آریا جوان
خرید اسباب‌ بازی‌ زیاد چه تأثیری بر کودکان دارد؟
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 14:59:40
آریا جوان -
خرید اسباب‌ بازی‌ زیاد چه تأثیری بر کودکان دارد؟
١٢٤
٠
بیتوته / تا 2 سالگی باید بیش تر از اسباب بازی هایی استفاده شود که تحریک حسی و حرکتی برای کودکان به وجود آورد . به عنوان مثال جغجغه باعث تحریک سیستم شنوایی بچه میشود
بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم است. به طوریکه آن ها بیش ترین ساعتهای بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست داشته و این زمان را به هر چیز دیگری ترجیح میدهند.. انتخاب اسباب بازی مناسب و تعداد آن برای بچه ها در هر سنی بسیار دارای اهمیت است.
خود پدر و مادرها هستند که فرزندانی متوقع تحویل جامعه می‌دهند . پیش از حاملگی میگویند تا منزلمان را بزرگتر نکنیم بچه دار نمی شویم و پس از این که منزل شان را تغییر دادند با امدن کودک اتاق بچه را پر از اسباب بازی میکنند طوری که جا برای سوزن انداختن هم نیست چه رسد به بازی کردن! ولی جای تعجب است که چه طور پدر و مادرهای امروزی در این عصر ارتباطات هنوز نمی دانند که داشتن اسباب‌بازی زیاد برای بچه ها مناسب نیست.
طبق تحقیقات جدید کودکانی که اسباب بازی های بیشماری دارند پریشان تر هستند و از بازی لذت نمی برند. این تحقیق به وسیله پژوهشگران دانشگاه Toledo در اوهایو Ohio در ایالات متحده آمریکا با همکاری 36 کودک نوپا صورت گرفت. در این تحقیق به مدت نیم ساعت تا یک ساعت کودکان با چهار و یا شانزده اسباب بازی در اتاق بازی کردند.
پژوهشگران دریافتند کودکان در محیطی با اسباب‌بازی های کم تر، مدت بیشتری فعالانه در بازی حضور پیدا میکنند . هنگامی که اسباب‌بازی های کمتری برای انتخاب موجود است ، بچه ها از خلاقیت ذاتی خود استفاده میکنند تا راه‌های مختلفی برای بازی با یک اسباب بازی پیدا کنند.
به گفتۀ پژوهشگران، بچه ها با اسباب بازی های کم تر، هیجان بیشتری از خود نشان می‌دهند . آنها همچنین بر این باورند که اسباب بازی زیاد باعث عدم تمرکز بچه ها میشود و آنها نمی توانند بر بازی تمرکز کافی داشته باشند. نداشتن تمرکز کافی باعث میشود بچه دائم اسباب بازی هایی که در دست دارد رها کند و به سراغ اسباب بازی دیگری برود. آری، به همین سادگی، اسباب بازی بیش تر تمرکز کمتری در کودک ایجاد میکند . بچه ها در سال های اولیۀ زندگی خود بازۀ تمرکز پایینی دارند. در این سالها بسیاری اسباب بازی ها شرایط را بدتر میکند و تمرکز بچه ها را کاهش میدهد .
برای دو سال به بالا اسباب بازیهایی که در تقویت خلاقیت، نقش دارند باید خریداری شود
با اسباب‌بازیهای زیاد چه کار کنیم؟
حال درصورتی که متوجه شده اید که ضروری نیست کودکتان انبوهی از اسباب بازیها را در اتاقش داشته باشد، نگران نشوید. میتوانید رویۀ جدیدی در پیش بگیرید؛ با آگاهی و همکاری کودک، قسمتی از اسباب‌بازی هایش را، که کم تر مورد توجه اوست، جمع اوری و بسته‌بندی کنید و برای چند وقتی دور از دسترسش نگه دارید و پس از چند وقتی آنها را با تعداد دیگری از اسباب‌بازی ها جابجا کنید. با این شیوه، هم از ریخت و پاش های اضافه راحت می شوید، هم توجه کودک را به اسباب بازی هایی که چند وقتی در دسترسش نبوده اند جلب می کنید و باعث می شوید بچه بتواند رابطه عمیق تری با آنها برقرار کند. در عین حال، میتوانید برخی از اسباب بازی ها را به دیگران کادو دهید یا آنها را به خانه های بازی خیریه اهدا کنید.
چه اسباب‌بازی هایی برای چه سنی مناسب است؟
ـ گروه بندی مشخصی وجود ندارد ولی تا 2 سالگی باید بیش تر از اسباب بازی هایی استفاده شود که تحریک حسی و حرکتی برای کودکان به وجود آورد . به عنوان مثال جغجغه باعث تحریک سیستم شنوایی بچه میشود یا اسباب بازی های رنگی که بالای تخت بچه نصب میشود ، قدرت بینایی بچه را تحریک میکند . ولی در عین حال باید امن باشد. امن یعنی اینکه تیز و برنده و یا شکننده نباشد و رنگ و جنسش طوری باشد که اسیب های فیزیکی و مسمومیت ایجاد نکند.
از دو سال به بالا اسباب بازی هایی بهترند که در تقویت خلاقیت، مهارت حل مسئله و تمرین برای ایفای نقش های زمان بزرگسالی نقش داشته باشند؛ مانند لگو یا جورچین. اما پدر و مادر هنگامی که می بینند بچه نمی تواند با این اسباب بازی ها کار کند، نباید خودشان این کار را انجام دهند. باید نظارت کنند تا او خودش با این اسباب بازی ها کار کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/159269/خرید-اسباب‌-بازی‌-زیاد-چه-تأثیری-بر-کودکان-دارد؟
بستن   چاپ