آریا جوان
نگاه گردشگری به ظرفیت های بندرگاه کیش
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 15:16:58
آریا جوان - ترمینال مسافری بندرگاه کیش می تواند یکی از جاذبه های گردشگری جزیره باشد.

به گزارش روابط عمومی , امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، تبدیل مبادی ورودی کیش به مجموعه هایی با رویکرد گردشگری براساس ماموریت محوله به این منطقه آزادکشور از برنامه های در دست اجرای شرکت توسعه ومدیریت بنادر وفرودگاههای منطقه آزاد کیش است.
درراستای تحقق این هدف ، برنامه های مختلفی دردست طراحی واقدام است تا فضاهای مبادی ورودی و خروجی کیش به مجموعه هایی که تاثیر بسیاری بر معرفی ظرفیت ها ی این منطقه آزاد و توسعه اقتصادی واجتماعی کیش دارند تبدیل شوند که از آن جمله طراحی و فضا سازی این بخش ها با شاخصه های جذاب از منظر گردشگری است.
ترمینال بندری کیش با وسعت 11 هزار مترمربع سالانه پذیرای تعداد زیادی از شهروندان وگردشگرانی است که مسیر دریایی را برای سفر به مقصد و یا ازمبدا کیش برگزیده اند . این پایانه که با سازه ای شبیه به موج دریا دارای امکانات مختلفی برای ارائه خدمات به گردشگران است یکی از بخش های مورد مطالعه برای افزایش خدمات دهی است.
براین اساس بهره گیری از رنگ ها و ایجاد فضایی پرنشاط یکی از اقدامات انجام شده طی چندماه گذشته درترمینال مسافری دریایی کیش است.
دراین طرح با کمک تیمی 10 نفره که شامل هنرمند طراح ونقاش ، عوامل پشتیبانی وفنی بود فضای داخلی وبیرونی ترمینال به وسعت بیش از3 هزار و 400 مترمربع در ارتفاع 17 متری از سطح زمین طراحی وسپس رنگ آمیزی شد.
اجرای این طرح به لحاظ وسعت ، ارتفاع ونوع کار در زمره کارهای هنری قابل توجه درحوزه نقاشی های دیواری درفضاهای عمومی است.
دراین طرح فضاهای داخلی ترمینال بندری کیش با بهره گیری از نقاشی های سنتی ایرانی اسلامی با ویژگی تخت و بدون سایه بودن نقوش وشکل ها با دورگیری های مشکی کار شده است و با استفاده از رنگ های شاد و حرکات خطوط ، تحرک وپویایی اثر حفظ شده است.
همچنین محتوای اثر برگرفته از المان های طبیعی، مردم وفرهنگ بومی این جزیره است که درتلفیق با شیوه اجرای اثر که نقاشی ایرانی اسلامی است درچشم و ذهن ایرانیان نقشی آشنا است تا تداعی گر احساس امنیت و آرامش بیشتری برای گردشگران در فضای ترمینال بندری کیش باشد.
در کنار توجه به محتوا ورنگ بندی کار با استفاده از رنگ های روغنی وقابل شسشتو تلاش شده است حفظ کیفیت ودوام کار نیز مورد توجه قرار گیرد.
در فضای بیرونی سالن ترمینال بندرگاه کیش هم با استفاده از چرخه رنگ های نقاشی ایرانی، بخش هایی از زیست بوم دریایی و طبیعت کیش با ابعاد وجزییات بسیار بزرگ وواضح بر روی دیوار بیرونی ترمینال روایت شده است تا گردشگران از فواصل دور که کشتی یا شناور به حوضچه بندرگاه وارد ویا خارج می شود و درهنگام سوار یا پیاده شدن از کشتی با دیدن این اثر، تصویر زیبایی از زیباییها و گردشگری جزیره کیش به خاطر بسپارند.
درحقیقت این آثار ، اقدامی درجهت استقبال و بدرقه گردشگران با هنر رنگ ها و زبان تصویر است و فضای ترمینال مسافری را از فضایی سرد، دلگیر وخسته کننده به محلی آرامش بخش و بانشاط تبدیل کرده است و مسافران در زمان حضور در ترمینال مسافری دریایی می توانند از این فضاسازی لذت ببرند.
استفاده از نقاشی های دیواری ، یکی از روش های زیباسازی اماکن عمومی است که در بسیاری از شهرهای گردشگری دنیا شاهد اجرای آن به عنوان جاذبه ای توریستی هستیم . جزیره کیش نیز با داشتن طبیعت زیبا، سواحل نقره فام و همجواری با آبهای نیلگون خلیج فارس، محل مناسبی برای بکارگیری رنگ ها درجهت نشاط آفرینی و زیباسازی فضاهای عمومی است.
شایان ذکر است پروژه نقاشی های دیواری ترمینال مسافری دریایی کیش از 9 اسفندماه آغاز شد و 30 تیرماه به پایان رسید.


http://www.javanannews.ir/fa/News/159403/نگاه-گردشگری-به-ظرفیت-های-بندرگاه-کیش
بستن   چاپ