آریا جوان

آخرين مطالب

رابط بین ارتش و سپاه در دفاع مقدس چه کسی بود؟ نگاه سیاسی

رابط بین ارتش و سپاه در دفاع مقدس چه کسی بود؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - باشگاه خبرنگاران / یکی از شهدای ارتش جمهوری اسلامی رابط بین ارتش و سپاه در دوران جنگ تحمیلی بود. بسیاری از شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان شاید تا کنون بسیار نام دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران را شنیده باشید، اما ممکن است که تا حالا این نکته را نشنیده باشید که این دانشگاه علاوه بر تربیت دانشجویان افسری ارتش؛ در هنگام تهاجم سراسری رژیم بعثی صدام به ایران اسلامی نیز نقش مهمی داشته است و نخستین گروه از مدافعان خرمشهر دانشجویان این دانشگاه بوده اند که به دستور امیر سرلشکر شهید موسی نامجو فرمانده وقت دانشگاه افسری امام علی (ع) به این شهر اعزام شدند. 
امیر سرتیپ دوم شهید محمود امان اللهی یکی از این دانشجویان این دانشگاه که به خرمشهر اعزام شد تا از این شهر دفاع کند و سال‌های بعد از جنگ تحمیلی به شخصیت موثری در نیرو‌های مسلح کشورمان تبدیل شد که در ادامه با زندگی او آشنا می‌شویم.

آریا جوان


کدام شهید ارتش رابط بین شهید نامجو و شهید جهان آرا بود؟
امیر سرتیپ دوم شهید محمود امان اللهی یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس بود که ٢٥ خردادماه سال 1339 در یک خانواده مذهبی با سطح مالی پایین در روستای جعفرآباد شهرستان بیجار از توابع استان کردستان چشم به جهان گشود. محمود دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان معرفت روستای زادگاهش گذراند. او بسیار به علم و دانش علاقمند بود و همواره در دوران تحصیل خود جزو رتبه‌های ممتاز و برتر مدرسه خود بود؛ این موفقیت در اینجا ظهور و بروز می‌کند که دو پایه تحصیلی را در یک سال به صورت جهشی طی کرد.

آریا جوان


محمود در کنار تحصیل به پدرش هم در کار کشاورزی و دامپروری کمک می‌کرد و پس از پایان کار پدرش به سایر روستاییان هم یاری می‌رساند. تحصیلات ابتدایی را که به پایان رساند به دلیل نبود امکانات آموزشی در سال ١٣٤٩ به شهرستان تکاب نقل مکان کرد. او مداوم بین زادگاهش روستای جعفرآباد و شهرستان تکاب رفت و آمد می‌کرد و با وجود سختی راه بین این دو منطقه، محمود با تمام تلاش خود را در همه درس‌ها و مرتبه‌های علمی ارتقا داد.

آریا جوان


او در زمینه‌های دینی و اخلاقی نیز پیشتاز بود و به هیچ کدام از گروه‌های منحرف که جوانان را به راه‌های نادرست می‌کشاندند گرایش پیدا نکرد و به سمت و سوی مایه‌های دینی رفت.

آریا جوان


محمود در دوران متوسطه نیز همچون دوره ابتدایی از شاگردان ممتاز و برجسته بود و توانست با پشتکار بالا در سال ١٣٥٦ مدرک دیپلم خود را از دبیرستان ٢٥ شهریور سابق کرمانشاه اخذ کند. او بسیار به کشورش علاقمند بود و با همین حس وطن پرستی اول مهرماه سال ١٣٥٦ وارد دانشگاه افسری امام علی (ع) شد و دوران شبانه روزی دانشگاه را با موفقیت طی کرد. اما قبل از فارغ التحصیلی در همان اوایل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، پدر او که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته بود روز 6 تیرماه سال 1359 در درگیری با ضد انقلاب به شهادت رسید.

آریا جوان


او پس از شهادت پدرش از سوی دانشکده افسری به سپاه ناحیه کردستان مأمور شد و به عنوان مسئول سپاه و پیشمرگان مسلمان کُرد پایگاه موچش و رابط بین ارتش و سپاه در محور عملیاتی قروه سنندج شجاعانه خدمت کرد و اول مهرماه سال 1359 یعنی دومین روز آغاز جنگ تحمیلی در حالی که از چندین روز قبل جهت برگزاری جشن فارغ التحصیلی به دانشگاه دعوت شده بود، همراه با عده‌ای از دانشجویان (٢٧٠ نفر) به فرماندهی شهید نامجو (فرمانده دانشکده افسر‌ی)، داوطلبانه جهت مقابله با دشمن بعثی بوسیله هواپیمای C-130 به فرودگاه اهواز منتقل شد. سپس در مناطق جنگی آبادان و خرمشهر به نبرد با ارتش بعثی مشغول شد و در این زمان به عنوان رابط میان شهید نامجو و شهید جهان آرا (فرمانده سپاه خرمشهر) به مبارزه ادامه داد.

آریا جوان


15 مهرماه سال 1359 بود که بر اثر مجروحیت شدید از ناحیه دست چپ و پای راست به بیمارستان طالقانی آبادان جهت معالجه اعزام شد، تا اینکه بخاطر شدت درگیری و کمبود نیرو و سوء استفاده افراد خائن و فرصت طلب از ناهماهنگی‌ها و نابسامانی‌های اوایل جنگ، در بیمارستان طاقت نیاورد و قبل از بهبودی کامل، دور از چشم پزشکان و پرستاران به شکل پنهانی دوباره عازم خط مقدم جبهه در خرمشهر شد. 23 مهرماه سال 1359 بود که در جریان سقوط قسمت غربی خرمشهر، در حالی که عده زیادی از همرزمانش به شرف شهادت نائل آمدند، در درگیری خانه به خانه هنگامی که بعثی‌ها پل خرمشهر را تخریب کرده بودند پس از مقاومت بسیار دوباره از ناحیه پرده دیافراگم قلب، پای راست، کمر و هر دو دست به شدت مجروح شد و دیگر توانایی جنگیدن نداشت.

آریا جوان


محمود وضعیت جسمی و بدنی مناسبی نداشت و در حالی که بیهوش بر زمین افتاده بود به اسارت ارتش بعثی درآمد و پس از مدتی شکنجه، وی را به اردوگاه رمادیه منتقل کردند. در همان ایام و با توجه به اوضاع و احوال و شواهد، دوستان همرزمش به این تصور رسیده بودند که او به شهادت رسیده و به همین دلیل هم طبق فرمان همگانی شماره ٢٣٤ ارتش، پوستر شهادت او از سوی دانشکده افسری چاپ و منتشر شده و مراسم شهادت، هفت و چهلم در زادگاهش برگزار شد.
اسیر ایرانی که به علت وخامت وضع جسمانی به ایران بازگردانده شد
او در دوران حضور در اسارت در اردوگاه‌های رژیم بعثی بسیار شکنجه شد و بخاطر عدم همکاری با استخبارات بعث و تحریک کردن سایر اسراء به مقابله با نیرو‌های بعثی، بار‌ها مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌گرفت. بعثی ها وی را بدون معالجه در سیاه چال‌ها و در زندان‌های مخفی رژیم بعث عراق شکنجه می‌کردند. حتی یکبار به بهانه مداوای مجروحیت به قصد قطع کردن پا، وی را به بیمارستان الرشید بغداد اعزام کردند. اما علی رغم فشار و تهدید پزشکان عراقی مبنی بر اینکه اگر پای راست تو را قطع نگردد امکان سرایت عفونت آن به سایر اعضای بدن می‌باشد، محمود پای مجروح خویش را سند جنایات بعثی‌ها خوانده و اجازه قطع کردن آن را نداد.

آریا جوان


محمود پس از تحمل ٢٤٤ روز اسارت همراه با ٢٤ نفر از اسرای ایرانی با عده‌ای از اسرای عراقی در ایران مبادله و با دومین کاروان آزادگان در تاریخ 26/3/1360 وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند. علت بازگشت او به ایران این بود که صلیب سرخ جهانی به علت جراحات وارده محمود را به عنوان مجروح جنگی صعب العلاج تعیین کرده بود.

آریا جوان


مهم‌ترین فعالیت‌های شهید امان اللهی از دوران دفاع مقدس تا هنگام شهادت
امیر سرتیپ شهید محمود امان اللهی پس از بازگشت به ایران مسئولیت‌های بسیاری را برعهده داشت که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه آمده است:
سخنران مراسم بسیاری در ارتش، سپاه، دانش کده افسری و مساجد جنوب و شرق تهران.
مسئول اداره دوم سماجا (دایره ضد جاسوسی و امور اسراء عراقی) از 20 شهریورماه سال 1360.
مسئول بسیج مستضعفین، قائم مقام سپاه تکاب و حضور در دایره مبارزه با مواد مخدر سپاه کردستان از تاریخ 5 آبان ماه 1360 تا 22 فروردین سال 1361 و تمدید مسئولیت از 22 فروردین سال 1361 تا 22 مهرماه سال 1361.

آریا جوان


قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردشت از اول تیرماه سال 1361 و تمدید همین ماموریت تا تاریخ 14 فروردین ماه سال 1362.
معاونت افسر عملیات قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) در ارومیه منطقه ١١ سپاه از تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال 1362.
حضور در دایره عملیات ستاد نیروی زمینی ارتش در تهران تا 31 فروردین سال 1365.
انتصاب به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء از سوی شهید صیاد شیرازی.
انتقال از ارتش جمهوری اسلامی ایران به ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران از اول اردیبهشت ماه سال 1365.
فرمانده گردان تکاور لشکر ٢٨ کردستان در این منطقه برای مقابله ارتش بعثی.
تعیین ماموریت از نیروی زمینی ارتش به نیروی اننظامی جمهوری اسلامی ایران از 22 مردادماه سال 1374.
نماینده معاونت تعاون نزاجا در امور اقتصادی نزاجا در مناطق تحت پوشش قرارگاه شمال غرب از 4 تیرماه سال 1375.
معاونت هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ناحیه انتظامی کردستان از تاریخ 24 شهریورماه سال 1375.

آریا جوان


شهادت شهید امان اللهی و دیدار با معبود
شهید امان اللهی در سال‌های پس از جنگ تحمیلی همواره با آسیب‌های ناشی از دوران اسارت و جنگ دست و پنجه نرم می‌کرد. به ناگهان جراحات مغزی وی تشدید شد و طی دو مرحله در بیمارستان توحید شهر سنندج تحت درمان و مراقبت پزشکان قرار گرفت، اما به دلیل عدم بهبودی و بنا به تشخیص پزشکان، او به صورت اورژانسی به وسیله هواپیمای ارتش در تاریخ 7 خردادماه سال 1379 به بیمارستان خانواده ارتش در تهران اعزام و در آن بیمارستان بستری شد. اما متأسفانه علی رغم تلاش پزشکان و مراقبت‌های ویژه، بهبودی حاصل نشد و در 15 خردادماه سال 1379 به بیمارستان دکتر شریعتی تهران منتقل شد.

آریا جوان


در نهایت این رزمنده خستگی ناپذیر در 17 خردادماه سال 1379 ندای حق را لبیک گفت و به دیدار پدر و همرزمان شهیدش شتافت و بنا به وصیتش قلب و کلیه‌های آن بزرگمرد به ٣ نفر از نیازمندان که سال‌ها از درد بیماری رنج می‌کشیدند، اهداء شد؛ و پیکر مطهرش پس از اجرای مراسم تشییع در دانشگاه افسری امام علی (ع) و شهر بیجار پس از سال‌ها دوری، در زادگاهش و در میان سیل خروشان همرزمان، اقوام و مردم شهیدپرور تشییع و در کنار مزار پدر شهیدش به خاک سپرده شد.
از این شهید سرافراز ٢ فرزند پسر و ٢ فرزند دختر به یادگار مانده است.

آریا جوان


خاطره سرلشکر موسوی از شهید امان اللهی
امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطره‌ای از یکی از دوستان شهید امان اللهی درباره او تعریف می‌کند. او می‌گوید: «یک روز تعدادی از اسرای عراقی را به سالن تربیت بدنی دانشگاه افسری امام علی (ع) آورده بودند. شهید امان اللهی به من گفت که بیا برویم و این اسرا را ملاقات کنیم. همان طور که می‌دانید خود شهید امان اللهی به علت شکنجه‌های بعثی‌ها آسیب‌ها و عوارض ناشی از شکنجه بعثی‌ها دچار آسیب‌های جسمی بود. به همین دلیل هم او را با تعدادی از اسرا تبادل کرده بودند و او زودتر از بقیه به کشور بازگشته بود.»
وی ادامه داد: «شهید امان اللهی می‌گوید وقتی که ما در حال قدم زدن در راهرو و در میان اسرا بودیم یک مرتبه یکی از اسرا تا امان اللهی را دید به سوی بقیه اسرا فرار کرد. امان اللهی به یکی از سربازان گفت که بروید و او را بیاورید. او را نزد شهید امان اللهی آوردند و به محض اینکه نزد شهید آمد به دست و پای او افتاد و با گریه و زاری دست و پا‌های او را بوسید. او از ترس گریه می‌کرد و شهید امان اللهی هم از قدرت خداوند.»
سرلشکر موسوی می‌گوید: «شهید امان اللهی تعریف می‌کند وقتی که من در عراق اسیر بودم این اسیر عراقی با دم قاشق داغ شده بر قسمت تیر خورده بدن من فشار می‌آورد تا از من اعتراف بگیرد. شهید امان اللهی او را بلند کرد و به دفتر خودش برد. سپس از پول خودش برای او ساندویچ و نوشابه خرید و به او داد. البته به او گفته بود که دلیل این کار این بوده که شاید به او خوب رسیدگی نکرده باشند. این اسیر عراقی دوباره به گریه افتاد، ولی این بار به خاطر روح بلند شهید امان اللهی.»
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/560201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران