آریا جوان
در انتخاب دیتاسنتر، به چه نکاتی توجه کنیم؟
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 23:19:37
آریا جوان - تقاضا برای سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری روزبه‌روز در‌حال‌افزایش است و به‌‌دلیل رقابت شدید،‌ انتخاب‌های زیادی هم برای کاربران و هم برای شرکت‌ها وجود دارد.

با افزایش تقاضا برای انواع خدمات ابری حرفه‌ای و ساده،‌ عوامل انتخابی کاربران نیز برای پیداکردن بهترین سرویس‌دهنده بیشتر می‌شود. دراین‌میان، متغیرهای زیادی وجود دارند که توانایی سرویس‌دهنده در حفظ و حراست از اطلاعاتتان سرعت اتصال و هزینه‌ها را تعیین می‌کنند. مقاله‌های مرتبط:
پردازش ابری موجب افزایش شدید تقاضا برای مراکز داده شده است تماشا کنید: در دیتاسنترهای گوگل چه می‌گذرد؟
اکثر دیتاسنترها نمونه‌هایی اولیه از فناوری‌های صنعت بودند و از تنها تجهیزات موجود در آن زمان برای ساختشان استفاده شد. افزون‌براین، زیرساخت‌های فناوری اگر با تغییرات جدید در قانون‌گذاری‌ها و تهدیده‌های امنیتی و انتظارهای کاربران به‌روز نشوند، به‌سرعت منسوخ خواهند شد. انتخاب اشتباه سرویس‌های ذخیره‌ساز آنلاین عواقب مهمی بر عوامل حیاتی کسب‌وکارها خواهد داشت که از‌این‌میان، می‌توان به بازدهی عملکردی و امنیت و هزینه اشاره کرد. به‌همین‌دلیل پیش از انتخاب سرویس‌دهنده و عقد قرارداد، باید برخی نکات را مدنظر داشت. درادامه‌ی این مطلب زومیت ، پنج عامل مهم را معرفی می‌کنیم که برای انتخاب سرویس‌دهنده‌ی ذخیره‌ساز ابری مهم هستند.
1. موقعیت، موقعیت، موقعیت
شاید در دنیای امروز که نقاط مختلف آن به‌راحتی به‌هم متصل شده‌اند، موقعیت جغرافیایی دیتاسنترهای کسب‌وکار مهم به‌نظر نرسد. درواقع، شاید برایتان مهم نباشد که اطلاعات خود یا شرکتتان در همان شهر محل فعالیت یا در آن‌سوی دنیا ذخیره شود. بااین‌حال، اگاهی از موقعیت دقیق ذخیره‌سازی اطلاعات، بسیار مهم محسوب می‌شود. این عوامل نه‌تنها از دیدگاه قانونی (مانند قانون GDPR)، بلکه ازلحاظ عوامل متعدد بازدهی و پیوستگی کسب‌وکار مهم هستند. برای کاربردهای نیازمند به سرعت زیاد، موقعیت عاملی حیاتی است
درزمینه‌ی داده‌های حساس کسب وکار، حتی عواملی همچون احتمال بُروز حوادث طبیعی در محل جغرافیایی دیتاسنتر نیز مهم می‌شود. به‌علاوه، شاید دیتاسنتر در موقعیتی دور با قیمت ارزان‌تری عرضه شود؛ اما تأخیر در پاسخ‌گویی سرویس‌های آن، احتمالا برای کاربردهایی با نیاز به منابع سریع و قوی مشکل‌ساز خواهد بود. برای کسب‌وکارهایی که در حوزه‌ی اینترنت اشیاء یا کسانی که در صنایع با سرعت زیاد فعالیت می‌کنند، حتی میلی‌ثانیه‌ها هم در پاسخ‌گویی سِرورها مهم می‌شود و نزدیکی به مراکز ذخیره‌ی داده و کیفیت درخورتوجه آن‌ها، امری مهم محسوب می‌شود. 2. امنیت
در سال‌های اخیر، پیچیده‌ترین تهدیدهای امنیتی در دنیای اینترنت و داده را شاهد بوده‌ایم که مجرمانی حرفه‌ای با دسترسی به بهترین منابع پردازشی عامل آن‌ها بوده‌اند. درنتیجه، امنیت باید یکی از عوامل مهم‌ مدنظر افراد و کسب‌وکارها در انتخاب سرویس‌های ذخیره‌ساز ابری باشد.
شما برای عقد قرارداد با سرویس ابری، باید امنیت را در هر دو حوزه‌ی فیزیکی و منطقی در نظر بگیرید. امنیت فیزیکی زیرساخت امن و تجهیزات نظارتی قوی مانند دسترسی‌‌های فیزیکی و دوربین مداربسته و موارد مشابه برای دیتاسنتر را شامل می‌شود. امنیت‌های منطقی نیز مواردی همچون فایروال‌های به‌روز، حفاظت ازطریق آنتی‌ویروس، ابزارهای ضدبدافزار و سیستم‌های مدیریت رخداد و تهدیدهای امنیتی (SIEM) را پوشش می‌دهد. SIEM تهدیدهای امنیتی را پیش از تخریب داده‌های مشتریان دیتاسنتر شناسایی می‌کند و از بین می‌برد. شرکت‌ها علاوه‌بر موارد مذکور، باید مجوزهای امنیتی و تأییدیه‌های فعالیت امن را نیز از دیتاسنترها درخواست کنند. به‌علاوه، اگر صنعت هدف آن‌ها نیازمندی‌های خاصی در آن بخش‌ها داشت، باید مدارک لازم از سرویس‌دهنده دریافت شود. 3. تأمین نیرو و بازدهی
عموما در انتخاب تجهیزات دیتاسنترها، قدرت دست‌ِکم گرفته می‌شود. این در حالی است که توانایی تأمین برق برای آن مراکز، یکی از امکانات حیاتی است. به‌عنوان مثال، قطعی یا افت فشار در تأمین برق، مشکلات متعددی برای مشتریان دیتاسنتر به‌همراه خواهد داشت. به‌همین‌دلیل، مجهزبودن به فناوری‌های پشتیبان برای تأمین برق در هر زیرساختی الزامی محسوب می‌شود. باتوجه‌به آنچه گفته شد، مشتریان باید پیش از انتخاب سرویس‌دهنده‌ی ابری خود، تجهیزات پشتیبان آن‌ها را برای تأمین برق در مواقع بحرانی بررسی کنند. آن تجهیزات شامل ژنراتورهای داخلی برای تولید برق در مواقع اضطراری و همچنین تأمین‌کننده‌های امن (UPS) برای شبکه‌ی توزیع برق می‌شود. به‌علاوه، تأمین تجهیزات و قطعات طبق پروتکل N+1 Redundancy نیز برای آن بخش ضروری خواهد بود. به‌علاوه، باید تغییرات نیازهای کسب‌وکار خود به نیروی برق را نیز در نظر بگیرید و مطمئن شوید دیتاسنتر مدنظر توانایی هماهنگی با آن‌ها را دارد.
یکی از عوامل مهم دیگر در بخش تأمین نیرو «پایداری» است. امروزه، فناوری اطلاعات بخش اعظمی از برق جهان را مصرف می‌کند. به‌همین‌دلیل، به‌عنوان مشتریِ سازمانی باید آثار محیط‌زیستی خود را نیز به‌حداقل برسانید. برای این منظور، باید به‌دنبال دیتاسنتری باشید که تأثیرات مصرف برق (PUE) کمتری داشته باشد. این اصطلاح نسبتی است که میزان مصرف انرژیِ زیرساخت‌های IT سازمان را بررسی می‌کند. هرچه PUE کمتر باشد، بازدهی تجهیزات بیشتر خواهد بود و درنهایت، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند. 4. کیفیت اتصال
تکثیر داده‌ها یکی از اقدامات اولیه‌ی دیتاسنتر برای حفظ پایداری اتصال است
«اتصال» مفهومی پیچیده‌ است که فقط به کابلی برای متصل‌کردن زیرساخت‌ها به کسب‌وکارتان محدود نمی‌شود. بهترین سرویس‌دهندگان مراکز متعددی در مناطق تأسیس می‌کنند تا در مواقع اضطراری و قطع ارتباط، زیرساخت‌های پشتیبان برای حفظ پایداری اتصال وجود داشته باشند. تکثیر داده‌ها در تجهیزات جانبی یا معماری‌ IT که در موقعیت‌های جغرافیایی متعدد توزیع شده باشد، در بحث پایداری یکی از راهکارهای برتر خواهد بود. با استفاده از این راهکارها، می‌توان با شدیدترین تهدیدهای قطع ارتباط یا ازکارافتادگی تجهیزات مقابله کرد. درنهایت، باید سرویس‌دهنده‌ای را انتخاب کرد که از انواع امکانات اتصال برای دیتاسنتر خود استفاده می‌کند و پاسخ‌گوی نیازهای شما ازلحاظ پهنای باند، بودجه و... نیز خواهد بود.
5. تخصص
می‌توان در نگاه اول، به ادعاها و صحبت‌های مدیران دیتاسنتر درباره‌ی تخصص و تجربه اعتماد کرد؛ کاری آسان که شما را از تحقیقات و بررسی‌های بیشتر خلاص می‌کند. البته، اگر بدانید 70 تا 80 درصد از مشکلات قطع اتصال دیتاسنترها به خطاهای انسانی بازمی‌گردد، در تأیید ادعای تخصص آن سازمان‌ها، دقت بیشتری خواهید کرد. تأیید تخصص سازمان‌ها با بررسی مدارک از مجموعه‌های ذیربط قانون‌گذار و نیز سازمان‌های مستقل انجام می‌شود. امروزه، یکی از مشکلات مهم صنعت دیتاسنتر کمبود تخصص است. به‌همین‌دلیل، حتی می‌توانید از سرویس‌دهنده درباره‌ی زمان صرف‌شده برای تربیت نیروی انسانی نیز سؤال کنید. به‌علاوه، استراتژی آن‌ها برای جذب و نگه‌داری استعدادهای کمیاب نیز مهم خواهد بود. قطعا همه‌ی دیتاسنترها باهم کاملا شبیه نیستند و تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها ازلحاظ قیمت، امنیت، اتصال، پایداری و... وجود دارد. البته، نمی‌توان الزاما سرویس‌دهنده‌ای را خوب یا بد نامید. درواقع، در بازار باید خدمات متنوع با شرایط و سازوکارهای متنوع برای رفع نیازهای شرکت‌ها وجود داشته باشد. به‌هرحال، برای انتخاب بهترین سرویس مخصوص کسب‌وکار خود، باید عوامل مذکور را به‌عنوان عوامل اولیه در نظر بگیرید تا شریکی مطمئن و درنتیجه، شراکتی پایدار به‌دست بیاورید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/110761/در-انتخاب-دیتاسنتر،-به-چه-نکاتی-توجه-کنیم؟
بستن   چاپ