آریا جوان
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
اگر فردی بدون شرط وزارت آموزش و پرورش را پذیرفت بعدا حق گلایه ندارد/ اوضاع بازنشستگی تقریبا بحرانی شده/ بازنشستگان پاداش خود را با 1 سال تاخیر دریافت می‌کنند
شنبه 1 تير 1398 - 16:41:01
آریا جوان - معاون سابق وزارت آموزش و پرورش ضمن ضمن بیان اینکه دولت موظف است به تعداد بازنشسته‌ها به آموزش و پرورش ردیف استخدامی تخصیص بدهد گفت: تا سال 1400 بیش از 300 هزار نفر و تا 1402 بیش از 500 هزار نفر بازنشسته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ٬ علی زرافشان با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه سالیان سال است جامعه فرهنگیان با مشکلاتی روبرو هستند افزود: این مشکلات به مسائل کهنه آموزش و پرورش تبدیل شده است.
وی افزود: آموزش و پرورش مبنای تحول و توسعه است و اگر قرار باشد چنین جایگاهی محقق شود باید بسترهای لازم فراهم شود. پیوسته وزرای مختلف به دنبال ارتقای انگیزه و رفع مشکلات جامعه فرهنگیان بوده‌اند، اما امروز سطح توقعات و انتظارات از آموزش و پرورش بالا رفته است. طبق سند تحول از نظام تعلیم و تربیت انتظار می رود که دانش آموز را به مراتبی از حیات طیبه برساند که زیرساخت‌های خود را نیاز دارد.
زرافشان ادامه داد: مشکل بازنشستگی مگر آنقدر پیچیده است که تا کنون حل نشده است؟ اوضاع تقریبا بحرانی شده و بازنشستگان آموزش و پرورش پاداش خود را با بیش از یکسال تاخیر دریافت می‌کنند در حالی که برای بازنشستگان دستگاه‌های دیگر اینگونه نیست.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صرف بیش از 90 درصدی بودجه آموزش و پرورش برای حقوق و مزایا گفت: فصل "سایر" در قانون بودجه که اینقدر لاغر و کوچک است نمی‌تواند تامین کننده اهداف متعالیه تعلیم و تربیت باشد.
زافشان افزود: نظام بودجه ریزی غلط است. دولت و سازمان برنامه متولی است اما هیچ وقت برای حل مبنایی این مشکل اقدام نشده است. بودجه عملکردی آموزش و پرورش هر ساله بیش از بودجه مصوب بوده است. یک بار باید مبنای بودجه ریزی در آموزش و پرورش به بودجه عملکردی تبدیل و بودجه بدون کسری بسته شود.
زرافشان با طرح این پرسش که آیا باید وزیر آموزش و پرورش قوی باشد یا دولت از برنامه وزیر حمایت کند؟ گفت: دکتر هاشمی، وزیر سابق بهداشت موفق بود، چون دولت و مجلس در خدمت برنامه او در چهار ساله اول دولت یازدهم بودند. سلامت، برنامه دولت یازدهم بود و دولت تمام قد در خدمت وزارت بهداشت بود و مجلس هم همینطور اما وزیر بهداشت ادامه نداد چون دیگر امکانات به این نحو قابل تامین نبود. اگر یکبار مجلس و دولت تصمیم بگیرند و باور پیدا کنند که سلامت روح نسل آینده کمتر از سلامت جسم نیست و برای اجرای برنامه تحول به آموزش و پرورش کمک کنند، قطعا تحول اساسی رخ می دهد.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما می‌گوییم حقوق معلمان A ریال اضافه شود، ولی می‌گویند شما یک میلیون نفر هستید. در مقابل حقوق پزشکان به حدی افزایش یافت که اعضای هیئت علمی که حقوقشان چندین برابر معلمان است معترض شدند. آیا آموزش و پرورش به عنوان برنامه اصلی دولت ها قرار می‌گیرد یا خیر؟.
زرافشان افزود: در قانون برنامه‌ ششم توسعه آمده که دولت موظف است به تعداد بازنشسته‌ها ردیف استخدامی تخصیص بدهد. آیا پذیرفته‌اند؟ تا سال 1400 بیش از 300 هزار نفر و تا 1402 بیش از 500 هزار نفر بازنشسته می‌شوند. آیا تا کنون حتی برای تامین منابع انسانی پشت وزیر ایستاده‌اند؟ برخی بر اساس تحلیل غلط می‌گویند همین تعداد هم که دارید اضافه است.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش برنامه اصلی دولت ها و حاکمیت بشود مانند وزارت بهداشت متحول می‌شود گفت: همانطور که حقوق پزشکان مناطق دوردست افزایش می‌یابد چرا برای معلمان مناطق محروم اینگونه نمی‌شود؟ میانگین دریافتی معلمان کمتر از سه میلیون تومان است.
زرافشان با بیان اینکه وقتی لایحه‌ای به مجلس می رود نمی‌تواند چندان تغییری در بودجه ایجاد کند و باید بودجه ریزی از اساس اصلاح شود اظهار کرد: اتفاقا امسال بهترین سال برای تغییر بودجه 99 است. لایحه 98 یک بار از مجلس به دولت برگشت خورد. در جلسه ای رئیس مجلس به مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی تغییر نظام بودجه ریزی تکلیف کرد. حالا چند ماه فرصت به ارایه بودجه‌ 99 باقی مانده و مناسب است که مجلس و دولت در جلسات مشترک رایزنی کنند که بودجه سال آتی آموزش و پرورش باید چگونه بسته شود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه راه حل کوتاه مدت نباید جایگزین برنامه‌های اصلی شود، با اشاره به سیاست خرید خدمات آموزشی گفت: دست معلمان خرید خدمات را می‌بوسم و دیده‌ام چقدر زحمت می کشند اما طرح خرید خدمات راه حل کوتاه مدت است و نباید جایگزین برنامه‌های اصلی شود. همین معلم ها هم باید از طریق دانشگاه فرهنگیان صلاحیت حرفه‌ای بیشتری کسب کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر وزیری بدون شرط و شروط وزارت را پذیرفت بعدا حق ندارد بابت مشکلات حل نشده گلایه کند گفت: هرکسی بخواهد وزیر شود باید شرط و شروط بپذیرد. یک مورد آنکه نگرش دولت و مجلس در ارتباط با آموزش و پرورش باید تغییر کند.
وی اضافه کرد: نکته و شرط دوم همین تمایز بودجه مصوب و عملکرد سالانه است که باید اصلاح شده و مبنای بودجه ریزی، عملکردی باشد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/135540/اگر-فردی-بدون-شرط-وزارت-آموزش-و-پرورش-را-پذیرفت-بعدا-حق-گلایه-ندارد--اوضاع-بازنشستگی-تقریبا-بحرانی-شده--بازنشستگان-پاداش-خود-را-با-1-سال-تاخیر-دریافت-می‌کنند
بستن   چاپ