آریا جوان
مهم‌ترین رسوم مسلمانان سراسر جهان در روز عید قربان؛
برگزاری کارناوال شادی در مغرب، سفر به دریا در بحرین و رقص شمشیر در یمن/ جالب‌ترین خوراکی‌های مسلمانان در عید قربان را بشناسید
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 15:55:07
آریا جوان - شاید بسیاری برگزاری نماز جماعت قربان و قربانی کردن را مهم‌ترین سنت عید قربان می‌دانند، اما نباید فراموش کرد که در کشورهای مختلف، این عید به شیوه‌های مختلف و با سنتهای جالب گوناگون جشن گرفته می‌شود.

به گزارش خبر فوری ، عید قُربان (یا به عبارت دیگر، عِید الأضحیٰ یا عید نحر) روز جشنی است که در تاریخ دهم ماه ذیحجه برگزار می‌شود، و از گرامی‌ترین عیدهای مسلمانان است، که در این روز به یاد حضرت ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود.
عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشن گرفته می‌شود و در طی آن مردم با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجام عبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور می‌پردازند.

شاید بسیاری برگزاری نماز جماعت قربان و قربانی کردن را مهم‌ترین سنت عید قربان می‌دانند اما نباید فراموش کرد که در کشورهای مختلف، این عید به شیوه های مختلف و با سنتهای جالب گوناگون جشن گرفته می‌شود. در این گزارش به برخی از جالب ترین این سنتها و جشنها اشاره می‌‎کنیم:
مصر؛ دست خونی را به دیوار بزن
یکی از سنت‌های جالب عید الاضحی در کشور مصر ذبح کردن قوچ است. در بسیاری از استان‌های کشور تاریخی مصر مرسوم است که پس از ذبح یک دست را به خون قوچ آغشته کرده و یک نشان قرمز بر روی دیوار خانه یا ماشین می‌گذارند.

بحرین؛ سفر به دریا
در بحرین و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مرسوم است که تمامی اعضای خانواده ایام تعطیلات را در کنار دریا سپری می‌کنند. مردم لباس‌های به اصطلاح پلوخوری خود را می‌پوشند و سبد‌هایی از جوانه گندم یا جو را همراه با خود دارند. آنها آوازهای سنتی می‌خوانند و سپس با آرزوی بهترین‌ سهم از زندگی برای خود، سبدهای سبز را به دریا می‌اندازند.
هند؛ قربانی کردن بز
(بکری عید) یا عیدالضحی یکی از عیدهای مشهور مسلمانان هندی است. مسلمانان در هند معمولاً بز را به جای گوسفند قربانی می‌کنند، به همین دلیل است که در اردو (زبان مسلمانان هند و پاکستان) عید قربان را به عنوان بخر یا بکری عید می‌شناسند(به معنی بز).

بوسنی؛ بازگشت از مسجد از مسیرهای مختلف
در بوسنی عید قربان را " کوربان بایرام" که از زبان ترکی گرفته شده است می‌نامند. مسلمانان این کشور این عید را سه روز جشن می گیرند. بنا به سنت حاجیان بایستی در روز اول قوچی را خود و یا توسط شخص دیگری با نام وی قربانی کنند و سپس گوشت قربانی را میان خانواده، دوستان و فقرا تقسیم می شود .
نماز صبح عید قربان برای مسلمانان بوسنی بسیار ویژه است. بر اساس آموزه های دینی صبح حمام (غسل)‌ می کنند و سپس بهترین لباس خود را برای رفتن به مسجد برای برپایی نماز و گرد آمدن با سایر مومنین و تبریک به یکدیگر برتن می کنند.
مسلمانان بوسنی معتقدند برای پیشگیری از نفوذ شیطان، پس از انجام نماز عید از میسر متفاوتی به خانه بازگردند.
غذای روز عید که بنام سفره بایرام در بوسنی شناخته شده است، بسیار مفصل و تهیه شده از بهترین مواد و ظروف است. بنا به سنت باید غدای مورد علاقه هر یک از اعضا در سفره موجود باشد.

یمن؛ رقص شمشیر در بازار
یک از رسم های جالب و خوشمزه یمنی‌ها در این روز این است که هنگام ناهار گوشت قربانی را زیر ماسه های داغ قرار می‌دهند تا خوب پخته شود. سپس آن را با عسل مشهور یمنی و نیز آرد و تخم مرغ مخلوط می‌کنند و می‌خورند.
یکی دیگر از رسم های یمنی ها در این روز، رقص شمشیر است. مردان یمنی همگی در بازار شهر جمع شده و با خنجرهای خود و به صورت حلقه حلقه یا فردی می‌رقصند. یمنی‌ها آهنگ و شعری فولکلور برای این روز دارند.

فلسطین؛ جشن در کنار اموات
یکی از رسم های جالب فلسطینی ها در روز عید، جمع شدن در مسجد الاقصی است که البته مدتی است با ممانعت صهیونیست‌ها مواجه شده است. یکی دیگر از رسوم مردم سرزمین قدس این است که قبل از نماز ظهر به قبرستانها رفته و با خانواده خود در کنار قبور گذشتگان این عید را جشن می‌گیرند. فرزندان در این روز به معابر رفته و به رهگذران کیک و بیسکویت می دهند.

الجزایر؛ جنگ گوسفندها
در الجزایر قبل از ذبح، جنگ گوسفندها برگزار می‌شود. جمعیت زیادی برای تماشای این جنگ جمع می‌شوند. این جشن در برخی مناطق این کشور آفریقایی برگزار می‌شود. با این حال، چند سالی است که این سنت با مخالفت برخی حامیان حقوق حیوانات و سیاستمداران مواجه شده و کمرنگ تر از گذشته شده است.

مغرب؛ برگزاری جشنی شبیه هالووین
در برخی شهرهای مغرب رسم است که قبل از ناهار و بعد از آن چای مغربی بخورند که طعم تند اما خوبی دارد. یکی از رسم های جالب دیگر مراکشی‌ها برگزاری جشنی شبیه هالووین یا بالماسکه است. در برخی شهرهای این کشور، جوانان و کسانی که می‌خواهند قربانی کنند، خود را در لباس بز یا گوسفند می‌پوشانند و صورت خود را رنگی می‌کنند. سپس در کنار هم جمع شده و در حالیکه یک آهنگساز نواهای طرب انگیز و سنتی می‌نوازد، مانند دسته های کارناوال در خیابان های شهر حرکت می‌کنند.
مردم با دیدن کاروان به شادی پرداخته و در خوجینی که روی یک اسب یا شتر ویا الاغ که در انتهای دسته حرکت می‌کند قرار دارد، نبات و شیرینی و پول می‌ریزند.

خوراکی‌های عید قربان
به غیر از سنت های مختلف، عید قربان خوراکی‌های مخصوص به خود را در سراسر دنیا دارد. اکنون به برخی از خوشمزه ترین و جالب ترین این خوراکی‌ها اشاره می‌کنیم:
شِرخُورما/ هند، پاکستان و بنگلادش
این خوراک خوش طعم در بسیاری از کشور‌های آسیای مرکزی درمهمانی و عید‌های مختلف سرو می‌شود. دراین خوراک برای تزئین از دانه‌های میوه خشک و آجیل استفاده می‌شود.
این خوراکی نوعی دسر تهیه شده از رشته سوپی، شیر، شکر، خرما و میوه‌های خشک است. رشته سوپی درشیر پخته می‌شود تا نرم شود، سپس میوه‌های خشک شده و دانه‌های آجیل برای تزئین به آن افزوده می‌شوند.

معمول/ لبنان و اردن
این شیرینی در کشور‌های خاورمیانه بسیارمحبوب است و دربسیاری از عید‌ها به همراه چای داغ یا قهوه سرو می‌شود. برای تهیه این شیرینی، مواد اصلی را داخل قالب‌هایی چوبی وارد کرده و سپس در فر قرار می‌دهند تا فرم اصلی خود را به دست آورد.
مواد اولیه متنوعی را می‌توان برای تهیه معمول به کار برد از جمله خرما، گردو، پسته، شکر و گلاب که طعمی به یاد ماندنی به این شیرینی می‌دهند. مصرف معمول درکشور‌های سوریه، اردن، لبنان، فلسطین، ترکیه و مصر متداول است.

تجاین / مراکش
این غذا در کشور‌های شمال آفریقا بسیار محبوب است و درعید‌های مختلف مصرف می‌شود. خوراکی که با مرغ، گوشت و یا ماهی پخته و به همراه سبزیجات مختلف مصرف می‌شود.

اوروک/ ترکیه
این غذا نوعی کوفته ترکی همراه با گردو و گوشت است. خوراک اوروک درکشور ترکیه طرفداران فراوان دارد و یکی از خوراک های اصلی در بیشتر جشن و مهمانی‌ها است.
در تهیه این کوفته از بلغور و آرد سمولینا، گوشت گاو، گردو خرد شده، پیاز رنده شده و انواع ادویه و سبزیجاتی، چون جعفری، فلفل سیاه، زیره سبز، فلفل قرمز و نمک استفاده می‌شود.

بریانی/ هندوستان
این خوراک تند ترکیبی از برنج پخته به همراه گوشت، سبزیجات، ادویه وگیاهان معطر است و درکشورهندوستان طرفدارانی زیاد دارد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/159470/برگزاری-کارناوال-شادی-در-مغرب،-سفر-به-دریا-در-بحرین-و-رقص-شمشیر-در-یمن--جالب‌ترین-خوراکی‌های-مسلمانان-در-عید-قربان-را-بشناسید
بستن   چاپ