آریا جوان
خانه‌نشینی مجریان با حضور سلبریتی‌ها
شنبه 28 اردیبهشت 1398 - 3:33:08 PM
آریا جوان -

چندی پیش شاهد حذف سلبریتی‌ها از مجری گری در برنامه‌های تلویزیونی بودیم که این خود با واکنش بسیاری از افراد مواجه شد. گفتنی است این تصمیم در حالی اتخاذ شد که حضور برخی از چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون در برخی از برنامه‌ها باعث جذب مخاطب هر چه بیشتر شده بود که این خود می‌تواند یکی از مزایای استفاده از سلبریتی‌ها در برنامه‌های تلویزیونی باشد، هر چند در این مجال باید یادآور شد که این حضور در تمام موارد مثبت ارزیابی نمی‌شود، بلکه در مقابل متاسفانه برخی از برنامه‌ها نیز به‌دلیل حضور سلبریتی‌ها نه تنها نتوانست مخاطب چندانی جذب کند، بلکه در واقع برنامه نیز نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده خود نیز دست یابد که این خود جای بسی تأمل دارد. بدیهی است آخرین موردی که قرار بود از یک چهره شناخته شده به‌عنوان مجری استفاده شود درست در لحظه آخر با حضور او مخالفت شد که این خود سرآغاز مخالفت رسمی و جدی صدا و سیما از حضور سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری بود که این خود با اما و اگرهای بسیاری مواجه شد. باید در نظر داشت که با استفاده بیش از اندازه از سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری دیگر بسیاری از مجری‌های مطرح صدا و سیما کم کم از چرخه مجری گری کنار گذاشته شدند که این خود تبعات منفی بسیاری را برای مجری‌هایی که برای این کار آموزش دیده بودند بر جای گذاشت.
بدیهی است سلبریتی‌ها برای حضور در برنامه‌ای به‌عنوان مجری دستمزدهای بسیار بالایی را دریافت می‌کردند، اما این در حالی است که مجری‌ها حتی در برخی از موارد نیمی از این مبلغ را نیز نمی‌توانستند دریافت کنند که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه باید توجه داشت که بسیاری از این دستمزدها از بیت‌المال پرداخت شده است، بنابراین شاید بهتر است وسواس و دقت بیشتری در پرداخت دستمزدها و یا حتی انتخاب مجری‌ها شود، چراکه در برخی از موارد دیده شده که علاوه بر این شاهد پرداخت‌های غیررسمی و بی‌‌‌ضابطه از سوی حامی برنامه بودیم، هر چند این مهم بارها از سوی صدا و سیما تکذیب شده بود، اما چندی پیش این مهم به‌صورت غیرمستقیم توسط مدیر روابط عمومی سیما تائید شد.
عدم آشنایی بازیگران
باید در نظر داشت که بازیگران تجربه چندانی در اجرای برنامه‌ها ندارند، اما در مقابل به خاطر درخواست حامی برنامه به این کار با دستمزدهای به نسبت بالا روی می‌آورند که در عمل متاسفانه مخاطب چندانی را برای برنامه به‌دلیل عدم تسلط به اجرا نمی‌توانند جذب کنند که این خود یکی از نقاط ضعف مجری گری سلبریتی‌ها می‌باشد. پر واضح است که این تصمیم معاونت سیما سردرگمی‌های بسیاری را برای برنامه سازان ایجاد کرده است که این خود می‌تواند در ساخت برنامه‌های جدید سیما مشکلاتی را ایجاد کند، چرا که امروزه برنامه سازان تمایل زیادی به استفاده از چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون دارند از این رو شاید تصمیم حذف سلبریتی‌ها بتواند مشکلاتی را برای برنامه سازان ایجاد کند.
کمبود مجریان با انگیزه
شایان ذکر است که یکی از دلایل اینکه برنامه سازان تمایل زیادی به استفاده از سلبریتی‌ها دارند در درجه اول علاقه بیش از اندازه مردم به این افراد است، به‌گونه‌ای که برخی از افراد از آنها به‌عنوان الگوی خود نیز استفاده می‌کنند، بنابراین برنامه‌سازان بر این عقیده هستند که با استفاده از چهره‌های مطرح می‌توانند برنامه موفق و پرمخاطبی را داشته باشند، اما در عمل این اتفاق چندان محقق نمی‌شود.از طرف دیگر باید متذکر شد که امروزه در سیما مجریان با انگیزه چندانی وجود ندارد که این خود می‌تواند نقش بسزایی در گرایش برنامه سازان به انتخاب چهره‌های مطرح سینما باشد، بنابراین انتظار می‌رود که در سایه این تصمیم معاونت سیما اقدامات لازم برای تربیت و پرورش مجریان با انگیزه شود تا دیگر نتوان به این بهانه از سلبریتی‌ها استفاده کرد.
جای مجریان تنگ می‌شود
همان گونه که می‌دانیم چند سالی است که شاهد حضور سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری در برخی از برنامه‌ها هستیم که این خود از همان ابتدا با واکنش بسیاری از افراد مواجه شد که البته سلبریتی‌های مجری این گونه عنوان می‌کردند که آنها جای مجریان سیما را تنگ نمی‌کنند بلکه با حضور آنها می‌توان انگیزه و یا نشاط را در میان مخاطبان افزایش داد، اما این در حالی است که این اتفاق چندان محقق نشده است.
برنامه‌های آنتن پرکن
باید یادآور شد که با حضور سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری در برخی از برنامه‌ها تنها این حس برای بسیاری از مردم تداعی شد که صدا و سیما تنها به واسطه این چهره‌ها به‌دنبال تولید برنامه‌هایی برای سیما هستند برنامه‌های که از نظر محتوا شاید چندان حائز اهمیت نباشد.
جبران حضور کمرنگ سلبریتی‌ها
با نگاهی گذرا به برنامه‌هایی که مجری آنها چهره‌های مطرح سینما و یا تلویزیون بودند می‌توان به این مهم دست یافت که در برخی از موارد از افرادی به‌عنوان مجری استفاده می‌کنند که مدتی است کم کار شده‌اند و از این طریق شاید بتوانند کمکی برای رونق دوباره کارنامه کاری آن بازیگر و یا خواننده داشته باشند که این خود می‌تواند برگ برنده‌ای برای آن چهره مطرح باشد.
خانه نشینی مجریان قدیمی
پر واضح است که در سایه استفاده از سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری شاهد خانه نشینی اجباری برخی از مجریان قدیمی هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه در حال حاضر از افرادی به‌عنوان مجری استفاده می‌شود که هیچ ‌آموزشی برای این کار ندیده‌اند که این خود می‌تواند باعث کاهش مخاطبان برنامه شود.
مجری گری؛ جبران فصل کم کاری
بدیهی است امروزه بسیاری از سلبریتی‌ها با آغاز فصل کم کاری به کارهای دیگری که تخصص چندانی در آن ندارند مانند شعر گفتن، برگزاری گالری، مجریگری یا مواردی از این دست می‌پردازند تا شاید از این وادی بتوانند فصل کم کاری خود را جبران کنند و بعد از شروع فصل کاری که در بیشتر اوقات پاییزاست دوباره به کار خود مشغول ‌شوند. در خاتمه باید خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود با حذف سلبریتی‌ها از مجری گری شاید بتوان مجری‌های قدیمی و کارآزموده را بار دیگر در برنامه‌ها مشاهده کرد و یا اینکه زمینه‌ای برای پرورش مجریان با استعداد فراهم شود.
روزنامه آرمان

http://www.javanannews.ir/fa/News/123045/خانه‌نشینی-مجریان-با-حضور-سلبریتی‌ها
بستن   چاپ