آریا جوان

آخرين مطالب

گل‌هایی که فراموش نمی‌کنیم ورزش

گل‌هایی که فراموش نمی‌کنیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / اللهیار صیادمنش با گلی که مقابل لسترسیتی به ثمر رساند نام خود را در میان لژیونرهای ایرانی که مقابل تیم‌های مطرح اروپایی گلزنی کرده اند، ثبت کرد.
در هفته پنجم لیگ اروپا زوریا اوکراین توانست پیروزی ارزشمندی را مقابل قهرمان سابق لیگ برتر انگلیس به دست آورد؛ بردی که برای ایرانیان هم قابل توجه بود چرا که تک گل این بازی را اللهیار صیادمنش مهاجم 19 ساله و ایرانی زوریا به ثمر رساند. بازیکنان ایرانی زیادی طی سال‌های گذشته مقابل تیم‌های مطرح یا بزرگی گلزنی کردند که برخی از آن‌ها در خاطرمان باقی مانده است.
به بهانه گلزنی اللهیار صیادمنش به لسترسیتی، به بررسی گل‌های بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های معتبر دنیا خواهیم پرداخت. بازیکنانی که هر کدام به نوعی توانستند تیم‌شان را نجات دهند یا با حضور موثرشان حریف نامدار خود را شکست دهند. در این بین علی کریمی و اشکان دژاگه توانستند قهرمانی در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی را تجربه کنند. البته حضور علی دایی به همراه بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا در خاطره‌ها باقی مانده است.
در ادامه به درخشش و گلزنی لژیونرهای ایرانی مقابل تیم‌های مطرح اروپایی می‌پردازیم.
علی دایی
خاطره انگیزترین بازی‌هایی که در ذهن فوتبال دوستان نقش بسته است درخشش علی دایی در لیگ قهرمانان اروپا است. او با هرتابرلین مقابل تیم‌های بزرگی به میدان رفت و گل‌های ارزشمندی به ثمر رساند. او در دوران اوج فوتبال خود در هرتابرلین و در فصل 1999 یک تنه هرتابرلین را تا یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بالا آورد.
او در مقابل چلسی دو گل و در مقابل میلان یک گل به ثمر رساند و باعث حذف دو تیم پر قدرت آن دوران شد. دایی پس از هرتابرلین به الشباب، پرسپولیس، صباباتری و سایپا منتقل شد و در سایپا از فوتبال خداحافظی کرد.
علی کریمی
هافبک سابق الاهلی امارات در سال 2005 به بایرن مونیخ پیوست و دو سال در این تیم حضور داشت. او 33 بازی برای این تیم انجام داد و گلی که از او بیشتر در خاطرمان باقی مانده و باعث پیروزی تیمش نیز شده، گلی بود که سال 2005 در مقابل دورتموند به ثمر رساند. در این بازی بایرن مونیخ با تک گل علی کریمی توانست از سد دورتموند بگذرد.
کریمی پس از پایان حضورش در بایرن مونیخ در ادامه در باشگاه‌های القطر، پرسپولیس، استیل آذین، شالکه 04 ، پرسپولیس و در نهایت تراکتور توپ زد و کفش‌هایش را آویخت.
خداداد عزیزی
مهاجم سابق از باشگاه اف سی کلن در دو فصل حضورش در 50 بازی ده گل به ثمر رساند. اوج درخشش خداداد عزیزی در فصل 1998-1997 بوندس لیگا اتفاق افتاد. او در بازی کلن مقابل بایرن مونیخ که با پیروزی 2 بر صفر کلن به پایان رسید توانست دروازه اولیور کان را باز کند و یک پنالتی برای تیمش بگیرد تا ستاره بازی لقب بگیرد.
خداداد عزیزی پس از جدایی از اف سی کلن در کشورهای آمریکا، امارات، اتریش و ایران بازی کرد و در فصل 2006 در باشگاه راه‌آهن کفش‌های خود را آویخت.
مهدی مهدوی‌کیا
دفاع راست هامبورگ سال‌های درخشانی را در این تیم سپری کرد. او پس از حضور در بوخوم از سال 1999 به مدت هشت سال در هامبورگ حضور داشت و به همراه این تیم سال‌های درخشانی را پشت سر گذاشت. مهدوی کیا با هامبورگ در لیگ قهرمانان اروپا نیز حضور پیدا کرد. او با درخششی که در این رقابت‌ها داشت، نامش را در سطح اروپا مطرح کرد؛ جایی که مهدی مهدوی کیا در بازی اول مرحله گروهی فصل 2001-2000 لیگ قهرمانان اروپا در بازی هامبورگ مقابل یوونتوس که در نهایت با نتیجه چهار بر چهار به پایان رسید، یک گل زد، یک پاس گل داد و یک پنالتی گرفت. مهدوی کیا یک تنه در مقابل ستارگانی همچون زیدان، دل پیرو، داویدز ، اینزاگی و فن درسار تیمش را به رستگاری رساند.
مدافع ایرانی هامبورگ طی 211 بازی برای هامبورگ 26 گل به ثمر رساند و پس از هامبورگ نیز سه فصل در آینتراخت فرانکفورت بازی کرد. او در نهایت در سال 2013 با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کرد.
وحید هاشمیان
مهاجم سابق تیم‌های بایرن مونیخ، هامبورگ، بوخوم و هانوفر در سال 1999 راهی اروپا شد. مقصد اولیه این بازیکن هامبورگ بود و سپس راهی بوخوم شد. او در مجموع موفق به زدن 34 گل در طی سه فصل حضورش در بوخوم شد. هاشمیان پس از بوخوم راهی بایرن مونیخ شد و یکسال در این تیم حضور داشت اما موفقیت چندانی به دست نیاورد.
او پس از بایرن مونیخ سه فصل در هانوفر حضور داشت و در نهایت به باشگاه سابقش بوخوم بازگشت. هاشمیان در بوندس لیگا 46 گل به ثمر رساند. از جمله‌ گل‌های خاطره انگیز او می‌توان به بازی بوخوم در مقابل وولفسبورگ و دورتموند اشاره کرد که با درخشش هاشمیان همراه شد. وحید هاشمیان در سال 2010 به فوتبال ایران بازگشت و در فصل 2012 با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کرد.
جواد نکونام
کاپیتان سابق اوساسونا و اولین ایرانی شاغل در لالیگا به مدت هفت سال در دو مقطع در اوساسونا توپ زد و یکی از موفق ترین لژیونرهای ایرانی شاغل در اروپا لقب گرفت. او به همراه اوساسونا سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را نیز در کارنامه دارد. نکونام در مجموع 195 بازی در اوساسونا انجام داد و 31 گل برای این تیم به ثمر رساند.
مسابقه‌ای که در ذهن فوتبال دوستان ایرانی همواره باقی خواهد ماند، دیدار اوساسونا و رئال مادرید است. پرواز بلند هافبک ایرانی اوساسونا و ضربه سر او باعث شد تا دروازه ایکر کاسیاس و رئال مادرید در استادیوم سانتیاگو برنابئو باز شود. اوساسونا در این دیدار با گل جواد نکونام از رئال مادرید پیش افتاد اما در نهایت با نتیجه سه بر یک از حریفش شکست خورد.
جواد نکونام همچنین در لیگ‌های ایران، امارات، کویت و قطر سابقه بازی دارد. او در فصل 2016 پس از حضور چهار ماهه در العربی قطر از مستطیل سبز خداحافظی کرد.
اشکان دژاگه
هافبک سابق باشگاه وولفسبورگ که با این تیم سابقه قهرمانی در بوندس لیگا را دارد در فصل 2007 در دیدار تیمش مقابل بایرن مونیخ توانست دروازه الیور کان را به زیبایی باز کند اما در آن دیدار وولسفبورگ با نتیجه دو بر یک شکست خورد. تک گل زیبای دژاگه به عنوان یکی از زیباترین گل‌های ماه انتخاب شد.
اشکان دژاگه پس از آن به فولام انگلیس و العربی قطر منتقل شد و در حال حاضر در تراکتور ایران حضور دارد. او هیچ موقع نتوانست موفقیتش را همانند حضورش در وولفسبورگ و قهرمانی در بوندس لیگا تکرار کند.

آریا جوان

مسعود شجاعی
یک بازیکن ایرانی دیگر که همبازی نکونام در اوساسونا بود سال‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. هافبکی که در اوج در لالیگا می‌درخشید. او بیش از صد بازی بازی اوساسونا در لالیگا انجام داد و سابقه قهرمانی در لیگ یونان با آ ا ک آتن را در کارنامه‌اش دارد.
او در فصل 2009/2008 لالیگا در دیداری مقابل اتلتیکو مادرید گل بسیار زیبایی به ثمر رساند و اوساسونا در آن بازی با چهار گل اتلتیکو مادرید را در هم کوبید. مسعود شجاعی با دربیل دو مدافع اتلتیکو یکی از چهار گل اوساسونا را به ثمر برساند. شجاعی همچنین در فصل 2012/2011 با شوت زیبایی از پشت محوطه جریمه مقابل لوانته گلزنی کرد که یکی از زیباترین گل‌های فصل لالیگا نامیده شد. شجاعی در این فصل از رقابت‌ها در ایران و تراکتور تبریز توپ می‌زند.

آریا جوان

علیرضا جهانبخش
اولین آقای گل آسیایی لیگ‌های اروپایی این روزها دور از دوران اوج خودش است اما بازی‌های درخشانش همواره در ذهن مردم باقی خواهد ماند. او پیش از انتقال به برایتون و حضور در لیگ برتر انگلیس عنوان آقای گلی لیگ هلند را به دست آورده بود و با آلکمار گل‌های فراوانی وارد دروازه تیم‌های مطرح لیگ هلند کرده بود.
جهانبخش با وجود این‌که در برایتون به عنوان یار ذخیره وارد زمین می‌شود اما عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است. او یکی از زیباترین گل‌های فصل گذشته لیگ برتر انگلیس را به ثمر رساند؛ گلی که باعث تساوی یک بر یک این تیم مقابل چلسی شد. او در دیداری که فرصت چندانی برای حضور در زمین نداشت در سانتری از روی نقطه کرنر با ضربه قیچی برگردان دروازه چلسی را باز کرد تا صحنه‌ای خاطره‌انگیز در ذهن فوتبال دوستان ایرانی نقش ببندد. جهانبخش اکنون در برایتون حضور دارد و زمزه‌های جدایی‌اش از برایتون به گوش می‌رسد.

آریا جوان

سردار آزمون
مهاجم کنونی زنیت سن پترزبوگ فصل‌های درخشانی را پشت سر گذاشته است. رسانه‌های اروپایی به او لقب مسی ایرانی داده اند. آزمون در فصل گذشته لیگ روسیه به همراه آرتم زیوبا مهاجم روسی زنیت آقای گل لیگ روسیه شد تا نام خود را بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیندازد. او اکنون از نظر سایت ترانسفرمارکت با ارزش‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است. شروع دوران درخشش سردار آزمون، در روستوف رقم خورد؛ جایی که توانست با عملکرد خیره کننده‌اش توجه تیم‌های مطرح اروپایی زیادی را به خود جلب کند.
او در بازی روستوف و بایرن مونیخ فصل 2017-2016 لیگ قهرمانان اروپا با دریبل بواتنگ گل زیبایی را وارد دروازه مانوئل نویر کرد. این بازی با برتری روستوف مقابل بایرن مونیخ به پایان رسید. او در ادامه درخشش در همین فصل از رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان اروپا مقابل اتلتیکو مادرید هم گلزنی کرد تا نمایش درخشانش را تکمیل کند. آزمون پس از حضور در زنیت با این تیم هم در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد و مقابل لیون و بنفیکا نیز گلزنی کرد تا به عنوان بهترین گلزن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا شناخته شود.
بازیکنان دیگری را می‌توان در این لیست قرار داد که عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند و مقابل تیم‌های شناخته شده‌ای در سطح لیگ‌های اروپایی گلزنی کردند. کریم باقری، مهرداد میناوند، مهدی پاشازاده، علی موسوی، سعید عزت اللهی، مهدی طارمی، سامان قدوس، رحمان رضایی، علی سامره، احسان حاج صفی، کریم انصاری فرد و رضا قوچان نژاد از جمله همین بازیکنان هستند که در لیگ‌های مختلف اروپایی گلزنی کردند و نام خود را در بین گلزنان ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی ثبت کردند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/528214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

دومین پیروزی تیم هاکی روی یخ آیس باکس در کاپ آزاد ترکمنستان

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی

ایران: درصورت تهدید دشمن، تجدید نظر در دکترین هسته‌ای محتمل است

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

شکوهِ آینه کاری در کاخ گلستان

قابی زیبا از طبیعتِ بهاری استان گلستان

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست

عشق رو باید ثابت کرد

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

ویسی: همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1