تن به آن نمی دهند. یکی دیگر از عوامل افول فوتبال شادگان را باید در عدم برگزاری مسابقات فوتبال آموزشگاهی در کلیه مقاطع تحصیلی نیز جستجو کرد. در گذشته بازیکنان بسیاری از درون چنین مسابقاتی بیرون می آمدند و استخراج می شدند و سپس راهی تیم های معروف فوتبال خوزستان می شدند یا به تیم های بزرگسال شهرستان تزریق می شدند.
وی افزود: تیم فوتبال آموزشگاهی شادگان در مقطع دبیرستان و به ویژه مقطع راهنمایی چندین بار با هدایت آقای سعید نعیمی مربی فهیم، کاربلد، ‌پرتلاش و باتجربه فوتبال شادگان، قهرمان آموزشگاه های خوزستان شد و بازیکنان بزرگی نیز از همین طریق به تیم‌ملی نوجوانان کشور راه یافتند اما متاسفانه سال‌ها است که دیگر خبری از این مسابقات نیست و این رقابت ها کلا برگزار نمی شوند و بخش تربیت بدنی آموزش و پرورش فقط به مسابقات فوتسال بسنده کرده است. اگرچه برگزاری چنین مسابقاتی نیز بسیار مفید و ضروری است و علاقه مندان زیادی نیز دارد اما چنان‌چه برگزاری فوتسال به قیمت نابود کردن مسابقات فوتبال آموزشگاهی باشد، هم فوتبال و هم فوتسال ما از این طریق راه به جایی نخواهند برد و فقط استعدادهای فراوان فوتبالی را به ناکجا آباد روانه کرده ایم.
بازیکن سال های دور فوتبال خوزستان گفت: از بین رفتن زمین های خاکی و تغییر کاربری آنها از دیگر دلایل افت فوتبال شادگان است. استعدادهای بسیاری همچون حبیب زیبایی، فاضل غنوی، حمید غبیشاوی، مسعود یزدانی، ناصر عبدپور، سید مجتبی مرتضوی، طارق پورداودی، کاظم فرحانی، سعید خنفری، نادر معاوی، لطیف جنامی، مجاهد خضیراوی، رحمان مطرودی، جلال کاملی مفرد، علی خضیراوی، کاظم جنامی، ناصر و منصور عنبری، حکیم و حسین خنافره، کریم شاوردی، میثاق شهبارمهر، عدنان غبیشاوی، جعفر آلبوعلی، میثم دورقی، سجاد مشکل پور، جعفر سلمانی، مسلم مجدمی، محمد آشیان، عباس مقدم کیا و ... از دل این زمین بیرون آمدند اما اکنون دیگر جایی برای بروز و ظهور چنین بازیکنانی در فوتبال شادگان نیست. متاسفانه به دلیل کمبود امکانات زیرساختی فوتبال و مشکلات شدید مالی، بیشتر جوانان شادگانی فقط خود را به بازی در سالن ها دلخوش کرده اند که همین سالن ها در عین این که برای ظهور فوتسالیست ها اهمیت بسیاری دارد اما ممکن است کم کم فوتبال شادگان را در سراشیبی سقوط قرار دهند.
وی بیان کرد: اگر به یک دهه اخیر فوتبال شادگان نگاهی گذرا بیندازیم، متوجه می شویم که تیم های مختلف شادگانی در بیشتر رده های سنی در بالاترین سطح فوتبال خوزستان حضور داشتند اما به دلایل فوق الذکر هر ساله تعداد تیم های شادگانی در لیگ های مختلف استانی کم و کمتر شد تا جایی که هم اکنون فوتبال شادگان در سطح استان حرفی برای گفتن ندارد و استعدادهای درخشان شهرمان یکی پس از دیگری از چرخه فوتبال در سطح استان کنار می روند.
یزدانی اصل عنوان کرد: هنگامی که زمین های خاکی، معدن فوتبال شادگان را از تیم های سازنده گرفتند و آن ها را تغییر کاربری دادند، این وظیفه شهرداری است که با تعبیه و صاف و همواره کردن زمین های خاکی در اطراف شهر و همچنین ایجاد چندین زمین چمن مصنوعی در چند نقطه شهر، جوانان را مجددا به سمت ورزش و فوتبال بکشاند تا هم مقداری از محرومیت ها را تقلیل دهد و هم از ناهنجاری های اجتماعی در جای جای شهر جلوگیری کند. اگرچه شهرداری اقدام به ایجاد 2 زمین چمن مصنوعی کرده است اما با توجه به طیف وسیع فوتبالیست و سیل علاقه مندان به این رشته جذاب، این 2‌ زمین کوچک چمن ‌مصنوعی، پاسخگوی نیاز عشاق فوتبال شادگان نیست.
وی ادامه داد: چنانچه‌ مسئولان مربوطه مشکلات فوق را نادیده بگیرند و به تیم ها و دسته های ورزشی و فوتبالی کمک و مساعدت مالی، امکاناتی، لجستیکی و ... نداشته باشند، فوتبال شادگان که زمانی تغذیه کننده تیم های ملی و باشگاه های خوزستان و ‌ایران بود، به صورت کلی نابود می شود و بیشتر جوانان‌ِ بیکار شهر نیز به جای این که انرژی مثبت خود را در میادین ورزشی، به ویژه در میادین فوتبال تخلیه کنند، آن ها را در کوچه و خیابان و پارک ها تخلیه خواهند کرد و ناهنجاری های اجتماعی، خانواده های زیادی را گرفتار خواهد کرد. یادمان نرود که همواره پیشگیری بسیار باصرفه‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است.
این پیشکسوت فوتبال گفت: نکته مهم، راه اندازی مدارس فوتبال در سطح شادگان است و چنانچه مسئولان امر بیشتر در این‌ زمینه، مدارس را مساعدت و کمک کنند، قطعا در سالیان نه چندان دور مجددا شاهد ظهور نسل جدیدی از بازیکنان مستعد و بروز فوتبال شادگان خواهیم بود. بازیکنانی که می توانند جا پای بازیکنان بزرگی چون سید مجتبی مرتضوی، لطیف و کاظم جنامی، کریم شاوردی، مجاهد و علی خضیراوی، میثم دورقی، سجاد مشکل پور، جلال کاملی مفرد، مسلم مجدمی و جعفر سلمانی بگذارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/528192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی