آریا جوان
ازدواج با فرزندان طلاق؛ آری یا خیر؟
يکشنبه 13 مرداد 1398 - 13:15:13
آریا جوان -
ازدواج با فرزندان طلاق؛ آری یا خیر؟
k ٤.١
٣
ستاره / با رشد چشمگیر انواع طلاق در سطح جامعه، روز به روز بر تعداد فرزندان طلاق اضافه می‌شود. این افراد همواره با برچسب غیرمنصفانه بچه طلاق دست و پنجه نرم می‌کنند. طرز فکر رایجی در سطح جامعه وجود دارد و فرزندان طلاق را افرادی آسیب پذیر، نابالغ و فاقد صلاحیت‌های لازم برای ازدواج می‌پندارند. ولی سؤال اینجاست که آیا ازدواج با فرزندان طلاق درست است یا خیر؟ در این مطلب به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.
ازدواج با فرزندان طلاق
فرزندان طلاق به علت شرایط زندگی پر از تشویش، در معرض آسیب‌های بیشتری در مقایسه با سایر افراد قرار دارند. به علاوه نداشتن الگوی مناسب در روابط زن و شوهری، در بیشتر موارد آن‌ها را در زندگی زناشویی دچار مشکل می‌کند. در ادامه به بررسی آسیب‌های احتمالی فرزندان طلاق خواهیم پرداخت.
مشکلات فرزندان طلاق
پدر و مادر هر فرد مهم‌ترین افراد در زندگی او هستند و به عنوان اولین الگو برای آن فرد محسوب می‌شوند. چنانچه در محیط خانه به صورت مداوم درگیری و تشویش حکم‌فرما باشد، احتمال بروز مشکلات روانی، شکل‌گیری نگرش‌های منفی و حتی بزهکاری در فرزند بالا می‌رود. از این رو، می‌توان گفت که فرزندان طلاق در معرض آسیب روانی بیشتری هستند؛ ولی این به آن معنا نیست که همه این افراد با مشکلات خاصی رو به رو هستند.
1. احساس گناه
زمانی که زوجین از هم طلاق می‌گیرند، در کودک این حس پدیدار می‌شود که او مقصر اصلی جدایی والدینش است و همواره احساس گناه و عذاب وجدان دارد. این احساس گناه به صورت مداوم، اعتماد به نفس و عزت نفس کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در بزرگسالی نیز همراه او خواهد ماند و باعث بروز مشکلات روانی می‌شود.
2. مشکلات عاطفی
تحقیقات نشان می‌دهند که فرزندان طلاق از افسردگی بیشتری در مقایسه با خانواده‌های آرام رنج می‌برند. همچنین اختلال اضطراب در فرزندان طلاق به شدت بیشتر از فرزندان خانواده‌های معمولی است. از طرفی این افراد به میزان دو برابر بیشتر از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده می‌کنند و دچار معضلات جسمانی و بیماری‌های بیشتری می‌شوند.
3. مشکلات شغلی
بسیاری از فرزندان طلاق با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند که تمرکز آن‌ها را برای فراگیری مهارت‌های شغلی مختل می‌کند. مشکلات مربوط به طلاق والدین برای این افراد اولویت اول در زندگی بوده و همین مشکلات دید این افراد را نسبت به آینده با اختلال روبه رو می‌کند. همین امر باعث می‌شود این افراد اغلب تمایل چندان به فراگیری حرفه و شغل مناسب نداشته باشند و همین موضوع در ازدواج با فرزندان طلاق معضلی جدی به حساب می‌آید.
4. عدم فراگیری مهارت‌های زناشویی
کودک از نحوه رفتار والدینش با یکدیگر، الگوبرداری کرده و همین رفتار در بلندمدت ملکه ذهن او می‌شود. این الگوبرداری در بزرگسالی در رفتار او با همسرش نقش اساسی را ایفا می‌کند. بسیاری از فرزندان طلاق به علت نبود رابطه زناشویی گرم و صمیمانه در محیط خانواده و همچنین عدم وجود الگوی مناسب بعد از طلاق والدین، با مشکلات جدی در این زمینه رو به رو می‌شوند.
5. عدم استقلال فکری و عملی
خانواده به مرور زمان فرزند را با مهارت‌های زندگی آشنا می‌سازد. یکی از این مهارت‌ها، استقلال و قدرت تصمیم‌گیری است. فرزندان طلاق به دلیل داشتن مشکلات روحی و عاطفی، از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و همین اعتماد به نفس کم، استقلال آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. از این رو، باید در ازدواج با فرزندان طلاق این موضوع را جدی گرفت.
6. مشکلات تحصیلی
معمولا فرزندان طلاق در مقایسه با فرزندان معمولی بیشتر از مدرسه گریزانند و تمایل کمتری به ادامه تحصیل دارند. زیرا بروز اختلال در شرایط روحی آن‌ها باعث شده تا این افراد تمرکز لازم برای درس خواندن و رشد علمی را از دست بدهند. عدم درس خواندن فرزندان طلاق، در بزرگسالی می‌تواند مانع از رشد علمی، اجتماعی، اقتصادی و ... آن‌ها شود و ممکن است برای ازدواج نیز چالش‌آفرین باشد.
هشدار
باید دقت داشت که مشکلات ذکر شده در بالا مربوط به تمامی فرزندان طلاق نمی‌شود. چه بسیار افرادی که در ضمن جدایی والدین از یکدیگر هیچ کدام از مشکلات بالا را ندارند و چه بسیار افرادی که در خانواده‌های معمولی زندگی کرده‌اند و مشکلات ذکر شده در بالا را دارند.
لازم به ذکر است که گاهی فواید طلاق شامل حال فرزندان شده و راهی برای خلاصی آنان از محیط پر تنش و آسیب‌زا می‌شود. از این رو تعداد زیادی از فرزندان طلاق بر پایه تلاش و جوهر وجودی خود به بهترین درجات علمی، اخلاقی، فرهنگی و... می‌رسند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که طرف مقابل شما فرزند طلاق بود، تنها با در نظر گرفتن این موضوع از ازدواج با او منصرف نشوید. بهترین راهکار برای پاسخ به این سؤال که ازدواج با فرزندان طلاق درست است یا خیر، مراجعه به روانشناس است؛ زیرا روانشناس تنها فردی است که می‌تواند مسیر آینده زندگی شما را به شما نشان دهد و در این راه شما را یاری دهد.
سخن پایانی
در این مقاله مشکلات احتمالی فرزندان طلاق بررسی شد، اما هرگز نمی‌توان با قطعیت این موارد را به همه آن‌ها نسبت داد. در این زمینه لازم است حتما از یک روانشناس کمک گرفت تا او برای تشخیص بهتر به شما کمک کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/158418/ازدواج-با-فرزندان-طلاق؛-آری-یا-خیر؟
بستن   چاپ