آریا جوان

آخرين مطالب

چه کسی اول به «کی2» می‌رسد؛ یک توریست یا یک کوهنورد؟ گردشگری

چه کسی اول به «کی2» می‌رسد؛ یک توریست یا یک کوهنورد؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - کی2 دومین قله بلند کره زمین بعد از اورست است، تا به حال هیچ کس موفق نشده در زمستان به این قله برسد.
ایسنا: از هر پنج نفر که از این کوه بالا رفته، یک نفر کشته شده است. حالا در زمستان 2021 این کوه «وحشی» شاهد رقابت نفسگیر توریست‌ها و کوهنوردان حرفه‌ای است.«از دسامبر گذشته، فعالیت چهار گروه کوهنوردی را که برای صعود زمستانی و پرخطر در کی2 تلاش می‌کنند تعقیب می‌کنم. قله کی2 در پاکستان، با ارتفاع 8611 متر از سطح دریا، دومین کوه مرتفع جهان بعد از اورست است و تنها 8000 متری از 14 قله بالای 8000 متر است که با وجود تلاش‌های متعدد کوهنوردان، هنوز در فصل زمستان صعود نشده است!
کی2 جزو پرمخاطره‌ترین کوه‌ها از لحاظ تعداد کشته‌شدگان در راه رسیدن به قله است که به «کوه وحشی» ملقب شده؛ از هر پنج کوهنورد، یک نفر آن‌جا ناپدید شده است.
اخبار کوهنوردی جهان همواره توجه خاصی به دو منطقه کوهنوردی داشته: «هیمالیا» و «قره قورم». جمعاً پنج کوه 8000 متری در منطقه قره قورم قرار گرفته‌اند و کی2 بلندترین و خطرناکترین آن‌هاست.»
ماجرای صعود و رقابت نفس‌گیری را که هم‌اکنون در کی 2 درحال وقوع است بابک کیانپور ـ راهنمای گردشگری، کوهستان و مربی سنگنوردی ـ از مجله اسمیسونیان (Smithsonian Magazine) به این شرح ترجمه و تنظیم کرده است: «کمتر از دو هفته است که به سال 2021 وارد شده‌ایم و درحال حاضر بیش از 70 کوهنورد با ملیت‌های مختلف برای صعود کی2 در این فصل اعزام شده‌اند از جمله اسپانیا، ایسلند، آمریکا و نپال. چند کوهنورد برجسته و مطرح دنیا در این تیم‌ها حضور دارند، مانند شرپا « مینگما ژیالج » (Mingma Gyalje Sherpa) که به همراه دو شرپای دیگر تیم سه‌نفره‌ای را تشکیل داده‌اند. شرپا ژیالج، اولین کوهنورد نپالی است که هر 14 تا 8000 متری دنیا را صعود کرده است.
تیم دوم از ایسلند شامل جان اسنوری سیگورجانسون (John Snorri Sigurjonsson)، یک کوهنورد حرفه‌ای که به اتفاق یک پدر و پسر پاکستانی تیم مستقلی را تشکیل داده‌اند. کوهنورد ایسلندی که زمستان گذشته به منطقه آمده بود و ناکام ماند، این بار به اتفاق یک پدر و پسر پاکستانی، محمدعلی و پسرش سجادعلی تیم مستقلی را تشکل داده و شانس خود را دوباره می‌آزماید.
اما در تیم سوم که برای پیروزی بر کی2 شانس بیشتری دارد، نام کوهنورد سرشناس و خارق‌العاده نپالی « نیرمال پورجا » (Nirmal “Nims” Purja) جلب توجه می‌کند. او کسی است که سال گذشته، تمام 14 کوه 8000 متری دنیا را در مدت زمان باورنکردنی شش ماه و شش روز درنوردید و حیرت همگان را سخت برانگیخت. تیم او شامل شش شرپا و یک توریست-کوهنورد انگلیسی به نام آندریانا براون لی است. آندریانا کوهنورد 19 ساله است که هدفش صرفاً رسیدن به قله نیست، بلکه حضور در این تیم و مشارکت تا میانه راه برایش انگیزه‌بخش است.
اولین تصویر از ورود «امید» درنای سیبری به فریدونکنار در سال 99/فیلم
تیم چهارم و آخر که برای صعود زمستانی کی2 به منطقه قره قورم آمده، یک گروه بزرگ کوهنوردیـ تجاری است از آژانس سِوِن سامیتس تِرِک یا «کوهپیمایی چکاد 7 قاره». بیش از 50 نفر در این تیم حضور دارند که 27 توریست-کوهنورد و تقریباً همین تعداد شرپا و راهنمای کوه را شامل می‌شود. حضور این تعداد زیاد به طور همزمان در قالب یک گروه تجاری-کوهنوردی، بخصوص که «مشتریان» از لحاظ تجربه و سابقه کوهنوردی با یکدیگر همسطح نیستند، جامعه کوهنوردی را نگران کرده است. این‌گونه اعزام کوهنورد تجربه تلخ و مرگبار سال 1996 برای صعود اورست را یادآور می‌شود که در آن هشت کوهنورد کشته شدند.
هر یک از این توریست-کوهنوردها از 35 تا 45 هزار دلار پول پرداخت کرده‌اند. معمولاً در این قبیل برنامه‌های تجاری-کوهنوردی، شرپاها راه را هموار می‌کنند تا توریست‌ها فارغ از فعالیت‌هایی مثل برقراری چادرها، آشپزی، بالا بردن وسایل فنی و نصب طناب‌های ثابت، بر هدف‌شان یعنی صعود به قله کی 2 متمرکز باشند.
در میان اعضایی که پول پرداخت کرده‌اند نام مطرح کالین او بردلی (Colin O’Brady) که ورزشکار رشته سه‌گانه آمریکایی است و مدتی است به صعودهایی ماجراجویانه روی آورده به چشم می‌خورد. او به خاطر دستیابی‌های اغراق‌آمیزش مورد سرزنش است. همچنین ورزشکار صاحب مدال دو و میدانی لهستانی مگدنلا گُرزوفسکا (Magdanela Gorzkowska) در این تیم است.
تمام تیم‌های نام‌برده اواخر دسامبر یعنی حدود دو هفته قبل در ارتفاع 5380 متری بیس کمپ مستقر شده و طی هفته اول به طناب ثابت‌گذاری و انجام عمل چرخشی برای هم‌هوایی پرداخته‌اند. این چرخش که صعود، توقف و فرودِ متوالی است، ابتدا کوهنوردان مقداری صعود کرده و بعد از یکی دو روز استراحت در آن ارتفاع، به پایین بازگشته و این روش را تا حمله نهایی به قله ادامه می‌دهند. برای مثال در این برنامه تا ارتفاع حدود 6550 متر صعود کرده و بعد از طی زمان استراحت، پایین آمده و در ارتفاعی که از نقطه اولیه بالاتر است مستقر می‌شوند. این «چرخش» سبب می‌شود بدن آن‌ها «هم‌هوا شده» تا برای صعود نهایی در روزهای آینده آمادگی پیدا کنند.
چگونه هر چه سریع تر از شر سرما خوردگی راحت شویم؟!
هفته پیش، طناب ثابت‌گذاری تا ارتفاع 7775 متر توسط شرپاها با هدایت نیرمال پورجا انجام گرفت و کمپ 3 آن‌جا برقرار شد. این نقطه را می‌توان نیمه راه تا قله از بیس کمپ فرض کرد.
درحال حاضر، بادهای سهمگین و برودت منفی 50 درجه، کوهنوردان را ناچار به استراحت و توقف در بیس کمپ کرده است و به محض این‌که شرایط جوی تغییر کند، پیش‌بینی شده است به زودی حوالی 14 ژانویه (25 دی)، کوهنوردان برای پیش‌روی به سوی قله تلاش کنند. در روزهای آینده منتظر شنیدن اخبار جدید از اولین صعود زمستانی به کی2 که «کوه وحشی» لقب گرفته است، هستیم؛ چرا که معلوم نیست چه کسانی اول به این موفقیت دست پیدا می‌کنند؛ کوهنوردان حرفه‌ای مانند نیرمال پورجا و یا توریست‌هایی که پول پرداخت کرده‌اند؟»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/555333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

اگر اینکارها رو انجام میدی بدون که آبرسان برای پوستت ضرر داره

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟