آریا جوان

آخرين مطالب

کوه بی‌بی‌شهربانو آب می‌شود گردشگری

کوه بی‌بی‌شهربانو آب می‌شود
  بزرگنمايي:

آریا جوان - کارخانه‌های تولید مصالح در منطقه بی‌بی‌شهربانو متهم بهره‌برداری از کوه این منطقه هستند.
روزنامه همشهری : «سکوت است و سکوت، حتی صدای باد نمی‌آید. درون حفره عمیق دره‌مانندی به وسعت چند هزار متر مربع ایستاده‌ایم. یک سمت دره دیوار سنگی تکه‌تکه شده به ارتفاع حدود 150متر قرار دارد. بالای دیواره کنده‌شده، خورشید وسط آسمان است. بر لبه دیوار، بولدوزری با چنگال‌های آهنی به جان کوه افتاده است. تصویر بولدوزر در فضای ضد نور، سیاه، دور و کوچک است ولی وقتی به هیبت دره که توسط بولدوزر خورده‌ شده چشم می‌دوزید، بولدوزر هر لحظه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود؛ تا جایی که بلندی صدایش در فضا می‌پیچد. سمت دیگر دره، تکه‌سنگ‌های شکسته روی هم تلنبار شده‌اند. در انتهای سنگ‌ها و امتداد دره نگاهتان می‌رسد به اتوبان، بعد ردیف ماشین‌های در حال عبور، انبوه ساختمان‌های سر به فلک کشیده و آسمان دودگرفته و هوایی که توان چرخیدن ندارد. گویا تکه‌سنگ‌های شکسته بر تصویر شهر آوار شده‌اند.
اینجا کوه تاریخی بی‌بی‌شهربانو میراث طبیعی شهر ری و جنوب پایتخت است. هسته اصلی معماری بی‌بی‌شهربانو در کوه، بنای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است. از بالای کوه که بلدوزرها و ماشین‌آلات سنگین تکه‌تکه‌اش کرده‌اند نگاه که می‌کنید، آثار باستانی شهر ری مانند دژ رشکان، رصدخانه قدیمی و … به چشم می‌خورند که با کوه بی‌بی‌شهربانو یک مجموعه و قطب گردشگری شهر ری را به‌ وجود می‌آورند. تصویر جالب‌تر در کوه بی‌بی‌شهربانو رویت گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری مانند پرستوها، عقاب طلایی، انواع گیاهان و … هستند که می‌توانند بر جاذبه گردشگری کوه بیفزایند ولی در میان کوه نشانه‌ای از علائم گردشگری مشاهده نمی‌کنید. در مقابل با حفره‌های عمیق دره‌مانند، ماشین‌آلات بزرگ سنگین و … روبه‌رو می‌شوید که روایت روشن بهره‌برداری از معدن سیمان کوه بی‌بی‌شهربانو هستند. در عبور از کوه تصویر کامیون‌ها، وانت‌ها، سوراخ‌های سیاه داخل کوه که در اثر انفجار برای دستیابی به معدن‌های سیمان به‌ وجود آمده‌اند، سگ‌های نگهبان و کارگران دیده می‌شوند. در جایی روی تابلوی زردرنگ نوشته شده است: «حق تقدم با خودروهای سنگین است.» روی سطل‌های پلاستیکی یا میله‌های آهنی که فضای کوه را از جاده خاکی جدا می‌کنند هم جملات تبلیغاتی برای کارهای ساختمانی را مشاهده می‌کنید.
یک دستگاه فلزیاب در شیروان کشف و ضبط شد
در انتهای آخرین پیچ جاده خاکی مسیر سربالایی کوتاه که به بقعه بی‌بی‌شهربانو می‌رسد، راه در حال آسفالت‌شدن است اما به فاصله 100 قدم مانده به پلاکارد راهنمای بقعه بی‌بی‌شهربانو، تصویر گودال‌ها و ماشین‌آلات سنگین و … باز هم هجوم می‌آورند؛ جایی که در انتهایش نمای کاملی از کارخانه‌های سیمان به چشم می‌خورد. محله امین‌آباد در مجاورت کوه بی‌بی‌شهربانو قرار گرفته است.
«سلامت حدیدی» یکی از اهالی امین‌آباد درباره اثرات استفاده از معادن سیمان کوه بی‌بی‌شهربانو بر زندگی مردم همجوار کوه، به همشهری می‌گوید: «در هفته یک یا دو بار بخشی از کوه را منفجر می‌کنند تا از معادن داخل آن سیمان استخراج کنند. انفجار برای مردم آلودگی صوتی ایجاد می‌کند. هفته پیش آن قدر صدای انفجار بلند بود که خانم من فکر کرد زلزله آمده است.»
«سعید طهماسبی» یکی دیگر از اهالی امین‌آباد می‌گوید: «ریزگردهای کارخانه سیمان تنفس را برای مردم سخت کرده ‌و باعث آلودگی شدید هوا در منطقه شده است. شاید باور نکنید اما روی ماشین‌های ما، روی سطح دیوارهای بیرونی خانه و داخل حیاط خانه‌ها پر از گرد سیمان است. خیلی از اهالی اینجا مشکل ریوی پیدا کرده‌اند.»
کجای دنیا کوه را از بین می‌برند تا سیمان تولید کنند
حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای شهرستان ری و عضو شورای شهر تهران، درباره تخریب کوه‌های اطراف پایتخت به‌خصوص بی‌بی‌شهربانو می‌گوید: کوه بی‌بی‌شهربانو در منطقه سوق‌الجیشی از لحاظ آثار باستانی و بام جنوبی تهران به شمار می‌رود. بقعه بی‌بی‌شهربانو یک مقصد گردشگری مهم و حتی جهانی است. در زمان گذشته کارخانه سیمان شهر ری نزدیک آنجا احداث شده بود که اکنون دیگر فعال نیست و قرار است به موزه صنعت تبدیل شود ولی کارخانه سیمان دیگری در پشت کوه هنوز فعال است و اکنون از معادن سیمان کوه بی‌بی‌شهربانو بهره‌برداری می‌کند. برای بهره‌برداری در کوه مواد منفجره می‌گذارند چون می‌خواهند سیمان را از داخل معدن‌های آن استخراج کنند.
تور مسقط عمان چقدر هزینه دارد؟
خلیل‌آبادی ادامه می‌دهد: در کشور معادن سیمان زیادی داریم که روزانه هزاران تن سیمان از آنها استخراج می‌شود. کوه بی‌بی‌شهربانو میراث تاریخی و طبیعی مردم است. نباید میراث طبیعی و تاریخی مردم را برای استخراج سیمان و منفعت‌های اقتصادی از بین برد.
این عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: «برای استخراج سیمان در زمستان از آلاینده‌های سوخت مازوت استفاده می‌کنند که در هوای شهر ری و تهران اثر تخریبی دارد. وقتی اعتراض کردیم که کارخانه 190 روز در زمستان به جای گاز از مازوت استفاده کرده ‌و یکی از علل آلودگی هوای تهران است، مسئولان کارخانه سیمان از ما شکایت کردند که چرا گفتید 190روز، ما 10روز از مازوت استفاده کردیم. استفاده از مازوت فعالیت ضد محیط‌ زیست است، چه 10 روز چه 190 روز. اصلا وجود کارخانه سیمان در کنار کوه بی‌بی‌شهربانو و برداشت از کوه و تخریب بسیار گسترده با محیط‌ زیست همخوانی ندارد. کوه و منظر طبیعی را از بین می‌برند. وقتی پای حق عامه و منافع مردم وسط باشد، باید از کسب درآمدهای اقتصادی بگذرند، به‌خصوص در شهری همچون تهران که با چالش‌های محیط‌ زیستی روبه‌روست و وجود کوه بی‌بی‌شهربانو یک نعمت طبیعی بزرگ محسوب می‌شود. طبق قانون محیط‌ زیست و برنامه سوم شهرداری تهران، صنایع مزاحم و آلاینده باید تعطیل و از حریم شهر خارج شوند. کجای دنیا کوه را از بین می‌برند و سیمان تولید می‌کنند. کارخانه‌ها نباید در حریم شهر باشند. فعالیت کارخانه‌ها و معادن را باید در محدوده حریم تهران متوقف کرد. شورای شهر این مسئله را تصویب کرده و فرمانداری هم تأیید کرده است اما ما نمی‌دانیم چرا قانون اجرا نمی‌شود؟»
شوش در انتظار نظر کمیته تخصصی باستان‌شناسی
خلیل‌آبادی که ریاست کمیته گردشگری شورای شهر تهران را بر عهده دارد، همچنین می‌گوید: «وقتی اعتراض می‌کنیم و پیگیر اجرای قانون می‌شویم، می‌گویند کارگران بیکار می‌شوند، در حالی‌ که اگر کوه، مکان گردشگری شود، کارگران می‌توانند در حوزه گردشگری از مهمانان پذیرایی کنند و ما شاهد باشیم همزمان با توسعه گردشگری و توسعه پایدار، اقتصاد مردم منطقه هم رونق بگیرد و شاهد کاهش آلودگی‌های صنعتی و هوا در جنوب پایتخت باشیم.»
خلیل‌آبادی می‌افزاید: «ما به‌ دنبال ثبت میراث تاریخی و طبیعی کوه بی‌بی‌شهربانو هستیم اما کوه باید از تعرض کارخانه سیمان به دور باشد.»
نادیده گرفته شدن روستاهای با قدمت
موضوع کوه‌خواری در اطراف شهر تهران در حالی مطرح می‌شود که معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران می‌گوید: «بر اساس قانون در حریم 200 تا 500‌ مترمربعی معادن نباید مجوز ساخت‌وساز داده شود ولی بسیاری از شهرداری‌ها به این امر توجه نکرده‌اند و با دادن مجوز ساخت‌وساز بافت مسکونی در حریم معادن، باعث نارضایتی شهروندان و در مواردی موجب تعطیلی معادن مختلف شده‌اند.»
این در صورتی است که اطراف کوه بی‌بی‌شهربانو به‌ طور خاص روستاهای با قدمت بیش از 100سال مانند امین‌آباد از قدیم وجود داشته و این کوه و روستاهای همجوارش قرن‌هاست که محل زندگی و میراث طبیعی مردم بوده است. علی عبدی اما می‌گوید: «برداشت و بهره‌برداری معادن بر اساس ضوابطی خاص و به میزانی تعیین می‌شود که منابع طبیعی را تهدید نکند. اگر معدنی بیش از مقدار مجاز برداشت داشته باشد، از فعالیت آن جلوگیری می‌شود. این مراقبت درباره معادن و کارخانه‌های مجاور کوه بی‌بی‌شهربانو هم انجام می‌شود.»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/552556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گفتگوی آخرین خبر با بانوی ورزش ایران

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

عادت‌های سبز برای داشتن زمین پاک

گفتگوی بانوی ورزش ایران با آخرین خبر

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران