آریا جوان
خواص آب برنج برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 20:59:57
آریا جوان -
خواص آب برنج برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن
١١٥
٠
چطور / خواص آب برنج برای مو چیست؟‌ آب برنج همان آب نشاسته داری است که پس از خیساندن یا جوشاندن برنج باقی می‌ماند. تصور عمومی بر این است که آب برنج، موها را نرم و درخشان می‌کند و برای رشدشان هم مفید است. خواص آب برنج برای مو سال‌هاست که زنان چینی، ژاپنی، و دیگر کشورهای جنوب‌شرقی آسیا را واداشته تا از این مادهٔ مفید برای موهای خود استفاده کنند. اما آیا خواص آب برنج برای مو از نظر علمی هم ثابت شده‌اند؟ در این مقاله به بیان خواص آب برنج برای مو و تأیید تحقیقات علمی در مورد آن پرداخته‌ایم.
استفاده از آب برنج برای مو
تقریبا 75 تا 80 درصد دانه‌های برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد. آب برنج همان آب نشاسته‌داری است که بعد از خیساندن یا جوشاندن برنج باقی می‌ماند.
آب برنج حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی برنج است، از جمله:
آمینواسیدها،
ویتامین‌های گروه B،
ویتامین E،
مواد معدنی،
آنتی اکسیدان ها.
سابقهٔ استفاده از آب برنج برای سلامت موها
بنابر گفتهٔ محققان، زنان ژاپنی در دورهٔ هِی‌آن (سال‌های 794 تا 1185 میلادی در تاریخ ژاپن) موهای خود را با آب برنج می‌شستند؛ شواهد تاریخی حاکی از آن هستند که موهای این زنان تا زمین می‌رسیده است.
معادل امروزیِ این داستان را در چین می‌توان یافت. زنان قوم یائو (Yao) که در روستایی به‌نام هوانگ‌لو (Huangluo) در چین زندگی می‌کنند، برای موهایشان که به‌طور میانگین 2 متر طول دارند، معروف شده‌اند.
موی زنان یائویی علاوه بر طول باورنکردنی، مدت طولانی‌تری هم رنگ خود را حفظ می‌کند و تازه وقتی به 80 سالگی می‌رسند، رنگ موهایشان کم‌کم خاکستری می‌شود. زنان یائویی معتقدند طول و رنگ موهایشان به‌خاطر شستن آن‌ها در آب برنج است.
در سال‌های اخیر، وب‌سایت‌ها و تولیدکنندگان حوزهٔ زیبایی هم به این سنت رو آورده‌اند. به همین خاطر این روزها، استفاده از آب برنج در حال همه‌گیر شدن است.

طرفداران استفاده از آب برنج برای مو، عقیده دارند این ماده:
موها را صاف می‌کند،
موها را نرم می‌کند،
درخشندگی مو را افزایش می‌دهد،
ریشهٔ مو را تقویت می‌کند،
و به رشد بیشتر مو کمک می‌کند.
نظر محققان درباره خواص آب برنج برای مو
همین‌طور که استفاده از آب برنج برای تقویت مو طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، شواهد بیشتری هم برای خواص آن یافت می‌شوند. اما آیا این شواهد ادعایی، از نظر علمی هم ثابت شده‌اند؟
مقاله‌ای در سال 2010 منتشر شد که به این پرسش، پاسخ مثبت می‌دهد. نویسندگان این مقاله اشاره می‌کنند که آب برنج اصطکاک سطحی را کاهش داده و انعطاف‌پذیری مو را افزایش می‌دهد. اما این مقاله در نتیجه‌گیری خود، بر نمونه‌های تاریخی اتکا می‌کند.
مؤسسه‌ای تحقیقاتی در ژاپن هم روشی برای تصویربرداری درست کرده، که اثر تقویتی اینوزیتول (Inositol) بر مو را به تصویر می‌کشد. اینوزیتول ماده‌ای است که در آب برنج یافت می‌شود. البته باید اشاره کرد که این تحقیق به‌طور مستقیم توسط خود آن مؤسسه منتشر شده و احتمالا جنبه‌های تبلیغاتی هم دارد.
به‌طور کلی خواص آب برنج برای مو تا به امروز از نظر علمی به اثبات نرسیده‌اند. برای اثبات شواهد ادعایی، باید تحقیقات بیشتری روی خواص آب برنج برای مو انجام بشوند.
روش های درست کردن آب برنج
چندین روش برای درست کردن آب برنج وجود دارد، از جمله:
1. خیساندن
خیساندن سریع‌ترین راه برای درست کردن آب برنج است.
برای استفاده از این روش:
یک‌دوم پیمانه برنج خام آماده کنید؛
آن را به‌خوبی بشویید؛
دو سه پیمانه آب در کاسه‌ای ریخته و برنج را هم در آن بریزید؛
حدود 30 دقیقه بگذارید برنج خیس بخورد؛
آب برنج را درون کاسهٔ تمیزی صاف کنید.
2. تخمیر
بعضی از کسانی که آب برنج استفاده می‌کنند، عقیده دارند آب برنج تخمیرشده، نسبت به آب برنج معمولی، خواص بیشتری دارد.
مطالعه‌ای در سال 2012 حاکی از آن است که مخمرها، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها با آسیب به سلول‌های مو و پوست مقابله می‌کنند؛ به همین خاطر معمولا از مواد تشکیل‌دهندهٔ محصولات زیبایی هستند.
برای تخمیر آب برنج، همان مراحل 1 تا 4 در روش خیساندن را انجام بدهید، اما پیش از صاف کردن، بگذارید آب برنج تا 2 روز در دمای معمول اتاق بماند تا تخمیر شود. سپس آب برنج را پیش از استفاده، در کاسهٔ تمیزی صاف کنید.
3. جوشاندن
روش دیگر برای درست کردن آب برنج، جوشاندن برنج است.
یک‌دوم پیمانه برنج را با دو برابر آبی که معمولا برای پختن برنج استفاده می‌کنید، در ظرفی بریزید. برنج را در آب جوش بپزید و آب برنج را پیش از استفاده، در کاسهٔ تمیزی صاف کنید.
از آب برنج به‌جای حالت‌دهنده‌ها می‌توانید استفاده کنید؛ به این صورت:
موهای خود را با شامپو بشویید؛
با آب دوش به‌طور کامل آب‌کشی کنید؛
آب برنج را روی موهایتان بریزید؛
موها و کف سر را با آب برنج ماساژ بدهید؛
بگذارید 20 دقیقه بماند؛
موهای خود را با آب گرم دوش به‌طور کامل آب‌کشی کنید.
خواص آب برنج برای پوست
علاوه بر خواص آب برنج برای مو خواصی هم برای پوست دارد.
مطالعه‌ای انجام‌شده در سال 2002 نشان می‌دهد، نشاستهٔ موجود در آب برنج برای افرادی که مبتلا به درماتیت یا اگزما هستند، مفید است.
جمع‌بندی
شستن موها با آب برنج، یکی از روش‌های سنتی مراقبت از مو است که در بسیاری از کشورهای جنوب‌شرقی آسیا محبوبیت فراوانی دارد. این روش پس از آنکه مورد توجه وب‌سایت‌های حوزهٔ زیبایی قرار گرفت، در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد.
خیلی‌ها به خواص آب برنج برای مو اعتقاد دارند. نمونه‌های تاریخی و شواهد ادعایی حاکی از آن هستند که آب برنج، بافت و رشد موها را تقویت می‌کند. بیشتر شواهد علمی دربارهٔ خواص آب برنج برای مو قطعیت چندانی ندارند، بنابراین برای اثبات آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
هرچند خواص آب برنج برای مو ثابت نشده‌اند، اما استفاده از آن برای شستن موها در منزل ضرری هم ندارد و می‌توان برای پوست هم از آن استفاده کرد. ثابت شده که آب برنج برای افراد مبتلا به درماتیت یا اگزما مفید است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/162491/خواص-آب-برنج-برای-مو-و-پوست-و-نحوه-استفاده-از-آن
بستن   چاپ