آریا جوان

آخرين مطالب

سفیر ایران در پاکستان: بایدن تهدیدات را به فرصت تبدیل کند نگاه سیاسی

سفیر ایران در پاکستان: بایدن تهدیدات را به فرصت تبدیل کند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایرنا / سفیر کشورمان در پاکستان دولت ترامپ را مسوول مستقیم تحمیل تروریسم دولتی بر ملت ایران دانست و گفت: جو بایدن باید خسارت‌های ناشی از تصمیمات یکجانبه دولت آمریکا را جبران کرده و در کنار سایر اعضای متخلف برجام در مسیر عمل به تعهدات‌ بین المللی گام بردارد.
«سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه اختصاصی با تلویزیون دولتی پاکستان (PTV) سیاست‌های کلی کشورمان درخصوص تحولات منطقه و بین المللی، همگرایی کشورهای همسایه، حمایت ایران از تنش زدایی در جنوب و غرب آسیا، گام‌های موثر ایران در مبارزه با کرونا و راهکاری‌های تقویت مناسبات دوجانبه با پاکستان را تشریح کرد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به دیگر کشورها، همواره از طرح‌های جمعی برای امنیت، همکاری‌های منطقه‌ای، گفت‌وگو برای حل منازعات استقبال و از آن استفاده کرده است و بر دیپلماسی و روش‌های مسالمت آمیز تاکید دارد.
سفیر کشورمان تاکید کرد: ایران آمادگی دارد تا صفحه جدیدی را در حوزه روابط با برخی کشورهایی که دچار سوء‌تفاهم هستند، ایجاد کند.
وی همچنین با اشاره به برخی اقدامات تحریک آمیز در منطقه به ویژه توطئه رژیم صهیونیستی برای ماجراجویی نظامی هشدار داد: رژیم صهیونیستی حتی در روزهای پایانی حضور ترامپ در قدرت، بدنبال اقدامات تحریک آمیز و تلاش برای رخداد نظامی در منطقه است و ما هشدار می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران در ارائه پاسخ کوبنده و فوری به هرگونه اشتباه راهبردی و تجاوز لحظه‌ای تامل نخواهد کرد.
مشروح مصاحبه سفیر ایران با تلویزیون ملی پاکستان به شرح زیر است:
**ناتوانی قدرت‌های سلطه گر در برابر استقلال ایران
حسینی به خبرنگار تلویزیون دولتی پاکستان گفت: ایران از اصولی در سیاست خارجی پیروی می‌کند که کاملا شفاف و شناخته شده است. در قانون اساسی ما بنای سیاست و روابط خارجی بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک، عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، سلطه ناپذیری در مقابل قدرت‌ها و همچنین عدم سلطه جوئی بر دیگران است. آنچه در حوزه سیاست خارجی تلاش می‌شود اعتمادسازی است. بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما با تحمیل یک جنگ خانمان سوز 8 ساله مواجه شدیم که رژیم صدام یکی از جنایتکارترین رژیم ها در منطقه مرتکب این جنگ ضدبشری شد و بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از این رژیم در تهاجم به ایران حمایت کردند. با این حال ملت ایران به تنهایی و به رغم چالش‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توانست از سرزمین و تمامیت ارضی خود حفاظت کند. بعد از این جنگ چه طی هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن سعی شد مناسبات دوستانه ایران با سایر کشورها را ادامه دهیم. لذا هرآنچه که از سوی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای مشاهده کردیم، زمانی که آنان در دوران دفاع مقدس از متجاوز حمایت کردند، آنان را کنار گذاشته و تلاش کردیم صفحه جدیدی باز کنیم که براساس صلح، دوستی و تقویت پیوندهای محبت آمیز با همه کشورها بود.
وی افزود: یک اصل اساسی در قانون اساسی ما وجود دارد که شاید همین اصل باعث شد تا بی‌اعتمادی بین ایران و قدرت‌های سلطه گر به وجود آید که آن استقلال است. ما برای استقلال خود ارزش فوق العاده‌ای قائل هستیم و حاضریم هزینه‌های لازم برای حفاظت و حراست از این استقلال را بپردازیم. لذا کشوری که به دنبال استعمار و تحمیل اراده خود بر دیگر کشورها و ملت‌ها باشد، قطعا استقلال جمهوری اسلامی را نمی‌پسندد، این همان خوی و رویکردی است که رژیم آمریکا در قبال ایران از خود نشان می‌دهد.
سفیر کشورمان اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون، دولت‌های مختلف در آمریکا با شدت تمام به این دشمنی ادامه داده اند. اما ایران نسبت به دیگر کشورها همواره از طرح‌های جمعی برای امنیت، همکاری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگو برای حل منازعات استقبال و استفاده کرده و ما بر دیپلماسی و روش‌های مسالمت آمیز تاکید داشته‌ایم.
وی افزود: ما همواره از کشورهایی که حسن نیت و ابتکار عمل دوستانه داشتند مانند پاکستان برای کاهش تنش میان ایران و برخی کشورهای غربی منطقه استقبال و ضمن آمادگی و حمایت، موضع خود را صریح و شفاف اعلام کردیم و تاکید داشته ایم که ایران آمادگی دارد تا صفحه جدیدی را در روابط ما با برخی کشورهایی که دچار سوء‌تفاهم هستند، ایجاد کند.
**بایدن باید خسارت‌های ترامپ بر ایران را جبران کند
سفیر ایران در پاکستان در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: متاسفانه دولت ترامپ فرصت‌های زیادی را سوزاند و آن را تبدیل به تهدید کرد. دستیابی به برجام یک فرصت و ظرفیت جدیدی را می‌توانست فراهم کند اما کاری که ترامپ مرتکب آن شد و هم‌فکران او نیز وی را حمایت کردند، باعث از بین رفتن تمامی فرصت‌ها شد. آنان دست به تحریم عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات کشورمان زدند و ضمن برگرداندن تحریم‌ها بر شدت آن نیز اضافه کردند تا جایی که امروز ایران برای دسترسی به نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی با مشکل جدی مواجه است. بنابراین دولت ترامپ شدیدترین تخریب‌ها را انجام داد.
وی افزود: اکنون ما در آستانه به قدرت رسیدن جو بایدن هستیم، شخصی که باید جبران خسارت کند. خسارتی که ترامپ در قبال ملت ایران مرتکب شده و این درحالی است که ایران 100 درصد نسبت به تعهدات خود پایبند بوده، اقدامی که بارها از سوی سایر طرف‌های برجام، آژانس اتمی و خود آمریکا به آن اعتراف شده و تعهد ما را تایید کردند. اما آمریکا و تا حد زیادی طرف‌های اروپایی به وعده‌های خود عمل‌ نکردند، لذا اگر قرار باشد اتفاق مثبتی رخ دهد فقط و فقط بستگی به روش و تصمیمات جو بایدن دارد که ایران باید آن را در گام‌های عملی مشاهده کند. ما هرگز به مواضع افراد نگاه نمی‌کنیم و به دنبال گام‌های عملی هستیم که برجام و فرصت‌های از دست رفته احیا شود و در صورت عملی شدن آن می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد و روند و رویکردی دیگر را در پیش گرفت و در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند به تعهدات خود که از قبل به آن پایبند بود، برگردد.
**طرح ابتکار صلح هرمز فرصتی برای همگرایی در منطقه
سید محمدعلی حسینی همچنین گفت: ما معتقدیم پتانسیل‌های زیاد و همچنین اشتراکات بی‌شماری میان کشورهای منطقه وجود دارد و باید بر اساس این اشتراکات و فرصت‌های موجود آینده روشنی را برای خود رقم زده و آن را دنبال کنیم.
وی افزود: ایران تاکنون برنامه‌های منطقه‌ای مختلفی را ارائه داده است، آخرین برنامه ارائه شده توسط دکتر روحانی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران با نام HOPE، "طرح صلح هرمز برای صلح منطقه ای"، است. این طرح مبتنی بر مشارکت همه کشورهای منطقه است. ما معتقد به محرومیت هیچ یک از کشورهای منطقه نیستیم اگرچه برخی کشورها هستند که می‌خواهند ایران را از معادلات منطقه‌ای خارج کنند.
سفیر ایران اظهار داشت: کشورهای منطقه با پتانسیل‌های بالقوه خود می‌توانند در اجرای این طرح شریک شوند. طرح صلح هرمز با هدف گفت‌وگو برای امنیت، آشتی، پرداختن به اختلاف نظرها و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و مذاکره برای حل اختلافات است.
حسینی تاکید کرد: ما می‌توانیم به این هدف برسیم، می‌توانیم بدون دخالت دیگران و با اتحاد کنار هم بنشینیم و اختلاف دیدگاه‌های خود را روی میز بگذاریم و مسائل را حل کنیم یا حداقل نظرات نزدیک به یکدیگر را مطرح کنیم. من معتقدم کشورهای منطقه چاره‌ای جز برقراری مذاکره و نزدیک کردن مردم خود برای آینده بهتر ندارند. اگر بخواهیم سایر کشورها یا همسایگان را از معادلات منطقه‌ای خارج کنیم، این روش جواب نخواهد داد. ما باید مشترکات خود را مورد تأکید قرار دهیم و سوء تفاهمات خود را با استفاده از بهترین ابزارهای گفت‌وگو و دیپلماسی برطرف کنیم.
**ترامپ، مسئول اصلی تحمیل تروریسم دولتی علیه ایران
سفیر کشورمان در پاکستان گفت: ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی این امر را کاملاً واضح ساخت که جمهوری اسلامی ایران قربانی یک تروریسم دولتی شده است، زیرا ترامپ شخصاً دستور ترور یک فرمانده عملیاتی و معروف در جنگ با تروریسم در ایران، منطقه و جهان را صادر کرد.
وی افزود: این ژنرال سلیمانی بود که در مقابل تروریسم داعش ایستاد و در سرکوب آن موفق شد و اجازه نداد پایتخت کشورهای منطقه در دست گروه‌های تروریستی و جنایتکار داعش یا جبهه النصره قرار گیرد. بنابراین واضح است که آمریکا این عمل را انجام داده و ما نیز با هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد، یک واکنش سریع و انتقام به موقع اما حداقلی نشان دادیم.
حسینی گفت: دخالت رژیم صهیونیستی در اقدامات خرابکارانه علیه تأسیسات هسته‌ای، شهادت دکتر فخری زاده و ترور برخی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران، مشهود است. این شواهد به خوبی نقش اصلی موساد و رژیم صهیونیستی در ترور این دانشمندان را اثبات می‌کند، اگرچه احتمال همکاری برخی کشورهای منطقه در این اقدامات وجود دارد.
وی تاکید کرد: ایران به دنبال تقویت پایه‌های امنیتی است و موفق شده تولید امنیت خود را از داخل انجام دهد. هیچ کشور خارجی به ما در تقویت امنیت کمک نکرده بلکه برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سعی در ایجاد ناامنی در کشور ما دارند. اما به لطف خداوند ایران اسلامی نه تنها ثبات و امنیت خود را حفظ کرد بلکه از تمامیت، استقلال و حاکمیت سیاسی خود محافظت کرد.
**پویایی بانوان ایرانی در جامعه
حسینی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: زنان در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی را برای ایفای نقش در جامعه و مشارکت در حوزه‌های مختلف در اختیار گرفتند و نظام سیاسی کشور نیز برای کمک به شکوفایی زنان در جامعه نقش مهمی را برعهده گرفت.
وی افزود: امروز تعداد دانش آموختگان دختر در ایران بیشتر از پسران است. بانوان ایرانی در مشاغل مختلف از جمله نمایندگی در مجلس، حضور در جمع اعضای هیات دولت، معاونت ریاست جمهوری، حوزه‌های دانشگاهی، تجاری و مدیریتی، دیپلماسی و انتصاب برخی از این بانوان به عنوان سفیر، بیانگر مشارکت فعال زنان در ایران است.
سفیر کشورمان تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران زمینه و ظرفیت‌های خوبی را برای بانوان کشور فراهم کرده تا آنان بتوانند براساس توانمندی‌های خود نقش آفرینی داشته باشند. خوشبختانه زنان ایرانی در بخش سیاسی، اجتماعی و علمی مشارکت چشمگیری دارند و ما امیدواریم آنان این روند رو به رشد را ادامه دهند.
**گام‌های قوی ایران در مبارزه با کرونا
حسینی همچنین گفت: ایران پس از چین دومین کشوری بود که مورد هجوم ویروس همه‌گیر کووید-19 قرار گرفت، ویروسی که ناشناخته بود و هیچ کشوری نیز نمی‌توانست مدعی دریافت ریشه این ویروس و یا شیوه مناسب مبارزه با آن باشد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی در راستای آگاه‌سازی مردم نسبت به ویروس کرونا، پیشگیری و جلوگیری از شیوع ویروس، همکاری و هماهنگی با برخی کشورها از جمله پاکستان و سازمان جهانی بهداشت را به کار گرفت، تدبیرهایی را به اجرا گذاشت و توانست تا حد زیادی جلوی شیوع این بیماری را بگیرد. سازمان جهانی بهداشت ضمن اذعان به نقش و تلاش‌های موثر ایران برای مدیریت و کنترل پدیده کرونا، از کشور ما قدردانی کرد.
سفیر کشورمان گفت: متخصصان و دانشمندان ایرانی همزمان با این اقدامات پیشگیرانه درصدد شناسایی این ویروس برآمدند و اکنون واکسن این بیماری نیز در داخل کشور تهیه شده و به مرحله پیشرفتی رسیده‌ایم که این واکسن ملی درحال آزمایش روی انسان‌ها است و خوشبختانه تا الان نتایج خوبی نیز از آن به دست آمده است.
وی اظهار داشت: ایران در حد تولید واکسن کرونا نسبت به چند کشوری که در سطح عالی در این زمینه کار کرده‌اند، پیشرفت قابل قبولی داشته و می‌توانیم ادعا کنیم که ایران نیز در کنار این چند کشور برتر برای تولید واکسن کرونا قرار دارد و دولت ما همین روند را ادامه می‌دهد و با همکاری و هماهنگی مردم کشورمان امیدوارم این ویروس را در سطح مطلوبی کنترل کنیم.
**جایگاه مهم خانواده در جامعه ایرانی
سفیر ایران در پاکستان گفت: سنت‌های دیرینه و بسیار انسان دوستانه‌ای در ایران شکل گرفته و پرورش یافته است. یکی از مواردی که می‌توان به صراحت به آن اشاره کرد، «اهمیت خانواده» در ایران است. احترام به بزرگان و حراست از خانواده که کانون و هسته مرکزی جامعه است، نقش اساسی را ایفا می‌کند و نسل‌های قدیمی و نسل فعلی تلاش کردند که اهمیت موضوع خانواده، فرهنگ خانوادگی و حفاظت از آداب و رسومی که مبنای انسانی دارد را حفاظت کنند و بتوانند به نسل جدید منتقل کنند.
**تحقیقات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی ادامه دارد
حسینی گفت: سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران یک حادثه ناراحت کننده بود، اتفاقی که چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی رخ داد و ملت ما بسیار نسبت به آن غمگین و ناراحت بودند. هنوز جزئیات این حادثه به خوبی روشن نیست و از طرفی علاوه بر ایران برخی دیگر کشورها از جمله اوکراین و فرانسه در بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما و آنچه که گذشته دخیل بودند و هستند و کشورهای مختلف با تبادل نظر و هماهنگی‌ها و همکاری‌هایی که انجام می‌دهند در تلاشند تا بتوانند ماهیت و کیفیت حادثه‌ای که برای هواپیما رخ داده را مشخص کنند که چه بوده و برای جبران آن چه باید کرد.
**پاسخ قاطع ایران در انتظار متجاوزان خواهد بود
سفیر ایران در پاکستان در ادامه سخنانش تاکید کرد: این یک امر روشنی است که رژیم نامشروع صهیونیستی به ویژه طی سال‌های اخیر در تلاش جدی برای تحریک آمریکایی‌ها در منطقه بوده است تا اقدام و تحرک نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. البته آمریکایی‌ها تلاش داشته‌اند که جلوی این اقدامات تحریک آمیز را بگیرند اما مهم‌ترین عامل قدرت و توانمندی دفاعی-نظامی ایران است.
وی گفت: توان بازدارندگی ما یک قدرت جدی در مقابل اینگونه تهدیدات به شمار می‌رود و آمریکا نیز از ارتکاب هرگونه گام تحریک آمیز اجتناب کرده است، اما در زمان فعلی رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور در منطقه تلاش کرده و می‌کنند که در زمان باقی مانده از دولت ترامپ چنین اتفاقی رخ دهد و به خیال خود ضربه نظامی بر جمهوری اسلامی وارد شود. رژیم صهیونیستی قطعاً به دنبال چنین هدفی است اما آنچه که ایران تاکید دارد قدرت بازدارندگی ما است و بر اساس آن جمهوری اسلامی در مقابل هرگونه مداخله و یا تحرک نظامی هرگز ساکت نخواهد نشست.
وی افزود: ما هر نیروی متجاوزی که بخواهد به حریم فضایی کشورمان وارد و مرتکب تجاوز شود، حتما قاطعانه با آن برخورد خواهیم کرد، همانطور که در اقدام مقابله جویانه با آمریکایی‌ها نشان دادیم و آنجایی که بخواهیم عمل متقابلی انجام دهیم، حتما و سریعا آن را اعلام خواهیم کرد.
حسینی تاکید کرد: آنچه که دکتر ظریف روزهای اخیر بیان کرد به این معنا است که این تحریکات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و به طرف آمریکایی نیز توصیه شده است که مراقب باشند در این آخرین ایام دوره ترامپ مرتکب اشتباه و یا خطای راهبردی نشوند که در غیر این صورت جبران آن برای واشنگتن در حقیقت سخت و یک خسارت جبران ناپذیر خواهد بود.
**اعضای متخلف برجام به تعهدات خود پایبند باشند
حسینی گفت: ایران نسبت به مجموعه تعهداتی که داده، کشوری کاملا متعهد است. آنچه که بر عهده ما مرتبط با برجام بود صدرصد متعهد بوده‌ایم. در یک قرارداد چندجانبه یا توافق دوجانبه، هر دو طرف باید نسبت به تعهدات خود پایبند باشد، ولی این شدنی نیست که جمهوری اسلامی ایران کاملاً متعهد به وعده‌های خود باشد اما طرف دیگر از تعهد خارج شود و تلاش برای تخریب توافق داشته باشد و همزمان برخی دیگر از اعضا نیز به تعهدات خود عمل نکنند. لذا ما اعلام کرده‌ایم که اگر دیگران به وعده‌های خود پایبند نباشند، ایران هم لزومی برای باقی ماندن در این توافق نمی‌بیند. ما تلاش برای حفظ برجام داریم اما نه به این قیمت که هر نوع خسارتی بر ما تحمیل شود و دیگران نیز ما را به حفظ برجام دعوت کنند.
وی افزود: گام‌هایی را ایران در چارچوپ برجام اتخاذ کرد تا طرف مقابل احساس کند که ما جدی هستیم در این خصوص که اگر آنان پایبند به تعهدات خود نباشند تهران نیز لزومی به پایبندی و حضور در برجام نخواهد داشت.
**پیوند برادری ایران و پاکستان الگویی برای کشورهای منطقه است
سفیر کشورمان در ادامه گفت: ایران بعد از استقلال پاکستان اولین کشوری بود که تاسیس کشور همسایه خود را به رسمیت شناخت و پاکستان نیز اولین کشوری بود که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت. ما پیوندهای عمیقی از زمان‌های دور مبنی بر مشترکات مذهبی، فرهنگی، زبان و ادبیات، تاریخی و اعتقادی داریم. پیوند دو کشور همواره براساس مودت، برادری و دوستانه بوده است که سرمایه‌های اصلی برای روابط دو کشور همسایه‌ای که خداوند خواسته آنان را در کنار هم قرار بدهد، می‌باشد.
وی افزود: ایران و پاکستان همواره روابط دوستانه‌ای دارند و همواره در کنار هم خواهند بود. ما همسایه‌هایی هستیم که هیچ قدرتی نمی‌تواند این اساس و اصل همسایگی را از ما بگیرد. ما منافع مشترکی داریم، در حوزه اقتصادی ظرفیت‌های متنوعی داریم که می‌تواند مکمل یکدیگر باشد.
حسینی تاکید کرد: پاکستان اگر نیاز به انرژی داشته باشد ایران قادر است به عنوان کشور تولید کننده بزرگ انرژی، آن را تامین کند و متقابلا ایران اگر برخی از سال‌ها با خشکسالی مواجه شود و نیازمند موادغذایی باشد پاکستان به عنوان تولید کننده خوب موادغذایی می‌تواند در این بخش نقش آفرینی کند.
وی ادامه داد: تهران و اسلام‌آباد در حوزه سیاسی غیر از منافع مشترک، پیرامون خیلی از موضوعات مواضع بسیار نزدیک و یکسانی دارند. دو کشور بهترین راهکارها را برای رفع سوء تفاهمات دارند، ما شاهد تقویت پیوند برادری و مودت از طریق مذاکره و روش‌های مسالمت بوده‌ایم که می‌تواند یک الگو برای سایر همسایگان و کشورهای منطقه باشد.
سفیر ایران افزود: پاکستان به عنوان دریچه ورود به آسیا و ایران به عنوان دریچه ورود به اروپا می‌توانند در کنار همدیگر فرصت و ظرفیت‌سازی زیادی انجام دهند. دو کشور اگر بر ظرفیت‌های مشترک یکدیگر متکی باشند، می‌توانند خود را به عنوان یک الگو و نمادی از مودت، برادری، صلح و دوستی برای منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای معرفی کنند.
**بهره برداری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین المللی
حسینی اظهار داشت: ایران و پاکستان فراتر از روابط نزدیک دوجانبه، می‌توانند در قالب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذاران اصلی این نهاد منطقه‌ای هستند و هم اکنون کشورهای آسیای مرکزی نیز به آن ملحق شده‌اند، و حضور در سازمان اقتصادی دی-8 ظرفیت‌هایی ایجاد کنند که می‌توانیم از این طریق همکاری‌های چندجانبه را توسعه بخشیم و از ظرفیت سایر کشورها استفاده کنیم.
وی افزود: طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به «سی پک» نیز یک فرصت همکاری است که جمهوری اسلامی ایران بارها برای حضور و مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده است. ما از هر طرح و ابتکاری که اساسا بتواند باعث همگرایی همسایگان، تقویت روابط دوستانه کشورهای منطقه و آشکارسازی ظرفیت‌های پنهان کشورها شود، استقبال و قطعاً از این همکاری جمعی حمایت می‌کنیم.
**ایران حامی تنش زدایی در شبه قاره است
سفیر ایران در پاکستان درباره وضعیت کشمیر و مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت: موضع رهبر معظم انقلاب درباره کشمیر یک موضع اصولی نسبت به کشمیر است و مردم این منطقه حق دارند و سزاوار آن هستند که از حقوق مشروع خود برخوردار باشند. ایران هم با پاکستان و هم با هند روابط و مناسبات حسنه و دوستانه دارد و بروز هرگونه رخداد و یا تنش میان دو کشور که منطقه را تحت الشعاع قرار دهد را نمی‌پسندد. آنچه که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مطرح کرده آمادگی ما برای استفاده از ظرفیت این روابط خوب با دو کشور، جهت تنش زدایی پاکستان و هند است، چیزی که دولت اسلام‌آباد همواره دنبال آن است و ابتکار عمل زیادی را نشان داده است از جمله ابتکار کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان که ما از آن استقبال کردیم. لذا کشورها آگاهند که هرگونه تنش آفرینی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری برای منطقه داشته باشد به ویژه زمانی که دو کشور دارای تسلیحات اتمی باشند و نباید فراموش کنیم که این یکی از زخم‌های به جای مانده از دوران استعمار انگلیس است و آنان این زخم را گذاشتند که این اختلافات همواره استمرار داشته باشد. بنابراین باید با هوشیاری، تدبیر و درایت می‌توان در جهت حل این تنش‌ها گام برداشت به نحوی که حقوق صاحبان حق نیز تامین شود.
**لزوم گام‌های قوی برای تقویت تجارت مشترک
حسینی درباره روابط تجارت ایران و پاکستان و اقداماتی که برای تقویت این همکاری‌ها از طریق افزایش گذرگاه‌های مرزی رسمی، طرح‌های انرژی مانند انتقال گاز از ایران به پاکستان، گفت: این طرح‌ها بسیار مهم و اثر گذار است و باید ادامه پیدا کند. ما هیچ طرحی را نمی‌توانیم پیش ببریم مگر اینکه هماهنگی‌ها با یکدیگر را افزایش داده و سطح تبادل هیات‌های میان دو کشور را افزایش دهیم.
**مقام معظم رهبری، بهترین اقبال شناس عصر
سفیر ایران در پاکستان درباره علامه محمد اقبال شاعر و فیلسوف پاکستانی نیز گفت: اقبال لاهوری در ایران محبوب است، بسیاری از بزرگان و مقامات ما نسبت به این شاعر محبوب ارادت دارند. مقام معظم رهبری یکی از بهترین اقبال شناسان عصر حاضر هستند. ایشان درخصوص اشعار علامه اقبال، تفسیر آثار این شخصیت و تاثیرگذاری علامه اقبال که در تاریخ داشت، سخنان بسیار مفصل و ابراز محبت و ارادت فراوان داشته‌اند.
وی افزود: آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب 35 سال پیش در قامت رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر رسمی داشتند و در شهر لاهور از مقام این شخصیت برجسته تمجید و تقدیر کردند. 
**زبانی فارسی، عامل نزدیکی ملت‌های ایران و پاکستان
فارسی، مشهور به زبانی شیرین و روان است. در ایران زبان رایج ما فارسی است اما با توجه به سوابق تاریخی، زبان فارسی در منطقه جغرافیایی آسیای مرکزی، آسیای غربی و جنوبی از جمله در پاکستان و هندوستان نه تنها بین مردم رایج بود بلکه زبان مکاتبه‌ای و دیوانی محسوب می‌شد.
اما برخی کشورهایی که به دنبال سلطه سیاسی بودند تلاش کردند زبان خود را جایگزین زبان فارسی کنند اما نتوانستند جلوی تاثیر گذاری زبان فارسی بر زبان اردو و سایر زبان‌های رایج در آسیای مرکزی را بگیرند.
**عزم ایران و پاکستان برای تقویت روابط در پساکرونا
وی در پایان این گفت و گو اعلام کرد: پاکستانی‌ها مردم خون گرمی هستند، هر ایرانی که وارد پاکستان می‌شود احساس حضور در خانه دوم خود را دارد. دیدار با مقامات و مسوولان پاکستانی حکایت از گرمی روابط، صمیمیت و روحیه برادری با ایران و مردم دو کشور دارد. متاسفانه شیوع کرونا باعث مختل شدن برخی برنامه‌ها میان دو کشور شد اما امیدوارم با دفع این ویروس و غلبه بر آن در جهان، فرصت‌های جدیدی برای توسعه روابط ایران و پاکستان مهیا شود و به نحو احسن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/559736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران