آریا جوان

آخرين مطالب

آشنایی با خودرو رهام و نکات مثبت و منفی آن خواندنی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - خودرو رهام از سوی سازندگان آن به عنوان نخستین خودروی کاملا ایرانی لقب گرفته است. این خودرو توسط شرکت سایپا تولید شده و توسط همین شرکت هم به بازار عرضه می‌شود. البته در جریان طراحی و تولید خودرو رهام کارشناسان چینی نیز دخالت داشته‌اند و علاوه بر آن شاهد استفاده از برخی قطعات غیر ایرانی و چینی هم در این خودرو هستیم.


سرویس خودرو - خودرو رهام یک خودروی سواری کوچک جثه در کلاس C محسوب می‌شود که بر پایه یک پلتفرم بومی طراحی و تولید شده است. پیش از این از محصول قدیمی شرکت ایران خودرو یعنی خودروی سمند نیز به عنوان یک خودروی ملی و بومی نام برده می‌شد. با این حال خودروی سمند بر اساس پلتفرم یک خودروی فرانسوی یعنی پژو جی ال اکس 405 طراحی و ساخته شده بود. اما بنابر ادعای شرکت سایپا، خودرو رهام بر اساس یک پلتفرم بومی و ایرانی به نام SP 100 طراحی و تولید شده است.
اعضای ارشد شرکت سایپا مدعی آن هستند که پلتفرم SP 100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا تولید شده و در طراحی آن بیش از همه کارشناسان و متخصصان داخلی نقش داشته‌اند. به هر حال پیش از این سایر محصولات سایپا نظیر خودروی کوییک پسوند خودروی ایرانی این شرکت را یدک می‌کشیدند و اکنون این افتخار نصیب خودرو رهام شده است.
خودرو رهام حدود دو ماه قبل و در اوایل تابستان به خودرو دوستان معرفی شد و هنوز خبری از حضور این خودرو در بازار نیست. همچنین زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این که شاید این خودرو در آینده مانند خودروی پراید علاوه بر مدل صندوق‌دار در قالب مدل هاچ بک نیز تولید شود.
در حال حاضر این خودرو در قالب دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک تولید شده است که هر کدام از آنها سه تیپ مختلف را شامل می‌شود. سه تیپ پایه 1، پایه 2 و استاندارد به مدل دستی خودرو رهام اختصاص دارد و مدل اتوماتیک این خودرو نیز سه تیپ میانه، لوکس و سوپر لوکس را در بر می‌گیرد. تفاوت میان دو مدل یاد شده و تیپ‌های مختلف آن را هم می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو از نظر بگذرانید.

مشخصات فنی خودرو رهام
تمام نسخه‌های تولید شده از خودرو رهام به یک موتور بنزینی چهار سیلندر و شانزده سوپاپ مجهز خواهند بود. موتوری که از تکنولوژی VVT بهره می‌برد و از گنجایشی معادل 1650 سی‌سی برخوردار است. این موتور قادر است حداکثر توانی معادل 113 اسب بخار را به نمایش بگذارد و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز رقمی برابر با 154 نیوتن‌متر خواهد بود.
جالب است بدانیم که موتور خودرو رهام شباهت‌ فراوانی به موتور موجود در خودروی برلیانس H330 دارد. در واقع گفته می‌شود که موتور خودرو رهام همان موتور اختصاصی خودروی برلیانس H330 خواهد بود. بنابراین ادعاهای موجود مبنی بر کاملا بومی و ملی بودن این خودرو تا حدی زیر سوال می‌رود.
به هر حال خودرو رهام از دو نوع جعبه دنده‌ی 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که قوای محرک در هر دوی آنها بر مبنای دیفرانسیل جلو تعریف شده است. گفته می‌شود که در طراحی جعبه دنده‌ی این خودرو همکاری‌هایی با شرکت هیوندای پاور تک انجام گرفته است.

همچنین سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو نیز به ترتیب به شکل مک فرسون و میله پیچشی طراحی شده است. افزون بر آن در نوع طراحی سیستم ترمز خودرو رهام نیز پیشرفت محسوسی نسبت به سایر محصولات داخلی مشاهده می‌شود. چرا که هر دو بخش جلو و عقب سیستم ترمز این خودرو به صورت دیسکی طراحی شده است. این در حالی است که بخش عقب سیستم ترمز بسیاری از خودروهای داخلی همچنان به شکل از مد افتاده‌ی کاسه‌ای طراحی می‌شود.
با توجه به مشخصاتی که به آن اشاره شد، خودرو رهام قادر است در مدت زمانی حدود 11 تا 12 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط این خودرو نیز رقمی در حدود 190 کیلومتر در ساعت (در مدل دستی) و 185 کیلومتر در ساعت (در مدل اتوماتیک) ارزیابی می‌شود. به این ترتیب شباهت‌های خودرو رهام با خودروی برلیانس H330 واضح‌تر از قبل جلوه می‌کند. تا جایی که می‌توان گفت این دو خودرو تقریبا از مشخصات فنی یکسانی بهره می‌برند.
با توجه به این که خودرو رهام هنوز به بازار عرضه نشده است، از برخی مشخصات مهم آن نظیر میزان مصرف سوخت اطلاع چندانی در دست نیست. با این حال می‌توانید سایر مشخصات فنی این خودرو را در قالب جدول زیر مشاهده نمایید.

مشخصات فنی خودرو رهام
تعداد سرنشینان خودرو 5 نفر
طول خودرو 4460 میلی متر
عرض خودرو (با آینه‌های خوابیده) 1768 میلی متر
ارتفاع خودرو 1501 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور جلو و عقب خودرو 2650 میلی متر
وزن خودرو 1260 کیلوگرم (تیپ پایه 1 و استاندارد)
1300 کیلوگرم (تیپ پایه 2 و میانه)
1320 کیلوگرم (تیپ لوکس)
1330 کیلوگرم (تیپ سوپر لوکس)
نوع موتور خودرو BM16 با 4 سیلندر و 16 سوپاپ که به تکنولوژی VVT مجهز است
گنجایش موتور خودرو 1650 سی سی
حداکثر توان خروجی موتور خودرو 113 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی موتور خودرو 154 نیوتن متر
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی 190 کیلومتر در ساعت (مدل دستی)
185 کیلومتر در ساعت (مدل اتوماتیک)
نوع جعبه دنده خودرو دستی پنج سرعته – اتوماتیک شش سرعته
گنجایش مخزن سوخت خودرو 47 لیتر
استاندارد آلایندگی خودرو یورو 5
نوع سیستم تعلیق خودرو در بخش جلو مک فرسون
نوع سیستم تعلیق خودرو در بخش عقب میله پیچشی
نوع سیستم ترمز خودرو در بخش جلو دیسکی
نوع سیستم ترمز خودرو در بخش عقب دیسکی
گنجایش صندوق عقب خودرو 420 لیتر
نوع رینگ خودرو 15 اینچ (در مدل دستی)
16 اینچ (در مدل اتوماتیک)
نوع و اندازه لاستیک‌های خودرو 185/65 R15 (در مدل دستی به غیر از تیپ پایه 2)
205/50 R16 (در مدل اتوماتیک همراه با تیپ پایه 2)


امکانات و قابلیت‌های خودرو رهام
به منظور جلب نظر هر چه بیشتر خریداران، تلاش طراحان خودرو رهام بر این بوده تا این محصول از امکانات و قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر خودروهای ایرانی برخوردار باشد. البته آپشن‌های خودرو رهام در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف این خودرو متفاوت از یکدیگر خواهد بود.
به عنوان مثال در دو مدل لوکس و سوپر لوکس این خودرو 6 کیسه هوای ایمنی برای تامین امنیت سرنشینان خودرو وجود خواهد داشت. قابلیتی که در سایر مدل‌های این خودرو مشاهده نمی‌شود. کیسه‌های هوای ایمنی مذکور عبارتند از کیسه‌ هوای ایمنی دو مرحله‌ای اختصاصی راننده، کیسه هوای ایمنی پرده‌ای و کیسه هوای ایمنی جانبی روی صندلی که حالت مکمل دارد. علاوه بر آن امکان باز و بسته شدن خودکار آینه‌های جانبی نیز قابلیتی است که تنها به دو تیپ لوکس و سوپر لوکس این خودرو اختصاص دارد و در تیپ‌های دیگر خودرو رهام مشاهده نمی‌شود.
بنابر اطلاعات موجود ادعا می‌شود که خودرو رهام قادر است از پنج ستاره‌ی مربوط به تست ایمنی موسسه‌ی معتبر یورو ان سی ای پی، سه ستاره را به خود اختصاص دهد. در صورت صحت این ادعا می‌توان گفت که این خودرو از نظر ایمنی در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به سایر خودروهای ساخت داخل قرار می‌گیرد. سایر امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در این خودرو را می‌توانید در ادامه‌ی این متن به شکل فهرست‌وار مشاهده کنید.

مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS (این قابلیت در مدل‌های پایه این خودرو نیز وجود دارد) برخورداری از سیستم مکمل ESC بهره‌مندی از سیستم تهویه مطبوع در مدل‌های دستی و اتوماتیک این خودرو وجود صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع و کورس برخورداری از کمربند ایمنی که به سیستم پیش کشنده مجهز است استفاده از فولاد با استحکام بالا در تولید اجزای مختلف خودرو مجهز بودن آینه‌های خودرو به سیستم هشدار دهنده‌ی نزدیک شدن به مانع (این قابلیت تنها در مدل لوکس و سوپر لوکس این خودرو وجود دارد) بهره‌مندی از سنسور پارک برخورداری چراغ‌های جلوی خودرو از سیستم روشنایی در روز وجود سیستم کنترل کننده‌ی الکتریکی در خودرو مجهز به سیستم ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه‌ای یا همان کیلس استارتر وجود سیستم چند رسانه‌ای که به نمایشگر 7 اینچی و 10 اینچی مجهز بوده و از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند (این قابلیت در در مدل‌های لوکس و سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) مجهز به سان روف (این قابلیت در در مدل‌های لوکس و سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) برخورداری از روف رک (این قابلیت تنها در در مدل‌ سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) بهره‌مندی از سقف دو رنگ (این قابلیت تنها در در مدل‌ سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) وجود صندلی‌های چرمی در خودرو (این قابلیت تنها در در مدل‌ سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) برخورداری صندلی خودرو از قابلیت تنظیم برقی (این قابلیت تنها در مدل سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) مجهز به سیستم کروز کنترل (این قابلیت در در مدل‌های لوکس و سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) بهره‌مندی از سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها برخورداری از سیستم کمک کننده به استارت خودرو هنگام حرکت در سربالایی (این قابلیت تنها در مدل‌ سوپرلوکس این خودرو وجود دارد) در مجموع می‌توان گفت که دو تیپ لوکس و سوپر لوکس خودرو رهام از وجود امکانات قابل توجهی نسبت به رقبای ایرانی خود در بازار بهره می‌برند. بنابراین در صورت قیمت گذاری مناسب این دو تیپ می‌توان انتظار فروش موفقی را از خودرو رهام در بازار داشت.

مشخصات ظاهری خودرو رهام
بنابر ادعای سازندگان خودرو رهام این خودرو با الهام از شاهین ایرانی طراحی شده است. چه این ادعا را قبول داشته باشیم و چه نه باید اعتراف کرد که خودرو رهام از نظر سر و شکل ظاهری با محصولات ساخت داخل کاملا متفاوت است. حتی می‌توان گفت که این خودرو از لحاظ نوع طراحی حداقل یک سر و گردن بالاتر از آنها قرار می‌گیرد.
در نمای جلوی این خودرو شاهد وجود جلو پنجره‌ای بیضی مانند هستیم که کاملا جدا از چراغ‌ها قرار گرفته است. بخش مهمی از پیکر چراغ‌ها نیز به نمای کناری این خودرو انتقال یافته‌اند. می‌توان ادعا کرد که در نمای جلوی این خودرو چراغ‌ها تقریبا به حاشیه رانده شده است. طراحی سپر و محل قرار گرفتن چراغ‌های روشنایی روز در زیر آن نیز شکل مناسبی دارد و کاملا قابل قبول جلوه می‌کند. در مجموع چهره‌ی خودرو رهام تقریبا آرام و دوستانه به نظر می‌رسد و نوعی حالت مهربانی در آن مشاهده می‌شود. خصلتی که با مشخصات فنی نه چندان قدرتمند این خودرو نیز رابطه‌ای مستقیم برقرار می‌کند.
وجود خطوط حجم دهنده در نمای کناری خودروهای ایرانی تقریبا جزو امور محال به شمار می‌رود. با این حال در نمای کناری خودرو رهام شاهد وجود سنت شکنی در این زمینه هستیم. خط حجم دهنده‌ی بخش پایینی این خودرو که می‌توان آن را تنها خط حجم دهنده‌ی نمای کنار به شمار آورد تقریبا نیمی از فضای خالی مابین دو لاستیک را به خود اختصاص داده است.

وجود همین خط کوچک در کنار باقی مانده‌ی پیکر چراغ‌های جلو موجب شده است تا نمای کناری این خودرو اندکی از حالت یکنواختی خارج شود. البته در صورت استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر می‌توانستیم شاهد تاثیرگذاری بیشتری در طراحی نمای کناری خودرو رهام باشیم.
نمای عقب خودرو رهام نیز مانند نمای جلوی آن از شکل و شمایل بهتری نسبت به سایر خودروهای ایرانی بهره می‌برد. معمولا در نمای عقب محصولات ساخت داخل همه چیز از حالت نسبتا تختی برخوردار است و جزییات چندانی در طراحی آنها مشاهده نمی‌شود. اما خطوط متعددی که در طراحی صندوق عقب خودرو رهام به کار رفته است در تقابل با عادت همیشگی یاد شده قرار می‌گیرد. چراغ‌های عقب این خودرو نیز از طراحی مناسبی برخوردارند و منتقل شدن بخشی از پیکر آنها به بدنه‌ی صندوق عقب موجب شده است تا متفاوت از رقبای داخلی خود به نظر بیایند. در مجموع نمای ظاهری خودرو رهام می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه خودرو دوستان ایرانی ایفا کند.
با وجود متفاوت بودن نمای بیرونی خودرو رهام از سایر محصولات ایرانی، نمای داخلی این خودرو تفاوت چندانی با آنها ندارد. گذشته از به کار رفتن مواد نه چندان با کیفیت برای تولید اجزای داخل کابین نظیر داشبورد (که در تمام خودروهای ایرانی و حتی چینی موضوع مشترکی است)، نوع طراحی داشبورد و جزییات آن نیز چنگی به دل نمی‌زند. در مجموع داشبورد و کنسول میانی این خودرو بسیار ساده طراحی شده است و هیچ گونه خلاقیت چشم‌گیری را بازتاب نمی‌دهد.

قیمت خودرو رهام
با توجه به این موضوع که خودرو رهام هنوز به بازار عرضه نشده است، از قیمت دقیق فروش آن نیز اطلاعی در دست نیست. با این حال گفته می‌شود که این خودرو با قیمتی مابین 50 میلیون تا 80 میلیون تومان به فروش خواهد رسید. البته تجربه نشان داده است که معمولا خودروهای جدید معرفی شده توسط شرکت‌های مختلف ایرانی با قیمتی برابر با حداکثر مبلغ اعلام شده ابتدایی و حتی مبلغی بیش از آن به فروش می‌رسند. بنابراین احتمالا در مورد خودرو رهام نیز باید انتظار قیمتی در حدود 80 میلیون تومان یا حتی بیش از آن را داشته باشیم. اما عقل و منطق حکم می‌کند که این خودرو با قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان عرضه گردد. در هر حال باید منتظر ماند و دید که محصول جدید شرکت سایپا عاقبت در چه تاریخ و با چه قیمتی عرضه خواهد گردید.
رضا حسینی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/65176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویت میل جنسی با 5 خوراکی پرطرفدار

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

ازدواج با خانواده پرجمعیت خوب است یا بد؟

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

صحبتهای امین میرزازاده قهرمان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2023

گل اول شفیلد توسط بوگل در دقیقه 35

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم