آریا جوان

آخرين مطالب

محمد منتشری: به جوانان نصیحت می‌کنم موسیقی مملکت خود را یاد بگیرند / هر چه دارم از اسماعیل مهرتاش است گفتگو

محمد منتشری: به جوانان نصیحت می‌کنم موسیقی مملکت خود را یاد بگیرند / هر چه دارم از اسماعیل مهرتاش است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - منتشری می‌گوید جوانان باید ردیف‌های آوازی را بیاموزند، تصنیف‌های ایرانی را بخوانند و سازهای ایرانی را بنوازند، چون هر کجای دنیا بروند، به دردشان خواهد خورد.

سرویس موسیقی هنرآنلاین: 13 دی‌ سالروز تولد محمد منتشری خواننده، مدرس آواز و ردیف‌دان و یکی از استادان برجسته موسیقی اصیل ایرانی بود؛ آوازخوانی هم‌دوره با خوانندگان نامداری مثل مرحوم محمدرضا شجریان.
او خوانندگی را نزد اسماعیل مهرتاش (1359-1283) نوازنده تار و ردیف‌دان در جامعه باربد فرا گرفت و مدرک بازیگری در تئاتر جامعه باربد را نیز در کارنامه دارد. منتشری در سال‌های قبل و بعد از انقلاب به فعالیت‌های حرفه‌ای در زمینه اجرا و تدریس مشغول بوده است. منتشری روایتگر ردیف آوازی مهرتاش است و او را شاخص‌ترین شاگرد استاد فقید می‌دانند. منتشری چندی پیش آثار استادش را بازخوانی و در قالب آلبوم‌هایی منتشر کرد.
او این روزها مشغول تدریس موسیقی و تربیت شاگردانی برای حفظ میراث موسیقایی ایران است. به بهانه تولد 78 سالگی استاد منتشری با او گفت‌وگو کردیم.
آقای منتشری، شما را برجسته‌ترین شاگرد اسماعیل مهرتاش و نزدیک‌ترین فرد به او می‌دانند. کدام‌یک از خاطرات حضور در کلاس‌های او به شکل برجسته‌تری در ذهن شما مانده است؟
بنا بر آنچه استاد مهرتاش تعریف می‌کرد، مراحل ابتدایی فراگیری موسیقی را نزد استادی به نام داوود شیرازی، نوازنده مطرح زمانه خویش گذراند. مدتی نزد ایشان، نوازندگی تار آموخت. بعد از مدتی خانواده استاد مهرتاش، استعداد و پیشرفت فرزندشان را مشاهده کرده و به همین دلیل، ایشان را به مرحوم درویش خان معرفی کردند. استاد مهرتاش، دوره نوازندگی را نزد درویش خان پشت سر گذاشت. زمانی که کلنل [علینقی] وزیری از اروپا به ایران بازگشت و مدرسه عالی موسیقی را تأسیس کرد، استاد مهرتاش همراه با ابوالحسن صبا، روح‌الله خالقی، حشمت سنجری و بسیاری دیگر مدت‌ها شاگرد کلنل در هنرستان موسیقی شد.
اگر بخواهید استاد مهرتاش را توصیف کنید، چه می‌گویید؟
استاد مهرتاش به ما می‌گفت: فکری متفاوت از هم‌دوره‌ای‌های خود داشتم، به همین دلیل از آن جماعت جدا شدم و خودم، جمعیت دیگری از میان دوستانم به نام جامعه باربد تشکیل دادم. حق عضویت می‌گرفتیم و ماهیانه در خانه‌ها، کنسرت برگزار کرده یا تئاتر اجرا می‌کردیم.
اسماعیل مهرتاش ازنظر اخلاقی، چگونه شخصیتی داشت؟
انسانی بسیار شاد، عاشق ایران، عاشق موسیقی کشورش و عاشق فرهنگ مملکتش بود. عشق بود که ایشان را به سمت موسیقی کشاند و سبب شد اقداماتی ماندگار انجام دهد. همان‌طور که گفتم شهریه‌ای از دانشجویان نمی‌گرفت؛ نگاهی که از عشق ناشی می‌شد و البته باعث شد امروز همه ما افتخار شاگردی استاد مهرتاش را داشته باشیم، چون اگر شهریه دریافت می‌کرد، امکان حضور در کلاس‌های ایشان برای عده‌ای فراهم نمی‌شد، اما به دلیل رایگان بودن کلاس‌ها، افراد بسیاری توانستند از محضر استاد مهرتاش بهره ببرند. درهای کلاس ایشان، باز و ورود برای عموم، آزاد بود.
شما تنها شاگرد اسماعیل مهرتاش بودید که اقدام به جمع‌آوری آثار این موسیقیدان کردید. هم‌دوره‌ای‌های شما به همین دلیل لقب مهرتاش دوم را به شما داده‌اند.
بهتر است بگوییم قرعه به نام من افتاد. افرادی از من موجه‌تر بودند، اما وقتی حرکتی از فردی ندیدم و از طرفی احساس کردم باید چنین کاری انجام شود، اقدام به جمع‌آوری آثار استاد مهرتاش کردم. استاد مهرتاش بر گردن من حق داشت و استاد من بود.
افراد شاخص دیگری نیز در کلاس‌های اسماعیل مهرتاش حضور داشتند، اما چرا برای جمع‌آوری آثار استادشان اقدام نکردند؟
دیگر دوستان نیز عشق و علاقه زیادی به استاد مهرتاش داشتند، ولی همان‌طور که گفتم قرعه به نام من افتاد.
چه زمانی اقدام به جمع‌آوری آثار اسماعیل مهرتاش کردید؟
بیش از یک دهه پیش تصمیم به جمع‌آوری آثار استاد گرفتم. از سال‌های 84 یا 85 شروع به خواندن آهنگ‌ها و ضبط ردیف‌های استاد کردم. آوازها و ردیف‌ها در قالب چند آلبوم توسط مؤسسه فرهنگی هنری "باربد" و "ماهور" منتشر شد. بیشتر کارهای ما را همین دو شرکت بزرگ موسیقی انجام دادند.
از حال و هوای تدریس موسیقی و شاگردان خود بگویید.
به هر صورت هنرجویانی نزد من حضور داشته و دارند. یکسری از آن‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها بعد از اتمام دوره و آموختن ردیف‌ها، مشغول به تدریس هستند و این مکتب را در شهرهای دیگر ایران رواج می‌دهند. موسیقی را ترک نکرده‌ام و تدریس هنوز سر جای خود قرار دارد.

آریا جوان

نظر شما درباره کنسرت آنلاین چیست؟
اصلاً اعتقادی به کنسرت آنلاین ندارم. خروجی مثبتی از درون آن درنمی‌آید. کنسرت باید حضوری باشد. البته کرونا، دنیا را تحت تأثیر قرار داده، ولی به‌هرحال روزی تمام می‌شود و مخاطبان کنسرت به آرزوی خود می‌رسند و بار دیگر هنرمندان محبوب خود را از نزدیک ملاقات می‌کنند.
به اعتقاد خودتان، دلیل موفقیت شما در موسیقی و آواز چه بوده است؟
در وهله اول از استاد اسماعیل‌خان مهرتاش تشکر می‌کنم. هر چه دارم از این بزرگوار است. همچنین باید از نوازندگانی یاد کنم که با آن‌ها همکاری کردم، مثل جلیل شهناز، فرهنگ شریف، رضا ورزنده و آهنگسازانی که در رادیو برای من آهنگ ساختند، مانند آقایان شاملو، حسن اعتمادی، عباس زندی و جواد بدیع‌زاده. آقای مهدی مفتاح نیز رهبر ارکستر ما بود. تعدادی از نوازنده‌ها دیگر در قید حیات نیستند، ولی تمام آن‌ها برای من قابل احترام هستند. خانواده‌ام نیز همیشه همراه من بودند. از همسرم؛ خانم طلیعه منصف شکری تشکر می‌کنم که در تمام زمینه‌ها کنارم بود. بدون کمک او هیچ اتفاقی در زندگی هنری‌ام رخ نمی‌داد. اگر همسر شما همراهتان نباشد، هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد. شما باید زندگی آرام و آسوده‌ای داشته باشید تا بتوانید تمرکز خود را روی موسیقی بگذارید. خدا را شکر من چنین آرامشی را در خانه داشتم. همسر و فرزندانم همیشه مشوق من بودند.
صحبت پایانی؟
آرزو می‌کنم شر کرونای منحوس از سر مردم ایران کم شود و دوباره بتوانیم به‌راحتی در خیابان نفس بکشیم. تنفس با ماسک بسیار سخت است. آرزوی بیشتری ندارم. تنها عشق من موسیقی است و تا وقتی سر پا هستم، این راه را ادامه می‌دهم. به جوانان نصیحت می‌کنم موسیقی مملکت خود را یاد بگیرند. وقتی به دیگر نقاط دنیا سفر کنید، از شما می‌پرسند: هنر ملی چه دارید؟ نمی‌گویند: گیتار را خوب می‌زنید یا نه؟ بلکه می‌پرسند:‌ تار و سنتور را تا چه حد به‌خوبی می‌نوازید؟ یک آمریکایی، تار ما را نمی‌نوازد، ولی ما باید گیتار آن‌ها را بنوازیم؟ درحالی‌که تمام سازهای آن‌ها از روی سازهای ما ساخته شده است؛ از کوبه‌ای تا مضرابی و زهی. زمانی که ما ساز داشتیم، اصلاً موسیقی اروپا و آمریکا وجود نداشت. جوانان باید هنر مملکت خود را فرا بگیرند، ردیف‌های آوازی را بیاموزند، تصنیف‌های ایرانی را بخوانند و سازهای ایرانی را بنوازند، چون هر کجای دنیا بروند، به دردشان خواهد خورد. اگر نوازنده تار خوبی باشید، همه‌جای دنیا می‌توانید موفق شوید، وگرنه بهترین نوازندگان گیتار همان‌جا حضور دارند. البته جوانان زیادی مشغول فراگیری و نوازندگی سازهای ایرانی هستند، اما آرزو می‌کنم تعداد بیشتری به سمت موسیقی ایرانی گرایش پیدا کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/549392/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی